Gemengde relaties nemen toe

20-01-2017 12:06 115 berichten
Het afgelopen jaar waren er volgens het CBS zo’n 467.000 gemengde huwelijken in Nederland. In totaal zijn er meer dan 650.000 geregistreerde gemengde relaties, zo’n 32 procent meer dan in 2001. Door het stijgende aantal is nu één op de zes van de 4,2 miljoen relaties in Nederland gemengd.



Hoofddemograaf Jan Latten van het CBS verklaart het nauwelijks gestegen aantal gemengde huwelijken met een algemene trend.



“In het algemeen is samenwonen populairder geworden. De nieuwe stellen zijn vaak jonge mensen, en onder hen neemt het aantal dat trouwt af en het aantal dat gaat samenwonen toe. Tegenwoordig hebben samenwonenden ook praktisch dezelfde rechten als gehuwden”.



Turkse en Marokkaanse Nederlanders blijven achter

De meeste gemengde relaties zijn met Nederlanders met een Indonesische achtergrond; zo’n 160.000 relaties. Daarna volgen Duits-Nederlandse (154.000) en Belgisch-Nederlandse paren (44.000).



Bij de grootste etnische groep woonachtig in Nederland, Nederlanders van Turkse of Marokkaanse afkomst, is het aantal gemengde relaties relatief klein. Slechts 2,5 procent van de Turkse Nederlanders heeft een gemengde relatie; bij Marokkaanse Nederlanders is het 2,3 procent. In absolute aantallen zijn ongeveer tienduizend Nederlanders met een Turkse achtergrond en circa negenduizend Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond samen met een Nederlandse man of vrouw. Aangezien Nederlanders van Marokkaanse of Turkse afkomst volgens het CBS traditioneler zijn ingesteld komt het onder die etnische groepen wel relatief vaak voor dat paren gehuwd zijn. Ongehuwd samenwonen komt bij hen nauwelijks voor.



Volgens Latten is een aantal jaar geleden Nederlands-Turkse en Nederlands-Marokkaanse jongeren gevraagd wat zij belangrijk vinden bij het vinden van de juiste partner. Lakken:



“De eerste eis bleek geloof te zijn, de tweede je herkomst. En er zijn nu eenmaal weinig moslims zonder immigratieachtergrond.”



Dat het aantal gemengde huwelijken binnen deze etnische groepen achterblijft, heeft ook gevolgen voor de integratie voor de nieuwe generatie van Nederlanders van Turkse en Marokkaanse afkomst. Uit onderzoek van het CBS van vorig jaar bleek dat kinderen met ouders die allebei van niet-westerse afkomst zijn minder goed presteren op de Citotoets, de centrale eindtoets voor basisscholieren in groep 8, dan hun klasgenootjes die voortkomen uit een gemengd huwelijk of van Nederlandse ouders zijn.

bron: nrc



Leek me wel een leuk artikel voor op het forum. Hoe is dat in jullie omgeving? Hebben jullie een gemengde relatie? Waar loop je dan tegen aan? Of heb je bewust gekozen voor een partner uit eigen kring? En zegt dat dan iets over integratie volgens jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Maccaron schreef op 20 januari 2017 @ 13:33:

[...]





Het is ook zo a-sexy...Ik snap ook niet wat iedereen in die Doutzen ziet.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Zwartvlekje schreef op 20 januari 2017 @ 12:38:

Het verbaasd me dat dit echt nieuws is. Ik heb niet het idee dat gemengde huwelijken (ik moet zeggen dat de term voor mij enigszins onprettig klinkt) erg bijzonder zijn.

Mijn grootvader komt uit Indonesië en van hem en zijn 17(!) broers en zussen is er maar 1 getrouwd met iemand anders van Indonesische komaf. En dan hebben we het voornamelijk over 75 plussers en mensen die al meer dan 50 jaar getrouwd zijn.



Mijn moeder is dus half Nederlands/half Indonesisch en mijn vader is Nederlands. Mijn vriend is half Filipino(moeder)/half Nederlands en ik heb dus zelf ook een gemengde relatie. Ik ervaar absoluut geen cultuur probleem tussen ons. Er zijn wel verschillen in opvoeding die ook deels in cultuur liggen, ik ben erg Nederlands opgevoed, vriend wat meer Filipino maar dit leidt nooit tot botsingen.



Interessant en ook wel logisch dat het bij mensen uit Indonesië anders is. Maar er zijn toch wel degelijk gemeenschappen in Nederland, waarbij een gemengde relaties niet zo vanzelfsprekend zijn, bijv door druk vanuit ouders, gemeenschap, 'de buurt', worstelingen met identiteit..



Wel mooi dat dat bij jullie zo vanzelfsprekend is. Zo hoort het ook.
quote:ardni schreef op 20 januari 2017 @ 12:21:

[...]



Ik vind een gemengde relaties een beetje onzinnig als beiden in Nederland zijn geboren. Dat zegt mij dan weer wat over hoe het CBS naar integratie kijkt.

Deels ben ik het met je eens het zegt wel iets over hoe je je door de samenleving beweegt. Sociale contacten etc.Niet perse integratie.

Ik ben ook het product van een gemengd huwelijk en ben gelovig opgevoegd.

Heb afstand gedaan van het geloof, maar ik vind de christelijke feestdagen wel belangrijk genoeg om daar iets over mee te geven.

Aangezien oma en opa wel vaak in de kerk te vinden zijn ,zal ik daar toch iets mee moeten.



Islamitisch feestdagen zal ik niks mee doen maar ik wil wel wat meegeven over de diverse religies in Nederland.



Tuurlijk ik geloof ook wel dat het de ene kant opwerkt: iemand met een gemengde relatie bevindt zich vaak in kringen met mensen buiten de eigen etnische groep, blijft niet binnen het eigen kringetje. Maar ik geloof niet dat het ook de andere kant op werkt: dus dat als iemand gewoon gemengde relatie heeft dan ook niet zich in gemengde gezelschappen bevindt qua werk,studie of vrienden.



Daarom vind ik het een slechte graadmeter.
Blij dat jullie ons grapje wel kunnen waarderen. Mams vond het niet grappig
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 20 januari 2017 @ 12:30:

[...]





Klagen over het weer en gourmetten natuurlijk.





Ik ben vóór gemengde relaties. Komen doorgaans prachtige kindertjes van en over een poosje zijn wij allemaal allochtoon en lichtbruin. Win/win
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
In mijn omgeving zie ik weinig gemengde relaties. De enige van mensen die ik zelf ken is met Indische mensen.
quote:Maccaron schreef op 20 januari 2017 @ 13:33:

[...]





Het is ook zo a-sexy...



Daarom wil ik ook liever niet dat mijn dochter met een Drent of Groninger thuiskomt.

Er wonen is één ding maar dat accent/dialect schoonzoongewijs over de vloer.....

Hier een gemengd huwelijk. Man is canadees ik kom uit het caribisch gebied. Wel beiden donker overigens. En we wonen in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
quote:pokkewijf schreef op 20 januari 2017 @ 14:02:

[...]







Ik ben vóór gemengde relaties. Komen doorgaans prachtige kindertjes van en over een poosje zijn wij allemaal allochtoon en lichtbruin. Win/winoh jezus ze maakt 'm gewoon
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhae schreef op 20 januari 2017 @ 13:21:

[...]



Vieren ze daar wel kerst?In Dokkum knuppelen ze elk jaar de Kerstman dood.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
quote:oudebaas schreef op 21 januari 2017 @ 10:08:

[...]



In Dokkum knuppelen ze elk jaar de Kerstman dood.
Alle reacties Link kopieren
Fries is overigens wel een taal.

Geen dialect!
Vivo per lei
quote:Eleonora-1 schreef op 20 januari 2017 @ 14:53:

[...]





Daarom wil ik ook liever niet dat mijn dochter met een Drent of Groninger thuiskomt.

Er wonen is één ding maar dat accent/dialect schoonzoongewijs over de vloer.....

Alle reacties Link kopieren
quote:pokkewijf schreef op 20 januari 2017 @ 14:02:

[...]







Ik ben vóór gemengde relaties. Komen doorgaans prachtige kindertjes van en over een poosje zijn wij allemaal allochtoon en lichtbruin. Win/winNou dat denk en hoop ik niet.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Eindeloos schreef op 21 januari 2017 @ 11:15:

[...]





Nou dat denk en hoop ik niet.Wat een onverwacht standpunt! Wilde je daar verder nog iets over kwijt?
quote:Gisselle schreef op 20 januari 2017 @ 12:17:

Ik ben de vrucht van een gemengd huwelijk en waar ik woon zijn zo veel verschillende culturen dat ik tig mensen ken met een gemengde relatie, hier is het heel normaal.



Waar ik woon ook.



Ik had zelf een gemengd huwelijk, gestand om diverse redenen maar niet omdat we een gemengd huwelijk hadden
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhae schreef op 21 januari 2017 @ 11:40:

[...]



Wat een onverwacht standpunt! Wilde je daar verder nog iets over kwijt?
Zo gek is dat toch niet? Ik ben ook erg blond met blauwe ogen en een lichte huid, zelfs mijn lichaamsbeharing is blond. Ik wilde ook echt blanke kinderen. Ik val ook echt op blanke mensen. Dat vind ik mooi. En ik weet van heel veel mensen dat zij simpelweg vallen op hun eigen ras. Dus zo gek lijkt me dat helemaal niet.
quote:Tawny79 schreef op 21 januari 2017 @ 12:02:

Zo gek is dat toch niet? Ik ben ook erg blond met blauwe ogen en een lichte huid, zelfs mijn lichaamsbeharing is blond. Ik wilde ook echt blanke kinderen. Ik val ook echt op blanke mensen. Dat vind ik mooi. En ik weet van heel veel mensen dat zij simpelweg vallen op hun eigen ras. Dus zo gek lijkt me dat helemaal niet.Helemaal mee eens. Ik heb dat ook.
quote:Tawny79 schreef op 21 januari 2017 @ 12:02:

Zo gek is dat toch niet? Ik ben ook erg blond met blauwe ogen en een lichte huid, zelfs mijn lichaamsbeharing is blond. Ik wilde ook echt blanke kinderen. Ik val ook echt op blanke mensen. Dat vind ik mooi. En ik weet van heel veel mensen dat zij simpelweg vallen op hun eigen ras. Dus zo gek lijkt me dat helemaal niet.



Ik wilde vooral kinderen van mijn man...de kleur maakte mij niet zo uit

Hollands met Spaans heeft voor een prachtig resultaat gezorgd.

Niet blank blank zoals ik, maar véél mooier dankzij mijn man.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn gemengd Ned/Sur/Ind.

De kinderen zijn een perfect blend

Wij ondervinden onderling geen issues want beiden in Nederland geboren en getogen.
When they go low, we go high. (M.Obama)
quote:Tawny79 schreef op 21 januari 2017 @ 12:02:

Zo gek is dat toch niet? Ik ben ook erg blond met blauwe ogen en een lichte huid, zelfs mijn lichaamsbeharing is blond. Ik wilde ook echt blanke kinderen. Ik val ook echt op blanke mensen. Dat vind ik mooi. En ik weet van heel veel mensen dat zij simpelweg vallen op hun eigen ras. Dus zo gek lijkt me dat helemaal niet.Ik ken niemand die valt op een 'ras' eigenlijk en heb dat zelf ook echt niet. Vind wel een bepaald type man knap, maar die kan daarbij elke kleur hebben. Daarnaast wat is dan het blanke ras? Kan je dan vallen op bruinharigen? En op Italianen bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste man was Libanees, mijn tweede man komt uit Latijns-Amerika maar opgegroeid in de VS.

Met mijn eerste man waren er wel degelijk cultuurverschillen maar uiteindelijk speelde het niet zo'n rol meer. Je groeit ook naar elkaar toe.

Bovendien is cultuur 1 ding maar persoonlijkheid is natuurlijk ook nogal relevant.

Met mijn tweede man merk ik eigenlijk niks van culturele verschillen.
quote:Tawny79 schreef op 21 januari 2017 @ 12:02:

Zo gek is dat toch niet? Ik ben ook erg blond met blauwe ogen en een lichte huid, zelfs mijn lichaamsbeharing is blond. Ik wilde ook echt blanke kinderen. Ik val ook echt op blanke mensen. Dat vind ik mooi. En ik weet van heel veel mensen dat zij simpelweg vallen op hun eigen ras. Dus zo gek lijkt me dat helemaal niet.

Ik vind dat wél heel gek.



Wanneer ben je eigenlijk 'echt blank'? En als je kind vanwege voorouders toch met een tintje geboren was? Kan soms generaties overslaan....
Ik heb er eentje uit die 9000.

Cultuurverschillen? Tuurlijk wel, maar dat maakt het leuk en/of los je op.

Ik hoorde gister een psycholoog (die mensen met gemengde relaties coached) zeggen dat je elkaar in een gemengde relatie vooral de ruimte moet geven om te zijn wie je bent. Dat is dus ook onze formule. En wie wil dat nou niet?

Komt bij dat ik het kleurtje erg kan waarderen. Dus voor mij alleen maar win, win, win.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven