Naar de middelbare!

20-01-2017 15:43 342 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit, bijna 12 jaar geleden begon hier een groepje dames te schrijven in een gloednieuw zwangerschapstopic! Jeetje wat heb ik daar toen veel aan gehad! Nu is het twaalf jaar verder en zitten we midden in de schooladviezen, Cito's en open dagen.

Wie praat er mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik trap uiteraard af:

Mijn dochter is in november 11 jaar geworden. Heeft eind groep 7 havo/vwo advies gekregen. Ze was hier teleurgesteld over want verwachtte vwo advies. Ik verwachtte dit ook aangezien ze al sinds groep 1 hoge Cito's heeft en alles met twee vingers in dr neus doorloopt. Groep 8 juf heeft haar verbazing over het advies uitgesproken aan het begin van dit schooljaar. Aanstaande woensdag krijgt ze haar echte advies. We wonen in Amsterdam en moeten voor zowel havo/vwo als vwo een voorkeurslijst van maar liefst twaalf middelbare scholen opstellen. Compleet gekkenwerk. We gaan de komende weken 8 scholen bezoeken en de rest kiezen we op hoop van zegen uit de scholengids.

Dochter heeft aangegeven ook bij vwo advies havo/vwo brugklas te willen doen. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat daarvan te vinden, ik ben bang dat het toch op een of andere manier een gemiste kans is om niet direct op vwo niveau te beginnen als je die mogelijkheid zou krijgen... dochter heeft volgens mij het idee dat je op havo/vwo niveau minder huiswerk krijgt maar daar twijfel ik behoorlijk aan.
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste klopt niet. Er wordt gewoon het VWO programma gevolgd (logisch ook anders zou je nooit uit zo'n brugklas kunnen doorstromen), maar normering is op Havo-niveau.

Bij dochter op school heb je tig soorten brugklassen, daar is men alweer van aan het terugkomen.

Bij neefje op school heb je alleen havo/vwo brugklassen; het is dus overal anders.



12 scholen moeten opgeven ..... ; ben blij dat wij gewoon konden gaan kijken en zelf kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon wordt in april 12 en heeft vorig jaar vmbo-t advies gekregen.

Hij zou eventueel, met hard werken en als hij goed geconcentreerd is/blijft ook een havo advies kunnen krijgen. Maar wij hebben al besloten om, zelfs al krijgt hij havo advies, dat niet te doen. Zoon heeft diagnose ADD en zijn concentratie is een probleem. Hij heeft nu een school gevonden waar hij erg graag naartoe wil, een creatieve (VMBO)school met veel praktijkuren. Wij kiezen er dus bewust voor om niet meteen het hoogst haalbare niveau te kiezen, maar iets wat zoon zélf heel graag wil.



Hier in regio 040 is het wel heel anders als in Amsterdam. Wij hebben vorig jaar al veel scholen bekeken, daarvan bleven er 3 over die zoon het leukst vond. Op die drie scholen heeft hij workshopavonden gevolgd en we gaan uiteraard weer naar de open dagen. Uiteindelijk krijgen we van de basisschool één inschrijfformulier en mogen we dus (officieel) maar op één school inschrijven.

Ons dilemma is alleen dat de school waar onze zoon het allerliefste naar toe gaat, maar 125 leerlingen accepteert. En het dus nog een hele tijd onzeker is of hij ook daadwerkelijk aangenomen gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jullie zoon al een school heeft gevonden die goed bij hem past! Klinkt een stuk relaxter dan de Amsterdamse methode.

Wordt er dan door de school random geloot uit de aanmeldingen of kijken ze dan nog naar dingen als woon afstand ofzo?

Mijn dochter heeft vorig jaar ook haar oog al laten vallen op een school. Maar het is de school waar vorig jaar de meeste kinderen zijn afgewezen (meer dan 1000 ) dus ik acht de kans minimaal dat ze er terecht kan. Dalton basisschool leerlingen krijgen er sowieso voorrang dus dat is pech voor dochter want die zit op een gewone basisschool
Alle reacties Link kopieren
Nee, er wordt niet random geloot.

De leerlingen krijgen allemaal individueel een gesprek om te kijken naar de motivatie én ze moeten een portfolio meenemen met creatieve werkjes van de afgelopen tijd.

Dat mogen tekeningen zijn en (foto's van) knutselwerkjes van school of dingen die ze thuis hebben gemaakt. Er wordt dus wel écht verwacht dat ze creatief zijn en daarin verder willen.
Alle reacties Link kopieren
Pfff 1000 kinderen afgewezen

Volgens mij zijn er hier in de regio verder geen scholen die kinderen afwijzen, behalve dan als ze niet het juiste niveau hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hangmat schreef op 20 januari 2017 @ 15:51:

Ik trap uiteraard af:

Mijn dochter is in november 11 jaar geworden. Heeft eind groep 7 havo/vwo advies gekregen. Ze was hier teleurgesteld over want verwachtte vwo advies. Ik verwachtte dit ook aangezien ze al sinds groep 1 hoge Cito's heeft en alles met twee vingers in dr neus doorloopt. Groep 8 juf heeft haar verbazing over het advies uitgesproken aan het begin van dit schooljaar. Aanstaande woensdag krijgt ze haar echte advies. We wonen in Amsterdam en moeten voor zowel havo/vwo als vwo een voorkeurslijst van maar liefst twaalf middelbare scholen opstellen. Compleet gekkenwerk. We gaan de komende weken 8 scholen bezoeken en de rest kiezen we op hoop van zegen uit de scholengids.

Dochter heeft aangegeven ook bij vwo advies havo/vwo brugklas te willen doen. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat daarvan te vinden, ik ben bang dat het toch op een of andere manier een gemiste kans is om niet direct op vwo niveau te beginnen als je die mogelijkheid zou krijgen... dochter heeft volgens mij het idee dat je op havo/vwo niveau minder huiswerk krijgt maar daar twijfel ik behoorlijk aan.Even op inhaken: ik heb in de eerste havo/vwo gedaan en je krijgt gewoon de stof van beide niveaus. Bij toetsen horen bepaalde vragen meer bij havo en andere bij vwo, daardoor kregen wij bij elke toets twee cijfers. Dus we hadden twee aparte cijferlijsten, één voor havo en één voor vwo. Op basis daarvan kreeg je aan het einde advies over welk niveau je het beste kon kiezen, of je moest per se naar de havo omdat je bijvoorbeeld op vwo teveel tekorten stond.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Maar ook spannend, zo'n portfolio gesprek. Mijn dochter wil ook erg graag een kunst/cultuur klas, dus scholen met dat als extraatje gaan wij zeker ook bezoeken
Alle reacties Link kopieren
Check of "de leuke extra's" vooor alle niveaus zijn.



Mijn kind werd gelokt met toneellessen.

Die bleken achteraf dus niet voor de Havo bedoeld.

Hij voelde zich echt verneukt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 20 januari 2017 @ 16:57:

Check of "de leuke extra's" vooor alle niveaus zijn.



Mijn kind werd gelokt met toneellessen.

Die bleken achteraf dus niet voor de Havo bedoeld.

Hij voelde zich echt verneukt.Dat snap ik! Daarom kiest hij juist voor deze school, omdat deze op alle niveau's hetzelfde aantal praktijk lesuren heeft. Zijn tweede keuze heeft op de hogere niveau's veel minder praktijkuren. En dat is ook de reden waarom wij bewust voor Vmbo-t kiezen en niet voor havo, omdat ik geen havo ken hier in de buurt met praktijklessen.
Ik heb vroeger in een havo/vwo klas gezeten. Daar werd op vwo niveau lesgegeven.

Het verschil met de vwo+ klas was toen dat die nog andere vakken erbij kregen (Spaans bijvoorbeeld of drama) waardoor ze minder tijd aan de 'gewone' vakken (Engels, wiskunde) konden besteden en daardoor het tempo dus hoger lag.

Eenmaal in de derde klas werd het een vwo klas en was er geen verschil tussen de kinderen die vwo+ hadden gedaan of havo/vwo.
Mijn dochter is ook net 11 en gaat naar de middelbare, heeft havo/vwo voorlopig maar we moeten het definitieve advies nog krijgen.

Gelukkig hebben we hier maar twee scholen, zonder wachtlijst, maar zelfs de keus tussen deze twee scholen vind ik al moeilijk.

Dochter wil naar school 1, haar vriendinnen gaan naar school 2. Ik denk dat ze het op school 1 nog wel eens wat moeilijker zou kunnen krijgen, maar wil haar wel zelf laten kiezen. Moeilijk. Beide scholen zijn goed.
Alle reacties Link kopieren
Als beide scholen goed zijn zou ik haar laten kiezen. Ze maakt op de nieuwe school ook echt wel nieuwe vriendinnen, dus waar haar vriendinnen naar toe gaan zou voor mij ook geen doorslaggevende factor zijn.
Dat zeker, maar het valt me op dat haar vriendinnen kijken naar wat je op de school kunt doen en mijn dochter kijkt alleen hoe "leuk" het is. De eerste indruk dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:MIDA schreef op 20 januari 2017 @ 16:10:

Onze zoon wordt in april 12 en heeft vorig jaar vmbo-t advies gekregen.

Hij zou eventueel, met hard werken en als hij goed geconcentreerd is/blijft ook een havo advies kunnen krijgen. Maar wij hebben al besloten om, zelfs al krijgt hij havo advies, dat niet te doen. Zoon heeft diagnose ADD en zijn concentratie is een probleem. Hij heeft nu een school gevonden waar hij erg graag naartoe wil, een creatieve (VMBO)school met veel praktijkuren. Wij kiezen er dus bewust voor om niet meteen het hoogst haalbare niveau te kiezen, maar iets wat zoon zélf heel graag wil.



Hier in regio 040 is het wel heel anders als in Amsterdam. Wij hebben vorig jaar al veel scholen bekeken, daarvan bleven er 3 over die zoon het leukst vond. Op die drie scholen heeft hij workshopavonden gevolgd en we gaan uiteraard weer naar de open dagen. Uiteindelijk krijgen we van de basisschool één inschrijfformulier en mogen we dus (officieel) maar op één school inschrijven.

Ons dilemma is alleen dat de school waar onze zoon het allerliefste naar toe gaat, maar 125 leerlingen accepteert. En het dus nog een hele tijd onzeker is of hij ook daadwerkelijk aangenomen gaat worden.





Fijn om te lezen dat je doet wat je zoon zelf wil.

Ik vind het tegenwoordig zo erg dat de ouders maar willen dat hun kind naar minimaal havo moet gaan.

Want VMBO is niet goed genoeg. Ik ken een aantal kinderen die door het gepush van de ouders op een hoger niveau zitten. Die kinderen zitten elke avond met 1 van de ouders huiswerk te maken. En dan heb ik het niet over de eerste klas.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen kinderen in die leeftijdsfase, maar ik zit wel erg goed bekend met een aantal Amsterdamse middelbare scholen. TO, ik zie dat je PM functie uitstaat, maar als je interesse hebt mag je me wel een berichtje sturen als je meer wil weten over sommige scholen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kiddootje schreef op 20 januari 2017 @ 17:43:

[...]





Fijn om te lezen dat je doet wat je zoon zelf wil.

Ik vind het tegenwoordig zo erg dat de ouders maar willen dat hun kind naar minimaal havo moet gaan.

Want VMBO is niet goed genoeg. Ik ken een aantal kinderen die door het gepush van de ouders op een hoger niveau zitten. Die kinderen zitten elke avond met 1 van de ouders huiswerk te maken. En dan heb ik het niet over de eerste klas.



Ja, ik zie dat hier ook vaak!

Wij vinden het veel belangrijker dat hij het leuk heeft op school en dan volgt later het MBO en eventueel HBO wel, alleen duurt het wat langer
Voor de to, ik zou toch wel even goed nakijken wat er voor een puntengemiddelde er moet zijn bij een havovwo brugklas om daarna vwo te kunnen gaan doen. Er zijn scholen die een 7 of een 7,5 gemiddeld vragen. Terwijl als je meteen op vwo instroomt je geen last hebt van die punteneis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hangmat schreef op 20 januari 2017 @ 15:51:

Ik trap uiteraard af:

Mijn dochter is in november 11 jaar geworden. Heeft eind groep 7 havo/vwo advies gekregen. Ze was hier teleurgesteld over want verwachtte vwo advies. Ik verwachtte dit ook aangezien ze al sinds groep 1 hoge Cito's heeft en alles met twee vingers in dr neus doorloopt. Groep 8 juf heeft haar verbazing over het advies uitgesproken aan het begin van dit schooljaar. Aanstaande woensdag krijgt ze haar echte advies. We wonen in Amsterdam en moeten voor zowel havo/vwo als vwo een voorkeurslijst van maar liefst twaalf middelbare scholen opstellen. Compleet gekkenwerk. We gaan de komende weken 8 scholen bezoeken en de rest kiezen we op hoop van zegen uit de scholengids.



O ja, dat moest mijn nichtje vorig jaar ook. Ik meen dat dit later werd 'maximaal 12 scholen'. Maar doe je er dan bijvoorbeeld maar 4, en je wordt op geen van die 4 geplaatst, dan wordt er een willekeurige andere (die wel het niveau biedt wat je in je advies hebt staan) aangewezen.



Mijn nichtje is gelukkig naar haar 1e keus gegaan: Spinoza. (niet die nieuwe en experimentele, maar de al bestaande)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 20 januari 2017 @ 18:51:

Voor de to, ik zou toch wel even goed nakijken wat er voor een puntengemiddelde er moet zijn bij een havovwo brugklas om daarna vwo te kunnen gaan doen. Er zijn scholen die een 7 of een 7,5 gemiddeld vragen. Terwijl als je meteen op vwo instroomt je geen last hebt van die punteneis.



Maar dat komt omdat er zoals ik al eerder schreef les wordt gegeven op VWO niveau , terwijl de havo normering wordt toegepast, dat scheelt 1,2 punten.

Op school neefje moeten ze een 7,2 gemiddeld staan voor 7 kernvakken, dat is naar VWO normering een 6.

Het maakt dus niks uit!
Het maakt wel uit, bij ons moet je als je van havo/vwo naar vwo wilt opstromen een 7 of een 7,5 gemiddeld staan terwijl je op het vwo zelfs verliespunten mag hebben. Dan kun je jezelfs een 4 veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Maar niet voor de kernvakken
Oh jawel, geen enkel probleem
Alle reacties Link kopieren
@tonkje, Spinoza is inderdaad mijn dochters favoriete school.

Ik denk dat een kind gewoon moet doen wat het best bij het kind past. Mijn oudste dochter heeft gewoon een goed brein leert zo makkelijk dat ik er vaak met open mond naar zit te kijken. Dat is haar kwaliteit en daar mag ze ook ontwikkelen en gebruiken.

Mijn jongste dochter zit in groep 6 en is schat ik in een vmbo kind, ze heeft een hele andere manier van leren, zij doet op haar eigen niveau wat ze kan en heeft een eigenheid waar ik haar enorm om bewonder. Je wordt denk ik het gelukkigst door niet onder te presteren maar ook niet extreem op je tenen te lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven