Werk & Studie alle pijlers

Fusie op het werk

21-01-2017 19:31 26 berichten
Hallo,



Ik werk sinds augustus vorig jaar bij mijn huidige werkgever. Toen was het al bekend dat ze een ander bedrijf gingen overnemen omdat mijn werkgever de grootste in de sector wil worden. Ik dacht altijd dat bij een bedrijf wat een ander bedrijf overneemt de werknemers toch redelijke werkzekerheid hebben.



Maar er heerst toch veel onzekerheid nu op het werk. Bij de hogere leidinggevende functies hebben er toch al wat verschuivingen plaatsgevonden, de werknemers van het ander bedrijf hebben toch ook al enkele posities gekregen.

Ik word er zo onzeker van wat mijn toekomst binnen het bedrijf betreft, heb ook maar om te beginnen een jaarcontract.

Weet niet zo goed wat te doen, al beginnen met zoeken naar iets anders of afwachten. Ik zou graag bij deze werkgever willen blijven werken. Wie heeft er al eens een 'fusie' meegemaakt? En hoe is dat verlopen?



Groeten,

Wolkje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overgenomen worden meegemaakt. Tot nu toe werk ik daar nog.

Als je graag daar wil blijven werken rijd je jezelf in de wielen als je al gaat solliciteren. Stel dat je ergens anders wordt aangenomen, dan gaat dat bedrijf niet erop wachten of jij wel of niet een nieuw contract krijgt. En een tijdelijk contract mag je niet zomaar opbreken.
quote:parbleumondieu schreef op 21 januari 2017 @ 20:03:

Ik heb overgenomen worden meegemaakt. Tot nu toe werk ik daar nog.

Als je graag daar wil blijven werken rijd je jezelf in de wielen als je al gaat solliciteren. Stel dat je ergens anders wordt aangenomen, dan gaat dat bedrijf niet erop wachten of jij wel of niet een nieuw contract krijgt. En een tijdelijk contract mag je niet zomaar opbreken.



Ja ik weet het hoor, en zou wat relaxter moeten zijn.

Maar ben gewoon gestressed door situatie en bang dat ik straks zonder werk zit.

Hoe was dat toen het bedrijf waarvoor je werkt werd overgenomen.

Idd een tijdelijk contract zal ik niet zomaar kunnen verbreken, maar dacht dat misschien een fusie & geen werkzekerheid een reden kunnen zijn voor verbreking.



Groeten,

Wolkje
Alle reacties Link kopieren
Drie fusies en een faillissement+doorstart meegemaakt en overleefd.

Een fusie gaat meestal wel gepaard met een reorganisatie, maar niet per se met gedwongen ontslagen in alle gelederen.



Bij fusies heb ik me nooit zorgen gemaakt. De reorganisaties voorafgaand aan het faillissement en na de doorstart waren wel eng. Ik ben in die tijd lid geworden van een vakbond.



Baanzekerheid heb je eigenlijk nergens meer. Verder heeft het geen zin om je druk te maken over situaties die je niet kunt beïnvloeden. Toen ik me dat realiseerde lukte het me beter om er niet over te piekeren.



Ik zou iedereen adviseren om een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten, en/of lid te worden van een vakbond. Of dit jou gaat helpen weet ik niet. Als je contract afloopt, kan het zijn dat je daar weg moet. Of het wordt verlengd, je weet het niet.



Je kunt wel proberen zoveel mogelijk duidelijkheid te krijgen over je toekomst bij deze werkgever. Praat met je leidinggevende. Vraag informatie bij de OR. Lees de stukken.

Als blijkt dat er eigenlijk geen toekomst voor jou is bij dit bedrijf, bespreek dan met je leidinggevende de mogelijkheden om zelf tussentijds ontslag te nemen als je een andere baan vindt. En ga solliciteren.



En verder gewoon je werk doen.



Succes!
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Mijn bedrijf is ook recentelijk overgenomen. Ik denk dat mijn baan wel redelijk veilig is, maar de tijd zal het uitwijzen. Er is ontzettend veel onduidelijkheid over hoe het nu operationeel verder gaat. Ik zou het jammer vinden als ze me eruit gooien, maar ik kan makkelijk genoeg wat anders vinden. Het heeft hoe dan ook geen zin om je druk te maken. Gewoon je ding blijven doen en hopen op het beste. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Bij fusies/overnames worden over het algemeen dubbele functies in beide organisaties ongeveer gelijk verdeelt om te voorkomen dat er een tweedeling blijft bestaan. Vaak wordt het ook gebruikt om van beide organisaties de beste mensen over te houden. Als je bij het kopende bedrijf zit heb je niet automatisch meer zekerheden. Een nieuwe organisatie zorgt wel voor meer en andere kansen. Dus hou je ogen en oren open en pak die kansen als je ze ziet. Reorganisaties/fusies/overnames etc zijn de beste momenten om leuke carrierestappen te maken.
Alle reacties Link kopieren
Als een bedrijf aan het reorganiseren is (en bij overnames en fusies is dat ook het geval) dan veroorzaakt dat altijd onrust en onzekerheid omdat werkzaamheden verschuiven en veranderen. Die onzekerheid is nooit leuk voor werknemers, maar je ontkomt er niet aan.

Vaak wordt het beter. Soms ook niet.

En de ondernemingsraad zou als eerste op de hoogte moeten zijn na de bestuurder inderdaad.
quote:Nicky_L schreef op 21 januari 2017 @ 20:43:

Drie fusies en een faillissement+doorstart meegemaakt en overleefd.

Een fusie gaat meestal wel gepaard met een reorganisatie, maar niet per se met gedwongen ontslagen in alle gelederen.



Bij fusies heb ik me nooit zorgen gemaakt. De reorganisaties voorafgaand aan het faillissement en na de doorstart waren wel eng. Ik ben in die tijd lid geworden van een vakbond.



Baanzekerheid heb je eigenlijk nergens meer. Verder heeft het geen zin om je druk te maken over situaties die je niet kunt beïnvloeden. Toen ik me dat realiseerde lukte het me beter om er niet over te piekeren.



Ik zou iedereen adviseren om een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten, en/of lid te worden van een vakbond. Of dit jou gaat helpen weet ik niet. Als je contract afloopt, kan het zijn dat je daar weg moet. Of het wordt verlengd, je weet het niet.



Je kunt wel proberen zoveel mogelijk duidelijkheid te krijgen over je toekomst bij deze werkgever. Praat met je leidinggevende. Vraag informatie bij de OR. Lees de stukken.

Als blijkt dat er eigenlijk geen toekomst voor jou is bij dit bedrijf, bespreek dan met je leidinggevende de mogelijkheden om zelf tussentijds ontslag te nemen als je een andere baan vindt. En ga solliciteren.



En verder gewoon je werk doen.



Succes!



Hoi,



Heb al rechtsbijstand die idd kan bijstaan in contractuele zaken, maar zover is het nog niet:).

Heb 2 weken geleden functioneringsgesprek gehad met leidinggevende, ze gaf aan dat als het aan haar ligt mijn contract zo snel mogelijk wordt omgezet naar 1 van onbepaalde tijd. Maar ze kan daar nu geen beslissing over nemen omdat ze zelf niet weet, hoe of wat toekomst zal brengen... Afwachten maar en ik ga werk supergoed blijven doen en minder stressen:).



Groeten,

Wolkje
quote:viva1966 schreef op 21 januari 2017 @ 22:51:

Bij fusies/overnames worden over het algemeen dubbele functies in beide organisaties ongeveer gelijk verdeelt om te voorkomen dat er een tweedeling blijft bestaan. Vaak wordt het ook gebruikt om van beide organisaties de beste mensen over te houden. Als je bij het kopende bedrijf zit heb je niet automatisch meer zekerheden. Een nieuwe organisatie zorgt wel voor meer en andere kansen. Dus hou je ogen en oren open en pak die kansen als je ze ziet. Reorganisaties/fusies/overnames etc zijn de beste momenten om leuke carrierestappen te maken.Wat wel raar en oneerlijk is vind ik dat het overgenomen bedrijf de werknemers nog 2 jaar werkzekerheid / vergoeding geeft als ze ontslagen worden. En de eigen mensen eigenlijk niks extra zekerheid:(. Maar ik ga er het beste van maken en zal wel zien wat toekomst biedt binnen huidig werk. Blijkt op bepaalde duur dat er geen plek voor me is ga ik zoeken. Er wordt gezegd dat de deadline voor de nieuwe structuur mei is.
Alle reacties Link kopieren
quote:wolkje75 schreef op 22 januari 2017 @ 14:06:

[...]





Wat wel raar en oneerlijk is vind ik dat het overgenomen bedrijf de werknemers nog 2 jaar werkzekerheid / vergoeding geeft als ze ontslagen worden. En de eigen mensen eigenlijk niks extra zekerheid:(. Maar ik ga er het beste van maken en zal wel zien wat toekomst biedt binnen huidig werk. Blijkt op bepaalde duur dat er geen plek voor me is ga ik zoeken. Er wordt gezegd dat de deadline voor de nieuwe structuur mei is.

Maar dat gaat dan vermoedelijk om de werknemers die bij het overgenomen bedrijf al een vast contract hebben. En dat is dan vaak ook onderdeel van de onderhandelingen. Ik ken ook iemand die noodgedwongen zijn bedrijf heeft moeten verkopen. Hij heeft het verkocht aan degene die ook al het personeel er bij over wilde nemen. De ander bood wel meer geld, maar wilde maar een deel van het personeel (lees: de jonge, goedkopere werknemers die ook makkelijk elders aan de slag kunnen).

Zo lang je een contract voor bepaalde tijd hebt ben je alleen zeker voor de duur van dat contract. En jou leidinggevende kan wel met jou verder willen, maar als ze van bovenaf terug wordt gefloten sta je met lege handen. Daarom doet ze jou nu nog geen keiharde toezeggingen. Het enige wat je nu kunt doen is je werk blijven doen en je oren en ogen goed open houden.
quote:wilma36 schreef op 22 januari 2017 @ 14:37:

[...]



Maar dat gaat dan vermoedelijk om de werknemers die bij het overgenomen bedrijf al een vast contract hebben. En dat is dan vaak ook onderdeel van de onderhandelingen. Ik ken ook iemand die noodgedwongen zijn bedrijf heeft moeten verkopen. Hij heeft het verkocht aan degene die ook al het personeel er bij over wilde nemen. De ander bood wel meer geld, maar wilde maar een deel van het personeel (lees: de jonge, goedkopere werknemers die ook makkelijk elders aan de slag kunnen).

Zo lang je een contract voor bepaalde tijd hebt ben je alleen zeker voor de duur van dat contract. En jou leidinggevende kan wel met jou verder willen, maar als ze van bovenaf terug wordt gefloten sta je met lege handen. Daarom doet ze jou nu nog geen keiharde toezeggingen. Het enige wat je nu kunt doen is je werk blijven doen en je oren en ogen goed open houden.



Bedoelde ook de mensen van mijn huidig bedrijf met een vast contract, die hebben dat ook niet. Wat ik eigenlijk bedoel is dat de werknemers van het overgenomen bedrijf veel meer voordeel/zekerheid hebben dan de werknemers die al jaren bij huidig bedrijf werken, dat is toch raar.



Dat ga ik idd doen, mijn oren en ogen goed open houden:)
De eersten met wie ze meestal niet verder gaan ... zijn helaas tijdelijken.

Tenzij ze geen vaste contracten hebben.



Maar die vaste contracten zijn moeilijker buiten te krijgen, dus die houden ze vaak zo lang mogelijk.



Ik weet niet hoe lang je contract nog loopt.

Maar ik zou tegen het einde toch écht naar iets anders gaan zoeken.

Of duidelijkheid vragen hoe het zit (maar vaak kunnen of willen ze dit toch niet zeggen tot 1 à 2 weken vooraf).



Je leidinggevende kan je dan wel willen houden ...

Maar als zij straks bijvoorbeeld 5 personen van de andere vestiging moet inpassen in haar team ... moet ze dit toch echt doen en krijg jij gewoon van boven haar hoofd geen nieuw contract meer.
quote:Mietrot schreef op 22 januari 2017 @ 16:17:

De eersten met wie ze meestal niet verder gaan ... zijn helaas tijdelijken.

Tenzij ze geen vaste contracten hebben.



Maar die vaste contracten zijn moeilijker buiten te krijgen, dus die houden ze vaak zo lang mogelijk.



Ik weet niet hoe lang je contract nog loopt.

Maar ik zou tegen het einde toch écht naar iets anders gaan zoeken.

Of duidelijkheid vragen hoe het zit (maar vaak kunnen of willen ze dit toch niet zeggen tot 1 à 2 weken vooraf).



Je leidinggevende kan je dan wel willen houden ...

Maar als zij straks bijvoorbeeld 5 personen van de andere vestiging moet inpassen in haar team ... moet ze dit toch echt doen en krijg jij gewoon van boven haar hoofd geen nieuw contract meer.



Ja dat vrees ik ook, geen vast contract dus zal het eerste eruit liggen.

Contract is een jaar, dus tot augustus.

Ik ben nu al mijn ogen en oren aan het open houden..

Pff waarom heb ik hiervoor een contract van onbepaalde duur opgegeven:(, en maar zeggen vorig jaar dat het zeker niet de bedoeling is mij maar een jaar te houden:(
Je kan natuurlijk ook tegen 't eind beginnen solliciteren.

Krijg je ergens een contract aangeboden ga je daarmee naar je baas (of de baas boven je baas).

Dat ze x tijd krijgen om te melden of je contract verlengd wordt ja dan nee.



Aan hen de keuze dan of ze je houden, ofdat je weg bent.





Ik heb het zelf overigens ook meegemaakt.

Ook tijdelijk, chronisch personeelstekort en mijn baas wou mij écht graag houden.

Maar 50 km verder zat nog veel personeel (al 3 jaar) ...

Alleen wilden die geen 50 km verder komen werken.



Het gevolg was wel dat mijn baas geen tijdelijken meer mocht aanwerven "want we hebben volk te over" (dixit baas boven baas).

Ik buiten lag.

En ze op de afdeling nog altijd met chronisch personeelstekort zaten.
quote:Mietrot schreef op 22 januari 2017 @ 16:45:

Je kan natuurlijk ook tegen 't eind beginnen solliciteren.

Krijg je ergens een contract aangeboden ga je daarmee naar je baas (of de baas boven je baas).

Dat ze x tijd krijgen om te melden of je contract verlengd wordt ja dan nee.



Aan hen de keuze dan of ze je houden, ofdat je weg bent.





Ik heb het zelf overigens ook meegemaakt.

Ook tijdelijk, chronisch personeelstekort en mijn baas wou mij écht graag houden.

Maar 50 km verder zat nog veel personeel (al 3 jaar) ...

Alleen wilden die geen 50 km verder komen werken.



Het gevolg was wel dat mijn baas geen tijdelijken meer mocht aanwerven "want we hebben volk te over" (dixit baas boven baas).

Ik buiten lag.

En ze op de afdeling nog altijd met chronisch personeelstekort zaten.



Ja zou wel graag willen blijven hoor, dus zou pas tegen het einde nieuwe job willen hebben. Maar weet ook uit ervaring dat het zoeken van een nieuwe job toch enkele maanden tijd in beslag neemt, vandaag dat ik nu gewoon mijn ogen en oren open hou.

Waarom kreeg je dan geen vast contract aangeboden ?
quote:wolkje75 schreef op 22 januari 2017 @ 17:00:

[...]





Ja zou wel graag willen blijven hoor, dus zou pas tegen het einde nieuwe job willen hebben. Maar weet ook uit ervaring dat het zoeken van een nieuwe job toch enkele maanden tijd in beslag neemt, vandaag dat ik nu gewoon mijn ogen en oren open hou.

Waarom kreeg je dan geen vast contract aangeboden ?



Geen budget.

En bazen die dus wilden dat mensen van 50 km verder de overstap maakten naar het "tweede hoofdkantoor" waar ik zat.

Maar dat gebeurde in praktijk dus al 3 jaar niet.



Toen mijn baas 3 zieke teamleden had en de boel zowat plat lag, kreeg ze er dus tijdelijk mij bij.

Maar na een tijd waren er 1.5 (1 helemaal, 1 half) terug en dus werd ik zogezegd "overbodig" volgens de knappe koppen boven haar.



Ze was er zelf dus ook absoluut niet tevreden mee, want er werd haar al 3 jaar extra mankracht beloofd vanuit hoofdkantoor 1 ... dat maar niet kwam.





(Nu was de hele sfeer en cultuur er ook prut, dus ik weet niet of ik een eventueel vast contract wel had getekend.

Het betaalde niet slecht en het was leuk voor een paar weken of een paar maanden of desnoods een jaar ... maar ik wou er eigenlijk echt niet vast komen te zitten.)
quote:Mietrot schreef op 22 januari 2017 @ 17:09:

[...]





Geen budget.

En bazen die dus wilden dat mensen van 50 km verder de overstap maakten naar het "tweede hoofdkantoor" waar ik zat.

Maar dat gebeurde in praktijk dus al 3 jaar niet.



Toen mijn baas 3 zieke teamleden had en de boel zowat plat lag, kreeg ze er dus tijdelijk mij bij.

Maar na een tijd waren er 1.5 (1 helemaal, 1 half) terug en dus werd ik zogezegd "overbodig" volgens de knappe koppen boven haar.



Ze was er zelf dus ook absoluut niet tevreden mee, want er werd haar al 3 jaar extra mankracht beloofd vanuit hoofdkantoor 1 ... dat maar niet kwam.





(Nu was de hele sfeer en cultuur er ook prut, dus ik weet niet of ik een eventueel vast contract wel had getekend.

Het betaalde niet slecht en het was leuk voor een paar weken of een paar maanden of desnoods een jaar ... maar ik wou er eigenlijk echt niet vast komen te zitten.)



Jij bent er dus bijgekomen na / midden in de fusie? Hoelang heb je daar gewerkt?

In augustus werd mij verteld dat ik om te beginnen een jaarcontract kreeg, ze waren op zoek naar senior positie en die had dan contract v onbepaalde tijd gekregen. Maar ze vonden mijn profiel ook zeer interessant en wilden mij ook graag binnen het bedrijf halen. Omdat ze geen headcounts meer kregen was dat contract voor mij dus van bepaalde duur , maar met bedoeling om het te verlengen na 1 jaar. Ondertussen is er geen senior bijgekomen, maar zitten we in fusie...
Alle reacties Link kopieren
Mijn werk zit ook midden in overname/reorganisatie. Het vervelendste vind ik dat het allemaal zo lang duurt. Elke keer is het weer afwachten wat de volgende stap brengt (te koop staan, een koper hebben, de daadwerkelijke verkoop, reorganisatie) en daar gaan maanden overheen, dus allerlei projecten worden uitgesteld, en niemand weet waar ie aan toe is. Ik heb geen tips eigenlijk. Wou gewoon ook even klagen :P
quote:minnim schreef op 22 januari 2017 @ 17:27:

Mijn werk zit ook midden in overname/reorganisatie. Het vervelendste vind ik dat het allemaal zo lang duurt. Elke keer is het weer afwachten wat de volgende stap brengt (te koop staan, een koper hebben, de daadwerkelijke verkoop, reorganisatie) en daar gaan maanden overheen, dus allerlei projecten worden uitgesteld, en niemand weet waar ie aan toe is. Ik heb geen tips eigenlijk. Wou gewoon ook even klagen :P



Hoi Mimi, sterkte met de overname/ reorganisatie.

Wat is de reden van de overname of reorganisatie?



Groeten,

Wolkje
Heb er al 2 meegemaakt (telkens overgenomen). Belangrijk is dat je weet dat soms beslissingen worden genomen boven je hoofd en dat je niet altijd hierop impact hebt en dat het dus niet te wijten is aan je eigen prestaties of die van je afdeling. Wat ik altijd wel belangrijk vond, is dat je vooral goed blijft werken desondanks de onzekerheid, je moet toegevoegde waarde blijven leveren en als je goeide managers hebt dan zullen ze dit wel opmerken. Ga uit van je sterktes en kunde, kwaliteit drijft altijd boven. Probeer ook positivisme uit te stralen (ook al is er veel onzekerheid) en probeer dit ook uit te stralen naar de collegas, super belangrijk. En elke verandering geeft nieuwe opportuniteiten of doorgroeimogelijkheden. Zij of hij die met onzekerheid goed overweg kan kan wel eens een winnaar worden... De enigste zekerheid die je hebt is de onzekerheid.

Succes en blijven volharden en positieve energie gewenst...
quote:DoeSunshine schreef op 22 januari 2017 @ 17:41:

Heb er al 2 meegemaakt (telkens overgenomen). Belangrijk is dat je weet dat soms beslissingen worden genomen boven je hoofd en dat je niet altijd hierop impact hebt en dat het dus niet te wijten is aan je eigen prestaties of die van je afdeling. Wat ik altijd wel belangrijk vond, is dat je vooral goed blijft werken desondanks de onzekerheid, je moet toegevoegde waarde blijven leveren en als je goeide managers hebt dan zullen ze dit wel opmerken. Ga uit van je sterktes en kunde, kwaliteit drijft altijd boven. Probeer ook positivisme uit te stralen (ook al is er veel onzekerheid) en probeer dit ook uit te stralen naar de collegas, super belangrijk. En elke verandering geeft nieuwe opportuniteiten of doorgroeimogelijkheden. Zij of hij die met onzekerheid goed overweg kan kan wel eens een winnaar worden... De enigste zekerheid die je hebt is de onzekerheid.

Succes en blijven volharden en positieve energie gewenst...



Thanks voor je positieve berichtje, doet deugd en je hebt gelijk hoor met negativiteit bereik ik niks. Ik ga idd super mijn best doen en positief zijn (niet dat ik zo negatief was) en hopelijk komt er snel meer duidelijkheid.

Hoe is het bij jou afgelopen die 2 overnames? Heb je telkens mogen blijven?



Groeten,

Wolkje
Jawel, maar ongeveer 2 jaar na overname is men pas echt begonnen met reorganisaties... Dus weet je elk bedrijf is een dynamisch iets die zich cst moet aanpassen aan de marktomstandigheden...en dus ben je nooit zeker van je job...daarom hecht ik veel aan positivisme...en moet je cst werken om je "rugzak" met je talenten te ontwikkelen...
quote:DoeSunshine schreef op 22 januari 2017 @ 20:36:

Jawel, maar ongeveer 2 jaar na overname is men pas echt begonnen met reorganisaties... Dus weet je elk bedrijf is een dynamisch iets die zich cst moet aanpassen aan de marktomstandigheden...en dus ben je nooit zeker van je job...daarom hecht ik veel aan positivisme...en moet je cst werken om je "rugzak" met je talenten te ontwikkelen...



Na 2 jaar pas?

Mijn huidig bedrijf & nieuw hebben gezegd dat ze deadline van mei voor hoofdkantoor hebben ontvangen. In mei moet dus de nieuwe structuur bekend zijn.



Wat bedoel je met cst?



Idd je hebt nooit zekerheid wat werk betreft , zelfs met een vast contract niet..
Alle reacties Link kopieren
quote:wolkje75 schreef op 22 januari 2017 @ 17:32:

[...]

Hoi Mimi, sterkte met de overname/ reorganisatie.

Wat is de reden van de overname of reorganisatie?



Groeten,

WolkjeDankje! De eigenaren waren de kleinkinderen van degene die het bedrijf begonnen was, en ze hadden er weinig interesse in. Dus ze hadden liever geld. Nu zijn we van een groot buitenlands bedrijf.
Hier heeft mijn vriend vorig jaar een overname meegemaakt. Het bedrijf wat het overnam wou een bepaald deel niet hebben. Daarnaast moesten er mensen uit. Er is toen met de vakbonden een plan gemaakt.

Hierin stond dat tijdelijke contracten niet verlengd werden en dat het afspiegeling op leeftijd ging plaats vinden. Er is bij hun niet gekeken wie beter zijn werk deed. Er moesten namelijk mensen met vast contract weg die perfect functioneerde en de collega's die er langer werkte maar slechter functioneerde mogen blijven.



Een troost er zijn een aantal specialisten die een tijdelijke contract hadden na de reorganisatie als nog in vaste dienst genomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven