Positieve praat

17-01-2017 15:54 552 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Om maar meteen met de deur in huis te vallen; ik ben depressief. Terwijl ik in afwachting ben voor de zoveelste therapie zien mijn dagen er leeg en uitzichtloos uit en ik heb nog maar weinig sociale contacten in mijn directe omgeving. Voor mensen in een (minder of meerdere mate) soortgelijke situatie zal het wel herkenbaar zijn dat het lastig is om je te richten op de positieve punten in het dagelijks leven. Dat je bijvoorbeeld even naar buiten bent geweest, voor jezelf gekookt hebt of op tijd je bed bent uitgekomen. Het lijkt me fijn om het daar met anderen over te hebben en elkaar wellicht daarmee ook te kunnen helpen.



Dus, wat heb jij vandaag voor positiefs gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Oke en wat mij vandaag geholpen heeft:



Ik was vrij en man thuis dus samen ontbeten. Daarna koffie met een vriendin , gezellig kletsen. Ik heb ook nog een uurtje geslapen vanmidddag en ben net terug van een lange , koude , wandeling met de hond. Het is zo mooi buiten met het ijs op de bomen !! Straks eten en dan lekker douchen en vanavond eens kijken of er nog een leuke serie op Netflix staat. Fijne avond allemaal !!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lisbeth_Salander schreef op 18 januari 2017 @ 16:55:

Hartenkoningin , ik heb geen depressie dus ik weet het niet zo goed maar misschien helpt het om niet heel veel aandacht te besteden aan hoe je je voelt . Snap je een beetje wat ik bedoel ? Ik heb me heel erg slect gevoeld maar toen ik ging accepteren dat het zo was en me niet meer omver liet blazen door hoe ik me voelde werd het beter. En vooral ook dingen blijven doen. Je moet als het ware je geest weer resetten , een andere mindset krijgen. Afleiding hielp mij. Toch gewoon dingen blijven doen en op een gegeven moment merkte ik dat ik al een paar uur niet stil had gestaan bij hoe rot ik me voelde. Die paar uur werd een dag en zo werd het steeds beter. Ik troostte mezelf ook met de gedachte dat het een kwestie was van uitzitten. De tijd maakt het ook beter. Dat vertrouwen moet je wel eerst krijgen natuurlijk. Het wordt bij jou ook echt beter , echt !



Dit geeft hoop!

Ik heb ook geen depressie maar last van een soort obsessief over iets nadenken.

Van een paar uur niet denken tot een dag, we gaan ervoor!
Alle reacties Link kopieren
Hee, hebben jullie ook dat je wel afleiding wil zoeken of een hobby of zo maar dat dat niet lukt?



Ik bedoel ook al zet je jezelf er toe, het geeft geen voldoening of tevreden gevoel?



Sorry!!! Positieve praat!

Ik heb gekookt en het smaakte nog lekker ook
Alle reacties Link kopieren
quote:just_sabina schreef op 18 januari 2017 @ 17:23:

[...]





Dit geeft hoop!

Ik heb ook geen depressie maar last van een soort obsessief over iets nadenken.

Van een paar uur niet denken tot een dag, we gaan ervoor!Just Sabina , ik ben heeeel obsessief geweest qua gedachten . Om gek van te worden. De truc is echt om geen aandacht te schenken aan je gedachten. Het zijn maar gedachten , meer niet. Door het aandacht te geven groeit het alleen maar. Je moet je er ook niet tegen verzetten , dat werkt averechts. Dat obsessieve denken is vaak een vorm van stress wat er uit moet. Beste is het maar gewoon te laten gaan. Je zult merken dat het dan beter wordt.
Always77777, ja dat heb ik heel vaak. Ik heb de afgelopen tijd al veel verschillende hobby's/ activiteiten uitgeprobeerd. Waar ik daar eerst nog wel voldoening uit haalde vind ik dat nu erg lastig.

Wat mij wel helpt is om de activiteit toch te doen, en dan extra uitgebreid stil te staan bij het resultaat en je gevoel daarbij. En je ook neer kunnen leggen bij het feit dat sommige dingen nu even niet willen. Zo was ik tot 4 weken terug verslaafd aan netflix series en kunnen ze me nu echt niet meer boeien. Nu kan ik me weer interesseren voor boeken, waar ik dat eerst niet meer kon. Dan moet ik mezelf erbij neerleggen dat die series er later ook nog wel zijn en dat ik nu gewoon ga proberen te genieten van mijn boek. (Makkelijker geschreven dan gedaan, dat wel!)



Dit topic is voor mij erg goed om in te zien dat je van de kleinste dingen toch erg kunt genieten. Iedere dag iets positiefs opschrijven helpt echt voor mij, waardoor ik zelf positiever gestemd ben en andere activiteiten vanzelf (iets) leuker worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lisbeth_Salander schreef op 18 januari 2017 @ 17:57:

[...]





Just Sabina , ik ben heeeel obsessief geweest qua gedachten . Om gek van te worden. De truc is echt om geen aandacht te schenken aan je gedachten. Het zijn maar gedachten , meer niet. Door het aandacht te geven groeit het alleen maar. Je moet je er ook niet tegen verzetten , dat werkt averechts. Dat obsessieve denken is vaak een vorm van stress wat er uit moet. Beste is het maar gewoon te laten gaan. Je zult merken dat het dan beter wordt.



De pech is dat ik alleen over wereldproblematiek nadenk, dus het zijn helaas wel gedachten die op waarheid berusten.

Inmiddels loop ik alweer anderhalve week met een nieuw onderwerp, maar idd elke dag is er 1, en hopelijk wordt het steeds wat minder.



Positief is dat ik net terug kom van een uur wandelen, en zelfs even goed hebben kunnen lachen.!
Alle reacties Link kopieren
Somber verhaal maar met positieve wending.



Ik vandaag een donkere dag

Dan is het inderdaad lastig er weer uit te komen. Ik heb mezelf gedwongen iets leuks te doen, gewoon in huis dat wel.

Afleiding helpt vaak goed. Zeker ook als ik me duf en wazig voel, dan voel ik me na een wandelingetje bijvoorbeeld echt veel beter. Maar soms echt lastig jezelf te motiveren als je in een dal zit.

Ik heb ook geprobeerd aan leuke dingen te denken vandaag om er uit te komen, die ik heb gedaan afgelopen periode, maar zooo lastig.

Heb de hele dag op bed gelegen, wel gedoucht en gordijnen open, niet aangekleed wist even niet meer hoe er uit te komen.



Zelfs wou ik ook geen mensen meer zien en het liefst al het contact met iedereen verbreken. En me gewoon terugtrekken onder een deken.



Ik bleef maar malen en malen over 1000 negatieve dingen en zorgen en vragen. En dat niemand in mijn omgeving depressie snapt, wat eenzaam voelt.



Wat positief is, dat de zin in dit topic 'De truc is echt om geen aandacht te schenken aan je gedachten.' Mij geholpen heeft net, eindelijk iets te doen.



Waarom precies, geen idee.. maar erg blij mee

Dus thanks!
Alle reacties Link kopieren
quote:Maaique schreef op 17 januari 2017 @ 15:59:

Ook depressie en in afwachting van therapie, tevens overspannen thuis van werk. Ik ben er trots op dat Ok vanmorgen heb gesport (gister ook al!) en dat ik eten voor vanavond heb voorbereid omdat een vriendin komt eten. Kleine dingen!



Oh, dat vind ik jammer om te lezen, ik vind je altijd een leuke forummer en had geen idee dat het slecht met je gaat.



En voor de anderen natuurlijk ook een
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Suikerspin, lig je dan in bed voor je uit te staren of doe je iets met de labtop of tv kijken?

Niet veroordelend bedoeld, maar ik kan me moeilijk iets voorstellen bij de hele dag in bed liggen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
quote:just_sabina schreef op 18 januari 2017 @ 20:37:

[...]





De pech is dat ik alleen over wereldproblematiek nadenk, dus het zijn helaas wel gedachten die op waarheid berusten.

Inmiddels loop ik alweer anderhalve week met een nieuw onderwerp, maar idd elke dag is er 1, en hopelijk wordt het steeds wat minder.



Positief is dat ik net terug kom van een uur wandelen, en zelfs even goed hebben kunnen lachen.!Just Sabine , het maakt niet uit wat het onderwerp is van je gedachten en of ze wel of niet op waarheid berusten. Het blijven enkel en alleen maar gedachten , meer niet. Het is de aandacht die je er aan geeft die de gedachte alleen maar groter en obsessiever maakt. Een andere focus helpt dan echt. Fijn dat je toch nog lekker hebt kunnen lachen:)
Alle reacties Link kopieren
quote:Lisbeth_Salander schreef op 19 januari 2017 @ 05:07:

[...]





Just Sabine , het maakt niet uit wat het onderwerp is van je gedachten en of ze wel of niet op waarheid berusten. Het blijven enkel en alleen maar gedachten , meer niet. Het is de aandacht die je er aan geeft die de gedachte alleen maar groter en obsessiever maakt. Een andere focus helpt dan echt. Fijn dat je toch nog lekker hebt kunnen lachen:)



Lief van je!

Inmiddels al in de kleding, ik ga vandaag weer werken! Hopelijk veel afleiding!
Alle reacties Link kopieren
quote:kopjekoffie70 schreef op 18 januari 2017 @ 22:37:

Suikerspin, lig je dan in bed voor je uit te staren of doe je iets met de labtop of tv kijken?

Niet veroordelend bedoeld, maar ik kan me moeilijk iets voorstellen bij de hele dag in bed liggen.Heb tv gekeken. Wat series en tv programma's. Daar geniet ik dan ook wel van. Er had ook kunnen staan, de hele dag op de bank gehangen. Toevallig was de slaapkamer gisteren even rustiger als de woonkamer. Vandaag hoop ik weer een wandeling te maken
Alle reacties Link kopieren
Gele suikerspin , ik wilde vanmorgen ook al op jou reageren maar zat even midden in het spitsuur hier thuis.



Ik heb heel veel aan jou gehad hier op het forum toen ik zo diep zat. Wat balen dat je nu weer even in een dip zit. Ik had vorige week ook twee dikke off dagen. Niet depressief maar heel erg edgy en in mn hoofd. Maar ik weet ook dat het wel weer beter wordt . Of zoals mn yogajuf zegt : niets blijft ooit hetzelfde Dus met die gedachte en met een beetje lief zijn voor mezelf en accepteren dat het even zo is helpt me er wel doorheen. Bij mij is vermoeidheid een trigger. Als ik gewoon door blijf gaan met mn dag dan gaat het vanzelf wel weer beter. Maar goed , jij weet ook wel hoe het werkt , ik vertel jou niks nieuws:)



Ik was laatst op vakantie en ik zag op een uithangbord bij een restaurant staan: Dont believe everything you think. Dat vond ik wel een goeie Ik hoop dat je een fijne dag hebt vandaag !
Alle reacties Link kopieren
@just_sabina: Bedankt voor de tip van de filmpjes, ga ze straks eens even bekijken! Hoop dat je een goede dag hebt met veel afleiding.



@Lisbeth_Salander: Afleiding en niet helemaal in het gevoel 'verdrinken' zijn inderdaad goede tips, dankjewel! Het zal waarschijnlijk niet altijd even goed werken maar het is elke keer weer het proberen waard. En in 'het gevoel uitzitten' zit tevens een kern van waarheid aangezien mijn stemming elk uur kan verschillen. Helaas voel ik me wel meerdere momenten per dag echt heel slecht maar gelukkig is het in het verleden ook beter geweest.



@Always77777: Je verhaal is heel herkenbaar voor mij, zou het ook graag anders ervaren maar ik hou de hoop dat dat wel weer komt als ik me beter voel.



@Gele_Suikerspin: Ondanks dat je een rotdag hebt gehad ben je tóch onder de douche geweest en heb je je gordijnen open gedaan. Het klinkt wellicht als iets kleins maar het is absoluut het benoemen waard als het je zo veel moeite kost. Misschien lukt het je de volgende keer wel om je aan te kleden. Kleine stapjes maken samen een veel grotere stap. Ik hoop dat je je vandaag beter voelt.





Ik ben vandaag op tijd mijn bed uit gekomen en heb net een kopje koffie voor mezelf gemaakt, daar heb ik vaak geen zin in want te veel moeite. Nu ga ik even de keuken opruimen.
Alle reacties Link kopieren
16 maart kan mijn behandeling pas gestart worden!! is toch van de zotte!!



ik hoop op heel veel positieve praat tot die tijd!
Alle reacties Link kopieren
Een glimlach filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=y1mx1vBcpyw
vrije zielen moet je niet binden, dan ben je ze kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:just_sabina schreef op 19 januari 2017 @ 11:04:

16 maart kan mijn behandeling pas gestart worden!! is toch van de zotte!!



ik hoop op heel veel positieve praat tot die tijd!Ik kan ook pas begin maart terecht bij mijn intake dus ik begrijp je frustratie. Mijn vorige behandeling heeft onvoldoende resultaat gehad en het is zo moeilijk om vertrouwen te blijven hebben in de GGZ en mijn eigen toekomst. Ik ga volgende week wel beginnen met een paar uurtjes vrijwilligerswerk en hoop dat me dat weer wat positieve energie geeft.
Alle reacties Link kopieren
@Lisbeth; lief van je. Waardeer je reactie erg (weet niet hoe te reageren precies, zo lief)



Balen dat sommigen zo lang op hulp moeten wachten. Hebben jullie ondertussen wel gesprekken bij de huisarts? Poh ggz?



Positieve dingen die ik op stapel heb staan;

Bodybalance ga ik proberen, over een paar weken. Dit vind ik erg dapper van mezelf



Vandaag is een wandeling het hoogst haalbare. Voel me al wel weer iets beter. Van mezelf weet ik dat ik waarschijnlijk over paar dagen me wel weer happyer voel. Mij helpt soms jezelf een paar off days gunnen ook - niet te lang natuurlijk. Ik ben volgens mij in de fase van verwerken/accepteren. Eerst heb ik het depressieve ontkent, ach hoort bij burn-out, doen toch huisarts hulp gevraagd, toen vond ik het nog meevallen, dacht toen, ik ben er noch op tijd bij maar zit toch al iets dieper merk ik.

Ik denk als ik de rust vind dat het nu even zo is, ik vanuit daar wel weer stappen kan zetten.



Mijn slaapritme en slaap is wel goed. Erg blij mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb helaas geen gesprekken ter ondersteuning omdat ik nu tussen twee behandelinstellingen zit.



Het accepteren en toestaan van mijn depressieve klachten is iets wat ik niet zo goed kan en ik denk dat het inderdaad zou helpen als ik daarin iets minder streng zou zijn voor mezelf. Daarom vind ik het ook zo belangrijk om bij de positieve zaken, klein of groot, stil te staan. Misschien leer ik dan uiteindelijk minder te 'moeten' van mezelf.
Oh ik praat graag mee. Al een paar jaar psychische problemen. Zware angststoornis en daarna zware depressie. Is een paar keer misgegaan. Sinds deze maand zit ik ziek thuis.



Het positieve is dat ik vandaag hier weer eens heb ingelogd. En ik heb voldoende water gedronken en fruit gegeten. Ik probeer positief te blijven, maar dat is inderdaad ontzettend lastig.
Alle reacties Link kopieren
Positief vandaag :

Lekker gewerkt met gezellige collegas. Daarna in de zon een lange wandeling gemaakt. Wat was het prachtig weer !!
Even het topic bijgelezen.



Herkenbaar van die lange wachttijden! Zo klote, want veel problemen hadden minder erg kunnen zijn als er op tijd gepaste hulp zou zijn.

Ik heb 11 maanden moeten wachten op de GGZ. En toen ik binnen was alsnog lang wachten op een therapie. Bij vrijgevestigde psychologen kon ik gelukkig vaak eerder terecht, dan zocht ik gewoon net zolang tot ik iemand had met een vrij korte wachttijd.



Hartenkoningin: kun je niet naar de huisarts en daar wekelijks een gesprek hebben? Of bij de POH?



Ik heb juist wel behoefte aan contact. Dat maakt dat mijn stemming vaak toch wel omhoog gaat. Het probleem is alleen dat ik op slechte dagen totaal geen initiatief neem en wanneer ik wel initiatief neem is het alsnog lastig. Ik heb niemand die dichtbij woont, helaas. Mijn vriend woont tijdelijk in het buitenland. Vrienden wonen ver weg en zijn druk. Als ik ze spreek zijn ze wel vreselijk lief. Ouders willen niet zien hoe het me gaat. Mijn zussen interesseert het wel, maar zijn vooral ook heel druk met hun eigen leven. Maar ik ben het wel gewend, ik doe al bijna 8 jaar alles alleen. Maakt het overigens wel moeilijker vind ik. Het lijkt me fijn om iemand te hebben die me hier doorheen wil slepen. Al snap ik ook wel dat niemand die taak op zich wil nemen. Nogal een ondankbare taak.
Oh verdorie ga ik alsnog negatief praten



Positief dan maar: het was vandaag PRACHTIG weer. En ik heb de hele dag naar de zon zitten kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hartenkoningin schreef op 19 januari 2017 @ 12:36:

Ik heb helaas geen gesprekken ter ondersteuning omdat ik nu tussen twee behandelinstellingen zit.



Het accepteren en toestaan van mijn depressieve klachten is iets wat ik niet zo goed kan en ik denk dat het inderdaad zou helpen als ik daarin iets minder streng zou zijn voor mezelf. Daarom vind ik het ook zo belangrijk om bij de positieve zaken, klein of groot, stil te staan. Misschien leer ik dan uiteindelijk minder te 'moeten' van mezelf.



Het klinkt alsof je goed bezig bent. En leuk initiatief dit topic!



(Als het te lang duurt qua hulp en je praten nodig hebt, gewoon de huisarts bellen hoor. Ik vergeet dat vaak en omdat ik destijds al was doorverwezen durfde ik niet nog een keer langs te gaan, het kwam geeneens in me op. Maar altijd bellen en nog eens naar de huisarts mag natuurlijk altijd)



Dankzij dit topic weer een beetje de positieve modus gevonden. Gewandeld en vanavond een film met iets lekkers erbij. Jammie.



rosanne12, ik zie hier je verhaal delen/je hart luchten ook als iets positiefs. En anderen kunnen dan wellicht tips geven om weer in de positieve modus te komen. dus ik zie het niet als negatief in die zin.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad misschien wel bij de huisarts of de POH terecht kunnen maar ik voelde me na het eindigen van mijn vorige behandeling zo slecht dat ik bij mijn partner ben ingetrokken, en voorheen woonden we op 1,5 uur reizen van elkaar af. Ik heb de energie nog niet op kunnen brengen om 'echt' te gaan verhuizen dus mijn huisarts zit niet bepaald in de buurt.



@rosanne12: Ik herken me wel deels in je verhaal. Ook ik heb weinig contacten in de buurt, heb vaak moeite met initiatief nemen en ben gewend om het alleen te doen. Gelukkig zie ik mijn partner wel dagelijks. De situatie waar jij in zit lijkt me lastig, knuffel! Ga je wel weer therapie volgen?



@Gele_Suikerspin: Dankjewel voor je complimentjes! Leuk om te horen dat je je positieve modus hebt kunnen hervinden. Welke film heb je gekeken?





Positief: We hebben gisteravond lekker eten besteld en serie gekeken. Was fijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven