Gezondheid alle pijlers

Wil jij 100 worden?

17-01-2017 18:42 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik niet.

wil jij 100 worden?

Totaal aantal stemmen: 108

ja (34%)
nee (66%)
Alle reacties Link kopieren
Haha ja mijn neefje van 14 schrok zich wild toen ik zei dat hij maar beter wel kinderen kon gaan krijgen (dat wilde hij niet zei hij) omdat hij niet alleen voor zijn ouders moest zorgen later maar ook voor mij en mijn vriend.

Hij stommelde nog even dat andere neefje en nichtje ook wel wat mochten gaan doen maar gaf daarna maar aan misschien toch maar kinderen te nemen.

Heb zelf geen kinderen en wil wel "kleinkinderen" dus een mens moet wat om zijn doel te bereiken.



Maar oprecht hé mijn vriend is bijna 13 jaar ouder dan ik ben. Ik ben al eens een partner verloren toen ik 27 was. De kans dat ik alleen eindig is groot. En ja dan hoop ik idd dat mijn neefjes en nichtje en hun eventuele kinderen wel zo af en toe op bezoek komen maar ik wil ook geen blok aan hun been zijn.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Alleen als ik nog gezond ben, helder kan denken en nog mensen om me heen heb waarbij ik terecht kan.

Volledig afhankelijk van zorg van anderen lijkt me vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt af welke muziek er dan gespeeld zal worden op van die georganiseerde middagjes in het rusthuis. Zie ons allemaal al losgaan op muziek uit de jaren '90.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquake82 schreef op 17 januari 2017 @ 22:42:

Ik vraag me echt af welke muziek er dan gespeeld zal worden op van die georganiseerde middagjes in het rusthuis. Zie ons allemaal al losgaan op muziek uit de jaren '90. Zouden we dat dan nog steeds leuk vinden? Nu wel iig, was een van de leukste tijden van mijn leven!
Alle reacties Link kopieren
Vreemd eigenlijk, dat we allemaal zo verschrikkelijk opzien tegen de zorg.

Als we het gevoel hadden dat er sprake zou zijn van echte 'zorg' in de zin van de zekerheid dat er "echt goed gezorgd" wordt voor ons, dan zou je dat toch met een gerust hart tegemoet kunnen zien?
quote:reisa1978 schreef op 17 januari 2017 @ 20:57:

[...]





Ik zou ook graag mijn achterkleinkinderen zien spelen. En dan er rustig tussenuit piepen.



Wie zegt dat je oma, last staan overgrootmoeder wordt?

Laat, en dat heb ik niet alleen tegen jou, je verwachtingen los. Laat je kinderen zijn wie ze zijn, hetero, homo, kindvrij of niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:JustcallmeTuT schreef op 18 januari 2017 @ 19:18:

[...]





Wie zegt dat je oma, last staan overgrootmoeder wordt?

Laat, en dat heb ik niet alleen tegen jou, je verwachtingen los. Laat je kinderen zijn wie ze zijn, hetero, homo, kindvrij of niet.

't Is niet omdat je hoopt dat je oma zal worden dat je je kinderen verplicht hé. Lijkt me sowieso moeilijk. Ik zou heel graag oma worden maar als zoontje geen kinderen wil, dan is dat zo.



Ik zit trouwens meer in met ons zoontje. Zal hij zelfstandig kunnen wonen? Hij is slim genoeg, maar je moet je ook kunnen redden. Zal hij niet teveel in zijn eigen wereld zitten? Eraan denken dat je boodschappen moet doen, rekeningen moet betalen? Zolang één van ons er nog is, is dat geen probleem maar nadien ... Mijn oom wordt ook goed geholpen maar tegen dan ...
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatti schreef op 17 januari 2017 @ 20:44:

[...]





Ik heb ook even gegoogled
Ja en?
quote:JustcallmeTuT schreef op 18 januari 2017 @ 19:18:

[...]





Wie zegt dat je oma, last staan overgrootmoeder wordt?

Laat, en dat heb ik niet alleen tegen jou, je verwachtingen los. Laat je kinderen zijn wie ze zijn, hetero, homo, kindvrij of niet.



Pfff. Echt?

Dus ik moet mijn dochter van 6 niet serieus nemen als ze zegt dat ze 6 kinderen wil, 3 tweelingen.
quote:JustcallmeTuT schreef op 18 januari 2017 @ 19:18:

[...]





Wie zegt dat je oma, last staan overgrootmoeder wordt?

Laat, en dat heb ik niet alleen tegen jou, je verwachtingen los. Laat je kinderen zijn wie ze zijn, hetero, homo, kindvrij of niet.Ik was een van de personen die ook met dat argument kwam. Het gaat/ging mij er niet eens om dat het mij wel of niet leuk lijkt om kinderen of achterkleinkinderen te krijgen, maar dat je je kind in een bepaalde leeftijdsfase (of ze nu wel of geen partner of kinderen hebben) waarschijnlijk niet meer of niet heel erg bewust meer zal meemaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel 100 willen worden als ik me zo voel als nu. Ben bijna 60 en gezond.

Ik zou wel in een warm land willen wonen zoals Spanje als ik naar een verzorgingshuis moet.

Heb er wel eens iets over gelezen.

Dan hoeven mijn kinderen ook niet de verplichting te voelen om steeds op bezoek te moeten komen.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 17 januari 2017 @ 18:49:

[...]





Ja, maar dat is juist bijna nooit zo. Als je 100 bent ben je niet meer levendig en kwiek en vitaal en vit.



Dus vandaar dat ik denk dat de meeste mensen geen 100 willen worden.Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik gok dat we dan minimaal 60 jaar verder zijn. 60 Jaar ontwikkelingen in de geneeskunde/gezondheidszorg. Wie weet zijn er tegen die tijd wel veel meer mogelijkheden om kwiek 100 te worden. Lijkt me dus weinig nut hebben als je nu al roept dat je geen 100 wil worden.
quote:Buffie schreef op 17 januari 2017 @ 18:55:

Alsjeblieft niet zeg. Misschien zelfs geen zestig als er niets veranderd.

Zo denk ik er ook over ja. De kans is erg groot dat ik eenzaam eindig (geen kinderen, geen sociale kring). Lijkt me echt vreselijk als je ouder wordt en er ook bijvoorbeeld geen kinderen zijn die je helpen en bezoeken. Ik zie nu hoeveel mijn oma heeft aan haar drie dochters die haar dagelijks bij vanalles helpen, en hoe fijn ze het vindt dat ze kleinkinderen (en sindskort een achterkleinkind) heeft. Maar voor mij zal dat heel anders zijn.



Of de wereld moet er anno dan dermate anders uitzien voor ouderen (mijn moeder zegt weleens, wacht maar, misschien zijn er dan gezellige gezelschapsrobots ofzo ), dan kan het misschien nog.



Maar nee, niet eens 80, laat staan 100.
Willen wel maar de kans dat ik het ga halen is klein. En op voorwaarde dat mijn kwaliteit van leven nog wat waard is: ik kan nog zelf eten en drinken, dat ik mezelf voort kan bewegen (al dan niet met hulpmiddel) en ik in mijn hoofd nog helder ben (of zo ver de weg kwijt dat ik het niet meer merk) en dat ik nog mensen om me heen heb die om me geven.

Ik ben niet voor kosten wat het kost in leven houden.
Alle reacties Link kopieren
Het hele verhaal dat mensen nu (gezonder) véél ouder worden dan pakweg in 1960, is een broodje aap verhaal. Ook destijds werden vele mensen 80 of ouder. Als je echter de politiek moet geloven, of alle andere instanties, werden we in 1980 allemaal nog nauwelijks 70, en nu opeens springend van vitaliteit 100 ofzo.



De waarheid is dat de gemiddelde levensverwachting in al die 40-50 jaar (dus voor mensen bóven de 65) met hooguit 3 jaar gestegen is, en echt niet met de tientallen jaren die de politiek ons wil laten geloven (om ons te laten geloven dat ouderen niet meer te bekostigen zijn, bijvoorbeeld).



Degenen die gezond en wel een leeftijd halen boven de 85, laat staan boven de 90, die dan nog steeds zelfstandig alles kunnen doen en er nog net zo vitaal bijlopen als toen ze 60 waren, zijn nog steeds de uitzonderingen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Als je gezond bent wel...anders niet. Kwaliteit van leven is belangrijk
anoniem_322641 wijzigde dit bericht op 22-01-2017 17:56
Reden: Spellingsfout...wordt nu al te oud....
% gewijzigd
Ja, dat wil ik wel.



Kans is ook best groot, al generaties lang worden de vrouwen in mijn familie ruimschoots ouder dan 85.



Mijn oma's zijn 92 en 95 geworden, in zeer goede gezondheid.
quote:pejeka schreef op 22 januari 2017 @ 17:52:

Het hele verhaal dat mensen nu (gezonder) véél ouder worden dan pakweg in 1960, is een broodje aap verhaal. Ook destijds werden vele mensen 80 of ouder. Als je echter de politiek moet geloven, of alle andere instanties, werden we in 1980 allemaal nog nauwelijks 70, en nu opeens springend van vitaliteit 100 ofzo.



De waarheid is dat de gemiddelde levensverwachting in al die 40-50 jaar (dus voor mensen bóven de 65) met hooguit 3 jaar gestegen is, en echt niet met de tientallen jaren die de politiek ons wil laten geloven (om ons te laten geloven dat ouderen niet meer te bekostigen zijn, bijvoorbeeld).



Degenen die gezond en wel een leeftijd halen boven de 85, laat staan boven de 90, die dan nog steeds zelfstandig alles kunnen doen en er nog net zo vitaal bijlopen als toen ze 60 waren, zijn nog steeds de uitzonderingen.De gemiddelde leeftijd is gestegen omdat de gezondheidszorg verbeterde: vaccinatieprogramma, genezen van ziektes.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan. Als ik voor mijn 80e al loop te kwakkelen dan liever niet maar mijn oma liep tot 104 jaar oud dagelijks nog de steile trap naar boven op en werd pas na haar 100e dement, dan wil het wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lamis schreef op 22 januari 2017 @ 17:59:

[...]



De gemiddelde leeftijd is gestegen omdat de gezondheidszorg verbeterde: vaccinatieprogramma, genezen van ziektes.



De totale gemiddelde leeftijd is gestegen omdat er minder mensen van onder de 65 sterven (kindersterfte, betere medische voorzieningen waardoor mensen op hun 35e of 40e niet meer overlijden aan dingen die nu behandelbaar zijn, enz.).



Dat is voor de AOW en andere ouderenvoorzieningen echter niet interessant, want daar gaat het erom: als iemand de leeftijd van 65 gezond en wel gehaald heeft, wat is dan nog de levensverwachting?



Nou, dan zul je zien dat dat in 40-50 jaar tijd op zijn best met 3-4 jaar gestegen is, en echt niet met de 10-12 jaar die men ons wel eens wil laten geloven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 22 januari 2017 @ 18:03:

[...]

De totale gemiddelde leeftijd is gestegen omdat er minder mensen van onder de 65 sterven (kindersterfte, betere medische voorzieningen waardoor mensen op hun 35e of 40e niet meer overlijden aan dingen die nu behandelbaar zijn, enz.).



Ja, dat schrijf ik toch? Gemiddeld.
Ik denk er de laatste tijd vrij vaak over na dat er toch iets te regelen moet zijn tegen die tijd, als je het gewoon genoeg vindt. Iets wat je nu al vast kan laten leggen. Een niet-reanimatie verklaring sowieso, of een verklaring dat je niet als kasplantje door wil leven. Maar ook gewoon in het geval van oud en eenzaam en klaar met het leven zijn. Dat bestaat nu nog niet, en ik vind het wel erg dat je dan gewoon op je dood moet zitten wachten. Ja, of zelf het lot in eigen handen nemen, maarja, dat doe je ook niet zomaar.



Eigenlijk oneerlijk dat je niet zelf je levenseinde kan kiezen (en dan niet alleen als je ernstig ziek bent).
Mooi grafiekje over demografie door de jaren heen
Alle reacties Link kopieren
quote:Lamis schreef op 22 januari 2017 @ 18:03:

[...]



Ja, dat schrijf ik toch? Gemiddeld.Waar het mij om ging is dat de term "gemiddeld"vaak nogal ongenuanceerd wordt gebruikt/. Voor de AOW (en andere ouderenzorg) is alleen van belang hoeveel ouder mensen gemiddeld worden als ze de 65 voorbij zijn. en dat is een heel ander cijfer dan de totale gemiddelde levensverwachting.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 22 januari 2017 @ 17:52:

Het hele verhaal dat mensen nu (gezonder) véél ouder worden dan pakweg in 1960, is een broodje aap verhaal. Ook destijds werden vele mensen 80 of ouder. Als je echter de politiek moet geloven, of alle andere instanties, werden we in 1980 allemaal nog nauwelijks 70, en nu opeens springend van vitaliteit 100 ofzo.



De waarheid is dat de gemiddelde levensverwachting in al die 40-50 jaar (dus voor mensen bóven de 65) met hooguit 3 jaar gestegen is, en echt niet met de tientallen jaren die de politiek ons wil laten geloven (om ons te laten geloven dat ouderen niet meer te bekostigen zijn, bijvoorbeeld).



Degenen die gezond en wel een leeftijd halen boven de 85, laat staan boven de 90, die dan nog steeds zelfstandig alles kunnen doen en er nog net zo vitaal bijlopen als toen ze 60 waren, zijn nog steeds de uitzonderingen.



Voor 100% mee eens.

Verhoudingsgewijs worden er denk ik net zoveel mensen 90 jaar of ouder als 40-50 jaar geleden.

Alleen, in 1950 had NL 10 miljoen inwoners. Als 1% daarvan 90 jaar wordt, praat je over 100.000 mensen.

Nu zijn er 17 miljoen inwoners. Dan is 1% ineens 170.000 mensen van (bijvoorbeeld) 90 jaar of ouder.

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... gspiramide



Toen die hele grote groep mensen ("die grote groep ouderen van straks") jong was en al die mensen premie betaalden voor AOW en pensioen, hoorde je niemand klagen dat er "zoveel mensen" waren die premie betaalden. En men deed niet aan Regeren is vooruitzien.

Het geld werd niet bewaard voor het doel waarvoor het was geind, bijvoorbeeld omdat de kans bestaat dat mensen ouder worden dan 65 jaar, maar werd allemaal verkwanseld. Het kon niet op.

Het grote probleem van nu en straks is het gigantische aantal uitkeringen aan mensen onder de 65 jaar. Maar dat mag neit hardop gezegd worden, dus moeten we geloven dat we allemaal oud(er) worden.



Sommige rijke/beroemde mensen worden op het journaal vermeld als zij overlijden; die worden inderdaad vaak wat ouder dan gemiddeld. Maar ook dan kom je nooit aan de gemiddelde leeftijd van 85 jaar of zo.

Kijk maar gewoon eens in je eigen omgeving en reken bijvoorbeeld de gemiddelde leeftijd van je eigen familie maar eens uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven