Werk & Studie alle pijlers

Vaststellingsovereenkomst / ww vragen

19-01-2017 06:31 43 berichten
Gisteren een gesprek gehad met mijn leidinggevende en personeelsfunctionaris. Het reintegreren gaat niet goed en ik heb een paar weken geleden al aangegeven dat ik op zoek ga naar ander werk. Hier ben ik volop mee bezig.

De vraag vanuit werkgever (en die ik ook graag beantwoord wil zien) is, hoe nu verder op mijn werk. Daarbij zijn twee opties besproken: 1. volledig reintegreren in mijn huidige baan, en dan zou ik ook kunnen blijven als dat goed gaat en ik het wil.

2. (grotendeels) vrijgesteld worden van werk zodat ik met volledig kan richten op het vinden van een andere baan. Ik kan dan ook gebruik maken van een loopbaancoach op het werk.

Bij deze tweede optie zit natuurlijk wel een einddatum. Mocht ik op die datum nog geen andere baan hebben krijg ik een vaststellingsovereenkomt. Deze zal zo geformuleerd worden dat ik nog wel recht op ww heb.



Ik voel het meeste voor de tweede optie, omdat terugkeer in mijn huidige functie, zeker op wat langere termijn, toch weer makkelijk zou kunnen leiden tot hernieuwde uitval.

Maar ik heb geen idee van de pro's / con's en gang van zaken rondom zo'n traject. Dus ik heb vragen voor jullie.



1. wat zou een redelijke termijn zijn voordat ik zo'n einddatum / vaststellingsovereenkomst krijg? Een paar maanden? Zijn daar richtlijnen voor? In mijn branche zijn er elk jaar tussen april en juni heel veel vacatures, dus voor mij is het het gunstigst als ik dan nog in dienst ben. Het is immers makkelijke om vanuit een baan ander werk te vinden dan vanuit werkloosheid.



2. Welke addertjes zitten er onder het gras bij zo'n afspraak? Waar moet ik op letten? Waar absoluut niet mee akkoord gaan?



3. Mocht het me niet lukken om voor het einde van die periode ander werk te vinden, dan moet ik ww aanvragen. Dit heb ik nog nooit gedaan. Ik weet dat je dan sollicitatieplicht hebt, maar hoe gaat dat praktisch gezien in zijn werk? Moet je je elke week melden? Alle sollicitaties doormailen? Andere belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden?



4. De personeelsfunctionaris heeft gezegd dat de optie "ander werk bij deze werkgever", die na 1 jaar ziekte op tafel ligt wat hun betreft van tafel is "want dat is maar lastig voor werkgever". Maar mag dat wel? Wat ik heb begrepen staat dat gewoon in de wet, dat er gekeken moet worden naar ander werk bij eigen werkgever.



Alle andere tips, informatie is welkom!



Ik ga dit soort dingen ook googelen natuurlijk, maar weet dat hier mensen rondlopen (Nummerzoveel bijv.) die hier veel vanaf weten. Vandaar toch mijn vragen ook hier gesteld.



Voordat er zure opmerkingen komen: ik hoop natuurlijk dat ik snel ander werk vind, ben ook heel actief bezig met zoeken en solliciteren, maar ja, je weet maar nooit, het kan wel even duren helaas.
quote:NieuwBegin2017 schreef op 19 januari 2017 @ 07:51:

[...]

Het idee van werkgever is om me dan voordat ik uit dienst ga 100% beter te melden.Natuurlijk willen ze dat, want daarmee stopt al hun verantwoordelijkheid. Dat jij dan zonder inkomen zit omdat je door ziekte jouw werk niet meer kunt doen, is hun probleem dan niet meer. Maar wel jouw probleem! Niet intrappen dus! Ze zijn bij het UWV namelijk ook niet gek. Als jij 100% hersteld uit dienst gaat, dan verwacht het UWV dat jij weer aan de slag gaat, en hebben ze geen boodschap aan "ik kan mijn eigen werk niet meer doen". Want je bent toch 100% arbeidsgeschikt?
quote:-NummerZoveel- schreef op 19 januari 2017 @ 07:55:

[...]





Natuurlijk willen ze dat, want daarmee stopt al hun verantwoordelijkheid. Dat jij dan zonder inkomen zit omdat je door ziekte jouw werk niet meer kunt doen, is hun probleem dan niet meer. Maar wel jouw probleem! Niet intrappen dus! Ze zijn bij het UWV namelijk ook niet gek. Als jij 100% hersteld uit dienst gaat, dan verwacht het UWV dat jij weer aan de slag gaat, en hebben ze geen boodschap aan "ik kan mijn eigen werk niet meer doen". Want je bent toch 100% arbeidsgeschikt?



Ja, ik vermoedde al dat dat zo'n berucht addertje onder het gras was. Ik moet daar dus niet mee akkoord gaan. Ik ga me eens goed verdiepen in de wet poortwachter, en 2e spoor en kijken of ik via die weg, zonder gelijk al mijn rechten op te geven, naar een andere baan kan gaan. Dat klinkt veel veiliger.



Het is niet zo dat ik niet elders aan de slag wil, ik wil heel graag, ben ook echt toe aan iets anders.. Maar omdat ik nu nog 50% ziekgemeld ben (burn out klachten) is het eigenlijk heel onverstandig dat ik een andere baan aanneem zonder vangnet zeg maar. Want als het misgaat sta ik straks inderdaad met lege handen.
Beste mensen, ik moet nu gaan. Moet gaan werken

Maar ik kom straks zeker weer terug om verder te lezen, dus meer tips en advies zijn van harte welkom.
quote:NieuwBegin2017 schreef op 19 januari 2017 @ 07:54:

[...]



DAnk je Nummerzoveel, het is ook mijn insteek om mezelf niet in de vingers te snijden. Een vervroegd spoor twee ingaan is dan een beter idee.

Ze vinden het prima als ik naar de loopbaancoach ga, maar verder bieden ze me niets aan buiten ruimte om te solliciteren. Maar als zij echt bij spoor twee meer begeleiding moeten bieden en ik dan mijn rechten niet verspeel dan is dat natuurlijk veel beter voor mij.



Jullie zijn beiden verantwoordelijk voor jouw snelle terugkeer in het werk. Jij moet je inspannen, zij moeten faciliteren. Doet niet ieder zijn deel, dan kunnen daar zware sancties op staan. (Het UWV kan besluiten dat werkgever nog een jaartje langer het loon door moet betalen na afloop van jaar 2, of dat jij gekort wordt op jouw eventuele uitkering). Voldoende reden dus om je niet met een kluitje het riet in te laten sturen.



Vergeet niet; jouw werkgever is er bij gebaat om zsm van jou af te komen. Elke maand dat jij langer in dienst blijft, kost hen veel geld (jouw salaris plus werkgeverslasten plus overheadkosten) waar geen enkele productiviteit tegenover staat. Als jij ziek uit dienst gaat, kost hen dat nog veel meer (want dan gaan hun premies omhoog!) Zie de onderhandelingen over de volgende stap dus niet als iets waarin zij sterker staan dan jij, want dat staan ze niet.



Leg uit dat jullie beiden gebaat zijn bij jouw snelle terugkeer in het werk, al dan niet bij een andere werkgever, en dat jij je daar maximaal voor in wil spannen. Maar dat je dan ook van hen verwacht dat jij daar alle ruimte voor krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang ben je al ziek? De werkgever heeft de plicht om je in passend werk waarbij verzuim wordt voorkomen te reïntegreren. Doet hij dat niet dan kan er na 2 jaar ziekte een sanctie worden opgelegd met 1 jaar loon doorbetaling.



Er geldt ontslagbescherming tijdens de eerste 2 jaar ziekte en tgv een sanctie kun je 3 jaar ontslagbescherming hebben. Wanneer je vrijwillig van deze rechten op loonbetaling via je werkgever afziet dan kan een uitkering instantie dat soms zien als verwijtbaar.



Ben je niet beschikbaar voor het werk dat je voor ziekte uitvoerde dan krijg je geen ww. Heb je een benadelings handeling gepleegd waardoor je je loon tijdens ziekte hebt verspeeld dan is het mogelijk dat de uitkering ziektewet niet wordt uitbetaald.



Tekenen voor ontslag is vooral handig voor je werkgever. Hij is van alle verplichtingen af en hij kan je niet garanderen dat het uwv je iets gaat betalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er geen andere passende functies of taken bij je huidige werkgever?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dit is dus precies de reden dat veel mensen wél een rechtsbijstandverzekering hebben..........
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Over 2 maanden ben je een jaar ziek dan is 2e spoor sowieso verplicht wanneer het bij de eigen werkgever stagneert. Wanneer jullie nu een bureau zoeken dan wordt de opdracht waarschijnlijk rond het 1x ziektejaar getekend. Precies op tijd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:NieuwBegin2017 schreef op 19 januari 2017 @ 07:38:

[...]





Waarom is dit relevante informatie? Mijn vragen gaan over ww en vaststellingsovereenkomst, niet over reintegreren in mijn huidige functie en mijn motivatie.

Mijn werkgever en ik zitten op 1 lijn.Omdat je zegt dat je bij een andere werkgever gelijk weer voor 100% ingezet kunt worden. Vergeet niet dat je een burn-out hebt die voor een groot deel gerelateerd is aan werk (maar niet volledig) en je kunt moeilijk met stress en druk omgaan, het werktempo is al snel te hoog, je raakt snel het overzicht over je werk kwijt. Dus das toch best belangrijk voor jezelf ook om te weten, met name om je kansen op succes bij een andere werkgever en in je loopbaantraject in te kunnen schatten.
Alle reacties Link kopieren
Word lid van een vakbond. Dat kan op elk moment. Nu dus ook.
quote:tvandattum schreef op 19 januari 2017 @ 09:17:

Word lid van een vakbond. Dat kan op elk moment. Nu dus ook.De meeste vakbonden, net als rechtsbijstandsverzekeringen, dekken geen bestaande problemen.
TO, heb je geen rechtsbijstandverzekering?



Je werkgever is verplicht om een tweede spoor traject in te gaan met jou, en dan hebben jullie samen tot aan april 2018 om ander werk voor jou te vinden. Voor die tijd moet je geen vaststellingsovereenkomst willen tekenen. Naast het tweede spoor traject moet je ook doorgaan met integreren, voor zover dat gaat, in je huidige functie.



quote:tvandattum schreef op 19 januari 2017 @ 09:17:

Word lid van een vakbond. Dat kan op elk moment. Nu dus ook.Bij een rechtsbijstandverzekering helpt het niet om die af te sluiten als het geschil al loopt. Gaat een vakbond wel voor je aan de slag als je pas lid wordt op het moment dat er al iets speelt?
Alle reacties Link kopieren
Er is nog geen bestaand conflict.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee, geen conflict, wel een al lopend re-integratietraject.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je eigen werk niet past bij je beperkingen dan ben je niet verplicht om daar toch in te blijven reïntegreren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb in ziekte een vaststellingsovereenkomst getekend met een einddatum waarop ik dacht wel volledig hersteld te kunnen zijn. Burn-out was grotendeels veroorzaakt door een conflict op huidige werk en de persoonlijke omstandigheden daar. Met een loopbaancoach en psycholoog besproken dat ik waarschijnlijk veel sneller herstel als ik daar niet meer terug hoef te keren. Toen ik dat eenmaal had uitgesproken naar mijn wg ging het heel snel. Die zette er echt druk op zo snel mogelijk hersteld uit dienst te gaan.



Aan de andere kant was dat ook voor mij een prioriteit. Echter, verwacht geen gouden bergen qua geld, want je wil immers zelf ook weg. En mijn inziens moet je het daarom ook niet doen. Goed kijken wat voor jou gezond is. En laat je daarin niet alleen adviseren door juristen, maar ook door je (psychische) hulpverleners en je naasten.
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 19 januari 2017 @ 09:17:

Word lid van een vakbond. Dat kan op elk moment. Nu dus ook.Nee helaas, als je hulp wil van een vakbond dan moest je voor het ontstaan van het probleem of hulpvraag al daar lid of aangesloten zijn, die krijg je niet als er al een bestaand probleem is. Dat werkt hetzelfde als met verzekeringen zeg maar (en dus ook een rechtsbijstandsverzekering). Juridisch advies inwinnen bij een juridisch loket kan bv wel heel goed!
Even pauze.



Bedankt voor de input. Ik heb al contact gehad met de vakbond, maar zij gaan niets voor me doen omdat mijn ziekmelding al loopt en eventuele problemen daaruit voortkomen.



Dit weekend ga ik me even heel goed verdiepen in wet poortwachter en 1e / 2e spoor. En zoals het er nu naar uitziet ga ik geen vaststellingsovereenkomst tekenen, want dat is alleen maar nadelig. Inzetten op een vervroegd spoor 2 is wellicht een optie en tot ik binnen dat spoor 2 iets anders heb gevonden verder reintegreren ook. Ik heb ook al gehoord dat het eventueel mogelijk is binnen spoor 2 om eerst bij een andere werkgever gedetacheerd te worden en dan, als dat goed loopt, over te gaan.



Ik ben heel blij met jullie input. Vanuit emoties (ik kan het toch niet, wat moet ik nou, ik trek het niet) had ik wel de neiging om te kiezen voor zo snel mogelijk weg, wat ook de consequenties zijn. Maar jullie herinneren mij eraan dat ik beter naar mijn gezond verstand dan naar mijn gevoelens kan luisteren in deze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven