Ontbijt zonder suiker

19-01-2017 11:12 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanwege een lijnpoging wil ik minder suiker eten. En ik krijg nogal wat suikers binnen... Zo bestaat al sinds jaar en dag mijn ontbijt uit een boterham met boter en (liefst veel) hagelslag. Ik ben op zoek naar een vervanger hiervoor. Nadeel daarbij is dat ik moeilijke eter ben en veel dingen dus niet lust. Daarnaast wil ik eigenlijk ook niet dat het me veel tijd kost. Ik houd niet van pap (brinta, havermout, andere dingen met warme melk), dingen in yoghurt (muesli e.d., ligt aan de yoghurt) en 's morgens fruit krijg ik ook niet weg. Tijd om 's ochtends pannekoekjes of omeletten te bakken heb ik niet ivm spitsuur (kinderen naar school, wij naar werk). Help?
Alle reacties Link kopieren
Ik bak de dag ervoor cupcakes van havermout, banaan en ei, waarvan ik er 's ochtends twee eet.

Of ik eet twee lichtbruine volkoren boterhammen met kaas of worst.

Of ik meng ter plekke in een kom wat grove havermoutvlokken met koud water en wat ongezouten noten, rozijnen en kokosrasp.

Of ik prak een banaan door een kommetje volle kwark.

Een boterham met een gekookt ei erop, kost ook geen tijd. Eitje kookt terwijl jij andere dingen doet.

Allemaal lekker voedzaam en zonder suiker. En afwisselend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tawny79 schreef op 19 januari 2017 @ 11:28:

[...]





Hoe kom je er bij dat honing hartstikke goed is. Honing is gewoon suiker hoor.Ja maar minder slecht dan andere suikers. Pure honing bevat van nature verschillende vitaminen die ook weer goed voor je zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Onbevangen schreef op 19 januari 2017 @ 11:27:

[...]



De bewerkte uit de supermarkt wel inderdaad. Maar gewoon pure honing is hartstikke goed voor jeNiet als je af probeert te vallen, je lijf ziet geen verschil tussen een suikerklontje of een lepel honing en verwerkt het op de zelfde manier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Onbevangen schreef op 19 januari 2017 @ 11:27:

[...]



De bewerkte uit de supermarkt wel inderdaad. Maar gewoon pure honing is hartstikke goed voor je alleen als je hem bij de imker haalt en die zijn bijen niet bijvoert met suikerspul én je het niet verwarmt boven de 35 graden geloof ik
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
http://www.ad.nl/bizar/ki ... tbijten-het-kan~a0db2683/



Goed nieuws voor mensen die een paar kilo kwijt willen, maar niet van hun favoriete zoete lekkernij af kunnen blijven. Uit een onderzoek van de universiteit van Tel Aviv blijkt dat zoet eten bij het ontbijt kan helpen om af te vallen, maar bovenal op gewicht te blijven.



Dus, gewoon suiker blijven eten 's morgens
Alle reacties Link kopieren
die twee boterhammen met hagelslag zijn echt het probleem niet, als je te veel suiker binnenkrijgt.

Je kunt beter opzoek gaan naar de bronnen waar jij echt te veel suiker door binnenkrijgt. Sap, frisdrank zijn meestal de grootste boosdoeners. Mooi artikel in NRC: https://www.nrc.nl/nieuws ... ke-gevaar-1503724-a838621
Alle reacties Link kopieren
en dan nog moet je er zoveel van eten dat het alsnog veel suiker oplevert. Het eigenlijk te verwaarlozen hoeveel voordeel je zou halen uit honing tov suiker
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Van het voedingscentrum:



Broodbeleg: hartig én zoet

Velen van ons hebben nog geleerd dat ze de lunch moeten beginnen met hartig, want zoet beleg is ongezond. Maar niets is minder waar. Sterker nog: juist hartig betekent al snel ‘te vet’. Daarom is het goed om zoet en hartig af te wisselen. Kies van het hartig broodbeleg liever de minder vette soorten, zoals 20+ en 30+ kaas, ham, rookvlees, kipfilet of kalkoenfilet. Ook bij zoet beleg kunt u beter voor de gezondere opties kiezen, zoals appelstroop, jam, honing, vruchtenhagel en gestampte muisjes. Deze leveren minder calorieën dan pindakaas, chocoladepasta, hazelnootpasta, chocoladehagelslag en chocoladevlokken. Belegsoorten als sandwichspread en groentespread zijn ook prima. Probeer ook eens iets anders, bijvoorbeeld plakjes banaan, appel of aardbei, of een schijfje tomaat op de kaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die adviezen van het voedingscentrum zo vreemd. Na een volkoren boterham met vruchtenhagel heb ik veel eerder trek dan na een volkoren boterham met pindakaas. En ik vraag me af of vruchtenhagel dan echt 'gezonder' voor je lichaam is; het gaat toch niet alleen om de calorieën?
Alle reacties Link kopieren
Omelet met groentjes, pannenkoek kan je 's avonds maken en dan 's morgens opwarmen. Al smaakt het net gemaakt beter.



In het weekend suikervrij brood maken. En groentespreads zijn ook erg lekker.



En probeer gewoon vaker af te wisselen, dat is goed hoor je smaakontwikkeling. Wist je dat je 10x iets moet proeven voor je de smaak kent?



Misschien wat anders organiseren zodat je 's morgens meer tijd hebt? 'S avonds kleren klaarleggen, alles klaarzetten voor het ontbijt, boterhammen voor de boterhamdoos kun je ook 's avonds bevroren klaarmaken, dan zijn ze ontdooit tegen de middag. Koekjes kun je ook al in de doosjes steken. 'S morgens snij ik enkel nog het fruit.



En een kwartier vroeger opstaan scheelt ook al veel! 'S avonds wat vroeger in je bed en merkt er amper iets van. En ik ben van nature een avondmens!
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tawny79 schreef op 19 januari 2017 @ 11:30:

Wel even de kanttekening dat in brood ook jodium toegevoegd zit. Dat krijgen wij in NL te weinig binnen. En in gejodeerd bakkerszout zit veel meer dan het gejodeerde tafelzout. We hebben voor onze jodiumbehoefte ongeveer 6 boterhammen nodig.



Helemaal brood weglaten is daarom dus niet zo verstandig.



Ik vraag me dan altijd af hoe het met het jodium gehalte van de mensen in de rest van de wereld waar geen brood wordt gegeten zit.

In Azie bijvoorbeeld?
quote:Onbevangen schreef op 19 januari 2017 @ 11:32:

[...]



Ja maar minder slecht dan andere suikers. Pure honing bevat van nature verschillende vitaminen die ook weer goed voor je zijn.Dat valt te betwisten. Maar als TO geen suiker wil lijkt me honing een gekke bijdrage.
quote:dolfje schreef op 19 januari 2017 @ 11:47:

[...]





Ik vraag me dan altijd af hoe het met het jodium gehalte van de mensen in de rest van de wereld waar geen brood wordt gegeten zit.

In Azie bijvoorbeeld?Je kan dat prima vervangen of zelf op een andere manier innemen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik TO was een smoothie maken inderdaad, met groente dan wel en niet alleen met fruit want anders krijg je nog teveel suiker binnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 19 januari 2017 @ 11:51:

[...]





Je kan dat prima vervangen of zelf op een andere manier innemen lijkt me.Ja mij ook maar waarom wordt er hier dan zo gehamerd op brood eten...
quote:dolfje schreef op 19 januari 2017 @ 11:47:

[...]





Ik vraag me dan altijd af hoe het met het jodium gehalte van de mensen in de rest van de wereld waar geen brood wordt gegeten zit.

In Azie bijvoorbeeld?Ik denk dat die meer vis eten?
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 19 januari 2017 @ 11:47:

[...]





Ik vraag me dan altijd af hoe het met het jodium gehalte van de mensen in de rest van de wereld waar geen brood wordt gegeten zit.

In Azie bijvoorbeeld?Vis eten en zeewier
Alle reacties Link kopieren
en in Azie is juist ook veel jodiumgebrek: https://www.nrc.nl/nieuws ... ndervoed-1356335-a1125059
quote:dolfje schreef op 19 januari 2017 @ 11:47:

[...]





Ik vraag me dan altijd af hoe het met het jodium gehalte van de mensen in de rest van de wereld waar geen brood wordt gegeten zit.

In Azie bijvoorbeeld?Daar hebben ze inderdaad een compleet ander eetpatroon waar het voedsel meer jodium bevat. Het is echt een probleem van hier. Je kunt er veel over lezen.
Zeewier inderdaad. Ik eet ook geen brood (hou er gewoon niet van) en ik ben Aziatisch, dus heb het ook nooit van huis uit mee gekregen.

En heb geen jodiumtekort
Alle reacties Link kopieren
quote:rosepudding schreef op 19 januari 2017 @ 11:36:

[...]





Niet als je af probeert te vallen, je lijf ziet geen verschil tussen een suikerklontje of een lepel honing en verwerkt het op de zelfde manier.



Hier breek ik graag op in. Je lichaam verwerkt het misschien hetzelfde maar reageerd er niet hetzelfde op. Daar waar mijn lichaam absoluut niet tegen geraffineerde suikers en zoetstoffen kan reageer ik totaal niet op honing. Er kan voor je lichamelijke reactie dus wel degelijk verschil inzitten.



@to

Ik eet vaak griekse yoghurt met een theelepel honing en biologische muesli (zonder vruchten en noten want met zou ik het niet wegkrijgen.



Brood (is ook is ook ij winkels eenvoudig te krijgen zonder suiker) of crackers.

Beleg kan je vele kanten mee op. Zelf eet ik graag rauwe ham (lidl), rosbief, pindakaas (goed opletten veel zijn met suiker) kaas, hummus (kan je ook heel makkelijk zelf maken) notenpasta's etc. Kijk is bij een natuurwinkel daar is genoeg te halen voor op brood. Zelfs chocoladepaste zonder suikers en zoetstoffen. Smaakt wat anders maar is goed te doen. Daar hebben ze ook lekkere tussendoortjes zonder suikers.



Belangrijke vraag is natuurlijk wel welke suikers je weg wil laten. Ik ben onder behandeling en veel mag ik niet, ook geen zoetstoffen maar er zijn uitzonderingen qua siropen die ik wel mag. Ideaal om toch lekkere dingen zonder suiker te kunnen bakken
quote:Appels schreef op 19 januari 2017 @ 11:45:

Ik vind die adviezen van het voedingscentrum zo vreemd. Na een volkoren boterham met vruchtenhagel heb ik veel eerder trek dan na een volkoren boterham met pindakaas. En ik vraag me af of vruchtenhagel dan echt 'gezonder' voor je lichaam is; het gaat toch niet alleen om de calorieën?100 gram pindakaas levert 625 calorieën op, 100 gram gestampte muisjes slecht 395. Van pindakaas smeert men gemiddeld 15 gram op brood, van gestampte muisjes gemiddeld 6 gram. Tel dus maar uit waar het verschil zit. Logisch dat je het op een broodje pindakaas langer vol houdt. Waar het vaak mis gaat, is dat mensen een vast aantal boterhammen eten, en er niet eentje minder eten omdat ze er ook al eentje met pindakaas op hadden.
quote:Dragisa schreef op 19 januari 2017 @ 12:00:

Zeewier inderdaad. Ik eet ook geen brood (hou er gewoon niet van) en ik ben Aziatisch, dus heb het ook nooit van huis uit mee gekregen.

En heb geen jodiumtekort Hoe weet je dat? Jodiumgebrek komt vaak pas laat aan licht, na jaaaaaaren, doordat de schildklier klachten gaat geven. Je merkt het niet.
quote:Tawny79 schreef op 19 januari 2017 @ 12:02:

[...]





Hoe weet je dat? Jodiumgebrek komt vaak pas laat aan licht, na jaaaaaaren, doordat de schildklier klachten gaat geven. Je merkt het niet.

Dat is zo. Ik eet alleen zelfgebakken brood zonder zout, dus suppleer Jodium.

(Als je wel zout gebruikt kun je best Jozo zout kopen. Daar zit jodium in.

Of bakkerszout, nog meer jodium.)
quote:Tawny79 schreef op 19 januari 2017 @ 12:02:

[...]





Hoe weet je dat? Jodiumgebrek komt vaak pas laat aan licht, na jaaaaaaren, doordat de schildklier klachten gaat geven. Je merkt het niet.



Een simpel urinuetestje. Ging inderdaad voor schildklierklachten, wat het uiteindelijk niet bleek te zijn overigens.

Plus gezond verstand: ik eet zoveel zeewier dat ik een eerder een overschot zou moeten hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven