Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 18 januari 2017 @ 17:27:

[...]



Ik ben vanochtend nadat ik de gordijnen open had gedaan meteen met mijn fototoestel de tuin in gerend

Door gebrek aan tijd en energie heb ik de tuin vanaf de herfst gewoon maar gelaten, maar nu best blij mee want er valt inderdaad nog wel wat te zien op deze manier. Heb je de dikke rooie ook gespot?



Zouden het niet gewoon merels zijn die van je appels eten? Ik koop regelmatig goudreinetten, snij die dan door de helft en zet ze klem tussen takken, vinden de merels ook zo fijn.

Gaaf hoor om zo vlakbij de duinen te wonen en ook vossen te zien

Las vanochtend dat ze 3000 herten af gaan schieten. Ik snap wel dat mensen er overlast van hebben maar toch

Een vriendin van mij woont in B aan de B-laan (tegenover de hockeyvelden, weet jij vast wat ik bedoel) en die heeft ook regelmatig last van herten die haar tuin leegeten. Ze is ook tegen afschieten en denkt er nu aan de tuin af te schermen met schapenhekken.



Ik ben voor het afschieten. Klinkt hard, maar de situatie is al jaren onhoudbaar. Die beesten komen niet voor niets het dorp in, ze sterven letterlijk van de honger. Letterlijk als in, overal hertenlijken in het duin. De flora en fauna gaat eraan, elk sprietje wordt kaalgevreten. Geen vlinders, de konijnen sterven. Daarmee ook de vossen. Planten, zeker de zeldzame en beschermde sterven uit. Mijn broer heeft er een aangereden op de motor en ontzettend veel geluk gehad dat hij er redelijk goed vanaf kwam. Het zijn er echt duizenden teveel. Per jaar komt er 20% bij.



Aan de andere kant, van mij hadden ze er ook wolven mogen loslaten. Helaas is het gebied daarvoor te klein.
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen kat gezien. Nog een keer kijken, wat een straf!



Edit:
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 18 januari 2017 @ 18:52:

Nee, geen kat gezien. Nog een keer kijken, wat een straf!



Edit:
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 18 januari 2017 @ 18:52:

[...]





Ik ben voor het afschieten. Klinkt hard, maar de situatie is al jaren onhoudbaar. Die beesten komen niet voor niets het dorp in, ze sterven letterlijk van de honger. Letterlijk als in, overal hertenlijken in het duin. De flora en fauna gaat eraan, elk sprietje wordt kaalgevreten. Geen vlinders, de konijnen sterven. Daarmee ook de vossen. Planten, zeker de zeldzame en beschermde sterven uit. Mijn broer heeft er een aangereden op de motor en ontzettend veel geluk gehad dat hij er redelijk goed vanaf kwam. Het zijn er echt duizenden teveel. Per jaar komt er 20% bij.



Aan de andere kant, van mij hadden ze er ook wolven mogen loslaten. Helaas is het gebied daarvoor te klein.

Je hebt een goed punt hoor, het zijn er natuurlijk ook veel te veel en ik snap de overlast en ook het gevaar voor weggebruikers.

En dat ze honger lijden is natuurlijk ook dieptriest. En ook dat konijnen sterven en de flora en fauna eraan gaat

Ik ben alleen zo'n watje die alleen maar denkt aan die prachtige reebruine ogen die in de loop van een geweer kijken en dan 'pang' en het is over. En dat drieduizend keer
...
Alle reacties Link kopieren
Maakt het het beter als ik zeg dat ze goed smaken?
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk niet

Ik eet wel (biologisch) vlees zo nu en dan maar hou niet zo van wild
...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb liever een gezonde kudde van beschaafde afmeting dan dat een uitgemergeld hert van ellende aan mijn giftige planten knaagt. De meeste anti afschieters zien de verborgen ellende niet, de herten die uit het gebied proberen te ontsnappen en in de hekken blijven hangen met gebroken botten. Die zie je niet in het dorp.



Het jammere is dat ze hier al jaren lopen te poeren aan het evenwicht. Er waren te veel vossen. Knallen ze die af. Oeps te veel, gevolg een konijnenplaag. Dat is inmiddels gelukkig weer rechtgetrokken



Maar de herten zijn mooi en lief! Daar kan ik je geen ongelijk in geven.
Alle reacties Link kopieren
En ik jou niet (geen ongelijk geven dus ) in de beweegredenen waarom er wel afschot moet plaatsvinden.

Klinkt alsof er mensen met dat gebied bezig zijn die niet heel veel verstand van zaken hebben? Zelfs ik als leek kan bedenken dat er een konijnenplaag komt als je teveel vossen afschiet
...
Alle reacties Link kopieren
quote:simbalabimba schreef op 18 januari 2017 @ 17:36:

[...]



Je kunt een lei variant nemen?Idd, een peer leiden langs je schutting neemt nauwelijks plaats in. Vijgen kunnen wel groot worden, maar iemand hier zei dat ze in toom te houden zijn door ze in een grote pot te houden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het plaatsen van je foto's CC! Ik geniet van jouw tuin! En rooie kater
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 18 januari 2017 @ 16:59:

Nieuwe jaar bijna lente!! Vind ik.



Vraagje, mijn wens is een prachtige blauwe regen langs de schutting. Maar duurt wel even voordat die bloeit zeker? Ik wilde er een bestellen bij bakker maar zit nu ook op mp te snuffelen voor een iets ouder exemplaar maar tot nu toe niets in de buurt. Heb geen auto helaas. Iemand enig idee wat de beste planttijd is verder?



Ik ga zodra het iets warmer is beginnen met de tegels eruit trekken. Zin in. Nu nog bedenken welke planten ik erin krijg haha. Mag iig een aalbessenstruik hebben van m'n oude tuintje en ik krijg wat stekken. Geen idee hoeveel en wat maar maakt het ook wel weer leuk. Verder twijfel ik of ik de perenboom of de vijgenboom in de grond wil.. Beide is een beetje veel denk ik. :(

Ik heb een blauwe regen en volgens Das Internet is het nu tijd om die te snoeien (ik wou wachten tot het weer dooit). Weet iemand of dat zich goed laat stekken? Dan kun je het zo van me krijgen.



Mijn moeder zei dat blauwe regens net onkruid zijn, zo hard groeien ze. Ik wil de mijne niet kwijt, maar hij groeit precies waar ik een kasje neer zou willen zetten. Zou ik gauw weer een mooie elders in mn tuin hebben?
Alle reacties Link kopieren
Stekken weet ik niet, maar ik heb met succes zaadjes opgekweekt. Weet nog niet of dat experiment de winter overleefd heeft
Alle reacties Link kopieren
Oh een boom tegen de schutting kan natuurlijk, helemaal niet aan gedacht! Zou een pruimenboom dat ook goed doen?



En er hangt voer, de boom van de buren hangt deels in de tuin. Maar zelfs daar komen ze niet.
Alle reacties Link kopieren
Jahoor

Oeh kleine boompjes is voor hier misschien ook nog een idee.
Alle reacties Link kopieren
Maar is dat dan een speciaal ras? Heb een klein boompje die hele lekkere pruimen geeft.
Alle reacties Link kopieren
Iedere boom kun je leiden volgens mij. Kwestie van alles wegsnoeien dat niet naar links of naar rechts groeit, en evt het naar de grond spannen van takken die meer horizontaal moeten groeien. Maar dat laatste kan denk ik alleen met 1 à 2 jaar oude takken.

Gewoon enkele jaren geduld hebben
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een vrije dag, en toen ik net naar buiten keek zat er een paartje merels met geweld in te hakken op de appels! Leuk, meestal komen ze niet zo graag hier in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 20 januari 2017 @ 15:05:

Vandaag een vrije dag, en toen ik net naar buiten keek zat er een paartje merels met geweld in te hakken op de appels! Leuk, meestal komen ze niet zo graag hier in de tuin.Leuk hè, als je een dagje rustig thuiszit zie je opeens wat ze allemaal in je tuin uitspoken
Alle reacties Link kopieren
.







Gisteren gemaakt bij mij in de buurt. Achter me is een drukke, doorgaande weg..
Alle reacties Link kopieren
Wat een prachtige beesten zeg



Maar niet helemaal de bedoeling dat ze door een woonwijk banjeren. Te weinig eten zeker? Bij jullie zijn de verkeersborden die waarschuwen tegen overstekend wild geen overbodige luxe!
Alle reacties Link kopieren
Oh waaaaaaaaaaaauw...



Hier nog steeds een mussendrukte van belang. Vorige week was al het eten op. Dus ik loop naar buiten met nieuwe voorraad en hoor één musje piepen. Ik ga terug naar binnen en kom twee minuten later weer buiten voor de konijntjes, zit de heg bomvol.



Dat ene musje was vast de uitkijk .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Dat idee heb ik ook, van die uitkijk. Je hoort ook verschil tussen het getjilp, een ander geluid voor "hé kijk, nieuw eten" en " pas op, kat!"
Alle reacties Link kopieren
Dames, dit weekend is de tuinvogel telling van de vogelstichting, doen jullie ook mee? Half uurtje kijken wat er rondvliegt en je kan het via een app doorgeven
Alle reacties Link kopieren
Leuk, die vogeltelling. Ik doe ook ieder jaar mee.



In mijn voortuintje, op het zuiden, zie ik de sprieten van de eerste sneeuwklokjes al boven de grond. Vreemd, want er is toch al twee weken (lichte) vorst. Of zou ik ze nu pas zien en waren ze er al?



Mooi, die herten zo dichtbij. Hier zijn ze ook, maar ze hebben er (nog) geen noodzaak aan om zo dichtbij in deze dorpen te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven