5-hoog achter minderwaardig?

19-01-2017 01:08 331 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geinspireerd door een ander topic;



Wat is dat toch, dat '5-hoog achter' als minderwaardig wordt gezien als het om een stabiel dak boven je hoofd gaat?

Er zijn prima flats/appartementen op min 5 hoog te huren. Niks mis mee!

Sterker nog, soms zijn ze beter te behappen dan zo'n kindvriendelijke nieuwbouwwijk op de begane grond!

Dus.

Vanwaar die minachting en wie voelt zich te goed om op 5-hoog achter te zitten? en waarom?
Je verwacht het niet........
Alle reacties Link kopieren
Het was geen verwijt hoor, Goede Fee. Ik ruik alleen echt nooit iets van mijn buren, dus ik snapte serieus niet wat je bedoelde.

Geluidsoverlast is vooral afhankelijk van je buren. In het rijtjeshuis waar ik opgroeide had ik er veel meer last van dan ik hier - of in mijn vorige appartementen - ooit heb gehad. Kan me voorstellen dat als je een aantal slechte ervaringen in een flat hebt gehad, je daar je conclusies uit trekt.



Tja, en behoefte aan ruimte is relatief en heel persoonlijk. En ieder zijn eigen voorkeur idd.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 19 januari 2017 @ 11:04:

[...]





En een huishoudster en een tuinman



Ik heb het (als expat) allemaal gehad: villa, zwembad, personeel. En na een paar maanden was de lol er echt wel af. Gruwelijk irritant, al die mensen die constant in en uit lopen, spullen verplaatsen etc, Veel onderhoud en rotzooi in huis, veel tijd kwijt met heen en weer lopen, en in onze beleving ver van de 'bewoonde wereld'.



Man en ik hebben vaak verzucht dat we terugverlangden naar een appartement in de stad. En daar zitten we nu dus. Ok geen sociale huurwoning dus, maar een villa is ook echt niet alles
Alle reacties Link kopieren
quote:Doornroosje75 schreef op 19 januari 2017 @ 11:41:

Het was geen verwijt hoor, Goede Fee. Ik ruik alleen echt nooit iets van mijn buren, dus ik snapte serieus niet wat je bedoelde.

Geluidsoverlast is vooral afhankelijk van je buren. In het rijtjeshuis waar ik opgroeide had ik er veel meer last van dan ik hier - of in mijn vorige appartementen - ooit heb gehad. Kan me voorstellen dat als je een aantal slechte ervaringen in een flat hebt gehad, je daar je conclusies uit trekt.



Tja, en behoefte aan ruimte is relatief en heel persoonlijk. En ieder zijn eigen voorkeur idd.Bij mij is het eerder een behoefte aan rust. Ook heel persoonlijk. Ik kan me er echt niks bij voorstellen dat mensen een binnenstad zo gezellig vinden........
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tawny79 schreef op 19 januari 2017 @ 10:40:

[...]





maar alles over de overheid die bedacht heeft dat het OK is om mensen zo opgepropt in betonblokken te laten wonen. Goedkoop veel mensen onderdak bieden. Inderdaad, als legbatterijen, daar zijn we ook massaal op tegen, toch? Waarom zijn die massawoningen dan wel goed genoeg voor mensen?

Omdat velen niet meer huur kunnen betalen dan voor een "legbatterij"?
quote:Doornroosje75 schreef op 19 januari 2017 @ 11:41:

Het was geen verwijt hoor, Goede Fee. Ik ruik alleen echt nooit iets van mijn buren, dus ik snapte serieus niet wat je bedoelde.

Geluidsoverlast is vooral afhankelijk van je buren. In het rijtjeshuis waar ik opgroeide had ik er veel meer last van dan ik hier - of in mijn vorige appartementen ooit heb gehad. Kan me voorstellen dat als je een aantal slechte ervaringen in een flat hebt gehad, je daar je conclusies uit trekt.



Tja, en behoefte aan ruimte is relatief en heel persoonlijk. En ieder zijn eigen voorkeur idd.



Precies. En bij meer buren meer kans op overlast. Al heb ik nu ook een toffe buurman. Maar dat is er maar 1.

Gelukkig heeft de hele buurt er zat van en gaan bellen zodra de feestjes beginnen en dat lijkt te helpen.



Vandaar mijn voorkeur voor een suf dorp of vrijstaand. De rust vooral.



Ik ben zeker al 20x verhuisd en op maar een paar plekken heb ik me echt fijn gevoeld. En dat was nooit in een flat.

Het is allemaal persoonlijk.



3 hoog achter is ook gewoon een uitdrukking van vroeger. Al zal het best opgaan voor veel mensen die niet de middelen hebben en alleen daarom in een flat wonen en dat misschien helemaal niet willen.
Alle reacties Link kopieren
En ik hou juist van grasmaaien en heggen knippen

De geur van het gemaaide gras, en na de klus tevreden kijken naar het weer keurig groene gazonnetje.

Of er op gaan liggen in de zon.

Snoeien vind ik ook al leuk om te doen. Beetje takken knippen , voel mij echt baas met mijn snoeischaar.

Wat schoffelen en harken, oh en ik geniet ook van met een tuinslang rondzwaaien en alle druppeltjes op de plantjes zien neervallen.

Ja, ik voel mij gewoon heerlijk om aan te kunnen tutten in een tuin,

Dat buitengevoel krijg ik niet op een balkon.

Het is gewoon iets persoonlijks, waar je je happy bij voelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Theamuts schreef op 19 januari 2017 @ 10:52:

Juist die zondagse tuingeluiden vind ik nou zo gezellig! Of op vrijdag- of zaterdagavond de geur van een BBQ of vuurkorf, en het geroezemoes (en af en toe een luide lach) van mensen die lekker in de tuin bivakkeren.

Of zelf op een zachte zomeravond tot midden in de nacht met een vriendin in de tuin zitten met een drankje en de huisegel komt nog even langs zeilen.



Kijk, dat vind ik nu weer een inbreuk op mijn rust. Ik wil lekker rustig een boekje lezen zonder dat de buurkinderen de bal over de heg gooien of de buurvrouw even een praatje wil maken en ik wil niet meegenieten van de kakelende lach van hun visite. En ik wil al helemáál geen BBQ of vuurkorf ruiken.



Daarom heb ik de voor mij ideale tussenvorm: een dakterras (zonder inkijk) aan de rand van een park. Aan de rand van Rotterdam. Goed OV, restaurants, winkels, theaters, bioscoop dicht in de buurt. Ik hoef hopelijk nooit meer te verhuizen!
Alle reacties Link kopieren
In een ideale wereld zou ik overigens wel op de begane grond wonen. In een stadswoning met een klein onderhoudsvrij tuintje.

Mijn behoefte aan rust en ruimte is beduidend minder dan het gemiddelde hier, denk ik. Ik houd van de levendigheid en de voorzieningen op loopafstand.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
quote:nootboek schreef op 19 januari 2017 @ 11:42:

[...]





Ik heb het (als expat) allemaal gehad: villa, zwembad, personeel. En na een paar maanden was de lol er echt wel af. Gruwelijk irritant, al die mensen die constant in en uit lopen, spullen verplaatsen etc, Veel onderhoud en rotzooi in huis, veel tijd kwijt met heen en weer lopen, en in onze beleving ver van de 'bewoonde wereld'.



Man en ik hebben vaak verzucht dat we terugverlangden naar een appartement in de stad. En daar zitten we nu dus. Ok geen sociale huurwoning dus, maar een villa is ook echt niet alles



Haha ik kan het me voorstellen hoor. Ik droom van een schattig, oud huisje, niet extreem groot, max 150m2, dat is echt ruim zat met de 2 à 3 kinderen die we op het oog hebben. Vrijstaand, met een mooie tuin eromheen. Aan de ene kant aan de dorpsrand van een sfeervol dorp met mooie huisjes en een leuk restaurantje en een fijne basisschool voor de kindjes. En aan de andere kant aan de bosrand. Lijkt me heerlijk.



Maar als ik dan denk aan zo'n rieten dak onder de bomen en wat een onderhoud dat moet zijn, of aan die tuin van 300m2 en wie die dan gaat onderhouden naast de fulltime, goedverdienende baan die ik nodig heb om dat huis te bekostigen, en wie dan de isolatiekosten voor dat leuke, oude huisje op zich gaat nemen, en de asbestsanering die je vast moet doen omdat je ergens tijdens de renovatie wel tegen een voorraadje asbest aanloopt en dat je jaren in een verbouwing zit voor je droomhuis klaar is dan denk ik... Meh. Dan maar de vinexwijk, waar ik weliswaar barbecueënde buren heb, maar mijn huis makkelijk kan betalen en de materialen wat slijtvaster zijn, waar de woonkamer saai en standaard is, maar wel goed geïsoleerd en met vloerverwarming en waar ik misschien niet buiten zit in een sprookjesachtige, bosrijke omgeving, maar waar ik wél buiten zit na een dag studeren, vanaf over een tijdje met mijn kleine baby, omdat daar geld voor over is.



Dus tja, alles heeft zo z'n voor- en nadelen toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Theamuts schreef op 19 januari 2017 @ 10:55:

Uhm, er staan ook eengezinswoningen in niet-vinex wijken. Wat vind je daar van?Ik geef niet om een tuin en geef de voorkeur aan gelijkvloers. Maar het ging me erom twee uitersten tegenover elkaar te zetten. Binnenstad vs. vinexwijk.
quote:amarna schreef op 19 januari 2017 @ 11:45:

[...]





Omdat velen niet meer huur kunnen betalen dan voor een "legbatterij"?Ja en omdat we zonder die legbatterijen nooit genoeg woningen zouden hebben voor iedereen hier in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 19 januari 2017 @ 10:50:

[...]





Een sociale woningflat is toch ook niet het riante appartement wat mensen hier geen 'armoe' vinden hoor. Een mooi appartement is in wezen hetzelfde als een eengezinswoning, een luxe penthouse vergelijkbaar met een vrijstaande woning...

Een sociale huurwoning is niks mis mee, maar het is niemand's droomhuis.



Maar de uitdrukking slaat op erbarmelijke woonomstandigheden van vroeger. En toen was het vast een neerbuigende opmerking, toen was sociale klasse nog heel belangrijk enzo. Mja dan hebben we het over jaren terug, dus als de betekenis met z'n tijd meegaat, dan zal de neerbuigendheid tegenwoordig ook wel meevallen.

Ik woon in een 4-kamer appartement van 76 vierkante meter. Sociale huur.

Oppervlakte is vrijwel gelijk aan mijn vorige woning, waar dat verdeeld was over 2 verdiepingen.

Ik heb wel enorme mazzel gehad, want de meeste sociale huurwoningen zijn kleiner.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
En zelfs in die "legbatterijen" zijn er mensen zielsgelukkig.
quote:lux. schreef op 19 januari 2017 @ 10:50:

[...]





Een sociale woningflat is toch ook niet het riante appartement wat mensen hier geen 'armoe' vinden hoor. Een mooi appartement is in wezen hetzelfde als een eengezinswoning, een luxe penthouse vergelijkbaar met een vrijstaande woning...

Een sociale huurwoning is niks mis mee, maar het is niemand's droomhuis.





Jawel hoor. Je hebt echt hele leuke sociale huurwoningen. Een vriendin van mij woont in hele leuke hippe wijk van Utrecht in een sociale huurflat. Het is wat oud maar zij zou voor geen goud willen ruilen met een eengezinswoning in de vinex. Ook niet als je daar hetzelfde voor betaalt. En een andere vriendin woont in een koopappartement in mooie buurt van Amsterdam, haar buren hebben hetzelfde soort appartement via sociale huur.

En ik zelf woonde tot voor kort in een kleine startersflat in Utrecht, ook sociale huur en best klein maar op dat moment zeker wel mijn droomhuis. Wat had ik toen te zoeken in een eengezinswoning in een dorp, terwijl ik met vriend woonde en in de binnenstad werkte?



Er zit nog wel wat tussen riante appartementen een troosteloze huurflat in een achterstandswijk waar in de portieken wordt gepist en dealers rondlopen.



Gewoon relatief goedkope appartementen in leuke wijken. Of sociale projecten in wijken die worden 'opgeknapt'.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot 3 jaar geleden in een studentenhuis gewoond met 11 huisgenoten. Heel stom, maar zolang ik mijn eigen douche en toilet heb voel ik me nu nog de koning te rijk . Mijn huurappartement voelt nog elke dag als een paleis. Ik merk wel dat bij vriendinnen die uit huis zijn gaan trouwen/samenwonen de lat een stuk hoger ligt. Maar dat is ook logisch denk ik en ook niet erg.
.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk, 5 hoog achter hartje Amsterdam.
quote:Fee-de-Goede schreef op 19 januari 2017 @ 11:37:

[...]





Lijkt mij ook heerlijk, echt waar!



Mijn oom had een boederij in het oosten waar ik vroeger heel veel was. De rust en de vrijheid en ondanks dat je geen directe buren had was er wel een leuke buren band. Men deed alles voor elkaar en ze kwamen af en aan waaien.



Ik zou zo mijn spullen pakken en gaan wonen nin een suf dorp op of een boederij als er ooit geld voor komt.Ik ook, zou dolgraag in een boerderij willen wonen in een suf dorp. Maar ja ik heb geen geldboom.
Alle reacties Link kopieren
3 hoog achter... Tja het is gewoon een uitdrukking die is blijven hangen. Net als (in amsterdam) paviljoen 3 als je niet helemaal lekker bent. (was de "gekken"afdeling)

Vroeger had je halve woningen waar dan als je het arm had een heel gezin woonde.

Nu zijn er nog wel wat halve woningen maar die worden over het algemeen door studenten bewoont.

Ik woon in zo'n huis wat ooit voor en achter was, dat is net als velen gewoon één woning geworden.

Heb in mijn appartementje dus wel 3 deuren

(2 weg getimmerd)

Vroeger was iig in amsterdam, 3 hoog achter iid een teken van arremoe.
Alle reacties Link kopieren
Liever een klein huisje met een flinke tuin dan meer woonruimte en geen tuin.



Ik kijk er niet op neer, maar ik zou ook niet blij worden van dat penthouse op de dam van 24 miljoen euro. Liever een hutje op de hei. Smaken verschillen gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Theamuts schreef op 19 januari 2017 @ 12:10:

En zelfs in die "legbatterijen" zijn er mensen zielsgelukkig.



Ik heb 23 jaar met plezier in een legbatterij gewoond. Heb er heerlijke eieren gelegd.

Sinds 11 jaar heb ik echter een verblijf met vrije uitloop.
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 19 januari 2017 @ 12:49:

Liever een klein huisje met een flinke tuin dan meer woonruimte en geen tuin.



Ik kijk er niet op neer, maar ik zou ook niet blij worden van dat penthouse op de dam van 24 miljoen euro. Liever een hutje op de hei. Smaken verschillen gelukkig.



Ik heb vrienden met een boerderij in een buurtschap in het oosten van Nederland.

Doodstil. Geen winkel in de buurt. Iedereen weet alles van elkaar en loopt de de hele dag dag bij elkaar in en uit (van en naar de deel of de keuken, in de woonkamer zitten ze zelden).

Het lijkt me verschrikkelijk om daar te wonen. Het enige leuke is de nabijheid van veel dieren.

Ik ben echt stadsmens in hart en nieren.

Andersom voelen zij zich bij ons in de grote stad doodongelukkig.
quote:amarna schreef op 19 januari 2017 @ 12:52:

[...]





Ik heb 23 jaar met plezier in een legbatterij gewoond. Heb er heerlijke eieren gelegd.

Sinds 11 jaar heb ik echter een verblijf met vrije uitloop.





Hier ook. Eindelijk uit die afgrijselijke armoede
Wat gek dat er zo negatief over gedacht wordt ben geen arme sloeber en woon ook in een apartement. Hecht niet zoveel waarde aan een grote tuin, heb een balkon waar ik verder geen omkijken naar heb en zomers lekker van de zon kan genieten. Van mijn buren heb ik nooit last bij van die rijtjeswoning let iedereen op elkaar in een flat heb je geen last van gluurders. Als je geen bezoek wil ontvangen kan je makkelijk doen alsof je niet thuis bent, al verdiende ik bakken met geld zou ik hier nog niet weg

Ben een simpel mens wat dat betreft.
quote:amarna schreef op 19 januari 2017 @ 13:01:

[...]





Ik heb vrienden met een boerderij in een buurtschap in het oosten van Nederland.

Doodstil. Geen winkel in de buurt. Iedereen weet alles van elkaar en loopt de de hele dag dag bij elkaar in en uit (van en naar de deel of de keuken, in de woonkamer zitten ze zelden).

Het lijkt me verschrikkelijk om daar te wonen. Het enige leuke is de nabijheid van veel dieren.

Ik ben echt stadsmens in hart en nieren.

Andersom voelen zij zich bij ons in de grote stad doodongelukkig.



Ik ook. Veel te stil.

En sommige delen zijn ook zo recht en plat.

Mijn vriendin uit een heel klein dorp, was een keer op bezoek toen man nog in de buurt van bijlmerplein woonde.

Die kromp letterlijk in elkaar van al die druk pratende mensen, bij iedere wat luidere uitroep schrok ze echt.

Die liep aan mijn arm vastgekleefd over het plein. Elke keer zachtjes 'oh!' Als ze schrok.

En daarna is ze nog een keer heel stoer met haar buurvrouwtjes geweest als uitje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven