Werk & Studie alle pijlers

Werk en WhatsApp

18-01-2017 23:12 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ja ik weet het, weer een werkgerelateerd topic van mij . Ik kom zoveel nieuwe dingen op m'n nieuwe werk tegen en ben gewoon benieuwd naar de mening van anderen, want vandaag werd eigenlijk een beetje gedaan alsof ik gek/ouderwets ben en daar houd ik niet zo van.



Ik ben assistent manager in een bedrijf, ik heb een manager en een director boven me. Ik geef leiding aan 6 teamleaders, en onder hen valt weer een team van in totaal 45 wekemers, waar ik dus ook leiding aan geef.



Ik ben best wel traditioneel ingesteld (denk ik nu) wanneer het komt op management/leidinggeven. Basically gaat het naar mijn idee zo; de director krijgt iets (een memo, verandering van sop's noem maar op) via een director meeting. Dit geeft hij dan door aan mijn manager en die filtert dit weer door aan mij of mijn collega assistent managers. Dan is aan ons de taak om te zorgen dat het personeel hiervan op de hoogte is, danwel via een briefing, trainingen of persoonlijke begeleiding. Daarna test je bij je team of de nieuwe informatie goed binnen is gekomen en of deze ook daadwerkelijk toegepast wordt.



In dit bedrijf hebben ze een app waar iedereen in zit, vanaf mijn manager en alles daaronder. Mededelingen worden in die app dus te pas en te onpas gedaan. En dat niet alleen, maar ook zaken waar het personeel tegenaan loopt, zoals een collega die de dag ervoor niet goed afgesloten heeft or you name it, alles. Op deze manier krijg je dus gesprekken van teamleden die zich aangesproken voelen, of verongelijkt of iets dergelijks. En dan is er weer een manager, op die app dus! die dat weer wat sust.



Ik heb vandaag aangegeven bij mijn manager dat ik dit een ongezonde manier van communiceren vind. Ten eerste ontvangt iedereen de godganse dag door werkgerelateerde berichtjes op een privé telefoon, want niemand heeft een telefoon van de zaak. Ook als je vrij bent dus. Ten tweede vind ik niet dat je kan verwachten van iemand die vrij is dat hij of zij de informatie absorbeert en verwerkt. Ten derde, op de sms/app voelt iedereen zich ook wat vrijer en zegt misschien dingen die men niet tijdens een face to face zou zeggen. Eigenlijk vind ik het dus vooral onprofessioneel en niet constructief.



Mijn manager vindt dus dat ik te conventioneel/traditioneel denk over leidinggeven en communiceren. Dat ik meer open zou moeten staan voor de hedendaagse manier van communiceren en eigenlijk vindt hij dat ik zeur, volgens mij . Maar ik vind dit echt geen goede manier, en ik word trouwens ook mallotig van de onzinnige gesprekken die in die groeps app plaatsvinden. Vooral op m'n vrije dag. Ik check m'n e-mails al op m'n vrije dag en vind dat dat genoeg is.



Is dit het nieuwe communiceren binnen een bedrijf? Vinden jullie dit normaal? Moet ik standvastig zijn of het laten gaan? Ik weet dat de director (mijn opperbaas) het er ook niet mee eens is, maar ik wil mijn manager niet passeren uiteraard.



Alvast bedankt voor de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Pfff moet er niet aan denken dat dit op mijn werk gebeurt. Dan gaat volgens mij de hele dag je telefoon met vooral nutteloos geblaat. Heel vreemd ook. Het is handig voor algemene mededelingen maar je krijgt altijd discussies. Heel onhandig. Ik zou op vrije dagen gewoon weigeren het te lezen en de wa op stil zetten als het je privé telefoon is. Ik heb een werk telefoon, die staat altijd uit als ik vrij ben. Net als mailtjes. Indien echt echt echt noodzakelijk mag je me bellen (op privé telefoon en maar beperkt aantal collega's heeft die om die reden) en dan evt de vraag doormailen maar verder echt niet dat ik op mijn vrije dag met werk bezig ga. Ik zou het trouwens ook niet op prijs stellen dat iedereen van schoonmaak tot directie mijn privé nummer zou hebben. Wat inhoud dat mensen die ik wellicht nog nooit gezien heb mij privé kunnen bereiken. En geloof me sommigen hebben op mijn werk geen benul van grenzen en dan heb ik het niet over patiënten .



Maar goed, je moet hier mee dealen. Je kunt bij je manager aangeven dat op vrije dagen je niets doet/leest. En je hebt aangegeven dat dit systeem niet echt handig is. Meer kun je niet doen. Mocht er gezeur komen door die appjes, je hebt ze iig gewaarschuwd. Verder kun je misschien een algemene memo opstellen in overleg dat de app bestemd is voor enkel mededelingen en eventueel vragen, discussies mogen niet gevoerd worden.

Edit, zie nu net dat je pas twee weken aan het werk bent. Ga eerst even observeren en goodwill kweken. Want tja, als je in je eerste week al betweterig genoemd wordt. Alpha mannen of niet, dat zegt ook iets over hoe je over komt. Being humble isn't a sin...
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 18 januari 2017 @ 23:58:

[...]



Zorg er eerst voor dat je goed samen werkt voordat je een ander gaat vertellen hoe het beter kan.

En als jij je al zo lang staande houdt binnen deze wereld kunnen we er gevoegelijk vanuit gaan dat jij een ego en alfavrouwtje bent toch? Dan weet je dat vertrouwen winnen (faken as you wish) de enige wijze naar verandering is. Of samen met de director de manager skippen, dat kan natuurlijk ook. Jij op zijn plek en alle veranderingen vinden plaats.Haha Enn, je slaat altijd de spijker op z'n kop. Dit is namelijk wat ik denk dar er aan de hand is.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Dus er zit vijftig man in 1 appgroep?

Ik zou over een poosje ( niet direct in je eerste maand dingen veranderen, eerst absorberen en observeren) voorstel dat ieder team een eigen groep vormt. En jij alleen met de teamleiders.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Bladora- schreef op 19 januari 2017 @ 00:36:

[...]





Haha Enn, je slaat altijd de spijker op z'n kop. Dit is namelijk wat ik denk dat er aan de hand is.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Zoals al gezegd, eerst wat goodwill kweken voordat je allerlei verbeteringen gaat suggereren.

Ik werk inmiddels 9 jaar bij mijn bedrijf en echt serieus..hoe vaak hier wel niet mensen door de deur komen die in hun trainingweek al allerlei suggesties hebben voor van alles en nog wat...ik vind het altijd super irritant.



Ik hoor echt wel graag nieuwe ideeen maar niet van iemand die nog niet eens de baan zelf al onder de knie heeft of eigenlijk om eerlijk te zijn..enige rapport met mij heeft opgebouwd.



Dat neemt niet weg dat ik zo'n grote whatsapp groep ook overbodig vind, sowieso als men het te pas en te onpas gebruikt dan zie je de bomen door het bos niet meer en is de kans heel groot dat je toch belangrijke memo's mist.



Persoonlijk zou ik de situatie eerst nog even met rust laten. Je kan de whatsappgroep voor nu gewoon muten (doe ik ook met onze super irritante familie app!) dan krijg je geen alerts meer bij nieuwe berichtjes maar kan je nog wel af en toe een kijkje nemen. Wellicht zou ik later een whatsapp groep aanmaken voor mijn team en aan mijn baas aangeven dat je niet wil dat jij en je team focus verliezen door in de grote algemene whatsapp groep te zitten..jij gaat de nieuwe groep gebruiken om eventueel waar nodig dingen met jouw team te bespreken.



Ik snap dus wel dat je manager dus aangeeft dat je soms wat betweterig over komt. Vooral omdat je ook zegt dat je uit een veel groter bedrijf bent waar processel wEl goed liepen. Zijn er ook processen in je nieuwe baan die wel goed lopen?



Again. Vaak personeel gehad die voor een van onze competitors hebben gewerkt en dan verwachten dat hier alles hetzelfde gaat als in hun vorige baan.



Vergeet niet dat sommige suggesties die je maakt wellicht dingen zijn die in werking zijn gezet door je manager, bijvoorbeeld de app groep? Dus eigenlijk kraak je zijn dingen af. Niet handig voor de eerste indruk dus.
Ik werk sinds een half jaar in een team met een groepsapp. Ik zit niet in die app en mijn telefoonnummer mag ook niet gedeeld worden met collega's. Ze vinden mij beetje wereld vreemd en het komt regelmatig voor dat iedereen iets weet en ik het later (lees: de eerst volgende werkdag, sja tegenwoordig is dat al veeeel te laat) hoor. En dan krijg ik standaard de opmerking: ja, jij zit niet in de app. Maar van mij hoeft het niet. Ik vind prina als ik de volgende werkdag hoor dat iemands vader da avond daarvoor overleden is, of dat iemand een ochtend later komt of dat iemand ziek is of wie de nieuwe collega wordt. Ik snap niet waarom men het zo belangrijk vindt dat ik het gelijk dezelfde avond iets moet weten. Voor mijn functioneren maakt het geen verschil of ik iets savonds al weet of de avond ervoor. Dat app gebeuren gaat bij ons voornamelijk over info buiten werktijd, want binnen werktijd kan het gewoon op werkmail of persoonlijk.



Wat ik wel weet. Ze hebben de strikte afspraak dat ze alleen zakelijke dingen mogen appen, maar omdat ze toch de behoefte hebben om niet zakelijk te appen loopt een tweede app groep.



Het zijn hele leuke en lieve collega's, maar ik doe er niet aan mee. Ik heb mezelf nu voorgenomen dat de volgende keer dat ik weer een opmerking krijg dat ik er wel iets van zeg.



Ik zou het niet direkt afschaffen als ik jou was. Waar ik mee zou beginnen is zelf middels een briefing communiceren. Dan schaf je niet gelijk de groepsapp af, maar doe je er zelf niet aan mee. Daarna afspraken maken over alleen hoog noodzakelijke info op de app. Vanuit daar kan je kijken of je het volledig kan afschaffen of het gebruik beperken, maar accepteren dat de app voort blijft bestaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 19 januari 2017 @ 00:37:

Dus er zit vijftig man in 1 appgroep?

Ik zou over een poosje ( niet direct in je eerste maand dingen veranderen, eerst absorberen en observeren) voorstel dat ieder team een eigen groep vormt. En jij alleen met de teamleiders.



Inderdaad. 50 man, niks aan. Teveel gezeur.



Maar vooral vind ik dat de hiërarchie wegvalt en daar heb ik moeite mee.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
quote:-Bladora- schreef op 19 januari 2017 @ 00:43:

[...]





Inderdaad. 50 man, niks aan. Teveel gezeur.



Maar vooral vind ik dat de hiërarchie wegvalt en daar heb ik moeite mee.

Aha.



Maar het is eerder dat de grenzen vervagen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Kia-Ora- schreef op 19 januari 2017 @ 00:49:

[...]



Aha.



Maar het is eerder dat de grenzen vervagen.Maar dat is hetzelfde toch?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Anyway, ik wil iedereen die gereageerd heeft heel hartelijk bedanken voor de input. Ik ga nu slapen. Als iemand nog een mening heeft, ik hoor het graag!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het best wel z'n voordelen kan hebben om te chatten met collega's. Wij maken op het werk veel gebruik van Skype, zowel onder elkaar als in groepsverband. In de groep creëert het wel een stukje betrokkenheid, zonder dat je massaal hoeft te gaan mailen. Je kan makkelijk even roepen dat er een vrijmibo is, of dat je lunch gaat bestellen en mensen een half uur hebben om hun bestelling door te geven.



Dat gezegd hebbende, ik zou gek worden als alles op m'n privé WhatsApp zou plaatsvinden en alhoewel ik veel met collega's chat, verwacht ik van m'n leidinggevende juist persoonlijk contact.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt in je argumenten en het in de juiste verhouding ziet.

En ook het feit van allerlei werkberichten op je prive telefoon moeten ontvangen, kan je niet verwachten van medewerkers.

Maar ja t gebeurt wel heel veelvuldig, tegenwoordig..
quote:-Bladora- schreef op 19 januari 2017 @ 00:43:

[...]





Inderdaad. 50 man, niks aan. Teveel gezeur.



Maar vooral vind ik dat de hiërarchie wegvalt en daar heb ik moeite mee.Wellicht is dat juist waar het bedrijf naar streeft? Meer en meer bedrijven willen een flat management style, open door policy etc...
quote:-Bladora- schreef op 19 januari 2017 @ 00:43:

[...]





Inderdaad. 50 man, niks aan. Teveel gezeur.



Maar vooral vind ik dat de hiërarchie wegvalt en daar heb ik moeite mee.

Dat vind ik dus weer ouderwets zo denken. Nu werk in een hele andere tak waar dat al sinds ik begonnen ben met werken niet zo is.



Wij hebben allemaal een telefoon van de zaak en daar per afdeling en werkgroep een app groep. Bij ons zijn de meldingen zakelijke en wordt er weinig extra getikd.

Omdat ik een werk telefoon zou ik niet uit de app gaan, maar deze wel op muteren zetten zodat ik niet continue gestort zou worden. Met mijn privé telefoon zou ik er uit stappen.



Ik heb ook de nodige veranderingen aangebracht bij mijn werk, maar ik heb dit niet binnen een week na mijn start gedaan. Ik heb eerst gezorgd dat ik mijn functie zelfstandig uit kon voeren of wel volledig was in gewerkt. Daarna heb ik bij veranderingen eerst vertelt wat er goed ging en daarna wat er beter kon. Dit laatste ook met argumenten die passen binnen het bedrijf. Dus voor de app bijvoorbeeld stel ze hebben veel ziekte verzuim dan kun je zeggen dat mensen niet los komen van hun werk en daardoor minder goed kunnen ontspannen. Ik noem maar een voorbeeld. Onderbouw ook je aanbevelingen.



Ik kan me voorstellen dat je betweterig genoemd word als ik hier zo je antwoorden leest. Het feit dat jij bij groot bedrijf kwam waar wel alle processen goed liepen(met zo opmerking lijkt je echt betweter). Als je met deze instelling dingen wil veranderen gaat het vaak een stuk lastiger.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er gek van worden. Wij krijgen belangrijke zaken gewoon op email. En als er echt iets dringends is tijdens het werk wordt dat persoonlijk verteld. Een groepsapp voor werkgerelateerde dingen zou ik niet blij van worden, ook omdat dit mijn privé telefoon is. Wanneer ze vinden dat ik voor het werk beschikbaar moet zijn geven ze mij maar een telefoon.
Klinkt vreselijk.



Op je vrije dag de groepsapp op stil zetten zodat je de meldingen niet krijgt ( kan van 8 uur tot een week meen ik) en anderen adviseren dat ook te doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden de 50 mensen in de groep er van? Er zijn vast personeelsleden die er ook horendol van worden. Ik zou het eens na gaan vragen en inderdaad ondertussen de briefing invoeren zodat de app groep minder belangrijk wordt. Afschaffen kan over een tijdje alsnog.
Met zoveel mensen heb je een duidelijke hiërarchie nodig. Ik zou nog een maand mijn mond dicht houden en vragen of hij alle instructies die hij normaal verspreidt over de groepsapp alleen naar jou wil sturen zodat jij een duidelijker overzicht heb over hoe of wat. Je bent aangenomen om hem veel werk uit handen te nemen ( ), maak er wat van maar kom uiteraard nooit op voor de rechten van het personeel want zo te horen is dat niet zijn sterkste punt. Eigenlijk gewoon zoals je met alle Bokito's omgaat in het bedrijfsleven, noem de punten op die in zijn/haar voordeel zijn om je eigen visie door te drukken.
Maak je jezelf niet vreselijk belangrijk? Als ik je post zo lees, krijg ik het idee dat je aan zelfoverschatting lijdt, door:

* alle Engelse (niet-functiegerelateerde woorden), waar ik jeuk van krijg (basically, face to face)

* aan het begin van een nieuwe baan, direct met kritiek te komen, zonder navraag te hebben gedaan naar de redenen voor hun manier van communiceren via de app.

* Je het al overweegt om je direct leidinggevende te passeren en het hogerop te zoeken.

* Je direct een bedrijfscultuur wilt veranderen en niet ziet dat het bij doorvoeren van welke verandering dan ook, handig of zelfs essentieel is om eerst goed contact met je collega's/team op te bouwen. Als je direct al weerstand tegen jou als persoon en jouw ideeën creëert, kun je het doorvoeren van veranderingen wel vergeten. Je team krijg je dan nooit mee; want waarom zouden ze het die vervelende assistent manager, die alles beter meent te weten, steunen?



Eigenlijk lees ik in dit alles, dat als men door de harde buitenkant heen zou kijken, ze eigenlijk iemand anders zouden zien. Iemand die heel erg onzeker is of zij wel de goede kwaliteiten in huis heeft om deze functie te kunnen vervullen en dat je jezelf aan het overschreeuwen en belangrijk maken bent om je onzekerheid maar te verhullen.

Ik kan me vergissen, maar dit is hoe het op mij overkomt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kamer-app, maar onze leidinggevende zit er niet in. Inderdaad voor dingen als "shit een printopdracht vergeten" of op je vrije dag vragen of je de volgende week dan-en-dan vrij kunt nemen. Dan kan de rest rekening houden met telefoondienst.



Kletsen op de app doe ik rechtsstreeks, bijvoorbeeld een collega bedanken voor een kaartje.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al mijn groeps-appen op stil staan, standaard. Behalve de gezins-app. En een ander geluidje. Bij het ene geluidje weet ik dat iemand mij persoonlijk benadert. Bij een ander geluidje weet ik dat ik of weer in een nieuw groepje zit of het is de gezins-app.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 19 januari 2017 @ 07:46:

Maak je jezelf niet vreselijk belangrijk? Als ik je post zo lees, krijg ik het idee dat je aan zelfoverschatting lijdt, door:

* alle Engelse (niet-functiegerelateerde woorden), waar ik jeuk van krijg (basically, face to face)

* aan het begin van een nieuwe baan, direct met kritiek te komen, zonder navraag te hebben gedaan naar de redenen voor hun manier van communiceren via de app.

* Je het al overweegt om je direct leidinggevende te passeren en het hogerop te zoeken.

* Je direct een bedrijfscultuur wilt veranderen en niet ziet dat het bij doorvoeren van welke verandering dan ook, handig of zelfs essentieel is om eerst goed contact met je collega's/team op te bouwen. Als je direct al weerstand tegen jou als persoon en jouw ideeën creëert, kun je het doorvoeren van veranderingen wel vergeten. Je team krijg je dan nooit mee; want waarom zouden ze het die vervelende assistent manager, die alles beter meent te weten, steunen?



Eigenlijk lees ik in dit alles, dat als men door de harde buitenkant heen zou kijken, ze eigenlijk iemand anders zouden zien. Iemand die heel erg onzeker is of zij wel de goede kwaliteiten in huis heeft om deze functie te kunnen vervullen en dat je jezelf aan het overschreeuwen en belangrijk maken bent om je onzekerheid maar te verhullen.

Ik kan me vergissen, maar dit is hoe het op mij overkomt.



Mooie analyse. De voertaal in mijn bedrijf is Engels dus sorry als ik af en toe wat Engels gebruik. Als je goed leest wil ik juist niet m'n directe leidinggevende passeren. Als mij gevraagd wordt wat ik ergens van vind dan geef ik daar mijn eerlijke mening over, daarmee wil ik heus geen bedrijfscultuur veranderen. Maar ik mag er wel mijn vraagtekens bij zetten denk ik.



Ik ben niet onzeker, weet dat ik de juiste kwaliteiten heb voor deze job en ik probeer me niet te overschreeuwen. Daarom vraag ik het ook hier en maak ik er niet een groot ding van op werk. Ik heb het eenmaal genoemd. That's all.



Maar toch bedankt
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
De hele dag apps krijgen ook in vrije tijd vind ik irritant.. Mijn man heeft dat dus ook.. De hele godganse week werkgerelateerd gezeik.. HIj is er al zelden en als hij al thuis is, nog dat werk gezeik.. Vrij is vrij.. maar dat ziet zijn werkgever anders... zelfs in de vakantie is hij bereikbaar.. tja.. Blijkbaar is het van deze tijd.



Maar Bladora, ik zou even een pas op de plaats maken. je werkt er maar net .. niet te tijd om direct overal over te vallen.
Alle reacties Link kopieren
WA is een prima communicatietool, maar je moet wel enige intelligentie van de gebruikers kunnen verwachten. Als je een shitload aan berichtjes dan moet een keer uitgelegd worden wat je wel en niet kunt sturen via die groep. Het is geen theekransje, maar een zakelijk instrument.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 19 januari 2017 @ 00:37:

Dus er zit vijftig man in 1 appgroep?

Ik zou over een poosje ( niet direct in je eerste maand dingen veranderen, eerst absorberen en observeren) voorstel dat ieder team een eigen groep vormt. En jij alleen met de teamleiders.Of gebruiken waar het voor bedoeld is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven