Paniek door de herbelevingen - deel III

16-01-2017 12:54 3010 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Op 26 nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in PTSS. Inmiddels hebben anderen het topic ook gevonden en ervaar ik een enorme steun van andere forummers om deze moeilijke tijd door te komen; voor, tijdens en hopelijk ook nog na de emdr therapie. De intake voor de emdr is inmiddels bekend (eind januari).

De steun die ik hier ontvangen heb afgelopen weken is hartverwarmend en zeer divers, wat het een enorm waardevol topic maakt; bedankt lieve schrijvers!

Van herkenning tot troostende woorden en van afleiding tot Rituals pakketten, alles passeert de revue, en zorgt er tevens voor dat het topic voelt als een warm bad (hoe toepasselijk) en vandaar nu alweer deel 3. De originele post was:

Sinds enige tijd lees ik mee op het forum en ik heb nu zelf een account aangemaakt, omdat ik graag van me af wil schrijven en hoop dat er nog goede tips gegeven worden waar ik zelf niet aan denk nu.

Het delen van mijn verhaal laat ik voor nu achterwege, een lange OP zal niemand lezen. Waar het om gaat is dat ik in mijn leven traumatische gebeurtenissen meegemaakt heb; ik ben als kind misbruikt, mishandeld en verwaarloosd (binnen ons gezin de laatste 2, het eerste door een ander persoon).

Afgelopen maand heb ik wederom wat vervelends meegemaakt, ik heb inmiddels een stabiele relatie, ben nu bijna 30 jaar en was in verwachting van ons eerste kindje, uitgelopen op een miskraam.

Op zich ben ik het verdriet van de miskraam redelijk aan het verwerken. Maar door deze gebeurtenis ben ik erg getriggerd, op meerdere gebieden. Daardoor beland ik weer in herbelevingen en nachtmerries en die maken mij vreselijk angstig. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan en valkuilen liggen op de loer. Ik wil dit graag op een goede manier aanpakken, maar hoe?! De eetbuien, het overgeven, snijden, dissociëren, etc. wil ik niet meer, daar ben ik al twee jaren van af. Maar de drang is zo groot, wat zou het opluchten.

Hulp krijg ik van een psycholoog en ik start binnenkort weer met EMDR, waar ik heel angstig voor ben, maar vast zal helpen. Tot die tijd zijn er ontelbaar veel momenten waarop ik in paniek ben, en niet wil terugvallen in het vroegere gedrag. Maar wat is het alternatief??

Bedankt voor het lezen, als het niet duidelijk is, spijt me dat, ik denk het zo goed geschreven te hebben.

Link naar deel 1:

Paniek door de herbelevingen

Link naar deel 2:

Paniek door de herbelevingen - deel II
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Ik ben hier veel te weinig, dat vind ik jammer. Alleen heb ik het in mijn dagelijks leven gewoon ontzettend druk de laatste tijd en normaal bracht ik dan daarnaast nog veel tijd door op het forum, maar ik probeer op voor mij gezondere manieren te ontspannen, meer bewegen en op tijd naar bed. Doorgaans was ik hier vooral veel in de late avond, maar ik probeer nu om 22:00 richting mijn bed te gaan ongeveer en dat lukt aardig.

Volgende week zit ik zonder wifi, dan ben ik hier vrijwel helemaal niet (ben niet in nl dan).

Ik kwam nog wel langs voor het volgende:

Om dankjewel te zeggen Want ik merk dat ik zóveel heb aan dit topic. Voor mezelf, hoe ik voor mezelf zorg en waar ik mjn energie in steek, daar heeft het topic me wel wat bewuster van gemaakt. Maar ook qua werk, ik leer er enorm veel van. Ik heb nu op mijn werk iemand met een vergelijkbaar verhaal als jij Knuf. En waar ik jaren geleden wat vast zou lopen in frustratie of het niet écht zou snappen heb ik nu veel meer het gevoel dat ik begrijp wat er gebeurt, kan ik beter aansluiten en ik merk dat dat gewoon echt heel erg helpt voor de persoon in kwestie.

Nog even los van dat jullie allemaal leuke mensen zijn en ik het gewoon gezellig vind uiteraard, want dat is de voornaamste reden dat ik hier kom

Fijne dag iedereen!
quote:Rhae schreef op 20 januari 2017 @ 08:46:

En je vriend mooi gesprek.

Wat een enorm verschil met je eerste berichten hier. Veel minder paniek, boosheid, maar gewoon de eerste stappen naar meer mildheid. En natuurlijk zijn die paniek en boosheid niet weg, maar er is wel meer!

Ik ben blij dat je dit zegt en ziet

Er is inderdaad iets meer ruimte voor meer

Naast de paniek en boosheid...

Die nog heel aanwezig blijven

Vast logisch...

Ik ben altijd bang als ik schrijf over mooie inzichten, dat jullie denken dat het nu dus goed gaat en ik het wel red... Dat zou fijn zijn maar die inzichten kan ik niet steeds nog toepassen. Dat is oefenen en vallen en opstaan, dat is iets wat moeite kost...

Met vriend over gehad dat ik dat niet kan uitstaan

Hij zei: jij wilt van A naar B in één rechte lijn.

Maar er bestaan niet voor niets wegen als de A1, A2, A3, etc etc

De enige die van jou verwacht dat je in een keer alles kunt toepassen ben je zelf..

Dank je wel Rhae

Dat je er nog bent

En voor je lieve woorden
quote:Knuffelbeertjes schreef op 20 januari 2017 @ 08:53:

[...]

Ik ben blij dat je dit zegt en ziet

Er is inderdaad iets meer ruimte voor meer

Naast de paniek en boosheid...

Die nog heel aanwezig blijven

Vast logisch...

Ik ben altijd bang als ik schrijf over mooie inzichten, dat jullie denken dat het nu dus goed gaat en ik het wel red... Dat zou fijn zijn maar die inzichten kan ik niet steeds nog toepassen. Dat is oefenen en vallen en opstaan, dat is iets wat moeite kost...

Met vriend over gehad dat ik dat niet kan uitstaan

Hij zei: jij wilt van A naar B in één rechte lijn.

Maar er bestaan niet voor niets wegen als de A1, A2, A3, etc etc

De enige die van jou verwacht dat je in een keer alles kunt toepassen ben je zelf..

Dank je wel Rhae

Dat je er nog bent

En voor je lieve woorden

Natuurlijk gaat het niet in éen keer goed. Het zijn processen, en van A naar B in één rechte lijn dat gebeurt nooit Zelfs als het straks héél goed met je gaat zullen er ook momenten zijn dat het niét goed gaat. Dat heeft elk mens.

Oh en als ik alle inzichten die ik had goed kon toepassen was ik de meest efficiente, georganiseerde en succesvolle mens op deze aardbol geloof ik, maar helaas
Idd. Hoe gaat ie Rhae?

Dat wat jij beschreef EV dát ervaar ik als intimiteit. Ik kan dat ook met vrienden hebben. Met samen eten. Of op de uitgeklapte bank een film kijken en de knorrende geluidjes die 1 bepaalde vriendin kan maken als ze ontspant. Het zijn kleine details van elkaar kennen, en je bij elkaar thuis voelen.

Ik ben 'a bit of a mess'. Gisteren een beruchte (standaard) brief van het u wee vee gekregen en moet daar tegen in gaan gaan. Voel onzekerheid over mijn rechtspositie. Gedoe dus. Raakt me. Zat er al een jaar mee in mijn piepzak. En nu moet ik dus hierover met het buraucratisch moloch gssn communiceren. Vind ik eng. Ga zorgen dat ik t niet alléén hoef te doen.
quote:Rhae schreef op 20 januari 2017 @ 08:50:

Ik kwam nog wel langs voor het volgende:

Om dankjewel te zeggen Want ik merk dat ik zóveel heb aan dit topic. Voor mezelf, hoe ik voor mezelf zorg en waar ik mjn energie in steek, daar heeft het topic me wel wat bewuster van gemaakt. Maar ook qua werk, ik leer er enorm veel van. Ik heb nu op mijn werk iemand met een vergelijkbaar verhaal als jij Knuf. En waar ik jaren geleden wat vast zou lopen in frustratie of het niet écht zou snappen heb ik nu veel meer het gevoel dat ik begrijp wat er gebeurt, kan ik beter aansluiten en ik merk dat dat gewoon echt heel erg helpt voor de persoon in kwestie.

Nog even los van dat jullie allemaal leuke mensen zijn en ik het gewoon gezellig vind uiteraard, want dat is de voornaamste reden dat ik hier kom

Natuurlijk is het jammer dat je hier minder bent, het is fijn om jou te lezen. Maar het is ook heel fijn om te horen dat je je energie meer steekt in goed voor jezelf zorgen; voldoende bewegen, voldoende slapen, etc. Dat blijft nu hangen, dat je er niet niet bent ( ) omdat het topic of ik niet meer leuk zijn

Maar om hele mooie andere redenen, dat vind ik echt fijn.

En ook heel fijn dat het steeds duidelijker wordt dat een ander ook iets heeft aan wat ik hier schrijf en wat anderen schrijven...

Dat het niet enkel nemen en nemen van mij is... tenminste dat hoop ik dus..

Dat ik ook iets te geven heb..

Bijv inzicht zodat jij iemand kunt helpen

Zoals je mij hier geholpen hebt

Fijne dag Rhae!
Oh Rhae, mosterd. Fijn je te lezen
Dat zijn ook nare brieven van nare instanties Hanke, want een normaal menselijk gesprek zit er niet in, idd praten tegen een moloch.

Als ik kan je kan helpen hoor ik het graag, vind dat niet erg om te doen.
quote:Rhae schreef op 20 januari 2017 @ 08:57:

Oh en als ik alle inzichten die ik had goed kon toepassen was ik de meest efficiente, georganiseerde en succesvolle mens op deze aardbol geloof ik, maar helaas Vond ik altijd een mooi streven
God, ik ben echt moe, ik schiet een beetje vol van de laatste pagina's, ook door afgelopen werkweek, was heftig, veel heftige dingen gehoord en gezien. Dus ik ga naar buiten en een lekker stuk wanderen onderweg naar mijn enige afspraak van vandaag. Kan ook met auto in 10 minuten, maar halfuurtje lopen is verstandig denk ik. Ff uitwaaien.

Ik probeer dit weekend nog even langs te komen.
quote:Knuffelbeertjes schreef op 20 januari 2017 @ 09:04:

[...]

Vond ik altijd een mooi streven Lijkt me eerlijk gezegd vet saai.
Ik ben weg, eerst twee dezelfde sokken zoeken en dan wandelen!

Bye!
quote:Rhae schreef op 20 januari 2017 @ 08:56:

[...]

Natuurlijk gaat het niet in éen keer goed. Het zijn processen, en van A naar B in één rechte lijn dat gebeurt nooit Zelfs als het straks héél goed met je gaat zullen er ook momenten zijn dat het niét goed gaat. Dat heeft elk mens.

[img]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/23 ... a19d51.jpg[/img]

Ik dacht bij zulke plaatjes altijd: goh dat ziet er uit als een goed excuus waar mensen zich achter verschuilen als het niet in een keer gaat zoals ze willen

Mensen met een gebrek aan discipline, een harde hand, een innerlijke criticus..

Oke misschien had ik dat verkeerd ingeschat
Ja, ik sluit mij daar bij aan! Goed ook om aandacht te kunnen geven aan dat kleine meisje. Aan de boze gedachten die misschien ook gewoon in de war zijn. Echt, ik heb bewondering voor de stappen die je maakt.
quote:Rhae schreef op 20 januari 2017 @ 09:05:

Ik ben weg, eerst twee dezelfde sokken zoeken en dan wandelen!

Bye!

Ohh wat goed, jouw dag is NU al een succes:

én sokken die bij elkaar passen én wandelen ipv auto

Bye!
quote:hanke321 schreef op 20 januari 2017 @ 08:58:

Ga zorgen dat ik t niet alléén hoef te doen.

Goed zo, dat is al heel goed in deze situatie

Rot organisatie wat dit betreft...

snap dat dat raakt en binnenkomt en niet iets is wat weggehaald kan worden

Pas als je weet waar je aan toe bent denk ik

En dat kan wel eventjes duren bij zo'n instantie...

Dus accepteren dat het vreselijk rot en naar en oneerlijk is? En ondertussen doen wat je kunt maar ook beseffen dat dat alles is wat je kunt

En natuurlijk beseffen dat je in je recht staat; je ziekte dus erkennen... toch?

Knuf, ik had het niet voor niks over de kunst van het slalomnen...

(dat je er oordelen over hebt snap ik heel goed, 'mag je oefenen met loslaten' , krijg ik dan naar mijn hoofd van zelfhulpgedoe persoon als ik in zoiets zit).
quote:branningbrothers schreef op 20 januari 2017 @ 09:09:

Ja, ik sluit mij daar bij aan! Goed ook om aandacht te kunnen geven aan dat kleine meisje. Aan de boze gedachten die misschien ook gewoon in de war zijn. Echt, ik heb bewondering voor de stappen die je maakt.Lief dat je dit zegt Branningbrothers
quote:hanke321 schreef op 20 januari 2017 @ 09:17:

Knuf, ik had het niet voor niks over de kunst van het slalomnen...

(dat je er oordelen over hebt snap ik heel goed, 'mag je oefenen met loslaten' , krijg ik dan naar mijn hoofd van zelfhulpgedoe persoon als ik in zoiets zit).

Roept dat geen boosheid op Hanke? Die woorden van zelfhulp gedoe persoon: mag je oefenen met loslaten

Bij mij wel nl

Juist op die momenten, vol oordelen
Nou Knuf ik moet eea uit gaan zoeken. Rot en naar is het zeker maar oneerlijk weet ik niet. Het is overheidsbeleid. Is democratisch voor gekozen. Het kan goed zijn dat t zal gaan zoals in de brief. Heb veel angsten en vraagtekens rond een gedeelte van dit besluit. Daar moet ik over gaan communiceren.
Nou lieve Knuf, vaak krijg ik eerst de opmerking' oh...je hebt oordelen. Nou neem maar waar dat je die hebt. Lukt het om te accepteren dat je die nu hebt?'

Zo leer ik er niet tegen in te gaan. Want er tegen in gaan wordt steijd en dat ga ik verliezen. Dan is de liefde en mildheid weg. Terwijl die mijn heilzame balsem zijn....
quote:pruttel schreef op 19 januari 2017 @ 20:35:

In mijn hoofd heet je Tobbie klinkt lief toch!

Dat vind ik leuk, Tobbie klinkt minder negatief
Prachtige inzichten in je post van 8.19 uur. Ik blijf met een verwondering naar je kijken, Knuf. En als ik dit inzicht lees, denk ik:: oh... misschien kan ik ook eens mildheid en liefde proberen richting mezelf, richting alles wat ik afwijs en veroordeel, alles waar ik last van heb. Oh...... dat kan dus ook....

Eigenlijk gaat het om niets anders dan liefdevol gezien en gehoord te worden.

Dat waar ik zo naar snak van andere mensen, zou ik dus mezelf eens moeten gaan geven. Zoiets.

Een ding vraag ik me dan wel af: waarom voelt dat zo gevaarlijk? Waarom voelt het zo doodeng, als iemand anders me echt ziet? Waarom kan ik niet geloven dat dat echt is?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
quote:hanke321 schreef op 20 januari 2017 @ 08:58:

Ga zorgen dat ik t niet alléén hoef te doen.Lijkt me goed. Veel succes! Ik weet dat er mensen zijn die bij het horen van de 'u' van de afkorting al een paniekaanval krijgen. Het is echt stressvol en je doet het heel goed
Goede vraag EV.

Mits je hem met de juiste intentie stelt. Als het een verkapt verwijt is dat je dat niet kan...komt er geen antwoord. Als het een onderzoeken is naar 'hoe komt dat'..dan misschien wel.

Je zou zomaar héél bois kunnen zijn op mensen die jou achteloos dingen hebben aangedaan. Of grote moeite hebben met non verbale signalen van anderen waardoor je altijd in verwarring bent. Of iets in jou zet zich schrap omdat je ervaring is dat je er uiteindelijk toch alleen voor staat. Of je bent thuis zo gepest dat wat wr wel fijn was aan contacten in je leven, werd gesaboteerd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven