Werk & Studie alle pijlers

Omscholen: Wat past bij mij?

21-01-2017 13:34 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
En toen ineens was het al 'later als ik groot ben'. Ik dacht altijd, dat ik dan wel zou weten wat ik zou willen. Ik heb in verleden wat minder verstandige keuzes gemaakt wat opleidingen betreft.



Ik heb mijn VWO met twee vingers in mijn neus doorlopen. Nadeel is dat ik daardoor nooit heb leren leren en doorzetten.

De WO-opleiding waar ik daarna aan begonnen ben heb ik (achteraf helaas) niet afgemaakt. Deels door omstandigheden, deels door het nog moeten leren leren en doorzetten.



Uiteindelijk heb ik de Pabo gedaan en afgemaakt. Daar wel leren doorzetten (veel in mijn ogen nutteloze dingen moeten doen), echt leren hoefde ik daar niet.



Helaas is voor de klas staan niet echt waar mijn hart ligt of echt mijn kwaliteit.



Ondertussen ben ik halverwege de dertig en heb ik een gezin. Het idee, van ooit als ik weet wat ik echt wil... Dat kan ik toch moeilijk blijven houden. Het is toch echt al lang tijd om dat te weten en daar iets mee te gaan doen. Niet uitstellen uit angst of welke reden dan ook. Later als ik groot ben, dat is nu toch al wel.



Maar nog steeds ben ik er niet helemaal achter wat er dan bij mij past. Wat past er bij mijn kwaliteiten en voorkeuren? Ik ben bereid een opleiding te doen (zit vaak te denken aan pedagogiek/orthopedagogiek), maar wil deze keer graag de juiste opleiding kiezen.



Mijn kwaliteiten zijn:

Ik kan heel goed met kinderen overweg en werk ook graag met kinderen. Ik kan goed naar ze luisteren, me in kinderen verplaatsen (over het algemeen in mensen). Ik voel kinderen vaak goed aan. Mijn kracht ligt vooral in één op één met kinderen of in kleine groepjes werken. Dan maakt de leeftijd ook niet uit. In grote groepen heb ik wel een voorkeur voor jongere kinderen.

Trainingen geven en coachen spreekt mij erg aan. Ik bekijk situaties en problemen vaak van verschillende kanten.



Zoals geschreven denk ik aan orthopedagogiek, maar vooral diagnosticeren en als orthopedagoog in het onderwijs werken spreekt mij minder aan.



Psychologie lijkt mij ook zeer interessant en dan vooral klinische kinder- en jeugdpsychologie. Maar ja, die GZ-opleiding die je eigenlijk daarna moet doen is zwaar, duur en moeilijk om in te komen. En wat kun je als je geen GZ-psycholoog wordt?



En zowel als pedagoog als als psycholoog is het lastig om een baan te vinden volgens mij.



Tegenwoordig zie je overal kindercoaches, lijkt me heel leuk en interessant, maar wie brengt z'n kind daar nou? Ik zou dan toch liever naar een echte professional gaan. En ik denk ook niet dat daar droog brood mee te verdienen valt. Daarnaast zou ik liever in loondienst werken dan als zelfstandig ondernemer.



Ik heb ook nog gedacht aan speltherapeut, maar ik vraag me af of daar werk in te vinden is.



Wie heeft een idee wat er bij mij zou passen en hoe ik daar kan komen (welke opleiding ik als eerste stap moet doen)?

Wie wil er met mij meedenken?



Niveau van de opleiding maakt mij niet uit. Ik ben ervan overtuigd, dat ik met aandacht en oefening wel weer op een hoger niveau kan komen dan nu misschien uit mijn opbouw of spelling zal blijken . Een MBO- of HBO-opleiding vind ik ook prima, als het perspectief me maar aanstaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 21 januari 2017 @ 15:13:

Alles heeft leuke en minder leuke kanten. Het laatste kun je niet 100% uitsluiten.Dat snap ik en minder leuke kanten horen erbij. Er is alleen een verschil tussen minder leuke kanten die erbij horen en de leuke kanten bijna niet meer zien, door de minder leuke kanten en je afvragen hoe je dit nog 35 jaar moet volhouden.
Ik lees mee. Ik herken namelijk veel uit je verhaal, met het grote verschil dat ik nog wat jonger ben en geen gezin heb ;) Ik heb ook vwo gedaan zonder al te veel moeite, vervolgens een poging tot een andere studie en daarna de pabo afgerond.



En nu heb ik geen idee wat ik kan en wil. Ik zit te denken aan een universitaire master richting pedagogische wetenschappen of onderwijswetenschappen. Ik ben alleen erg bang dat hier alsnog niet veel werk in te vinden valt. Ik ben nu bezig met open dagen, niveau moet lukken denk ik. Alleen de toelating is nogal streng en daar zie ik tegenop.



Werken op de pabo lijkt mij ook wel wat, maar geen idee of daar werk is.
Het loopt niet over van de vacatures, maar ik heb het idee dat het alweer wat aantrekt voor orthopedagogen. De jeugdhulp is volop in ontwikkeling en juist omdat dat op gemeentelijk niveau plaatsvindt heb je overal andere kansen. Je hebt dan ook wat uitwijkmogelijkheden (o.a. CJG) en hoeft niet per se in de functie als orthopedagoog aan de slag. Is het voor jou te betalen om het schakeljaar en de master orthopedagogiek te doen zonder inkomsten? Zou het wat voor jou zijn om als IB-er of remedial teacher aan de slag te gaan? Liever in het speciaal basisonderwijs werken (niet alleen cluster 4!)



Ik ken ook iemand die in het basisonderwijs werkte en gemakkelijk naast het (gedeeltelijk) lesgeven onderwijskunde heeft gedaan. Ik weet alleen niet of je daarmee meer met kinderen gaat werken of je juist meer met processen en beleid bezighoudt.



Waar ik ook wel eens mensen zie werken is in een coachende/begeleidende functie op peuterspeelzalen en voorscholen op de VVE groepen. Ze overzien dan het VVE aanbod en kwaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je tips. Laatste functie die je noemde spreekt mij ook wel aan.



Ik denk dat ik het schakeljaar en de master in deeltijd zou moeten doen en er in deeltijd naast werken. Duurt het wel langer, maar ja dat is dan niet anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven