Bejaard konijn, wat te doen?

15-01-2017 00:23 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn konijn van 11 jaar oud heeft steeds terugkerende haakjes op zijn kiezen waardoor hij veel kwijlt en langzaam en minder eet.

Ik laat bij de dierenarts iedere vier weken de haakjes weg slijpen (met gasnarcose).

Deze behandeling is erg stressvol voor mijn bejaarde konijn en ook vraag ik me af hoe lang hij steeds narcose nog trekt?

Ik ben elke keer bang dat hij er niet meer uitkomt



Na de behandeling wil hij vaak een paar dagen niet eten, dan dwangvoer ik hem en geef hem natuurlijk pijnstilling.

Pas drie weken geleden zijn de haakjes weer geslepen, hij kwijlde daarna wat minder maar nu kwijlt hij helaas alweer heel erg.

De dierenarts heeft gezegd dat eventueel zijn hele gebit kan worden verwijderd, maar dat dit een erg zware operatie is en het zeer onzeker is of konijn dit zal overleven.



Ik sta erg in dubio..... wanneer is het genoeg? Hij is stokoud maar lijkt nog te genieten van het gezelschap van zijn voedster waar hij gek op is, van lekker rondrennen (al wordt dat ook steeds minder) en van zijn dagelijkse portie science selective, andijvie, lof en kruiden.

Maar steeds weer de narcose, de pijn die hij daarna heeft, de pijn die hij heeft als de haken weer terug groeien, het dwangvoeren... moet ik het oude beestje dit nog wel allemaal aandoen?



Konijnenkenners, wat zouden jullie doen/adviseren?
...
Alle reacties Link kopieren
quote:BridgetteDubois schreef op 19 januari 2017 @ 20:51:

Wat een mooi topic! Je leest hier iets te vaak mensen die ff 1 konijntje willen, en die eindigen inderdaad vaak in een minihokje.

Jij klinkt geweldig, vol liefde voor je diertjes, daar word ik vrolijk van!



Ik heb zelf een groep konijnen in een buitenren. Pas, toen ik op zoek was naar een nieuw nachthok, stuitte ik op 2 slachtkonijntjes die in een zeiknatgeplast minihokje zaten. Nu huppelen ze ook hier vrolijk rond. 1 is zelfs zo blij met zijn ruimte dat hij uit zichzelf maar op 1 plekje poept en zelfs in de regen buiten zit te genieten .



Ik hoop heel erg dat de operatie een succes wordt en dat je nog een hele tijd van die twee kunt genieten! Ik ben heel benieuwd, alvast heel veel succes!

Wat een lief berichtje, superbedankt!



Ik vind het niet meer dan normaal om goed voor mijn dieren te zorgen en haal ook een hoop voldoening, geluk en liefde uit de beestenboel om me heen. Ik word er ook erg verdrietig van 1 konijn in een minihok, sowieso van dierenleed in het algemeen.



Wat lijkt dat me gaaf, zo'n groep konijnen (hoeveel zijn het er?) en wat hebben die slachtkonijntjes geluk gehad met jou. Niets mooier lijkt me dan ze helemaal op te zien bloeien omdat het zo fijn bij jou is. Nog een lang en heel gelukkig leven samen

Echt fijn om te lezen dat er veel meer mensen zijn die het beste voor hebben met hun dieren.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:moonenz schreef op 19 januari 2017 @ 20:53:

voor mij wel, al was het nog een klein beetje een gok natuurlijk, kan niet zo maar op m'n gevoel vertrouwen he

I'm fine always zonder vleugeltjes. Hopelijk is alles verder met jou wel goed? Ik duim voor knijn, maar moet goed komen die wil nog helemaal niet weg bij je!

Fijn dat je .... even hebt weggehaald. Ik probeer eigenlijk redelijk anoniem te blijven hier (maar dat is niet bepaald gelukt dus )

Fijn dat het fine is met mij mwah (veel privé vervelends en heftigs) maar goed, ik overleef het wel.



Bedankt voor het duimen, je bent een schat zoals altijd
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 19 januari 2017 @ 21:09:

[...]



Fijn dat je .... even hebt weggehaald. Ik probeer eigenlijk redelijk anoniem te blijven hier (maar dat is niet bepaald gelukt dus )

Fijn dat het fine is met mij mwah (veel privé vervelends en heftigs) maar goed, ik overleef het wel.



Bedankt voor het duimen, je bent een schat zoals altijd



Sowwy! m'n radartje ging af bij lezen van topic en moest weten of ik het goed had

Klinkt niet goed , hopelijk wordt dit een beter jaar voor je, dat verdien je!

En anoniemse verder, van mij zul je geen last (meer dan) hebben
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Geen probleem! En ik heb geen last van je hoor, nooit gehad ook
...
Alle reacties Link kopieren
Van die baarmoederkanker weet ik, vriendin die bijna dierenarts is waarschuwde mij er ook al voor. Ze is nog geen jaar oud en het liefst moet dat gebeuren in de eerste twee levensjaren dus dat komt wel tussen nu en de lente. Het zal ook voor mijn ram beter zijn denk ik, hij is soms de klos. Voedster rijd op ram arm beest.



Over maar één konijn houden, ik denk dat het van je konijn afhangt. Mijn ram lijkt soms gelukkiger als hij even alleen is, los van mijn voedster. Had hem eerst, hem gecastreerd en toen voedster er bij gehaald. Als ze niet samen zijn zie ik hem over mijn bank rennen en springen. Aan de andere kant liggen ze wel regelmatig naast elkaar en wast hij haar. Ik hoop dat hij na haar castratie wat gelukkiger wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind twee (of meer) konijnen echt een must al snap ik dat je je afvraagt of hij niet gelukkiger is alleen aangezien zij hem behoorlijk lijkt te overheersen. Sommige konijnen vinden elkaar nou eenmaal niet zo leuk, ook daar moet je geluk mee hebben, maar dat ze samen liggen en hij haar wast is wel een goed teken hoor. Grote kans dat ze na haar castratie rustiger wordt en ze elkaar ook een stuk leuker gaan vinden. Ik hoop het voor je!
...
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend was het wel erg qua rijden dus gelijk de dierenarts gebeld, dinsdag is het zo ver. Helaas midden in de tentamens maar dat is niet anders. Het is een pittige tante en hoop dat ze zo ook is in het herstel van de narcose en er geen extra zorgen bij komen.



Hoe gaat het met jouw bejaarde ram nu? Geef je hem ook pijnstillers?
Alle reacties Link kopieren
Goed nieuws Oddish maar ook spannend. Heel veel succes en hopelijk knapt je voedster snel op en wordt ze wat rustiger.

Heb je critical care in huis voor de zekerheid, stel ze gaat niet meteen uit zichzelf weer eten?



Met de oude vent gaat het best goed, het kwijlen is gelukkig ook wat minder geworden. Ik geef hem inderdaad pijnstilling (carprofen drops) 1x per dag. Ook aan het dwangvoeren is hij inmiddels aardig gewend, ik beloon hem achteraf met wat lekkers, een piepklein stukje hard brood of een blad verse andijvie.



Gelukkig nog maar een paar dagen tot woensdag
...
To, ik heb inmiddels 8 konijnen

Maar ja we hebben een grote tuin en binnenkort een nog grotere ren dan ze nu al hebben. En ze vinden het zo heerlijk samen, lekker elkaar wassen. Het is inderdaad net een minivakantie in je eigen tuin! Zodra het voorjaar weer begint kan ik mijn ogen niet van ze afhouden.

Ze zijn inmiddels ook een echte bezienswaardigheid in de buurt, mensen blijven staan en kijken door de schutting naar ze. Er is zelfs een familie met een hondje die alleen nog maar hierheen wil met uitlaten (terwijl we aan het park wonen!), dat beestje staat dan zo lang geïnteresseerd te kijken en 1 van de konijntjes is ook erg gefascineerd van het hondje. Als de bunnies de voetstappen of stem van die vrouw horen beginnen ze als gekken door elkaar heen te rennen, want ze neemt bijna altijd wat lekkers mee. Leuk is dat ook, zo leer je mensen kennen die je anders nooit spreekt!



Ik ben heel benieuwd naar woensdag. Het moet gewoon goed gaan, je konijntje lijkt nog zo graag te willen en dat scheelt al een hoop! Ik ga in elk geval heel hard duimen die dag!
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 21 januari 2017 @ 21:44:

Goed nieuws Oddish maar ook spannend. Heel veel succes en hopelijk knapt je voedster snel op en wordt ze wat rustiger.

Heb je critical care in huis voor de zekerheid, stel ze gaat niet meteen uit zichzelf weer eten?



Met de oude vent gaat het best goed, het kwijlen is gelukkig ook wat minder geworden. Ik geef hem inderdaad pijnstilling (carprofen drops) 1x per dag. Ook aan het dwangvoeren is hij inmiddels aardig gewend, ik beloon hem achteraf met wat lekkers, een piepklein stukje hard brood of een blad verse andijvie.



Gelukkig nog maar een paar dagen tot woensdag



Ja de tijd gaat snel gelukkig. Fijn dat hij gewend is aan het dwangvoeren, hopelijk is het over een weekje helemaal niet meer nodig en heb je nog een heel gelukkig konijn :D Lekker verwennen met lekker eten ^^



Critical care is wel een goede, zou mijn dierenarts het ook kunnen hebben? Bij mijn ram hebben ze het er niet over gehad. Daar had hij ook nog niet gegeten maar daar maakten ze zich ook nog niet zo druk over.
Alle reacties Link kopieren
quote:BridgetteDubois schreef op 22 januari 2017 @ 16:58:

To, ik heb inmiddels 8 konijnen

Maar ja we hebben een grote tuin en binnenkort een nog grotere ren dan ze nu al hebben. En ze vinden het zo heerlijk samen, lekker elkaar wassen. Het is inderdaad net een minivakantie in je eigen tuin! Zodra het voorjaar weer begint kan ik mijn ogen niet van ze afhouden.

Ze zijn inmiddels ook een echte bezienswaardigheid in de buurt, mensen blijven staan en kijken door de schutting naar ze. Er is zelfs een familie met een hondje die alleen nog maar hierheen wil met uitlaten (terwijl we aan het park wonen!), dat beestje staat dan zo lang geïnteresseerd te kijken en 1 van de konijntjes is ook erg gefascineerd van het hondje. Als de bunnies de voetstappen of stem van die vrouw horen beginnen ze als gekken door elkaar heen te rennen, want ze neemt bijna altijd wat lekkers mee. Leuk is dat ook, zo leer je mensen kennen die je anders nooit spreekt!



Ik ben heel benieuwd naar woensdag. Het moet gewoon goed gaan, je konijntje lijkt nog zo graag te willen en dat scheelt al een hoop! Ik ga in elk geval heel hard duimen die dag!

Ik heb dit echt met een enorme glimlach op mijn gezicht zitten lezen, wat geweldig! Een regelrecht konijnenparadijs.

En wat leuk dat ze het allemaal zo goed met elkaar kunnen vinden. Acht konijnen ik vind twee al een hele kluif
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Oddish schreef op 22 januari 2017 @ 17:32:

[...]





Ja de tijd gaat snel gelukkig. Fijn dat hij gewend is aan het dwangvoeren, hopelijk is het over een weekje helemaal niet meer nodig en heb je nog een heel gelukkig konijn :D Lekker verwennen met lekker eten ^^



Critical care is wel een goede, zou mijn dierenarts het ook kunnen hebben? Bij mijn ram hebben ze het er niet over gehad. Daar had hij ook nog niet gegeten maar daar maakten ze zich ook nog niet zo druk over.Je dierenarts zou het moeten hebben ja. Kijk niet vreemd op van de prijs voor een piepklein zakje en vraag er vooral ook een spuitje bij. Zou het wel doen hoor, al is het maar voor de zekerheid. Je voedster gaat toch onder narcose, het zou kunnen dat haar darmen wat minder goed werken dan anders en/of ze minder eetlust heeft. Het is heel belangrijk dat haar darmen gevuld blijven dus als ze niet uit zichzelf gaat eten dan moet je dwangvoeren. Ik duim voor jullie!
...
quote:Calamitycat schreef op 22 januari 2017 @ 20:12:

[...]



Ik heb dit echt met een enorme glimlach op mijn gezicht zitten lezen, wat geweldig! Een regelrecht konijnenparadijs.

En wat leuk dat ze het allemaal zo goed met elkaar kunnen vinden. Acht konijnen ik vind twee al een hele kluif



Nou dat had ik dus met dit topic! Jouw liefde voor het beestje spat ervan af en dat vind ik echt fantastisch! En het is inderdaad behoorlijk wat werk maar het is echt mijn hobby!

Je leest vaak genoeg dat DAkosten te hoog zijn en dat mensen hun konijn dat niet waard vinden. Begin er dan gewoon niet aan, zucht. Al die konijntjes alleen in te kleine hokjes
Alle reacties Link kopieren
quote:BridgetteDubois schreef op 23 januari 2017 @ 00:09:

[...]





Nou dat had ik dus met dit topic! Jouw liefde voor het beestje spat ervan af en dat vind ik echt fantastisch! En het is inderdaad behoorlijk wat werk maar het is echt mijn hobby!

Je leest vaak genoeg dat DAkosten te hoog zijn en dat mensen hun konijn dat niet waard vinden. Begin er dan gewoon niet aan, zucht. Al die konijntjes alleen in te kleine hokjes Je hebt er wel een hart voor ^^ Moet heel gezellig zijn al die aanspraak op je konijnen :D hoe heb je dat voor elkaar gekregen om acht konijnen te koppelen? Gaat het makkelijker met meer of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ze is thuis ^^ Met een rompertje aan en zo stoned als een garnaal va nde ketamine.
quote:Oddish schreef op 23 januari 2017 @ 00:19:

[...]



Je hebt er wel een hart voor ^^ Moet heel gezellig zijn al die aanspraak op je konijnen :D hoe heb je dat voor elkaar gekregen om acht konijnen te koppelen? Gaat het makkelijker met meer of niet.Ze zijn niet met zn achten gekoppeld. Dat durfde ik nog niet aan, ik heb al heel lang een superleuke groep van thriantakonijnen. Ik durfde niet te riskeren dat kapot te maken. Ze zitten nu 4 om 4 en het is de bedoeling dat ze straks een hele grote ren gaan delen met een stuk gaas ertussen. Dus wie weet...
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat ze weer thuis is! Hopelijk wordt ze snel ook wat minder stoned

Is alles wel goed gegaan verder?
...
quote:Oddish schreef op 24 januari 2017 @ 20:09:

Ze is thuis ^^ Met een rompertje aan en zo stoned als een garnaal va nde ketamine.Ahh dat is mooi!
Alle reacties Link kopieren
quote:BridgetteDubois schreef op 24 januari 2017 @ 20:30:

[...]





Ze zijn niet met zn achten gekoppeld. Dat durfde ik nog niet aan, ik heb al heel lang een superleuke groep van thriantakonijnen. Ik durfde niet te riskeren dat kapot te maken. Ze zitten nu 4 om 4 en het is de bedoeling dat ze straks een hele grote ren gaan delen met een stuk gaas ertussen. Dus wie weet...

Wat leuk dat je er wat meer over verteld . Ik was ook erg benieuwd naar dat koppelen. Vier om vier gaat dus prima?



Ik moest even googlen wat thrianta konijnen zijn maar wat zijn die mooi! En het is bijna ongelooflijk maar mijn voedster die uit de opvang komt is denk ik ook een thrianta. Ze is ook zo mooi rood-oranje en heeft grote oren. Heb er alleen nooit een naampje aan gegeven verder en de opvang heeft het ook niet genoemd of zo hoor, ik vind haar gewoon heel mooi
...
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig, ik heb ook een thrianta ^^ en de assistent maar zeggen dat ze zo mooi was :p (overigens compleet mee eens)

Alles is verder goed gegaan, en heeft al paar cm hooi op. Zal zo ff wat actief stimuleren want het lijkt alsof ze het wel wil maar niet helemaal snapt hoe ze het voor elkaar moet krijgen.
Thrianta's zijn geweldig.... ze zijn zo lief en zo rustig en zachtaardig. Ik ben helemaal gek op die beesten.



Ja 4 om 4 gaat prima en ik zie vaak genoeg grotere groepen. Ik ben alleen zo bang hun band te verstoren, want ze zijn zo gek op elkaar.
Ik moet vaak zo lachen om ze. Zijn ze als ik bezig ben in hun hok heel druk heen en weer aan het springen. Maar zodra ik dan een van die koppies aanraak raken ze in trance, helemaal oogjes dichtknijpen en koppie op de grond en zo kunnen ze wel een halfuur genieten van het aaien, zonder te verroeren
Alle reacties Link kopieren
*
...
Alle reacties Link kopieren
quote:BridgetteDubois schreef op 24 januari 2017 @ 20:43:

Ik moet vaak zo lachen om ze. Zijn ze als ik bezig ben in hun hok heel druk heen en weer aan het springen. Maar zodra ik dan een van die koppies aanraak raken ze in trance, helemaal oogjes dichtknijpen en koppie op de grond en zo kunnen ze wel een halfuur genieten van het aaien, zonder te verroeren Wat geweldig!
...
Ah wat een drolletjes ook!

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, die van mij zijn een stuk roder van kleur. Maar de kop is wel net zo gevormd. En volgens mij de rest ban het lichaam ook net zo flink gebouwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven