Werk & Studie alle pijlers

Docenten vo, dubbel vak studeren?

19-01-2017 15:35 10 berichten
Zijn er hier docenten werkzaam in het vo?



Ik studeer momenteel voor leraar Nederlands, maar zou graag Duits erbij willen doen. Dit omdat Duits mij altijd heeft aangetrokken en het mij super leuk lijkt om deze taal te onderwijzen. Nou vraag ik mij alleen af hoeveel tijd dit in beslag neemt.

Zijn er hier mensen die ook twee vakken tegelijkertijd hebben gestudeerd? Ervaringen zijn zeer welkom!
Doen! Ik heb twee studies tegelijkertijd gedaan (zowel ba als ma) en ben nu docent in één van de vakken (met een kleine aanstelling voor het andere vak). Ik heb slechts voor één van de vakken een docentenopleiding gedaan, ik weet niet of dat voor jou ook een optie is? Of wil je echt voor beide talen de docentenopleiding volgen? Dan zul je wel vrijstellingen kunnen regelen, lijkt me zo.



Twee studies naast elkaar vond ik prima te doen, omdat de inhoud elkaar als het ware versterkt. Je gaat meer verbanden zien, waardoor je je de stof sneller eigen maakt. Beide studies op zich kun je bovendien mooi verdiepen op deze manier. Ik vond het echt een verrijking.



Ten slotte: jouw toekomstige werkgever zal erg blij met je zijn, omdat je op twee vakken ingezet kunt worden. Ik ben net begonnen bij een school en heb al voor twee collega's een periode kunnen invallen, voor verschillende vakken. Bedenk bovendien dat talendocenten soms worden ingezet voor CKV, daar zou je je ook alvast op kunnen richten, als je dat interessant vindt.
Vraag aan de studie-adviseur van je opleiding wat de mogelijkheden zijn. Vaak krijg je veel vrijstellingen, in ieder geval voor de algemene vakken als logopedie en leerlingbegeleiding en voor de vakdidactische onderdelen. Zeker als het twee talen betreft aan dezelfde opleiding.
quote:WestCovina schreef op 19 januari 2017 @ 15:49:

Doen! Ik heb twee studies tegelijkertijd gedaan (zowel ba als ma) en ben nu docent in één van de vakken (met een kleine aanstelling voor het andere vak). Ik heb slechts voor één van de vakken een docentenopleiding gedaan, ik weet niet of dat voor jou ook een optie is? Of wil je echt voor beide talen de docentenopleiding volgen? Dan zul je wel vrijstellingen kunnen regelen, lijkt me zo.



Twee studies naast elkaar vond ik prima te doen, omdat de inhoud elkaar als het ware versterkt. Je gaat meer verbanden zien, waardoor je je de stof sneller eigen maakt. Beide studies op zich kun je bovendien mooi verdiepen op deze manier. Ik vond het echt een verrijking.



Ten slotte: jouw toekomstige werkgever zal erg blij met je zijn, omdat je op twee vakken ingezet kunt worden. Ik ben net begonnen bij een school en heb al voor twee collega's een periode kunnen invallen, voor verschillende vakken. Bedenk bovendien dat talendocenten soms worden ingezet voor CKV, daar zou je je ook alvast op kunnen richten, als je dat interessant vindt.



Bedankt voor je reactie! Als ik het goed begrijp heb jij dus ook echt 2 vakken tegelijkertijd gestudeerd? Dit is inderdaad mijn plan ook, zowel Nederlands als Duits doen dus.

Duits is natuurlijk zeker een baanzeker vak vanwege het tekort aan docenten. Het enige wat mij tegenhoudt is de hoeveelheid tijd die je eraan kwijt bent. Ik vind het leuk om mijn tijd in school te steken, maar ben ook gevoelig voor te weinig vrije tijd ervaren.

Een tweede optie zou natuurlijk kunnen zijn om ná 4 jaar Nederlands, nog een soort van kopopleiding te doen, maar dan ben ik waarschijnlijk nog langer bezig.



Hoeveel uur heb jij doordeweeks besteed eraan? Had je tijd voor andere leuke dingen? Hoeveel tentamens had je bijvoorbeeld in een tentamenperiode?
Alle reacties Link kopieren
quote:xkayla schreef op 19 januari 2017 @ 19:06:

[...]





Bedankt voor je reactie! Als ik het goed begrijp heb jij dus ook echt 2 vakken tegelijkertijd gestudeerd? Dit is inderdaad mijn plan ook, zowel Nederlands als Duits doen dus.

Duits is natuurlijk zeker een baanzeker vak vanwege het tekort aan docenten. Het enige wat mij tegenhoudt is de hoeveelheid tijd die je eraan kwijt bent. Ik vind het leuk om mijn tijd in school te steken, maar ben ook gevoelig voor te weinig vrije tijd ervaren.

Een tweede optie zou natuurlijk kunnen zijn om ná 4 jaar Nederlands, nog een soort van kopopleiding te doen, maar dan ben ik waarschijnlijk nog langer bezig.



Hoeveel uur heb jij doordeweeks besteed eraan? Had je tijd voor andere leuke dingen? Hoeveel tentamens had je bijvoorbeeld in een tentamenperiode?Je zou dit ook eens met je slc-er kunnen bespreken. Je algemene didactiek enzo hoef je natuurlijk niet twee keer te doen.in hoeverre de vakdidactiek verschilt weet ik niet. Je vakkennis moet natuurlijk apart. Belangrijk lijkt me ook hoe dat gaat met stages. Misschien kan je slc coach je in contact brengen met andere studenten die twee vakken doen.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ben werkzaam in het vo. Ik heb mijn eerstegraads bevoegdheid in 1 vak en heb ook een ander vak daarnaast ook een tijdje gegeven. Ik was toen ik dit vak gaf van plan om daar ook mijn bevoegdheid in te halen, dit is uiteindelijk niet doorgegaan wegens een uitbreiding van mijn primaire vak.

Wel heb ik tijdens mijn studietijd twee studies simultaan gedaan. Dit was goed te doen maar uiteraard op wo niveau, er weinig contacturen zijn.

Ik zou als ik jou was het gewoon proberen, het is een prachtige combinatie en je krijgt waarschijnlijk veel vrijstellingen. Overleg wel eerst met een studieadviseur.
Ik mijn tijd deed je altijd twee vakken tegelijk dus waarom nu niet? Lekker doen. Waatom zijn twee vakken eigenlijk afgeschaft? Geeft ook meer kans op een baan.
quote:xkayla schreef op 19 januari 2017 @ 19:06:

[...]





Bedankt voor je reactie! Als ik het goed begrijp heb jij dus ook echt 2 vakken tegelijkertijd gestudeerd? Dit is inderdaad mijn plan ook, zowel Nederlands als Duits doen dus.

Duits is natuurlijk zeker een baanzeker vak vanwege het tekort aan docenten. Het enige wat mij tegenhoudt is de hoeveelheid tijd die je eraan kwijt bent. Ik vind het leuk om mijn tijd in school te steken, maar ben ook gevoelig voor te weinig vrije tijd ervaren.

Een tweede optie zou natuurlijk kunnen zijn om ná 4 jaar Nederlands, nog een soort van kopopleiding te doen, maar dan ben ik waarschijnlijk nog langer bezig.



Hoeveel uur heb jij doordeweeks besteed eraan? Had je tijd voor andere leuke dingen? Hoeveel tentamens had je bijvoorbeeld in een tentamenperiode?Ik ben begonnen met een docentenopleiding op het hbo en ben toen al vakken op de universiteit gaan volgen. Na de docentenopleiding heb ik beide universitaire studies eerst op bachelor- en toen op masterniveau afgerond. Daarnaast had ik nog een bijbaan van zo'n 1,5/2 dagen in de week. Ik vond het dus prima te doen. Moeilijk te zeggen hoeveel tijd ik precies kwijt was, het is alweer even geleden. Meestal volg je per studie 3 vakken per blok, maar als je vrijstellingen hebt wordt dat al minder. De tentamens goed plannen (ik deed er standaard een paar in de herkansingsweek) en dan kom je er wel uit. Mijn ervaring is dat bij alfastudies weinig contacturen zijn en veel leeswerk, maar dit kun je prima zelf inplannen. Wel alleen doen als je echt plezier hebt in het studeren, anders zul je het waarschijnlijk heel anders ervaren.
Alle reacties Link kopieren
quote:WestCovina schreef op 20 januari 2017 @ 09:54:

[...]





Ik ben begonnen met een docentenopleiding op het hbo en ben toen al vakken op de universiteit gaan volgen. Na de docentenopleiding heb ik beide universitaire studies eerst op bachelor- en toen op masterniveau afgerond. Daarnaast had ik nog een bijbaan van zo'n 1,5/2 dagen in de week. Ik vond het dus prima te doen. Moeilijk te zeggen hoeveel tijd ik precies kwijt was, het is alweer even geleden. Meestal volg je per studie 3 vakken per blok, maar als je vrijstellingen hebt wordt dat al minder. De tentamens goed plannen (ik deed er standaard een paar in de herkansingsweek) en dan kom je er wel uit. Mijn ervaring is dat bij alfastudies weinig contacturen zijn en veel leeswerk, maar dit kun je prima zelf inplannen. Wel alleen doen als je echt plezier hebt in het studeren, anders zul je het waarschijnlijk heel anders ervaren.Hoe langs geleden is dit voor jou? Er komen namelijk steeds meer vakken met aanwezigheidsplicht, zelfs op WO (). En dan zijn twee studies tegelijk alleen mogelijk als school/uni daar aan meewerkt. Je kunt wel weinig contacturen hebben, maar als ze wel verplicht zijn, en tegelijk, heb je toch gewoon een probleem.
quote:nausicaa schreef op 20 januari 2017 @ 20:50:

[...]





Hoe langs geleden is dit voor jou? Er komen namelijk steeds meer vakken met aanwezigheidsplicht, zelfs op WO (). En dan zijn twee studies tegelijk alleen mogelijk als school/uni daar aan meewerkt. Je kunt wel weinig contacturen hebben, maar als ze wel verplicht zijn, en tegelijk, heb je toch gewoon een probleem.2014 heb ik mijn laatste bul gehaald, dus redelijk recent. Aanwezigheidsplicht gold alleen bij werkcolleges, niet bij hoorcolleges. Sowieso verschilt het per faculteit hoe streng ze ermee omgaan (mijn studies waren aan twee verschillende faculteiten). Daarnaast kon ik voor het grootste deel zelf mijn vakken kiezen, dus daar kun je ook mee schuiven. Ik denk dat er weinig algemeens over te zeggen is. Als je het graag wilt zie je mogelijkheden, als je twijfelt zie je vooral problemen (las ik laatst hier op het forum, vond ik wel een mooi inzicht ).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven