Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!



Komen de volgende quotes jou bekend voor?



- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!



Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.



Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.



(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
Alle reacties Link kopieren
Toch wel fijn hoor, zon gal spuw topic.

De rust is wedergekeerd in huize Sleutelbos. Nou, wedergekeerd, de actie ligt nu bij het zoeken naar woonruimte in de omgeving Utrecht. Ze willen graag met zijn tweetjes (want dat is goedkoper) in een appartementje of kamer. En ook zo snel mogelijk. Dus alle registers los getrokken en alle hulplijnen ingezet.

Ik besef in eens dat de kans heel groot aanwezig is dat ik in binnen 2 weken het nest leeg heb. En dat voelt heel apart. Een beetje als vlinders in mijn buik, maar de soort met tanden...
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Alle reacties Link kopieren
Ow...



Dat is dus aan de ene kant fijn en aan de andere kant spannend en een beetje eng.



Maar troost je. Ik heb een paar vriendinnen wiens kinderen de deur al uit zijn en ze zeggen allemaal dat het contact met hun kinderen er eigenlijk leuker op is geworden. Omdat ze nu komen voor de gezelligheid en weer vertrekken voordat je je ergert. En omdat je daarheen gaat om koffie te leuten en niet om het vuile serviesgoed bij elkaar te zoeken. Dus houd moed en veel succes met jullie zoektocht.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Kom net thuis uit mijn werk. Pubert had tussenuur en heeft met vrienden thuis tosti gegeten, maar ook de zak paaseitjes opgemaakt, zoutpot in de fik gezet, zandporen naar binnen. Ik gun ze echt een tosti eten maar niet zo. Hij is nu bezig om het hele huis te stofzuigen en hij had nog zo aan zijn vrienden gevraagd om op te ruimen. Als ik zeg dat hij eind verantwoordelijk is kijkt hij mij glazig aan.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Alle reacties Link kopieren
Ceylon,



Hoe is Lonneke d'r haar geworden? Is ze erblij mee?
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Alle reacties Link kopieren
Nou, het is heel anders geworden dan ze had verwacht, omdat ze wedstrijdmodel is. Dus dan maken ze dingen die nou net nog (bijna) niemand heeft en niet iets waar pinterest & co mee overspoeld zijn. Maar het is wel heel leuk geworden.



De foto mag niet op internet verschijnen, want dan worden ze gediskwalificeerd, maar als ie door de jury gekeurd is en we krijgen groen licht, dan zal ik hem hier wel eens neerzetten. Ze is zo professioneel opgemaakt dat ze zichzelf niet eens herkende dus ik heb er alle vertrouwen in dat dat wel een keertje kan.



En mochten ze er een prijs mee winnen, dan moet ze dus mee naar Barcelona, in oktober. Wat een straf. De bedoeling van die wedstrijd is vervolgens dat ze exact hetzelfde kapsel nog een keer maken. Dus over uitgroei maken we ons voorlopig geen zorgen.



Het was wel heel speciaal om eens mee te maken hoe zo´n foto tot stand komt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
O ik ben heel benieuwd!
Hier hebben de kinderen nieuwe roosters. Dat is altijd in de week van 1 februari. De jongens hebben nu allebei veel 1e en 2e uren vrij. In totaal niet minder uren juist net meer, dus hebben ze ook meer 7e en 8e uren wel les.



Jongens balen nogal, want die ochtenden vrij voelen minder als echte vrije tijd. Ze slapen iets langer, nemen meer tijd voor ontbijt en aankleden etc. Ik moet daarin ook weer even mijn ritme vinden.



Enkele ochtend moet er natuurlijk wel één vroeg op, dus was ik er om 7.15 uit een nu nog steeds niet aangekleed. Badkamer is nu vrij geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Dat rooster... Ik vind het zo heftig dat zoon (1e klas) elke dag les heeft van 8:30 tot 15:15 uur. Geen een vrije middag. Maar in de tweede schijnt hij er zelfs nog een paar dagen tot 16:30 uur bij te krijgen. Wat zijn dat voor dagen?!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nelladella1 schreef op 01 februari 2017 @ 08:59:

Dat rooster... Ik vind het zo heftig dat zoon (1e klas) elke dag les heeft van 8:30 tot 15:15 uur. Geen een vrije middag. Maar in de tweede schijnt hij er zelfs nog een paar dagen tot 16:30 uur bij te krijgen. Wat zijn dat voor dagen?!



Heeft ie nog mazzel, Lonneke had in het eerste jaar wel op één dag ´maar´ zes lesuren (14.20) maar ook eentje met acht (16.10). Dan nog tien km fietsen dus tel er nog drie kwartier bij op.



En dan hebben ze in de eerste nog niet eens álle vakken, er komt in de tweede nog Duits bij en (als ik me goed herinner), economie en scheikunde, maar toen verviel ICT en omdat ze alleen blokuren gymles geven had ze het eerste jaar vier lesuren gym en daarna in elk jaar nog maar twee.

In de vierde (geldt voor de havo, op het gym mag je een jaartje extra) had ze vervolgens alleen nog haar examenvakken, plus gym, levensbeschouwing, CKV en LOB (beroepskeuze) en het profielwerkstuk. Dit jaar heeft ze geen levensbeschouwing meer, het pws is af maar er is wel weer een mentoruur bij gekomen.



Ik heb inmiddels dan ook diep respect voor de roostermaker.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Nelladella1 schreef op 01 februari 2017 @ 08:59:

Dat rooster... Ik vind het zo heftig dat zoon (1e klas) elke dag les heeft van 8:30 tot 15:15 uur. Geen een vrije middag. Maar in de tweede schijnt hij er zelfs nog een paar dagen tot 16:30 uur bij te krijgen. Wat zijn dat voor dagen?!

Ik sta daar nooit zo bij stil zolang het geen invloed heeft op mijn bezigheden. Mijn insteek is meer dat het is zoals het is. En meestal voegen mijn dingen zich er wel weer om heen.



Op de school van mijn zoons hebben ze vakken die niet het hele jaar gegeven worden of ongelijk verdeelde uren. Levensbeschouwing is een half jaar twee uur per week en half jaar niet. Gym is 2x2 uur een half jaar en 1x2 uur het andere halve jaar. Je kunt in een klas zitten die én levensbeschouwing heeft én 2x2 uur gym. Tja dan is je week vol het ene half jaar. Het andere halve jaar niet.

Er waren vorig jaar ouders die daar officieel bezwaar tegen hebben gemaakt. Dat zou niet eens in mij zijn opgekomen dus ik heb me er niet bij aangesloten.
Alle reacties Link kopieren
Oke. Stel: (hypothetisch; ben benieuwd naar jullie mening )



Je puberdochter van 16 jaar wil naar een groot feest met veel onbekenden (feest van 3 personen met elk grote gastenlijst, en iedereen mocht 2! introducés meenemen). Lokatie? Stad 20 km verderop. Met wie? Een jongensnaam, "een kennis", nooit gezien, 21 jaar, zou haar met de auto thuisbrengen. Leeftijd andere genodigden? Tussen ongeveer 17-24 jaar. Wat wil ze? Thuiskomen om 3.00 uur.



Argumenten 'voor'? Iedereen mag dat, ik heb toch netjes vervoer geregeld, ik heb geen school de volgende dag en kan uitslapen, gun mij dat nou, nou ik weet nog niet of en hoeveel ik ga drinken, dat wil ik op dat moment zelf beslissen, of ik daar zin in heb, nee ik stap niet in de auto als *** gedronken heeft.

Argumenten 'tegen'? Iedereen is ouder dan jij, natuurlijk 'mogen' ze op hun 23ste naar een feest tot 3.00, maar jij bent 16. Ik vind 3.00 veel te laat, dacht eerder aan max half 1. Hoezo kun je niet beloven of en hoeveel je max gaat drinken? Wie is die ***? Hoe betrouwbaar is hij? (Waarom kennen we jouw vrienden niet?)



En dan nogmaals bovenstaande situatie, maar dan met puber zoon, (ipv dochter).

Verandert dit dan wat vlgs jou?



Wat is 'redelijk'?
Met een nobele onbekende zouden ze hier niet naar een stad gaan op hun 16.

Daar wachten ze maar mee tot hun 18de.



Dat ze die kerel of die vrouw dan eerst maar es komen voorstellen.

En dan zal ik wel oordelen of ik hem / haar betrouw.





Als ze effectief zou mogen gaan, is het dan een optie dat jij haar zelf haalt om 1 uur of 1u30*?

3 uur met een stel onbekenden en mogelijk drank zou mij wat teveel ineens zijn.

Hoe gaat ze bovendien oordelen of iemand "te veel op" heeft, als ze zelf (half) dronken is?



*Zelf mocht ik op mijn 16de meestal tot 1 à 1u30. Hing een beetje af van welk feestje het was.

Ik had wel klasgenoten die rustig tot 2 à 3u mochten wegblijven.



Jongen / meisje zou mij weinig verschil geven. Ze blijven 16 en het blijft een nest onbekenden.
Mijn tieners van dezelfde lft ongeveer gaan alleen naar feesten met vrienden, en met leeftijdsgenoten.

Dus als 1 van hun met dit verhaal zou komen, nee. Mag van mij niet. Ook omdat de vriend een onbekende is. En 21 jaar. En omdat het 20km verderop is. En tot 3 uur. Niet makkelijk snel weg gaan bij club onbekenden met alcohol en volwassenen. Een nee voor dochter en voor zoon.



ik denk even na wat ik zou aanbieden als mogelijkheid.
Mocht ze perse willen dan zou ik er opstaan haar zelf op te halen en te brengen, ophalen is dan 0100 maximaal. Omdat er alcohol bij is en volwassenen. En telefoonnummer en adres van bewoners natuurlijk. Alleen onder die voorwaarde, en als ze dit niet wil gaat het niet door.
Alle reacties Link kopieren
Lastig... denk dat ik toch nee zeg omdat ik niemand van dat feest ken. Maar aan de andere kant, mijn dochter van 15 is laatst met haar nichtje van ook 15 naar een feest in dorp van nichtje geweest. Maar daar gingen mijn zussen ook heen en was een dorpsfeest. Maar ik wist dat ze niet ging drinken, want dat vind ik toch wel een puntje...

En thuis gebracht worden door een jongen die ik niet ken? Echt niet! Dan haal ik haar op, iets teveel ongelukken gehoord van jonge bestuurders tegen bomen enzo.... Dus het is een nee en heel misschien een ja, maar dan met duidelijke afspraken over alcohol en dan haal ik ze op.
Alle reacties Link kopieren
Dan heb ik ook een vraag, zouden jullie je dochter van dan net 16 met nog 7 meisjes van ook 16, een week op vakantie laten gaan naar een jongerencamping op Terschelling?
Ja
Alle reacties Link kopieren
Bedankt v jullie antwoorden. Merk dt jullie een beetje op hetzelfde spoor zitten als ik. Teveel onbekende factoren, onbekende jongen, onbekende lokatie, onbekend of en hoeveel drank, te late tijd, te ver weg, etc. We hebben nu gezegd OF om 1.30 uur thuis afgezet, OF we halen je op om half 1.

'Lift' wilde niet al om 1 uur het feest verlaten om puber thuis te brengen, (wat op zich ook begrijpelijk is mss voor een jongen van 21), maar half 1 is 'natuurlijk - veel - te - vroeg ' dus nu wordt er ernstig gezocht naar ander vervoer zodat eindtijd van half 2 gehanteerd kan worden.



Pfff, ik vind het ingewikkeld hoor! Die puberteit..!

Het lijkt wel of er elke dag nieuwe 'issues' zijn, nieuwe grenzen om te verleggen, nieuwe dilemma's om over na te moeten denken. .!

Het is hier nooit meer eens 'gewoon gezellig', er loopt nonstop een sarcastische puber vanalles van ongewenst commentaar te voorzien!



manybe : zou ik moeilijk vinden. Wie zijn die meiden..? Ken je die ? Ken je de ouders?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken er 2 en van 1 daarvan ken ik de ouders. Ik heb gister gebeld met beide moeders en dat waren goede gesprekken, voor mij ook wel een eye opener, over 2 jaar gaat ze waarschijnlijk studeren (nu in het 4e van gym) dus dan moeten we haar ook loslaten.

Voor ons is op vakantie gaan met vriendinnen na aarzelen toch akkoord, maar niet naar deze camping, ik denk nml dat ze daar zelf ook niet gelukkig van wordt en dat was ze wel met me eens.
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter zou ik zonder problemen een weekje laten kamperen op terschelling met haar vriendinnen als ze volgend jaar 16 is.

wat het feest betreft, dat zou mogen indien ik haar op zou halen. niet terugfietsen met een onbekende jongen.



op de school van mijn kinderen hebben ze in klas 1-3 ook les van 8.30-15.00 uur en dan nog twee keer 45 minuten fietsen. Pittig, maar wel fijn dat ze elke dag even lang hebben. Oudste zit nu in klas 4 en heeft een profiel gekozen. daardoor zijn de lessen nu wisselend, en hebben ze tussenuren. Soms een korte dag, maar op woensdag heeft ze van 8.30-16.25. dan is ze pas om kwart over vijf thuis. En dan na het avondeten nog een berg huiswerk of de volgende dag een proefwerk. Dat vind ik veel pittiger dan die gelijke dagen uit de eerste klas.



Ceylon wat leuk, ben ook erg benieuwd naar de foto's!



wat ik op dit moment moeilijk vind is het humeur van oudste. Het ene moment is ze zo down, zo triest en chagrijnig dat ik twijfel of ik met haar langs een arts moet. Ze zit dan zomaar 's ochtends op de bank te huilen, heel negatief zelfbeeld, .... en een week later is het een en al positiviteit, fantastische vriendinnen, het leven is mooi. moeilijk om er zo in mee te gaan.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Even een tip voor als je net als ik met je pubermonster in de fase zit waarin elke conversatie in een discussie/ruzie uitmondt en je hem toch wil duidelijk maken dat hij zijn taken moet doen: een spoor van snoepjes vanaf voordeur tot vuilniszakken werkt, proefondervindelijk bewezen bij deze.
Alle reacties Link kopieren
quote:lotus77 schreef op 03 februari 2017 @ 12:13:

Even een tip voor als je net als ik met je pubermonster in de fase zit waarin elke conversatie in een discussie/ruzie uitmondt en je hem toch wil duidelijk maken dat hij zijn taken moet doen: een spoor van snoepjes vanaf voordeur tot vuilniszakken werkt, proefondervindelijk bewezen bij deze.





( *Maakt nu een spoor van snoepjes naar vuilniszakken, stofzuiger, rondslingerende vieze was en huiswerk *)
Alle reacties Link kopieren
Die puber van mij is echt een nagel aan mijn doodskist. Hij gaat het weekend weg en ik ben ruim twee uur bezig met hem z'n kamer op te laten ruimen en z'n tas te laten inpakken. En maar de boel traineren, zichzelf voortdurend afleiden. En dan liggen er hoopjes in te pakken spullen in zijn kamer en door de huiskamer en dan vindt hij dat hij ingepakt heeft en staat hij ineens onder de douche.



Twee uur van m'n kostbare tijd. Ik moet hem nog wegbrengen ook en zit ook in een strak schema.



Ik ben zo boos. Zou hem wel willen sláán (doe het niet hoor).
Alle reacties Link kopieren
Manybe : dat zou voor mij wel verschil uitmaken in hoeverre ik het los zou kunnen laten; of ik die andere meiden ken/vertrouw. Ook in gesprek gaan met die andere ouders is erg slim, want wrs zitten die met dezelfde angsten en vragen. Zou mij ook steun geven in het los maak proces. (Want dat is het idd)



Dat grillige dat je omschrijft herken ik heel erg, gruffalo ! Ik ben zelfs al naar praktijkondersteuner geweest met Puber, voor een intake gesprek. Puber is nog 1x zelfstandig gegaan zonder mij, en heeft het toen afgedaan als 'onzinnig'. "JA, DUH, IK GA TOCH ZEKER NIET EEN UUR LANG OVER MEZELF PRATEN..!?"

Hier de hele dag sarcastische opmerkingen, laag zelfbeeld, depressieve gevoelens, passief, zwartgallig, en dan nèt als je denkt dat de maat vol is, hoor je ineens weer vrolijk gelach of ge-zing, en lijkt er geen vuiltje aan de lucht.
quote:Nelladella1 schreef op 03 februari 2017 @ 13:30:

Die puber van mij is echt een nagel aan mijn doodskist. Hij gaat het weekend weg en ik ben ruim twee uur bezig met hem z'n kamer op te laten ruimen en z'n tas te laten inpakken. En maar de boel traineren, zichzelf voortdurend afleiden. En dan liggen er hoopjes in te pakken spullen in zijn kamer en door de huiskamer en dan vindt hij dat hij ingepakt heeft en staat hij ineens onder de douche.



Twee uur van m'n kostbare tijd. Ik moet hem nog wegbrengen ook en zit ook in een strak schema.



Ik ben zo boos. Zou hem wel willen sláán (doe het niet hoor).

Zou het kunnen dat dat zelf inpakken nog een stap te ver is? Mijn veertienjarige kan dat wel. Mijn zestienjarige nog niet.



Die heeft sturing nodig. Eerst bespreken we wat ik van hem verwacht en daarna hakken we het in stukjes. Eerst opruimen, dan bv iets eten, dan alles opzoeken en dan kom ik erbij om het ook echt in te pakken. We spreken daarvoor dan echt tijden af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven