Werk & Studie alle pijlers

Tips sollicitatiegesprek PhD

19-01-2017 11:18 25 berichten
topic gesloten
anoniem_227417 wijzigde dit bericht op 13-07-2017 18:00
96.96% gewijzigd
Ik kreeg ook vragen over stressbestendigheid, creatief denken, zelfstandig problemen op kunnen lossen, dat soort dingen.



Gaat het om een functie waar je ook bij moet lesgeven? Hoe sta je daar tegenover? Wat wil je zelf gaan leren tijdens je promotie? Wat voor soort werk zou je na je promotie graag willen doen?



Heb je relevante voorbeelden van artikelen waar je aan bijgedragen hebt? Hoe zijn je presentatievaardigheden?
Alle reacties Link kopieren
Mijn begeleider vond het belangrijk dat mensen het niet zien als een 9-tot-5 baan, maar dat je laat blijken dat je ook bereid bent avonduren of het weekend te werken als dat moet.



Verder kreeg ik ook de vragen over mijn vorige projecten (waarbij het belangrijk is te vertellen welke technieken je gebruikt hebt), over mijn houding naar ander personeel (dat je niet de praktijkassistenten als je bedienden gaat zien, zou vanzelfsprekend moeten zijn!), waarom ik specifiek wil promoveren en niet bijvoorbeeld onderzoek wil doen aan een instituut bijvoorbeeld.

Oh, en maak duidelijk dat je het niet erg vind om veel te moeten gaan schrijven, hier zijn al zoveel studenten geweest die erg op keken tegen het schrijven en zo nooit publicaties de deur uit kregen!
Alle reacties Link kopieren
hier ook nog wat tips (ik neem wel eens aios aan, dus hier wat ik meestal wil weten)

- ik ben altijd bang dat ze geen hoofd en bijzaken kunnen onderscheiden, dat leidt dan tot problemen want op die manier komt een artikel nooit af, want er zit geen lijn in, meestal vraag ik hoe het scriptie traject verlopen is, of wil ik de scriptie zien.

- te perfectionistisch veroorzaakt hetzelfde probleem, want dan is iemand niet meer bezig met resultaatgericht zijn maar met details

- altijd de angst dat ze het niet af gaan maken, dus doorvragen over hoe iemand omgaat met lange projecten

- wat doet iemand bij tegenslag, hoe veerkrachtig en oplossingsgericht is de kandidaat, Meestal haal je dat uit het gesprek door te kijken of iemand toch verantwoordelijkheid kan nemen voor iets wat niet perse zijn/haar schuld is.

- hoe gaat iemand om met het alleen werken, want dat is wel vaak zo bij een phdplek, je moet heel veel alleen doen, want niemand zit zo goed in het onderwerp als jijzelf.

- bereidheid om avond/weekend te werken, en daar niet heel erg van onder de indruk te zijn, vaak zie je dat ook al aan het cv (mooie studie resultaten, bijbaan en nog wat vrijwilligerswerk of bestuursfunctie)

- vaardigheden in het engels (daarzonder houdt het gewoon op)

- een echte passie voor onderzoek, ik wil geen rapporten-schrijvers of iemand die heel empirisch gericht is, want daar is dit niet de goede plek voor, zo iemand komt ergens anders beter tot zijn recht.
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip als aanvulling op de anderen: laat vooral goed merken dat je door wil in de wetenschap (dan moet je dat wel echt willen natuurlijk). Een promotor wil uiteindelijk dat het onderzoek leidt tot publicaties, en die kans is groter als iemand in de wetenschap blijft. Het gebeurt best vaak dat iemand na zijn of haar promotie in het bedrijfsleven gaat werken, en dan is het heel lastig om tijd/zin te vinden om de artikelen nog gepubliceerd te krijgen.



En denk goed na over jouw relevante ervaring. Heb je al artikelen geschreven of ander onderzoek gedaan? Hoe is het schrijven van je masterscriptie gegaan, wat vond je daar leuk aan en wat heb je ervan geleerd? Heb je al ervaring met lesgeven?
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:gioia82 schreef op 19 januari 2017 @ 14:08:

Nog een tip als aanvulling op de anderen: laat vooral goed merken dat je door wil in de wetenschap (dan moet je dat wel echt willen natuurlijk). Een promotor wil uiteindelijk dat het onderzoek leidt tot publicaties, en die kans is groter als iemand in de wetenschap blijft. Het gebeurt best vaak dat iemand na zijn of haar promotie in het bedrijfsleven gaat werken, en dan is het heel lastig om tijd/zin te vinden om de artikelen nog gepubliceerd te krijgen.Over het algemeen promoveren aios tegenwoordig op artikelen (die van mij in elk geval) dus die artikelen zijn er dan al voor de promotie (anders kunnen ze niet promoveren) het promoveren op alleen het proefschrift is over het algemeen niet meer van deze tijd. Meeste faculteiten hebben daar inmiddels ook een regel voor (zoveel artikelen voordat promotie toegestaan is, het proefschrift wordt dan een bundeling van de artikelen met een inleiding en conclusie)
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat er in die gesprekken nauwelijks van die echte sollicitatievragen gesteld werden (wat zijn je sterke en zwakke kanten enzo), maar er direct flink ingestoken werd op de inhoud. Dus zorg dat je goed weet waar het onderzoek over gaat, lees de meest recente artikelen en zorg dat je wat goede inhoudelijke vragen hebt en ideeen over mogelijk toekomstig onderzoek. Daar scoor je punten mee.



Verder zijn inderdaad belangrijk: zelfstandig en pro-actief zijn, geen 9-tot-5 mentaliteit, goed Engels kunnen spreken en schrijven, door willen in de wetenschap.



Eens met gioia82 wat dat betreft, want ook al is het inderdaad zo dat je vaak promoveert op artikelen zoals Florence stelt, vaak zijn er ook nog wel een of meer artikelen die nog niet af zijn op het moment van promotie. Daarnaast is het zo dat promovendi die per se door willen in de wetenschap meestal gemotiveerder zijn dan degenen die het als iets tijdelijks zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:florence13 schreef op 19 januari 2017 @ 14:12:

[...]





Over het algemeen promoveren aios tegenwoordig op artikelen (die van mij in elk geval) dus die artikelen zijn er dan al voor de promotie (anders kunnen ze niet promoveren) het promoveren op alleen het proefschrift is over het algemeen niet meer van deze tijd. Meeste faculteiten hebben daar inmiddels ook een regel voor (zoveel artikelen voordat promotie toegestaan is, het proefschrift wordt dan een bundeling van de artikelen met een inleiding en conclusie)Ja dat weet ik, maar die artikelen hoeven nog niet gepubliceerd te zijn. In mijn vakgebied is het gebruikelijk dat de artikelen nog niet gepubliceerd zijn op het moment van promoveren, voordat een artikel geaccepteerd is ben je namelijk zo een jaar of 2-3 verder. Dus voor een promotor is het belangrijk dat een aio na de promotie nog wel doorgaat met de artikelen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Zou best kunnen dat sommige vakgebieden verschillen, mijn aios moeten geaccepteerde artikelen hebben om te promoveren ( ze hoeven uiteraard nog niet gepubliceerd te zijn) overigens selecteren wij niet meer op basis van wie door wil in de wetenschap, mensen veranderen toch vaak van gedachte en wij hebben niet genoeg postdoc of ud plekken om iedereen door te laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:florence13 schreef op 19 januari 2017 @ 15:07:

Zou best kunnen dat sommige vakgebieden verschillen, mijn aios moeten geaccepteerde artikelen hebben om te promoveren ( ze hoeven uiteraard nog niet gepubliceerd te zijn) overigens selecteren wij niet meer op basis van wie door wil in de wetenschap, mensen veranderen toch vaak van gedachte en wij hebben niet genoeg postdoc of ud plekken om iedereen door te laten gaan.



Waar ik werk(te) moet je ook geaccepteerde artikelen hebben, maar vaak hebben promovendi dan bijv. 3 of 4 artikelen die gepubliceerd zijn en nog 2 die in wording zijn (aan het schrijven of toegestuurd aan een tijdschrift). Op dat moment kunnen ze al wel promoveren, maar is er ook nog werk te doen.



Mijn ervaring is ook absoluut niet dat alle promovendi doorgaan als postdoc en UD en al helemaal niet binnen dezelfde afdeling (bij voorkeur niet zelfs). Dat kan ook helemaal niet gezien het piramide principe. Maar wel dat degenen die uiteindelijk een eigen onderzoeksgroep willen hebben het meest gedreven zijn en er heel veel in investeren. Die zijn er vaak dag en nacht mee bezig. Degenen die toch het bedrijfsleven in willen of het doen voor hun cv die lopen meestal net een tikje minder hard. Logisch en helemaal terecht, maar wel voor de baas een reden om degenen die bij voorbaat al weten niet door te willen in de wetenschap minder graag te willen hebben dan degenen die wel streven naar een wetenschappelijke carriere.
Alle reacties Link kopieren
Hier moeten de papers ook al geaccepteerd zijn, dus dat speelt niet echt een rol.

Ik heb het hier al vaker gezegd, maar het vakgebied speelt ook een grote rol. Bij ons is de vraag 'waarom promoveren en geen onderzoek bij een instituut?' onzin, als je onderzoek wilt doen is promoveren eigenlijk de enige optie.

En iemand die voor hij begint al zeker weer verder te willen in de wetenschap vind ik eerder onervaren/naïef dan gedreven. Dat kun je helemaal nog niet zo weten op dat moment.



Ik vraag dus eigenlijk inhoudelijk helemaal niet zo veel, het is onmogelijk om van iemand al echt flinke ideeen te verwachten in mijn vak zonder wekenlange voorbereiding, en dat vind ik onredelijk. Wat ik belangrijk vind: ervaring met labwerk (dat doen we nl, en is echt anders dan papieren onderzoek, ook qua frustraties etc), een persoonlijke klik (ik moet wel vier jaar emt je werken en reizen), en enthousiasme. Dat hoeft niet eens voor mijn specifieke onderzoek te zijn, ik heb ook wel eens iemand gehad die spontaan tekeningen begon te maken om haar stage-onderzoek uit te leggen. Toen was ze al binnen.



Maar er zijn ook groepen waar ze wel naar cijferlijsten kijken, vragen naar feiten uit recente papers (ok, dat is denk ik voor iedereen een plus, als je die even opgezocht en bekeken hebt) en je hele presentaties laten geven.



Succes is elk geval!
Alle reacties Link kopieren
quote:nausicaa schreef op 19 januari 2017 @ 16:43:

Hier moeten de papers ook al geaccepteerd zijn, dus dat speelt niet echt een rol.

Ik heb het hier al vaker gezegd, maar het vakgebied speelt ook een grote rol. Bij ons is de vraag 'waarom promoveren en geen onderzoek bij een instituut?' onzin, als je onderzoek wilt doen is promoveren eigenlijk de enige optie.

En iemand die voor hij begint al zeker weer verder te willen in de wetenschap vind ik eerder onervaren/naïef dan gedreven. Dat kun je helemaal nog niet zo weten op dat moment.



Ik vraag dus eigenlijk inhoudelijk helemaal niet zo veel, het is onmogelijk om van iemand al echt flinke ideeen te verwachten in mijn vak zonder wekenlange voorbereiding, en dat vind ik onredelijk. Wat ik belangrijk vind: ervaring met labwerk (dat doen we nl, en is echt anders dan papieren onderzoek, ook qua frustraties etc), een persoonlijke klik (ik moet wel vier jaar emt je werken en reizen), en enthousiasme. Dat hoeft niet eens voor mijn specifieke onderzoek te zijn, ik heb ook wel eens iemand gehad die spontaan tekeningen begon te maken om haar stage-onderzoek uit te leggen. Toen was ze al binnen.



Maar er zijn ook groepen waar ze wel naar cijferlijsten kijken, vragen naar feiten uit recente papers (ok, dat is denk ik voor iedereen een plus, als je die even opgezocht en bekeken hebt) en je hele presentaties laten geven.



Succes is elk geval!ik sluit me hier helemaal bij aan (hoewel ander vakgebied, ik doe niets in een lab). Ik vind de klik eigenlijk ook bijna wel het belangrijkste, je bent zo ontzettend intensief met een aio bezig vaak, maar daar kan TO zich natuurlijk niet op voorbereiden, die is er of die is er niet.
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben ik niet de meest positieve persoon om je over tips over promoveren te geven, aangezien mijn eerste ingeving is "begin er niet aan". Ik ben zelf namelijk na 9 maanden gestopt omdat ik er niet gelukkig van werd.



Maar op basis van ervaring in mijn directe omgeving: doe als voorbereiding ook een beetje onderzoek naar de professor waarbij je wil promoveren. Als mijn man dat had gedaan was hij niet begonnen aan het traject bij een prof die bij nader onderzoek nog nooit iemand binnen 7-8 jaar had laten promoveren ondanks dat het contract maar 4 jaar is. En dat had nu een hoop frustratie gescheeld: in het eerste jaar geen aandacht krijgen, want anderen zaten op het eind van het traject en hadden de aandacht nodig, daardoor na het eerste jaar te horen krijgen dat de richting toch niet goed is en opnieuw moeten beginnen. Vervolgens na 4 jaar hield het salaris op, nog een half jaar in de ww doorgewerkt waarbij maar erg weinig reactie en feedback kwam want daar hadden ze geen tijd voor. 5 jaar na starten, toen mijn man net met een andere baan was begonnen, kwam er ineens nog een waslijst aan commentaar. Nog zo'n 4 maanden fulltime werk was de schatting en toen mijn man aangaf dat dat niet fulltime ging gebeuren omdat hij inmiddels een andere baan had ivm practische aspecten zoals inkomen en brood op de plank, kreeg hij als antwoord dat als hij zich niet inzette, waarom hij dan wel tijd van de professor verwachtte.

Een hele hoop frustratie.. en nog een risico dat de professor binnenkort met pensioen gaat ook en dan is helemaal niet duidelijk of promoveren er ooit nog in zit zonder nogmaals een enorme tijdsinvestering.
Alle reacties Link kopieren
Er is een promovendi topic, kijk daar ook eens. Kun je echt je voordeel mee doen.
Eens met Laylalala, zorg dat je weet bij wie je terechtkomt, en waarom dat voor jou een geschikte promotor is. Ik heb bijvoorbeeld in individuele gesprekken met mijn beoogd promotor gevraagd naar zijn ervaringen met uitloop (bijna niemand die bij hem promoveerde liep uit) en promovendi die kinderen kregen (ben nu, net over de helft van m'n promotietraject, net bevallen: ik was niet gestart met dat traject als hij uitermate negatief was geweest). Dat scheelt heel veel. En zorg dat je niet alleen nadenkt over je project of specifieke vaardigheden, maar dat je laat zien dat onderzoek in jouw veld je in het algemeen interesseert, dat je meer wilt weten dan dat wat al bekend is. Dat zorgt bij onze onderzoeksschool voor een plus, want ze zijn actief op zoek naar mensen die echt wat nieuws willen doen in plaats van bestaand onderzoek herkauwen of herframen.



En het promovenditopic is soms wat rustig, maar als je vragen stelt komt er geheid vlot antwoord uit meerdere hoeken . Succes met solliciteren!
Alle reacties Link kopieren
Probeer ook of je een of meer huidige promovendi te spreken kunt krijgen, liefst zonder de baas. Ga bv even koffie met ze drinken. Ze zullen vast niet direct zeggen dat hun baas een eikel is, maar als je vragen stelt over de manier van begeleiden, hoe vaak ze overleg hebben, of ze naar congressen geweest zijn etc kun je vaak wel iets aan het antwoord afleiden.

'Je krijgt heel erg veel vrijheid' betekent bv dat je waarschijnlijk relatief veel zelf moet bedenken en doen.

'Hij is heel duidelijk in zijn ideeen en denkrichtingen' betekent meestal meer iemand die er wat meer bovenop zit.

Beide is niet per se goed of slecht, maar het moet bij jou passen. En als huidige promovendi ronduit negatief zijn, is dat echt wel een behoorlijke alarmbel.



Oh, en in mijn vakgebied is niet altijd de promotor van groot belang, maar je daadwerkelijke (dagelijks) begeleider. Dat kan dezelfde persoon zijn als de promotor, maar er kan ook een senior-onderzoeker/postdoc/UDer etc tussen zitten, vaak als co-promotor. Ik ben geen promotor want ik ben geen hoogleraar. Maar ik heb wel eigen promovendi die echt op mijn projecten zitten. Voor hen doet de promotor er relatief weinig toe, die woont niet eens meer in Nederland. Of ze mij zien zitten is belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:nausicaa schreef op 21 januari 2017 @ 01:21:

Probeer ook of je een of meer huidige promovendi te spreken kunt krijgen, liefst zonder de baas. Ga bv even koffie met ze drinken. Ze zullen vast niet direct zeggen dat hun baas een eikel is, maar als je vragen stelt over de manier van begeleiden, hoe vaak ze overleg hebben, of ze naar congressen geweest zijn etc kun je vaak wel iets aan het antwoord afleiden.

'Je krijgt heel erg veel vrijheid' betekent bv dat je waarschijnlijk relatief veel zelf moet bedenken en doen.

'Hij is heel duidelijk in zijn ideeen en denkrichtingen' betekent meestal meer iemand die er wat meer bovenop zit.

Beide is niet per se goed of slecht, maar het moet bij jou passen. En als huidige promovendi ronduit negatief zijn, is dat echt wel een behoorlijke alarmbel.



Oh, en in mijn vakgebied is niet altijd de promotor van groot belang, maar je daadwerkelijke (dagelijks) begeleider. Dat kan dezelfde persoon zijn als de promotor, maar er kan ook een senior-onderzoeker/postdoc/UDer etc tussen zitten, vaak als co-promotor. Ik ben geen promotor want ik ben geen hoogleraar. Maar ik heb wel eigen promovendi die echt op mijn projecten zitten. Voor hen doet de promotor er relatief weinig toe, die woont niet eens meer in Nederland. Of ze mij zien zitten is belangrijker.

Dit, had ik dat maar gedaan..

Hoewel het denk ik ook moeilijk inschatten is aan het begin van zo n traject waar je behoefte aan hebt en wat je manier van werken is, ik had dat denk ik niet heel goed geweten alleen op basis van bv de MA thesis ervaring.

Maar zeker gaan informeren hoor! Succes!
Het gesprek zit erop!! Nu afwachten, hoe wisten jullie dat je de plek had gekregen na het gesprek? Heb er een gemengd gevoel over.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd gebeld

Even afwachten dus! Waar heb je precies gemengde gevoelens over?
Alle reacties Link kopieren
Ik werd ook gebeld ter uitnodiging voor een 2e gesprek! Voelde bij mij na het gesprek al wel goed.
Yeay!! Ik heb maandag een tweede gesprek. Heeft iemand daar tips voor? Heb het gevoel dat het heel inhoudelijk gaat worden. Moesten jullie een opdracht maken of iets doen? Het gaat trouwens om een phd in politicologie.
Alle reacties Link kopieren
Goed zeg! Ik had zelf geen tweede gesprek maar mijn eerste was al vrij inhoudelijk op het project. Ik heb het idee dat de meeste mensen willen zien dat je academisch kan denken en met nieuwe ideeën kan komen, of bv vernieuwende methoden koppelt aan een bestaand theoretisch veld oid. Dus niet dat je al helemaal het project hebt uitgedacht, maar dat als een hoogleraar een balletje opgooit van wat vind je van methode y of theorie x dat je dan laat zien dat je daarmee kan denken in relatie tot het onderzoek.

Hopelijk klinkt het niet al te vaag. In mijn gesprek zaten we uiteindelijk met zn 3en een soort van te brainstormen over het onderzoek op een leuke manier en voelde het niet als een sollicitatie. Ben het uiteindelijk geworden en nu in mn laatste jaar. Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Helaas valt er echt niks algemeens over te zeggen. Zelfs binnen ons eigen instituut varieert het van een paper samenvatten en een presentatie geven tot uberhaupt geen tweede gesprekken (dat laatste is mijn groep). Bij mijn eigen sollicitatie destijds (zeg 30 jaar geleden ) was het eerste gesprek met mijn copromotor en het tweede met mijn promotor. Soms willen ze je nog met meer mensen laten praten.



Heb je zelf al met iemand gesproken die daar werkt, huidige of vroegere promovendus?
Alle reacties Link kopieren
Ik kom nu vast te laat met mijn tips... Hoe is het gegaan?!
Ben alsnog benieuwd naar je tips fawn! Gesprek is helaas verplaatst naar volgende week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven