Gemengde relaties nemen toe

20-01-2017 12:06 115 berichten
Het afgelopen jaar waren er volgens het CBS zo’n 467.000 gemengde huwelijken in Nederland. In totaal zijn er meer dan 650.000 geregistreerde gemengde relaties, zo’n 32 procent meer dan in 2001. Door het stijgende aantal is nu één op de zes van de 4,2 miljoen relaties in Nederland gemengd.



Hoofddemograaf Jan Latten van het CBS verklaart het nauwelijks gestegen aantal gemengde huwelijken met een algemene trend.



“In het algemeen is samenwonen populairder geworden. De nieuwe stellen zijn vaak jonge mensen, en onder hen neemt het aantal dat trouwt af en het aantal dat gaat samenwonen toe. Tegenwoordig hebben samenwonenden ook praktisch dezelfde rechten als gehuwden”.



Turkse en Marokkaanse Nederlanders blijven achter

De meeste gemengde relaties zijn met Nederlanders met een Indonesische achtergrond; zo’n 160.000 relaties. Daarna volgen Duits-Nederlandse (154.000) en Belgisch-Nederlandse paren (44.000).



Bij de grootste etnische groep woonachtig in Nederland, Nederlanders van Turkse of Marokkaanse afkomst, is het aantal gemengde relaties relatief klein. Slechts 2,5 procent van de Turkse Nederlanders heeft een gemengde relatie; bij Marokkaanse Nederlanders is het 2,3 procent. In absolute aantallen zijn ongeveer tienduizend Nederlanders met een Turkse achtergrond en circa negenduizend Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond samen met een Nederlandse man of vrouw. Aangezien Nederlanders van Marokkaanse of Turkse afkomst volgens het CBS traditioneler zijn ingesteld komt het onder die etnische groepen wel relatief vaak voor dat paren gehuwd zijn. Ongehuwd samenwonen komt bij hen nauwelijks voor.



Volgens Latten is een aantal jaar geleden Nederlands-Turkse en Nederlands-Marokkaanse jongeren gevraagd wat zij belangrijk vinden bij het vinden van de juiste partner. Lakken:



“De eerste eis bleek geloof te zijn, de tweede je herkomst. En er zijn nu eenmaal weinig moslims zonder immigratieachtergrond.”



Dat het aantal gemengde huwelijken binnen deze etnische groepen achterblijft, heeft ook gevolgen voor de integratie voor de nieuwe generatie van Nederlanders van Turkse en Marokkaanse afkomst. Uit onderzoek van het CBS van vorig jaar bleek dat kinderen met ouders die allebei van niet-westerse afkomst zijn minder goed presteren op de Citotoets, de centrale eindtoets voor basisscholieren in groep 8, dan hun klasgenootjes die voortkomen uit een gemengd huwelijk of van Nederlandse ouders zijn.

bron: nrc



Leek me wel een leuk artikel voor op het forum. Hoe is dat in jullie omgeving? Hebben jullie een gemengde relatie? Waar loop je dan tegen aan? Of heb je bewust gekozen voor een partner uit eigen kring? En zegt dat dan iets over integratie volgens jullie?
Onzinnige onderzoek ze kunnen de centen beter investeren in "hoe brengen we de mensen tot elkaar"
quote:Ttass30 schreef op 20 januari 2017 @ 13:02:

Onzinnige onderzoek ze kunnen de centen beter investeren in "hoe brengen we de mensen tot elkaar"

Waarom onzinnig?

Demografisch en antropologisch zeer zinnig.
Mijn moeder is een gereformeerde totok en mijn vader een katholieke Chinees. Mijn ouders hadden beter niet met elkaar getrouwd kunnen zijn. Te verschillend. Ik geloof wel dat gemengde huwelijken kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer spreek je nog van een 'gemengde' relatie?



Als iemand met een Indische moeder of vader een relatie krijgt met een 'echte' Nederlander, is dat dan ook nog een gemengde relatie?



Uiteindelijk raakt alles gemengd, de vraag is alleen hoe lang het duurt.
quote:sinnombre schreef op 20 januari 2017 @ 12:57:

[...]





Ik ben dol op zijn tortilla de patatas (nou ja, eigenlijk is het het recept gejat van zijn moeder), maar pulpo heb ik daarentegen niet altijd trek in en daar is mijn man wel dol op.Die maakt mijn vader ook altijd! Pulpo moet je van houden
quote:Ttass30 schreef op 20 januari 2017 @ 13:02:

Onzinnige onderzoek ze kunnen de centen beter investeren in "hoe brengen we de mensen tot elkaar"Door dit soort onderzoek zie je of dat nodig is of niet.
Maar een relatie met een Fries zou mij wel te ver gaan.
quote:Ttass30 schreef op 20 januari 2017 @ 13:02:

Onzinnige onderzoek ze kunnen de centen beter investeren in "hoe brengen we de mensen tot elkaar"Er is een stijging van 32% te zien, dat is enorm veel. Dus dat zit wel goed.
quote:Rhae schreef op 20 januari 2017 @ 13:08:

Maar een relatie met een Fries zou mij wel te ver gaan.Alles van buiten de randstad maakt het al gemengd.
Voor je het weet zijn ze door het dolle heen als je siervijvertje dichtvriest en beginnen ze onder invloed van Beerenburg te wauwelen over elfstedentochten in een onverstaanbaar taaltje. Of erger nog, hij fierljept de sloot over bij elk fietstochtje. Dat moet je niet willen.
quote:julius schreef op 20 januari 2017 @ 12:32:

Ben ik de enige die een relatie tussen een Nederlander en iemand uit west -Europa echt niet als een gemengde relatie zie?Dit. Ik ben half Frans en heb noch mijn ouders, noch mijn eigen relatie ooit als 'gemengd' gezien.
En je krijgt Pietje P er gratis bij op verjaardagen, want het is allemaal familie van elkaar.
quote:Rhae schreef op 20 januari 2017 @ 13:11:

Voor je het weet zijn ze door het dolle heen als je siervijvertje dichtvriest en beginnen ze onder invloed van Beerenburg te wauwelen over elfstedentochten in een onverstaanbaar taaltje. Of erger nog, hij fierljept de sloot over bij elk fietstochtje. Dat moet je niet willen.Zeer onwenselijk.
quote:Phaedra_ schreef op 20 januari 2017 @ 13:12:

[...]



Zeer onwenselijk.Als dochter met een Fries thuiskomt breekt de hel los. Een donkere jongeling uit de krochten van Botswana is geen enkel probleem, die cultuur ligt veel dichterbij ook, veel minder verschillen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhae schreef op 20 januari 2017 @ 13:17:

[...]



Als dochter met een Fries thuiskomt breekt de hel los. Een donkere jongeling uit de krochten van Botswana is geen enkel probleem, die cultuur ligt veel dichterbij ook, veel minder verschillen.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Rhae schreef op 20 januari 2017 @ 13:17:

[...]



Als dochter met een Fries thuiskomt breekt de hel los. Een donkere jongeling uit de krochten van Botswana is geen enkel probleem, die cultuur ligt veel dichterbij ook, veel minder verschillen.En dan dat accent. Daar wil je toch niet de halve kerst naar moeten luisteren?
quote:Phaedra_ schreef op 20 januari 2017 @ 13:20:

[...]



En dan dat accent. Daar wil je toch niet de halve kerst naar moeten luisteren?Vieren ze daar wel kerst?
Hier nog een gemengde relatie. Vriend komt uit het midden-oosten. In het begin hadden we wel problemen die te maken hebben met cultuur; ik werd boos om dingen die vanuit zijn cultuur bezien beleefd zijn en hier niet en andersom.

Verder merken we er niet zo veel van. Hij vindt mijn stamppot lekker en ik ben dol op zijn aubergineprutjes. We vieren de feestdagen van zijn land en hij doet vrolijk mee met carnaval. Toen hij voor het eerst bij mijn moeder op bezoek kwam, hadden we afgesproken dat ik bij het weg gaan een sjaal om mijn hoofd zou slaan, als hoofddoek. Hij gaf nog wat commentaar dat mijn doek niet goed zat. Ik heb mijn moeder nog nooit zo verbijsterd zien kijken, haar grootste angst werd werkelijkheid. Dat mijn vriend christen is, was ze blijkbaar even vergeten. Hartstikke leuk, zo'n gemengde relatie
quote:Pari_Daryayi schreef op 20 januari 2017 @ 13:22:

Toen hij voor het eerst bij mijn moeder op bezoek kwam, hadden we afgesproken dat ik bij het weg gaan een sjaal om mijn hoofd zou slaan, als hoofddoek. Hij gaf nog wat commentaar dat mijn doek niet goed zat. Ik heb mijn moeder nog nooit zo verbijsterd zien kijken, haar grootste angst werd werkelijkheid. Dat mijn vriend christen is, was ze blijkbaar even vergeten. Hartstikke leuk, zo'n gemengde relatie
Alle reacties Link kopieren
Mijn relatie is zeker gemengd. We zijn niet eens van dezelfde diersoort. Geloof speelt echter geen rol en afkomst ook niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pari_Daryayi schreef op 20 januari 2017 @ 13:22:

Hier nog een gemengde relatie. Vriend komt uit het midden-oosten. In het begin hadden we wel problemen die te maken hebben met cultuur; ik werd boos om dingen die vanuit zijn cultuur bezien beleefd zijn en hier niet en andersom.

Verder merken we er niet zo veel van. Hij vindt mijn stamppot lekker en ik ben dol op zijn aubergineprutjes. We vieren de feestdagen van zijn land en hij doet vrolijk mee met carnaval. Toen hij voor het eerst bij mijn moeder op bezoek kwam, hadden we afgesproken dat ik bij het weg gaan een sjaal om mijn hoofd zou slaan, als hoofddoek. Hij gaf nog wat commentaar dat mijn doek niet goed zat. Ik heb mijn moeder nog nooit zo verbijsterd zien kijken, haar grootste angst werd werkelijkheid. Dat mijn vriend christen is, was ze blijkbaar even vergeten. Hartstikke leuk, zo'n gemengde relatie Briljante practical joke!
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Pari_Daryayi schreef op 20 januari 2017 @ 13:22:

Hier nog een gemengde relatie. Vriend komt uit het midden-oosten. In het begin hadden we wel problemen die te maken hebben met cultuur; ik werd boos om dingen die vanuit zijn cultuur bezien beleefd zijn en hier niet en andersom.

Verder merken we er niet zo veel van. Hij vindt mijn stamppot lekker en ik ben dol op zijn aubergineprutjes. We vieren de feestdagen van zijn land en hij doet vrolijk mee met carnaval. Toen hij voor het eerst bij mijn moeder op bezoek kwam, hadden we afgesproken dat ik bij het weg gaan een sjaal om mijn hoofd zou slaan, als hoofddoek. Hij gaf nog wat commentaar dat mijn doek niet goed zat. Ik heb mijn moeder nog nooit zo verbijsterd zien kijken, haar grootste angst werd werkelijkheid. Dat mijn vriend christen is, was ze blijkbaar even vergeten. Hartstikke leuk, zo'n gemengde relatie
Alle reacties Link kopieren
Overigens herken ik wel het verhaal dat Turken en Marokkanen het liefst met mensen uit eigen kring omgaan (en daar dus ook een partner vinden). Dat zie ik o.a. bij mijn opleiding wel terug.



De meeste mensen van Aziatische afkomst die ik ken zie ik eigenlijk niet als allochtonen. Dat geldt ook voor kinderen uit 'gemengde' relaties, dat zijn gewoon Nederlanders met een kleurtje.
quote:Pari_Daryayi schreef op 20 januari 2017 @ 13:22:

Hier nog een gemengde relatie. Vriend komt uit het midden-oosten. In het begin hadden we wel problemen die te maken hebben met cultuur; ik werd boos om dingen die vanuit zijn cultuur bezien beleefd zijn en hier niet en andersom.

Verder merken we er niet zo veel van. Hij vindt mijn stamppot lekker en ik ben dol op zijn aubergineprutjes. We vieren de feestdagen van zijn land en hij doet vrolijk mee met carnaval. Toen hij voor het eerst bij mijn moeder op bezoek kwam, hadden we afgesproken dat ik bij het weg gaan een sjaal om mijn hoofd zou slaan, als hoofddoek. Hij gaf nog wat commentaar dat mijn doek niet goed zat. Ik heb mijn moeder nog nooit zo verbijsterd zien kijken, haar grootste angst werd werkelijkheid. Dat mijn vriend christen is, was ze blijkbaar even vergeten. Hartstikke leuk, zo'n gemengde relatie
quote:Phaedra_ schreef op 20 januari 2017 @ 13:20:

[...]



En dan dat accent. Daar wil je toch niet de halve kerst naar moeten luisteren?Het is ook zo a-sexy...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven