Werk & Studie alle pijlers

opleiding HBO NCOI/ MBO opleiding

21-01-2017 12:35 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



ik dacht ik vraag het hier ook maar even.

ik ben op mijn huidige werk weg gereorganiseerd...

dat hartstikke balen maar is niet anders.



en nu heb ik gesolliciteerd bij een soort gelijk bedrijf en mag daar op 2e gesprek komen.

alleen dit is een bedrijf wat al aangeeft geen vaste contracten meer te geven.

met andere woorden ik kan 3 x een jaar contract krijgen en dan houd het op.



omdat er voor mensen met mijn diploma's maar weinig werk plekken zijn en het een erg klein wereldje is is er ook weinig keuze daar na. zeker omdat ik een koophuis heb en niet van plan ben te verhuizen.



in dat kader heb ik gekeken naar omscholing

en dan wel in een gebied waar wel veel werk is. namelijk verpleegkunde.

nu heb ik een bedrijf gevonden waar ik al aan het werk kan tijdens mijn studie maar nu loop ik daar tegen heet volgende aan:



ik kan naar een ROC voor de MBO opleiding alleen omdat ik niet de juiste voor opleiding heb moet ik daar eerst verzorgende IG niveau 3 doen. voordat ik verpleegkundige niveau 4 mag doen.

in totaal is dit traject dus 7 jaar. (3,5 jaar VIG en 3,5 jaar verpleegkundige)

en dan ben ik niveau 4 verpleegkundige.



maar nu kan ik ook bij het NCOI de opleiding HBO-V doen.

hier zie ik veel meer vacatures is. is HBO en dus beter betaald. (gok ik)

alleen nu is deze opleiding erg duur.

heel erg duur. zeg maar 20.000 euro.

nog geen idee wat ik hiervan terug krijg bij de belasting dienst. ik kan maandag pas mijn money mannetje bellen.

ik kan deze opleiding betalen, met de nodige moeite.

voordeel is dat deze opleiding 3 jaar is. en op zaterdag. ik kan dan 5 dagen werken.

(al weet ik niet of dit haal baar is met werk, en school en ook nog gewoon een leven lijden, voordeel is dat ik na de eerste termijn dit kan aangeven en dan nog kan overstappen naar een doordeweekse dag en dan 4 dagen werken)



dus nu zijn mijn vragen:

iemand ervaring met een HBO studie bij NCOI?

iemand ervaring met de opleiding HBO-V

en is het zo dat diploma minder waard is als van een echte school?



want ik loop nu tegen het volgende aan:



ik heb MBO paraveterinair. en MBO biotechniek beide niveau 4



alleen is daarin te weinig werk.

en dit zijn niet de juiste voor opleidingen om te mogen instromen bij een echte school.

want bij het ROC dacht ik: doe ik verpleegkundige niveau 4. alleen is dan de eis dat je ook VIG niveau 3 al hebt en dat heb ik niet.

en dit vind ik wel veel stappen terug.

dus eerst weer MBO niveau 3 doen, dan niveau 4 en dan nog HBO (mijn doel is wel zo hoog mogelijk te komen)

ik ben dan 10 jaar verder.

bij andere HBO opleiders wordt als eis gesteld verpleegkundige niveau 4 te hebben.

terwijl het bij het NCOI in 3 jaar kan. alleen wordt de komende 3 jaar dan op een houtje bijten en flink bezuinigen...

(wat heel zwaar gaat worden want ik verdiende zeer boven modaal en leefde daar ook naar)



maar iemand tips? ervaringen?

want aan de ene kant zegt ik:

blijf bij het oude. maja geen vast contract en dan sta ik over 3 jaar weer op de zelfde plek.

bij de omscholing wordt het 3 jaar geen vakantie... maar daarna. ik zie nu al 36 vacatures die op fiets afstand zitten...



edit:



ik heb hiervoor gewoon 7 jaar fulltime gewerkt. heb een huis, hypotheek, man en andere finaciele verplichtingen.

het gaat dus om de duaal HBO opleiding of de BBL MBO opleiding
anoniem_322469 wijzigde dit bericht op 21-01-2017 13:12
Reden: edit:
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 21 januari 2017 @ 13:12:

[...]



MBO 4 is toch gelijkwaardig! Bel eerst eens even met een decaan, wat jij zelf bedenkt klopt niet



ja dat dacht ik ook,

dus ook ingeschreven.

toen kreeg ik dus terug dat het een harde eis is.

en dat ik me dus ongeldig heb ingeschreven...
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 21 januari 2017 @ 13:17:

er zijn genoeg reguliere HBO V die duaal aanbieden. Zie bijv. http://www.hva.nl/onderwi ... -verpleegkunde-duaal.html



met je MBO 4 ben je gewoon toelaatbaar. Je betaalt dan het wettelijke collegegeld (2000 euro denk ik?) Stel je doet er zes jaar over dan ben je 12.000 euro kwijt



oh hier heb ik echt wat aan!

super bedankt!
Alle reacties Link kopieren
oke schiet ij maar lek:





Toelatingseisen van hogenschool van Amsterdam:



HBO-Verpleegkunde duaal

Je wordt tot deze opleiding toegelaten als je in het bezit bent van een havo-, vwo- of mbo-4-diploma. Er gelden geen aanvullende eisen. Wel adviseren we je biologie te kiezen (als dit geen profielvak is) of de deficiëntiecursus Biologie te volgen voor een betere aansluiting.



oke duidelijk, start helaas pas in september maar daar kan ik natuurlijk met de werkgever over overleggen.



en dan nu tot mijn verbazing:



Toelatingseisen hogeschool INHOLLAND.



Je bent toelaatbaar tot een bacheloropleiding in het hoger beroepsonderwijs als je een havo- of vwo-diploma of een mbo-diploma verpleegkundige niveau 4 hebt behaald. Naast een diploma kunnen er ook bepaalde eisen gesteld worden aan je profiel- en/of vakkenpakket





het verschilt dus echt per school?

dat is ook raar toch.



bij de ene kan ik me wel aanmelden dan en de andere niet.





hetzelfde geldt dus met de MBO opleidingen.

ROC midden Nederland moet je dus eerst VIG niveau 3 hebben

bij MBO Amersfoort kun je zonder gewoon instromen.



de logica ontgaat mij dan volledig maar goed..



ik kan in iedre geval een keuze maken.



en ik ga dan liever voor HBO-V omdat je daarmee gewoon verder komt.



helaas start de opleiding bij de HvA pas in september.

maar ik heb maandag overleg met de mogelijke werkgever.

misschien kan ik daar al aan de slag en dan in september beginnen.

of wel al het contract tekenen alvast voor september en dan in de tussen tijd iets anders doen.



ik ga dit maandag allemaal even terug koppelen.
Lolly lees mijn post even; dat ging over een duur van 2,5 jaar!
.
Alle reacties Link kopieren
Waarom bij ncoi? Heb je een havo diploma met de juiste vakken? Dan kun je toch bij een reguliere hogeschool de opleiding deeltijd of duaal volgen? Scheelt veel geld want zorg opleidingen zijn wettelijk college geld ipv instellingstarief.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 21 januari 2017 @ 14:39:

Lolly lees mijn post even; dat ging over een duur van 2,5 jaar!



ja maar ik zie nergens de BBL opleiding van 4 jaar?

alle BBL opleidingen die ik zie staan zijn 2 tot 3 jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Medjouldadel schreef op 21 januari 2017 @ 14:44:

Waarom bij ncoi? Heb je een havo diploma met de juiste vakken? Dan kun je toch bij een reguliere hogeschool de opleiding deeltijd of duaal volgen? Scheelt veel geld want zorg opleidingen zijn wettelijk college geld ipv instellingstarief.



nee ik heb dus GEEN havo diploma.

wat ik wel heb is een MBO diploma paraveterinair niveau 4 en een MBO diploma niveau 4 biotechniek.



de reden bij NCOI is omdat deze al start in februari.

ik zou dan 1 februari al kunnen beginnen met werken en dan ook meteen de opleiding.



de andere opleider HvA start pas in september.

dit zou ik dus moeten overleggen met de werk gever.



misschien kan ik al aan de slag daar of misschien is het financieel voordeliger om te wachten tot september
quote:Lolly3 schreef op 21 januari 2017 @ 14:48:

[...]





ja maar ik zie nergens de BBL opleiding van 4 jaar?

alle BBL opleidingen die ik zie staan zijn 2 tot 3 jaar.Ik weet niet hoe jij zoekt, maar als ik Google op bbl verpleegkunde, staan er op de 1e pagina allemaal 4-jarige opleidingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat je leeftijd is! Maar voor 30 jaar tot 55 jaar is er een nieuwe regel bij duo je kunt dus weer lenen om je studie te kunnen betalen. Hier zelf ga ik ook achterheen want wil ook graag terug naar school maar dan deeltijd!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lavendel2 schreef op 21 januari 2017 @ 15:58:

Ik weet niet wat je leeftijd is! Maar voor 30 jaar tot 55 jaar is er een nieuwe regel bij duo je kunt dus weer lenen om je studie te kunnen betalen. Hier zelf ga ik ook achterheen want wil ook graag terug naar school maar dan deeltijd!



29 jaar....

Bij mij dus ook deeltijd.

Want anders kom ik niet rond.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 21 januari 2017 @ 15:46:

[...]





Ik weet niet hoe jij zoekt, maar als ik Google op bbl verpleegkunde, staan er op de 1e pagina allemaal 4-jarige opleidingen.



De eerste 6 zijn allemaal tussen de 2 en 3 jaar.

Gezocht op verpleegkundige bbl niveau 4



Hen je een link met die van 4 jaar?

Nu maakt mij de duur van de opleiding niet zo gek veel uit.



En ik wil eigenlijk het liefst HBO-V omdat dit anders mbo opleiding nummer 4 wordt...

Ik hen namelijk mbo marketing en communicatie.

Paraveterinair

En biotechnicus.

Allemaal niveau 4.



En ik kan hier mee gewoon geen passende baan vinden.

Of nou ja wel enkele in de beroepsgroep die mij aanspreekt alleen geldt dus hier dat er geen vast contract wordt gegeven.



En nu is dat niet het ergste maar de werkplekken worden zeldzaam.

En iedereen kent iedereen.

Mijn oude leiding geven werkt nu dus ook op de plek waar ik heb gesolliciteerd.

Dit kan handig zijn maar ook nadelig.



En als ik dan zoek op verpleegkundige vacature Utrecht. Komen er in mijn eigen dorp al 36 banen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lolly3 schreef op 21 januari 2017 @ 16:00:

[...]





29 jaar....

Bij mij dus ook deeltijd.

Want anders kom ik niet rond.Nee is begrijpelijk hoor! Informeer anders bij de duo? Die gaat wel pas in per september. Ik ga mij inschrijven bij thim fysioschool.dat.is de enige in deeltijd naar ook duur omdat het particulier is.
quote:Lolly3 schreef op 21 januari 2017 @ 16:06:

[...]





De eerste 6 zijn allemaal tussen de 2 en 3 jaar.

Gezocht op verpleegkundige bbl niveau 4



Hen je een link met die van 4 jaar?

Nu maakt mij de duur van de opleiding niet zo gek veel uit.



En ik wil eigenlijk het liefst HBO-V omdat dit anders mbo opleiding nummer 4 wordt...

Ik hen namelijk mbo marketing en communicatie.

Paraveterinair

En biotechnicus.

Allemaal niveau 4.



En ik kan hier mee gewoon geen passende baan vinden.

Of nou ja wel enkele in de beroepsgroep die mij aanspreekt alleen geldt dus hier dat er geen vast contract wordt gegeven.



En nu is dat niet het ergste maar de werkplekken worden zeldzaam.

En iedereen kent iedereen.

Mijn oude leiding geven werkt nu dus ook op de plek waar ik heb gesolliciteerd.

Dit kan handig zijn maar ook nadelig.



En als ik dan zoek op verpleegkundige vacature Utrecht. Komen er in mijn eigen dorp al 36 banen.



Ik weet niet in welke regio je zoekt, dus daar heb je niet zoveel aan.



Het kan op 2 manieren:

1. Je zoekt een vacature of in stelling en kijkt met welke school zij samenwerken.

2. Je zoekt een opleider en gaat dan op zoek naar een werkplek.



De eerste manier lijkt mij verreweg het handigst. En je hebt ook al contact met een instelling toch? Ik zou daar mee verder gaan, misschien mag je vanaf februari komen 'voorwerken'.
Alle reacties Link kopieren
Ze zegt trouwens in je OP dat je als HBO-V meer verdiend als MBO-V, helaas is dat niet waar. Bij ons in het ziekenhuis worden die beide gewoon betaald in 45.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 21 januari 2017 @ 16:19:

[...]





Ik weet niet in welke regio je zoekt, dus daar heb je niet zoveel aan.



Het kan op 2 manieren:

1. Je zoekt een vacature of in stelling en kijkt met welke school zij samenwerken.

2. Je zoekt een opleider en gaat dan op zoek naar een werkplek.



De eerste manier lijkt mij verreweg het handigst. En je hebt ook al contact met een instelling toch? Ik zou daar mee verder gaan, misschien mag je vanaf februari komen 'voorwerken'.



Ja ik heb nu contact met een bedrijf in utrecht.

Dit was het enige bedrijf wat zich open stelde ondanks dat ik nog niet de juiste diploma's heb.



Ik ga daar van de week proef draaien.



Ik ga nu voorstellen dat ik daar kom werken en dan in september straks met de HBO-V opleiding bij de HvA

Als ze daarvoor open staan en dit wettelijk is toegestaan.



Anders 3 jaar rijst eten en dan toch de NCOI.

Want ik red het financieel ook niet om tot september niets te doen.

Of dan kijken naar ww ofzo.

Ik krijg namelijk nog loon t/m maart.
Alle reacties Link kopieren
quote:love_sun_and_son schreef op 21 januari 2017 @ 17:32:

Ze zegt trouwens in je OP dat je als HBO-V meer verdiend als MBO-V, helaas is dat niet waar. Bij ons in het ziekenhuis worden die beide gewoon betaald in 45.





Oh want ik heb bij het bedrijf waar ik op gesprek ben geweest een loonschaal lijst gekregen met de bruto lonen erop

En daar zat wel verschil.

In het begin niet veel vanwege de ervaring maar daarna tot bruto wel verschil.



Daar was het gewoon

Vig 0 jaar ervaring bruto 1598,-

Wv4 0 jaar ervaring bruto 1744.-

Wv5 0 jaar ervaring bruto 1802,-

Wv6 0 jaar ervaring bruto 1856.-



Geen wereld schokkende verschillen maar als ik dus de bbl Vig opleiding zou doen begin ik een stuk lager.

Dus ik zie wel verschil.



En mijn ervaring is nu met 3 mbo opleidingen op zak dat iedereen nu een hbo diploma wil...
quote:Lolly3 schreef op 21 januari 2017 @ 14:51:

[...]





nee ik heb dus GEEN havo diploma.

wat ik wel heb is een MBO diploma paraveterinair niveau 4 en een MBO diploma niveau 4 biotechniek.



de reden bij NCOI is omdat deze al start in februari.

ik zou dan 1 februari al kunnen beginnen met werken en dan ook meteen de opleiding.



de andere opleider HvA start pas in september.

dit zou ik dus moeten overleggen met de werk gever.



misschien kan ik al aan de slag daar of misschien is het financieel voordeliger om te wachten tot septembergoede keuze, de beste denk ik. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven