Oververhitte woningmarkt

13-01-2017 20:36 88 berichten
Wij zitten midden in de woningmarktgekte. Ons huis os verkocht en we zijn nu op zoek naar iets anders. Blijkbaar is onze smaak populair, want we lopen continue achter de feiten aan.

Huizen die we willen bezichtigen zijn voor de datum al verkocht en zelfs huizen die dezelfde dag op funda zijn gezet, blijken al verkocht.

Ik merk dat ik er gestresst van word en mij laat opjagen. Dat ik eigenlijk al wil bieden voordat er überhaupt een bezichtiging heeft plaats gevonden. Gelukkig is mijn man hierin wat nuchterder en plaatst hij mij af en toe met beide benen op de grond.

Maar wie herkent dit? Wie heeft er in dezelfde situatie gezeten en kan mij raad geven hoe hiermee om te gaan? Of zijn er kopers die zich in dezelfde situatie begeven? Hoe dealen jullie hiermee?
Alle reacties Link kopieren
quote:winterqueen schreef op 21 januari 2017 @ 09:29:

Ik merk er niks van, die oververhitte woningmarkt. Mijn appartement in een zogenoemde 'hippe' buurt van Amsterdam staat nu een week op Funda. Er zijn een paar mensen komen kijken, maar niks.... Komt het goed, kan iemand mij gerust stellen? aan de hoge kant ingezet qua vraagprijs misschien? Wat uiteindelijk ook gewoon voor die prijs verkocht wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:gordijn87 schreef op 21 januari 2017 @ 13:13:

[...]





Wil je me een pb sturen met het linkje van funda misschien. Mijn broertje is op zoek naar een appartement en is steeds een van de 40 gegadigde tijdens een massale open huis. Misschien kunnen julie elkaar hierbij vinden?Dat wil ik zeker, maar kan het zijn dat jij die pb-functie niet aan hebt staan?
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
quote:pollen schreef op 21 januari 2017 @ 13:31:

[...]





aan de hoge kant ingezet qua vraagprijs misschien? Wat uiteindelijk ook gewoon voor die prijs verkocht wordt.Kan zijn, maar als ik kijk naar vergelijkbare appartementen, dan zit ik mooi in het midden.
Winter is coming...
quote:winterqueen schreef op 21 januari 2017 @ 09:29:

Ik merk er niks van, die oververhitte woningmarkt. Mijn appartement in een zogenoemde 'hippe' buurt van Amsterdam staat nu een week op Funda. Er zijn een paar mensen komen kijken, maar niks.... Komt het goed, kan iemand mij gerust stellen? Onze makelaar zei dat de gekte over is maar dat er nog wel goed wordt verkocht. Even geduld denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Winterqueen, ik ken ook iemand die wellicht interesse heeft en ook al een tijdje op zoek is. Mijn PB staat open!
Alle reacties Link kopieren
quote:aurelie26 schreef op 21 januari 2017 @ 15:41:

Winterqueen, ik ken ook iemand die wellicht interesse heeft en ook al een tijdje op zoek is. Mijn PB staat open!



Ik zie geen 'ballonnetje' onder je avatar staan, of moet ik op een andere manier een pb sturen?



@allen, het is uiteraard niet mijn bedoeling om dit topic te 'kapen' en eventuele kopers binnen te hengelen... Excuus aan degenen die zich eraan storen. Mij PB'en mag altijd!
Winter is coming...
quote:winterqueen schreef op 21 januari 2017 @ 14:34:

[...]





Dat wil ik zeker, maar kan het zijn dat jij die pb-functie niet aan hebt staan?Je mag ook gewoon een linkje hier in het topic zetten hoor. Kunnen we allemaal even mee gluren. Ik ben nu wel benieuwd, al ben ik helemaal niet op zoek in Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
De macht van de makelaar op een oververhitte woningmarkt

http://nu.nl/weekend/4404 ... verhitte-woningmarkt.html



Interessant om te lezen!
Alle reacties Link kopieren
quote:tiramisuusje schreef op 21 januari 2017 @ 19:45:

[...]



Je mag ook gewoon een linkje hier in het topic zetten hoor. Kunnen we allemaal even mee gluren. Ik ben nu wel benieuwd, al ben ik helemaal niet op zoek in Amsterdam.



Ik denk niet dat ze wil dat heel het forum weet waar ze woont.



Maar ik ben ook wel nieuwsgierig. We waren opzoek in adam, maar door de gekte niet meer. Dus benieuwd wat voor woning je in de aanbieding hebt.
De zee is groen
Alle reacties Link kopieren
Hoi Halo,

Ik herken je bericht helemaal! Ook wij zitten er middenin.

Mijn appartement staat inmiddels te koop en we zijn op zoek naar een andere woning. Als we iets hebben gevonden zet mijn vriend zijn huis te koop.

Wij komen ook terecht in bezichtigingen met >20 bezoekers per keer...nou zorg dan maar eens dat je er tussen komt.

Of als je belt dat er al 1 kijkdag/middag/ochtend al vol zit en de tweede bijna....pff, ik verlies dan vaak al de moed.

Daarbij zijn al die kijkmomenten zo lekker handig gepland (wij werken allebei en moeten voor een kijkmoment ook een stuk reizen omdat we in een andere woonplaats een woning zoeken). En steeds vrij nemen is ook lastig/gaat niet altijd ivm werk en dan valt er ook al veel af...plus als ik voor alle kijkmomenten (stel dat je steeds achter het net blijft vissen) vrij moet nemen, nou dat schiet ook niet o.p...hoe doen jullie dat?

OOk het idee dat er vaak overboden wordt (overigens niet A'dam of Utrecht), maarja dat is ook ingewikkeld want dan moet je dat deel zelf betalen en kun je niet meefinancieren (als boven taxatiewaarde).

Ik raak er ook behoorlijk gestresst van en denk steeds: hoe komen wij op deze manier ooit aan een huis in deze stad?

Ook mijn partner probeert me aan de grond te houden...

wij hebben verder ook geen echt oplossing.



Wij hebben in elk geval wel de afspraak gemaakt een aankoopmakelaar te gaan zoeken (zie ook mijn andere topic)

én we proberen ons niet te laten opjagen en zijn niet bereid om X over de vraagprijs te gaan bieden. Daar hebben we waarschijnlijk uiteindelijk alleen onszelf er mee.

Daarnaast proberen we ook zoveel mogelijk mensen te laten weten dat we iets zoeken , maar ook dat is lastig, aangezien we in die woonplaats nog niet veel mensen kennen (en die huren voornamelijk).



Ergens hoop ik dat de rente snel een beetje gaat stijgen, hopelijk bekoelt de markt dan ietsje, wat voor ons gunstig zou zijn (anderzijds zou het de markt juist ook kunnen aanwakkeren omdat nog meer mensen haast krijgen, want lenen wordt dan duurder).

Ik vind het een ingewikkelde markt...
Volgens mij is de vastgoed markt idd oververhit, als je verhouding loon/aankoopprijzen ziet dan denk ik toch dat heel veel mensen veel/lang moeten lenen en zichzelf zo toch vastzetten. Als je net wonign hebt verkocht dan heb je daar minder last van uiteraard...daarbij komt dat bevolking toch stagneert/ouder wordt en dat grote woningen zowieso in prijs moeten dalen...aan andere kant blijven die prijzen toch reeds jaren hoog (volgens mij omdat rente zo laag is...ben benieuwd wat er zal gebeuren indien er een renteverhoging aankomt).

In elk geval neem je tijd, niks overhaast doen...want is een van belangrijkste aankopen....

Nog een laatste tip, eigendom van goede kwaliteit/ligging bewaard beter waarde...
quote:Sannietje1985 schreef op 21 januari 2017 @ 23:01:

Hoi Halo,

Ik herken je bericht helemaal! Ook wij zitten er middenin.

Mijn appartement staat inmiddels te koop en we zijn op zoek naar een andere woning. Als we iets hebben gevonden zet mijn vriend zijn huis te koop.

Wij komen ook terecht in bezichtigingen met >20 bezoekers per keer...nou zorg dan maar eens dat je er tussen komt.

Of als je belt dat er al 1 kijkdag/middag/ochtend al vol zit en de tweede bijna....pff, ik verlies dan vaak al de moed.

Daarbij zijn al die kijkmomenten zo lekker handig gepland (wij werken allebei en moeten voor een kijkmoment ook een stuk reizen omdat we in een andere woonplaats een woning zoeken). En steeds vrij nemen is ook lastig/gaat niet altijd ivm werk en dan valt er ook al veel af...plus als ik voor alle kijkmomenten (stel dat je steeds achter het net blijft vissen) vrij moet nemen, nou dat schiet ook niet o.p...hoe doen jullie dat?

OOk het idee dat er vaak overboden wordt (overigens niet A'dam of Utrecht), maarja dat is ook ingewikkeld want dan moet je dat deel zelf betalen en kun je niet meefinancieren (als boven taxatiewaarde).

Ik raak er ook behoorlijk gestresst van en denk steeds: hoe komen wij op deze manier ooit aan een huis in deze stad?

Ook mijn partner probeert me aan de grond te houden...

wij hebben verder ook geen echt oplossing.



Wij hebben in elk geval wel de afspraak gemaakt een aankoopmakelaar te gaan zoeken (zie ook mijn andere topic)

én we proberen ons niet te laten opjagen en zijn niet bereid om X over de vraagprijs te gaan bieden. Daar hebben we waarschijnlijk uiteindelijk alleen onszelf er mee.

Daarnaast proberen we ook zoveel mogelijk mensen te laten weten dat we iets zoeken , maar ook dat is lastig, aangezien we in die woonplaats nog niet veel mensen kennen (en die huren voornamelijk).



Ergens hoop ik dat de rente snel een beetje gaat stijgen, hopelijk bekoelt de markt dan ietsje, wat voor ons gunstig zou zijn (anderzijds zou het de markt juist ook kunnen aanwakkeren omdat nog meer mensen haast krijgen, want lenen wordt dan duurder).

Ik vind het een ingewikkelde markt...



Lastig he, deze tijd. De markt is echt ineens omgeslagen naar een verkopersmarkt. We hebben het er samen wel eens over, of we ons huis ook te koop zouden hebben gezet als we dit van te voren hadden geweten. Ik denk het niet!



Ik herken je probleem met de kijkdagen. Allemaal doordeweeks onder werktijd! Ik word er soms ook moedeloos van, want je moet steeds vrijnemen. Wij doen het om en om. We weten van elkaar wat we willen en hebben de foto's van te voren goed bekeken. Het kan dus best gebeuren dat een van ons straks het huis wat we kopen niet eens gezien heeft .

Lijkt me nog lastiger als je in een andere plaats zoekt, dat kost denk ik veel tijd. Dat hebben wij gelukkig niet, we kijken wel in onze eigen buurt.

Hopelijk horen we morgen meer. Ik verwacht er niets van, maar vind het zo ontzettend spannend. Normaal ben ik een controlefreak, dus dit is echt een keiharde les voor me. Heb het hele weekend er aan zitten denken.

Ik hou jullie op de hoogte!
Alle reacties Link kopieren
Al wat gehoord Halo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven