Geld & Recht alle pijlers

Vraag over uit huis gaan, salaris, en bij vriend inwonen.

21-01-2017 00:38 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Ik zou sowieso niet gaan samenwonen, om redenen die hierboven al genoemd zijn. Maar als je dat wel zou doen hoor je je gewoon in te schrijven op het adres waar je woont, dat is wettelijk verplicht (en anders is het fraude).
Je relatie gaat niet goed. Waarom zou je bij hem gaan wonen?

Bij je ouders moet je ook weg op den duur.

Waarom ga je niet zelf op kamers?

Je verdient geld, dus die stap is best logisch.
Ik zou me vooral zorgen maken over het feit dat je vriend geen eerlijk gesprek hierover met je aan gaat. Jij had toch gewoon kunnen zeggen dat jullie dan even samen moesten gaan uitrekenen wat dingen zouden gaan kosten en werk deel jij daaraan zou moeten/kunnen bijdragen.



Als je gaat samen wonen moet je elkaar daarin toch kunnen vertrouwen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 21 januari 2017 @ 01:01:

Laat hem overigens es zwart op wit uitrekenen waar die 700 euro extra vandaan komen?



Oké, de waterrekening stijgt en de elektriciteitsrekening misschien ook.

En wie weet is er hier en daar een gemeentebelasting die stijgt.

En natuurlijk krijg je extra kosten voor eten.



Maar dat geeft écht niet zomaar 700 euro verschil.

Die kosten voor water, electriciteit en boodschappen stijgen bij samenwonen sowieso, of TO zich nou inschrijft of niet. Het verschil bij wel of niet inschrijven zit hem volgens mij alleen in de gemeentelijke lasten. Ze worden niet meteen toeslagpartners, dus wat dat betreft zou het ook niet uitmaken.

Maar ik heb het idee dat hij gewoon niet wil. En misschien heeft hij daar wel gelijk in.
Het enige dat onevenredig duurder wordt is waterschapsbelasting en dan alleen het deel van de zuiveringsheffing. Hij gaat van 1 vervuilingseenheid naar 3. Zie hieronder, maar dat is het bedrag per jaar dus dat valt mee. Dat bedrag kun je gewoon googelen. Verder gaan zijn verbruikskosten voor gas, licht en water omhoog doordat jij daar ook van gaat gebruiken. Boodschappen voor twee kost ook meer dan voor één, maar vaak niet precies het dubbele.



https://www.hhdelfland.nl ... asting/tarieven-voor-2017quote:

Tarief voor zuiveringsheffing

Welk bedrag inwoners betalen, hangt of zij alleen of met meerdere mensen wonen.*



Eenpersoonshuishoudens betalen € 93,50.

Een huishouden dat uit twee of meer personen bestaat, betaalt € 280,50.

* Zuiveringsheffing wordt betaald per vervuilingseenheid. Een vervuilingseenheid is de hoeveelheid waarin de vervuiling van afvalwater wordt gemeten. Als u alleen woont betaalt u voor 1 vervuilingseenheid. Woont u met twee of meer mensen in een huis, dan betaalt u voor 3 vervuilingseenheden. Dit is in de wet vastgelegd.
Alle reacties Link kopieren
Wat Ssst zegt. Dat is dus 16 euro per maand, TO, en geen 700. Bedragen verschillen wel per gemeente, maar iets in deze orde is het hier ook.



Op kamers gaan lijkt me een heel goed plan. Maar heb je al eens met je ouders op een rijtje gezet wat jij hen nou concreet 'kost', met je huidige en je toekomstige inkomen? Dan zou je ze daarvoor ook (deels) kunnen compenseren. Nu heb je het gevoel dat je wordt weggekeken, en dan alleen vanwege geld. Lijkt me inderdaad heel moeilijk.



En je hebt groot gelijk dat je vriend eerlijk moet zijn. Als hij nog niet wil samenwonen, of helemaal niet, is dat zijn goed recht. Maar dan moet hij dat wel gewoon zeggen, dan kun jij andere plannen gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
Er komen wat gemeentelijke kosten bij. Meestal moet je denken aan ongeveer € 70. Daarnaast extra gas, licht en water een paar tientjes.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 21 januari 2017 @ 08:56:

Daarnaast extra gas, licht en water een paar tientjes.Maar daarvoor maakt het niet uit of de tweede persoon wel of niet officieel op dat adres staat ingeschreven.
Lekker jezelf blijven wonen!
Wat een grapjas, die vriend van jou. Of hij snapt er zelf echt helemaal niks van, of hij houdt je echt gruwelijk voor de gek.

Het is nog niet eens €700,- per jaar. In de verste verte niet.



Nee meid, dit heerschap wil gewoon niet. Hou de eer aan jezelf ga op kamers, en laat deze jongen gaan. Je komt dan echt weer een leuke knul tegen die wél helemaal met jou de toekomst in wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:Een_meisje schreef op 21 januari 2017 @ 01:00:

Hmm.. Ik weet wel dat ze al toeslagen missen nu, omdat ik als 'meerderjarig persoon' nog thuis woon.

En ik ben bang dat het meer wordt als ik nog meer ga verdienen, ook al is het geen vetpot..



Ga voor de zekerheid op zoek naar een kamer.. Stel het loopt niet meer.

Dat is omdat je ouders en jij een gezamenlijk inkomen hebben en de overheid ervan uit gaat dat jullie samen de vaste lasten dragen. Dus dat jij ook bijdraagt, of je er nu effectief woont of niet. Je adres staat daar, dus voor de wet moet jij bijdragen en zijn toeslagen daarom niet nodig.



Als je dat niet wil, dan moet je je adres ergens anders zetten. Bij je vriend zou ik niet doen, als hij nu al zo moeilijk doet. 700 euro extra vaste lasten, alleen omdat jij erbij zou komen wonen, kan echt niet. Ik benieuwd hoe hij aan dat bedrag komt.
Vriend wil wel de lusten maar niet de lasten. Je mag langskomen als hem dat uitkomt, maar hij wil je niet permanent in zn leven.
Haha, 700 euro die hij extra kwijt zou zijn als jij daar komt wonen terwijl je je niet inschrijft. ?



Kijk meebetalen aan gas, licht en water en de gemeentebelastingen als je wel ingeschreven bent (die inderdaad wel 100-150 euro duurder kunnen worden. PER JAAR.) vind ik normaal, helft boodschappen is vast wel allemaal bij elkaar zo'n 300 euro of als je hele hele dure boodschappen doet wat euro's meer.



En misschien om hem tegemoed te komen een klein bedrag als extra voor onderhoud/slijtage en verzekering van huis. Zeg 50 euro in de maand. Zit je max aan 350-400 euro in de maand aan echte kosten.



En dit zou ik alleen betalen als je je mag inschrijven.



Anders zou ik mijn ouders de missende toeslag vergoeden en gaan sparen voor eigen woning als je meer dan dat basisbedragje van je opleiding verdient.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap eigenlijk niet dat je zo geërgerd bent door je vriend, je zegt dat hij je niet serieus neemt, maar jij neemt hem ook niet serieus, je wil alleen samenwonen omdat het voor jou makkelijker is. Dat is een heel kille reden om samen te gaan wonen. Al helemaal als de relatie al niet goed loopt.



Ga lekker op jezelf.
quote:Annelleke schreef op 21 januari 2017 @ 10:21:

Ik snap eigenlijk niet dat je zo geërgerd bent door je vriend, je zegt dat hij je niet serieus neemt, maar jij neemt hem ook niet serieus, je wil alleen samenwonen omdat het voor jou makkelijker is. Dat is een heel kille reden om samen te gaan wonen. Al helemaal als de relatie al niet goed loopt.



Ga lekker op jezelf.Helemaal eens. Ik vind je erg berekenend, TO. Ook je opmerking dat je "desnoods" een bijdrage aan je ouders betaalt. Ik vind het doodnormaal om je ouders een bijdrage te betalen als je zelf geld verdient, zeker als ze door jouw inkomen een deel toeslagen missen.
Alle reacties Link kopieren
Stroom zal niet zoveel omhoog gaan met 1 persoon meer. De verwarming kost niet opeens 2 x zoveel. Iets meer watergebruik, waterschapsbelasting gaat omhoog, reinigingsrechten gaan omhoog, dat zal bijelkaar misschien 3 a 400 zijn.



Als je gaat samenwonen in zijn huis is het gebruikelijk om mee te betalen aan de rente minus rentaftrek. Niet aan de hypotheek zelf.

Daar tel je bij op de inboedelverzekering, de stroom, gas, water, gemeentelijke heffingen, tv, internet en dat deel je naar rato (als jij nog niet zoveel verdient).



Hij zal zelfs goedkoper uit zijn omdat jij een deel van het internet, tv, stroom en gas etc betaald. De boodschappen kan je naar rato delen of gewoon 50/50. Hij is dus niet duurder uit want jij deelt mee in de kosten.



Het lijkt er eerder op dat hij niet wil samenwonen. Als het al niet lekker loopt zou ik nooit gaan samenwonen. Zoek inderdaad een eigen kamer en maak je studie af.



Intussen kan je kijken of het nou echt wel zo leuk is met je vriend.
Alle reacties Link kopieren
Ga op kamers
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met Annelleke en Nerdopviva.

Kon je geen plek dichter bij huis vinden? En ik vind ook nergens terug hoe lang je al samen bent met je vriend ( wellicht lees ik mis).

Gaat het hem allemaal een beetje te snel en zit je te dicht op zijn huid?
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Hmm

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven