huur of koop

19-01-2017 11:57 115 berichten
Ook geinspireerd door een ander topic kwam ineens deze vraag bij me op:

Hoe wordt er door jullie aangekeken tegen wonen in een huur-, dan wel een koopwoning?

Om even mij eigen situatie te schetsen: wij zijn gaan huren omdat we geen koop konden betalen (eind jaren zeventig) en hebben eigenlijk heel erg geboft omdat de huur niet hoog is en het huis een eengezinswoning met eigen oprit voor de auto en een lekkere tuin op het westen met daarachter een vrije ruimte (dus aan de achterkant geen buren).

We hebben toen de kinderen tieners waren en wij wat meer verdienden nog overwogen te kopen maar dat toch niet gedaan omdat de kinderen gingen studeren en dus steeds meer geld gingen kosten.

Nu denk ik soms dat het verstandig is geweest omdat we ouder worden en geen zin meer hebben in klussen. Zeker na de laatste ineenstorting van de huizenmarkt weet ik niet waar je uiteindelijk beter mee bent.

Hoe staan jullie daarin?
Alle reacties Link kopieren
quote:dianaf schreef op 19 januari 2017 @ 15:44:

[...]



Lijkt mij zalig, maar waar vind je die? Toen ik nog thuis woonde heb ik mij rondgezocht. Je betaalde zelfs 600 euro voor een kleine 2kamerwoning, zonder cv en met bordkartonnen muren. Ligt er nogal aan waar je zoekt, hartje centrum in een (middel-) grote stad, of wat goedkopere regio's.......
Oh dear, how sad, never mind.
Wij zijn een jaar geleden verhuisd naar een heel mooi nieuw rijtjeshuis, wel huur en dus wel een beetje prijzig. Maar perfecte ligging t.o.v. station/centrum en leuke buurt. Alle mooie koophuizen staan behoorlijk ver van het centrum af (en we hebben geen auto, dus zouden die +/- 5 km dan altijd moeten fietsen).



Aangezien het nieuwbouw is en we van appartement naar huis gingen hebben we flink wat moeten investeren (verf, laminaat, voor- en achtertuin+schuttingen en natuurlijk extra meubels om het huis te vullen), dus vooralsnog maar even niet verhuizen.



Ons huis is ook vrijwel perfect, had een iets grotere woonkamer gewild (zo jaloers op aantal stadsgenoten met nieuwbouwhuis met mooie grote woonkamer!) en een grotere tuin en natuurlijk vrijstaand, maar eigenlijk hebben we niks te klagen. En dat zeggen we soms ook tegen elkaar



En ik heb nog geen vast contract en we hebben ook nog niet een noemenswaardig bedrag op onze spaarrekeningen staan, dus kopen is nu nog niet handig. Maar in de toekomst, ongetwijfeld!
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 19 januari 2017 @ 12:25:

[...]



Ik was 25/26 toen ik m'n huis kocht. Dus als ik half de vijftig ben, is het afbetaald.Over het algemeen blijven er maar heel weinig mensen 30 jaar in de woning die ze halverwege hun twintigste kochten en worden er een stap / stappen gemaakt naar grotere / duurdere huizen en dus ook een hogere hypotheek.
quote:girasole3 schreef op 19 januari 2017 @ 15:52:

[...]





Over het algemeen blijven er maar heel weinig mensen 30 jaar in de woning die ze halverwege hun twintigste kochten en worden er een stap / stappen gemaakt naar grotere / duurdere huizen en dus ook een hogere hypotheek.



Dat is een keuze die je maakt. Zie je nu ook veel gebeuren door de lage rente. Kunnen ze groter kopen voor dezelfde maandlasten. Wij zijn wat dat betreft erg voorzichtig. Nu al 29 jaar in hetzelfde huis, nooit hypotheek opgehoogd. Gelukkig maar, toen mn man werkloos werd hebben we daar iig geen financiele zorgen van gehad.

HRA altijd gebruikt voor onderhoud aan het huis. Woon liever wat kleiner zonder zorgen dan een tophypotheek wat je niet meer kan betalen als er iets gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 19 januari 2017 @ 15:48:

[...]

Ligt er nogal aan waar je zoekt, hartje centrum in een (middel-) grote stad, of wat goedkopere regio's.......Ik zat in een dorp 20km van een grote stad, het aanbod in de omgeving was gewoon ruk, want er waren voornamelijk eensgezinswoningen. Daar kwam ik als alleenstaande al praktisch niet voor in aanmerking. Misschien dat er in de stad iets was, maar ja, alles (incl werk) was in de omgeving van dorp.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Fee-de-Goede schreef op 19 januari 2017 @ 12:13:

[...]





Haha, echt bijna niemand red dat.Waarschijnlijk niet. Maar wij wel. Wij zitten in ons laatste jaar nu (omdat we elk jaar extra hebben afgelost en bewust een huis hebben gekocht op 1 inkomen terwijl we beiden FT werken) dus zijn we hypotheekvrij aan het eind van dit jaar. Lijkt me echt heerlijk. We zijn dan 'jonge vijftigers'. We hebben dus geen 30 jaar hypotheek gehad. In totaal dan 16 jaar gedaan over het afbetalen van het huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:kleinmeisje_89 schreef op 19 januari 2017 @ 14:13:

[...]





Dat je maandlasten nooit meer worden is natuurlijk kul. Je weet niet wat de rente doet.

Als jij hem nu 10 jaar vast hebt staan voor 2% om over die 10 jaar opnieuw je rente moet vastzetten en hij zou 8% zijn worden je maandlasten echt hoger ondanks hetgene dat is afgelost uitgaande van een linieare of annuiteitenhypotheek. Je hebt geen 100% zekerheid dat de lasten niet meer worden.





30 jaar vast met 2.8 % rente.

Ik moet nu nog 26 jaar.

Maar over 22 jaar kom er een groot bedrag vrij waarmee ik dan alles aflos.

Dus voor mij geen verrassingen.



Daarbij voor mijn eigen doelstelling dat ik iedere 3 jaar iets extra's aflos.
quote:girasole3 schreef op 19 januari 2017 @ 15:52:

Over het algemeen blijven er maar heel weinig mensen 30 jaar in de woning die ze halverwege hun twintigste kochten en worden er een stap / stappen gemaakt naar grotere / duurdere huizen en dus ook een hogere hypotheek.Maar dan nog blijft de looptijd van de hypotheek 30 jaar, dus het is wel degelijk zo dat veel mensen die tegenwoordig een huis kopen, deze in een jaar of 30 afbetalen. Ook als ze verhuizen naar een groter huis blijft die looptijd hetzelfde, alleen je betaalt meer per maand.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orangetree schreef op 19 januari 2017 @ 16:04:

[...]





Waarschijnlijk niet. Maar wij wel. Wij zitten in ons laatste jaar nu (omdat we elk jaar extra hebben afgelost en bewust een huis hebben gekocht op 1 inkomen terwijl we beiden FT werken) dus zijn we hypotheekvrij aan het eind van dit jaar. Lijkt me echt heerlijk. We zijn dan 'jonge vijftigers'. We hebben dus geen 30 jaar hypotheek gehad. In totaal dan 16 jaar gedaan over het afbetalen van het huis.



Mijn doel staat nu op 22 jaar.

Misschien lukt het me ook eerder.



Maar waarom zouden mensen dat niet redden?

Als je niet een maximale hypotheek neemt.

En extra aflost dan is het gewoon haalbaar.

En ik denk ook het meest verstandig om te doen.



Want ik ben nu nog geen 30. Als ik kijk over 22 jaar gok ik dat ik dan wel graag wat rustiger aan wil doen.

Al helemaal omdat ik pas met 72 jaar met pensioen mag...



Liever dan minder werken omdat me huis al is afbetaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 19 januari 2017 @ 15:52:

[...]





Over het algemeen blijven er maar heel weinig mensen 30 jaar in de woning die ze halverwege hun twintigste kochten en worden er een stap / stappen gemaakt naar grotere / duurdere huizen en dus ook een hogere hypotheek.



Mijn plan met dit huis was te blijven zitten tot het onder me kont weg rot.



Ook deze discussie met schoonvader gehad.

Maar ik koop toch geen huis om er dan na 10 weer uit te gaan?



Alles voor niets zitten te verbouwen.



Nee hoor pas als het instort/ onbewoonbaar of ik in een rolstoel kom. Dan ga ik pas kijken naar een ander huis.
quote:Lolly3 schreef op 19 januari 2017 @ 16:06:

[...]





30 jaar vast met 2.8 % rente.

Ik moet nu nog 26 jaar.

Maar over 22 jaar kom er een groot bedrag vrij waarmee ik dan alles aflos.

Dus voor mij geen verrassingen.



Daarbij voor mijn eigen doelstelling dat ik iedere 3 jaar iets extra's aflos.Slim, heel slim. En je niet gek laten maken door anderen. Wie t laatst lacht, lacht t hardst.
quote:sssssst schreef op 19 januari 2017 @ 12:42:

Oh, en als je besluit ergens dertig jaar te blijven wonen dan blijft vaak je hypotheeklast ongeveer gelijk. Huur stijgt alleen maar.

Als mijn woonlasten van 500 euro elke maand 1% stijgt reken dan maar uit wat het tegen mijn pensioen kost. Nu ben ik tegen mijn pensioen woonlast vrij.Dat hoop ik toch niet voor de huurders onder ons
Ik heb gekocht omdat ik niets kon huren.

Stond te kort op de wachtlijst van woningbouw ('slechts' 8 jaar op dat moment).

Particuliere huur kon ik prima betalen (volgens mijzelf), maar niet volgens de eisen die zij hadden (bruto 3-4 x de huurprijs verdienen).

Dus nadat ik 6 maanden bij kennissen op zolder heb gezeten, toch maar gekocht.

Vind het wel fijn om een eigen plek te hebben, maar had huren toch een veiliger gevoel gevonden.

Afgelopen jaar was mijn dak lek, dat moest compleet vervangen worden.

Tja, dan is mijn spaargeld voorlopig op. Dus komende 2-3 jaar niet op vakantie en hopen dat bijv. de cv ketel het blijft doen.

Voordeel is wel dat ik het spaardeel van mijn hypotheek over 25 jaar voldaan heb. Dan heb ik nog een klein stukje aflossingsvrij. Het idee was om ook te zorgen dat dit afgelost is tegen die tijd, maar dat zet ik de komende jaren even stil om mijn buffer weer aan te kunnen vullen.

Dus uiteindelijk kom ik zeker niet goedkoper uit op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 19 januari 2017 @ 15:52:

[...]





Over het algemeen blijven er maar heel weinig mensen 30 jaar in de woning die ze halverwege hun twintigste kochten en worden er een stap / stappen gemaakt naar grotere / duurdere huizen en dus ook een hogere hypotheek.Wij hebben ons huis met oog op de toekomst gekocht. Hier passen wij met z'n tweeën, maar mochten er kinderen komen dan past het ook. En kan ik straks de trap niet meer op dan past er makkelijk een lift. Na al 25 keer verhuisd te zijn blijf ik hier tot de dood.
Huisbaas die aan een verwaarloosd huis niets doet behalve extreem dringende zaken.

"Kapot raam? Zet er maar zelf een hendel op. Want ik ga het raam niet herstellen.

Stookolie op? Wacht maar een weekje en zit maar een week in de kou. Nu geen zin in om het met spoed te regelen.

Het is hier niet warm te krijgen? Nou, niets aan te doen dat het hier maar maximaal 17 graden wordt ..."



Huisbaas die je er elk moment kan uitzetten als hij er zelf in wil.

(Hier in België krijg je maximaal een half jaar om iets anders te vinden.)



Toch echt blij dat we na een paar jaar gekocht hebben.

En eigen baas zijn.



Huur is handig voor tijdelijk, maar ik had toch echt geen zin om het appartement van mijn huisbaas 20 jaar lang af te betalen.

(Zowat alles in België is particuliere huur.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven