Nieuwe ideen voor makkelijke gezinsmaaltijd.

20-01-2017 05:05 65 berichten
Wijze kookvrouwen,

Zoals in eerdere topics wel eens voorbij is gekomen moet ik thuis veel rekening houden met allergieën als ik kook. Ik doe mijn best om meer gerechten te vinden die we met zn allen kunnen eten,zodat ik op de drukke dagen maar 1 gerecht hoef tekoken, en niet voor iedereen apart. Daarnaast zou het fijn zijn als het gerechten zijn waar ik makkelijk veel groenten in kan verstoppen ivm met een kieskeurige peuter.



Wat ik nu vaak doe: meatloaf met groenten er in, pastasaus (met eigen pasta voor de tarwevrijen), foe yong hai, omelet met vulling, soep, nasi, sushi, burritos. Het is dus bijna altijd tomaat, ei of rijst. En ik ben die smaken ondertussen een beetje beu aan het worden.



De beperkingen waar ik rekening mee moet houden: geen melk, geen kokos, geen tarwe, en geen pompoen.

Hebben jullie nog goede ideeen? zodat ik mijn gezin eens wat anders voor kan zetten? Mijn dank is groot!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook bezig met andere gerechten. Wij hoeven geen rekening te houden alleen met kieskeurige kindjes ;) Maar heb een site, weet niet of ik dat mag noemen. Maar heb een tijdje geleden courgette lasagna daar op gevonden en dat is echt lekker en gezond. En van de week courgette pasta, ook erg lekker en gezond. Als je dat via Google in tikt en dan de dame met een p in de voornaam heb je heel veel keus. Succes!
Linzensoep: ui fruiten (kan ook in olie), blikje tomatenpuree erbij, liter bouillon erbij en een longdrink-glas rode linzen. Serveren met (tarwevrij) brood.



Chili con carne: 1 ui, 2 tomaten, 3 blikjes bonen, 1 blikje mais en een blikje tomatenpuree in een pan gooien, klein beetje gehakt erbij (volgorde: ui, tomatenpuree, gehakt, tomaat, bonen, mais). Op smaak brengen met zout, peper, nootmuskaat, komijn, kaneel en evt chilipeper. Serveer met rijst.
quote:Branca schreef op 20 januari 2017 @ 08:41:

Maaltijdsoepen gaan hier altijd goed. Kan je een dag van te voren maken en gaan veel groenten in. Wij eten veel linzensoep (gaat bij ons overigens wel tomaat door) en erwtensoep. Doodgewone groentensoep maak ik ook vaak zonder vlees, maar met een pot bruine bonen erdoor (vult ook goed).



En pasta met een witte saus ipv tomatensaus? Ik weet dat er kookroom etc op basis van soya bestaat (mag dat wel?). Hier verstop je de groenten misschien wat minder makkelijk in.. Wij eten vaak pasta met zalm, broccoli, champignons, courgette, verse kruiden en knoflook. Kan overigens ook zonder kookroom, maar met een beetje olijfolie.



Eens een keer quinoa als bijgerecht ipv rijst of pasta?



Bestaan er tarwevrije pizzabodems? Smeer daar je zelfgemaakte tomatensaus (met verstopte groenten) overheen. Daar wat dingen op die ze lusten, tonijn, paprika? En volgens mij bestaat er ook melkvrije kaas. Heb je weer een snelle maaltijd...Voor bijna alles is tegenwoordig wel een tarwevrij alternatief. Zo zijn er ook tarwevrije pizzabodems, lasagnes enz
quote:Dollycat schreef op 20 januari 2017 @ 12:05:

[...]





Die van Schär is ook lactosevrij en best lekker.

Helaas betekent lactosevrij meestal dat er juist wel melk in zit, maar ik zal die eens opzoeken.

heel erg bedankt voor je tips!
quote:winkelfanaat schreef op 20 januari 2017 @ 12:26:

mag geitenkaas wel?

klikNee, helaas niet.
quote:Finjie schreef op 20 januari 2017 @ 10:45:

Hier ook man met gluten en lactose intolerantie. Gelukkig geen allergie. Maar we proberen t toch zoveel mogelijk te vermijden.



Rijst, pasta en pizzadeeg kan je maken met groenten: bloemkoolrijst, wortelslierten als spaghettipasta, bloemkoolpizzadeeg. Quiches kan je ook deegbodemloos maken. Googlemaar s. Met als voordeel dat je extra groenten binnen krijgt!



Avocado is een goede vervanger voor room.



Aardappelen, vlees, groente kan iedereen eten.



Sausje maak je met lactose vrije boter, lactose vrije melk en gluten en lactose vrije bloem. Gewoon zoals je bechamelsaus maakt. Enkel mag je de melk niet te snel erbij gieten. Met een potje tomatenpassata heb je tomatensaus. Als je vis kookt en je vij het afgieten je kookvocht houdt en dit bij de saus doet, heb je een vissaus. Etc etc etc.



Veel plezier met proberen!

Bedankt voor de tips! Vooral de bloemkoolpizzabodem, dat ga ik eens opzoeken. Heb je toevallig een recept?



Lactosevrij maakt helaas geen verschil voor een melkallergie, omdat het nog steeds de melkeiwitten bevat, dus dat is geen optie.

Ik maak wel eens een 'bechamel saus' van olie, maismeel en bouillon.
Gebakken krieltjes, kipfilet en sperzibonen

Pasta met champignons en noten

Pasta met sugarsnaps, paprika en kipfilet met rozemarijn

Gevulde paprika met aardappelpuree

Andijviestamppot met chipolata-worstjes, spekjes en kaas (toevoegen wat ieder mag)

Spitskoolstamp met kerrie en rozijntjes
Alle reacties Link kopieren
quote:tiramisuusje schreef op 20 januari 2017 @ 18:11:

[...]



Bedankt voor de tips! Vooral de bloemkoolpizzabodem, dat ga ik eens opzoeken. Heb je toevallig een recept?



Lactosevrij maakt helaas geen verschil voor een melkallergie, omdat het nog steeds de melkeiwitten bevat, dus dat is geen optie.

Ik maak wel eens een 'bechamel saus' van olie, maismeel en bouillon.Je kunt dan toch margarine en sojamelk gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
quote:tiramisuusje schreef op 20 januari 2017 @ 17:57:

[...]



Helaas betekent lactosevrij meestal dat er juist wel melk in zit, maar ik zal die eens opzoeken.

heel erg bedankt voor je tips!Die van Schar is met margarine, dus er zit geen melk in.
Alle reacties Link kopieren
Bij een allergie voor melkeiwitten is het soms wel nog mogelijk om schapenkaas te eten. Mag je dit zover je weet?

Bij bijv AH ligt dat bij de kaasafdeling, klein gesneden stukken. Het ziet eruit als gewone kaas en erg lekker.
quote:Dollycat schreef op 21 januari 2017 @ 09:01:

[...]





Die van Schar is met margarine, dus er zit geen melk in.Mooi! Ik heb gezocht maar m nog niet kunnen vinden. Ik zal zeker nog even verder zoeken!
quote:Dollycat schreef op 21 januari 2017 @ 09:06:

Bij een allergie voor melkeiwitten is het soms wel nog mogelijk om schapenkaas te eten. Mag je dit zover je weet?

Bij bijv AH ligt dat bij de kaasafdeling, klein gesneden stukken. Het ziet eruit als gewone kaas en erg lekker.Nee, ook schapenkaas mag niet. Hij is getest voor verschillende soorten melk en was overal allergisch voor. Maar een product van de kaasafdeling dat gesneden is is soieso geen optie. De messen hoeven niet gewassen te worden tussen verschillende kazen, dus dat is een veel te groot risico voor kruisbesmetting. Een van kinderen die allergisch is voor melk is nogal gevoelig (ook voor sporen) en het betreft een dodelijke allergie, dus dat soort risico's zijn veel te groot.
Alle reacties Link kopieren
quote:tiramisuusje schreef op 21 januari 2017 @ 19:41:

[...]



Nee, ook schapenkaas mag niet. Hij is getest voor verschillende soorten melk en was overal allergisch voor. Maar een product van de kaasafdeling dat gesneden is is soieso geen optie. De messen hoeven niet gewassen te worden tussen verschillende kazen, dus dat is een veel te groot risico voor kruisbesmetting. Een van kinderen die allergisch is voor melk is nogal gevoelig (ook voor sporen) en het betreft een dodelijke allergie, dus dat soort risico's zijn veel te groot.Oh, jeetje wat heftig. Geen optie dan inderdaad! Maar zonder kaas kunnen de recepten ook goed hoor.
Ah verkoopt de bloemkooppizzabodem kant en klaar. Het lijkt mij niet te eten, maar voor jullie misschien een optie.
quote:Dollycat schreef op 21 januari 2017 @ 23:45:

[...]





Oh, jeetje wat heftig. Geen optie dan inderdaad! Maar zonder kaas kunnen de recepten ook goed hoor.Jazeker! Ik ben erg blij met de vele ideeen die hier gegeven zijn! Ik schrijf ze allemaal op zodat ik veel kan varieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven