Werk & Studie alle pijlers

Docenten vo, dubbel vak studeren?

19-01-2017 15:35 10 berichten
Zijn er hier docenten werkzaam in het vo?



Ik studeer momenteel voor leraar Nederlands, maar zou graag Duits erbij willen doen. Dit omdat Duits mij altijd heeft aangetrokken en het mij super leuk lijkt om deze taal te onderwijzen. Nou vraag ik mij alleen af hoeveel tijd dit in beslag neemt.

Zijn er hier mensen die ook twee vakken tegelijkertijd hebben gestudeerd? Ervaringen zijn zeer welkom!
Doen! Ik heb twee studies tegelijkertijd gedaan (zowel ba als ma) en ben nu docent in één van de vakken (met een kleine aanstelling voor het andere vak). Ik heb slechts voor één van de vakken een docentenopleiding gedaan, ik weet niet of dat voor jou ook een optie is? Of wil je echt voor beide talen de docentenopleiding volgen? Dan zul je wel vrijstellingen kunnen regelen, lijkt me zo.



Twee studies naast elkaar vond ik prima te doen, omdat de inhoud elkaar als het ware versterkt. Je gaat meer verbanden zien, waardoor je je de stof sneller eigen maakt. Beide studies op zich kun je bovendien mooi verdiepen op deze manier. Ik vond het echt een verrijking.



Ten slotte: jouw toekomstige werkgever zal erg blij met je zijn, omdat je op twee vakken ingezet kunt worden. Ik ben net begonnen bij een school en heb al voor twee collega's een periode kunnen invallen, voor verschillende vakken. Bedenk bovendien dat talendocenten soms worden ingezet voor CKV, daar zou je je ook alvast op kunnen richten, als je dat interessant vindt.
Vraag aan de studie-adviseur van je opleiding wat de mogelijkheden zijn. Vaak krijg je veel vrijstellingen, in ieder geval voor de algemene vakken als logopedie en leerlingbegeleiding en voor de vakdidactische onderdelen. Zeker als het twee talen betreft aan dezelfde opleiding.
quote:WestCovina schreef op 19 januari 2017 @ 15:49: