Geld & Recht alle pijlers

Gemeenschap van goederen

20-01-2017 20:36 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner verkocht een huis voor ons huwelijk. Met o.a. dat geld kochten wij (tijdens ons huwelijk) een nieuw huis. Nu gaan we na meer dan 2 decennia scheiden. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Toch wil mijn partner de inleg van het geld voor de aanschaf van ons huis loskoppelen van het 'getrouwd zijn in gemeenschap van goederen'.

Ik ben geneigd hier enigszins in mee te gaan. Maar doe ik daar goed aan?
Alle reacties Link kopieren
Helder Geronimo2, dank je.

Het moet inderdaad iets toevoegen. Ik moet verder met de kinderen, maar ook met haar in relatie tot de kinderen. En in relatie tot elkaar. In alle eerlijkheid, ik ben er kapot van...ik wil dit ook niet (klinkt als een klein kind, ik weet het)... Maar je hebt gelijk, het moet iets toevoegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gordijn87 schreef op 20 januari 2017 @ 21:45:

[...]

Maar reken er ook even op na of ze recht heeft op een deel van je pensioen, want dat zou best wel eens kunnen (x% gebaseerd op periode van jullie huwelijk) dit kost jou dan uiteraard ook geld.Helder, doe ik (doen wij ) Dank je.
quote:gordijn87 schreef op 20 januari 2017 @ 20:49:

Hij had hier twintig jaar geleden over na moeten denken, vind het wel beetje lafjes nu opeens hier op terug te komen. Je hebt uiteraard lief en leed gedeeld twintig jaar lang en twintig jaar geleden was het geen punt toen jullie huwde in gemeenschap van goederen. Dan moet hij er mijn inziens nu ook geen punt van maken.Dit (maar dan 'zij' waar 'hij' staat).
Alle reacties Link kopieren
Hou er rekening mee dat als jullie beslissen om haar haar inleg te laten houden de belasting dit als schenking ziet. Dat betekent dat er schenkingsbelasting over betaald moet worden.



Zeg dat inleg 50.000 was. 25.000 is al van haar, over de 25.000 die jij haar zou schenken krijgt zij vrijstelling over 2122 euro. Over de rest betaalt zij belasting.
Alle reacties Link kopieren
Jullie kunnen ook afstand doen van elkaars pensioen als compensatie voor evt wel terugbetalen.



Je kan t bedrag ook spreiden over meerdere jaren. Dan kan je meerdere keren van de vrijstelling gebruik maken.



Je kan ook aan de kinderen schenken. Dat is ruim 5000 per jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:veensteker schreef op 20 januari 2017 @ 21:51:

Hou er rekening mee dat als jullie beslissen om haar haar inleg te laten houden de belasting dit als schenking ziet. Dat betekent dat er schenkingsbelasting over betaald moet worden.



Zeg dat inleg 50.000 was. 25.000 is al van haar, over de 25.000 die jij haar zou schenken krijgt zij vrijstelling over 2122 euro. Over de rest betaalt zij belasting.

Dank je, veensteker!

En ook voor de tweede tip :-)
Tja, daar had ze echt eerder aan moeten denken. Dat kan nu niet meer. Dat had ze voor die tijd moeten laten beschrijven. Ik zou daar eerlijk gezegd ook niet in meegaan, het zal niet een enorm bedrag zijn, uit die tijd (?), dus helaas pindakaas. Jij zit waarschijnlijk vast aan de PA, dus kan ze op die manier haar geld terugzien.
quote:gelderka schreef op 20 januari 2017 @ 22:22:

Ik denk dat ze wil meten met twee maten:



Allimentatie? Heeft zij recht op! De Wet! Recht!

Pensioen? 50/50, daar heeft zij recht op! Dat zegt de Wet! Recht moet geschieden!

Geld van 20 jaar geleden? Dat is van háár.



Ja, ja.Dat dus. Ze is getrouwd in GvG, als ze dar anders had gewild had ze dat eerder moeten bedenken en bespreken, daar moet je niet ineens mee aankomen als je uit elkaar gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 20 januari 2017 @ 21:08:

[...]





Voor mij wel. Jullie hebben (neem ik aan) samen besloten om kinderen te krijgen en ook samen besloten dat zij stopte met werken. Daardoor heeft zij nauwelijks pensioen straks en dat zal ze toch op de één of andere manier moeten zien op te vangen. Juridisch gezien heeft ze echter geen kans en hoe netjes je wilt zijn hangt ook een beetje af van de reden waarom je uit elkaar gaat. Als zij al een nieuwe lover op de stoep heeft staan zou ze de boom in kunnen. Als jij vreemd bent gegaan is het toch ook weer anders.



Precies dit.

Dus ja, je uitleg maakt wat mij betreft wel degelijk uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd wat je gaat doen zencacher, laat je dat je nog weten?



Ik zou haar niet nog extra haar inleg geven om de redenen die hier eerder al zijn genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, goeie grap! Nee even serieus, dit is natuurlijk gewoon zotteklap: je bent in GvG getrouwd of je bent het niet. Zo simpel is het, het is een contract en de voorwaarden kun je niet achteraf zomaar even wijzigen (en al helemaal niet in de ogen van de belastingdienst).



Ik zou zeggen: ga eerst maar eens alles doorrekenen en de boedelverdeling/alimentatie etc. regelen. Kijk je daarna of je nog een schenking wil doen en zoja hoe hoog.
Alle reacties Link kopieren
quote:chocolol schreef op 21 januari 2017 @ 00:06:

Ik ben wel benieuwd wat je gaat doen zencacher, laat je dat je nog weten?



Ik zou haar niet nog extra haar inleg geven om de redenen die hier eerder al zijn genoemd.Ja, als we er uit zijn, wil ik best vertellen wat we hebben afgesproken. Denk alleen dat we wel wat tijd nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 21 januari 2017 @ 00:11:

Hahaha, goeie grap! Nee even serieus, dit is natuurlijk gewoon zotteklap: je bent in GvG getrouwd of je bent het niet. Zo simpel is het, het is een contract en de voorwaarden kun je niet achteraf zomaar even wijzigen (en al helemaal niet in de ogen van de belastingdienst).



Ik zou zeggen: ga eerst maar eens alles doorrekenen en de boedelverdeling/alimentatie etc. regelen. Kijk je daarna of je nog een schenking wil doen en zoja hoe hoog.Helder, dank je!
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 21 januari 2017 @ 00:11:

Hahaha, goeie grap! Nee even serieus, dit is natuurlijk gewoon zotteklap: je bent in GvG getrouwd of je bent het niet. Zo simpel is het, het is een contract en de voorwaarden kun je niet achteraf zomaar even wijzigen (en al helemaal niet in de ogen van de belastingdienst).



Ik zou zeggen: ga eerst maar eens alles doorrekenen en de boedelverdeling/alimentatie etc. regelen. Kijk je daarna of je nog een schenking wil doen en zoja hoe hoog.



Echt precies wat ik wilde zeggen!



Ook wat hierboven gezegd wordt, van meten met twee maten, enzo....

Of ziet ze af van de partneralimentatie, nu ze toch zelf weer aan het werk is? Of vindt ze dat wel een "consequentie" van 20 jaar getrouwd zijn?
Alle reacties Link kopieren
Omrekenen van guldens naar euro's, dan nog de inflatiecorrectie van 20 jaar... Blijft er dan nog wel iets over van het bedrag of is het puur moeilijk doen om moeilijk te doen?

Nadenken over haar verlies door het minder werken en dergelijke is op zich nog wel logisch. Maar het voorstel van de OP is - *scroll, scroll naar een prachtig woord wat al in het topic stond* - zotteklap
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon 50/50. Dan hadden jullie maar huwelijksvoorwaarden op moeten stellen. Dit is wat jullie zijn aangegaan bij het aangaan van jullie huwelijk en waar jullie beiden achter stonden.
Alle reacties Link kopieren
Ook belastingtechnisch kunnen hier nog wel wat haken en ogen aan zitten als je het anders doet.
Alle reacties Link kopieren
Nee
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De wetgever heeft gewoon vastgelegd hoe dit soort zaken afgehandeld dienen te worden. Dus: alles 50/50 want GvG. PA afkopen moet je nooit doen, want als je ex-partner in de bijstand komt gaat de gemeente alsnog de PA op je verhalen.



En daar weer bovenop: nooit morele overwegingen gebruiken om je ex meer toe te bedelen dan waar deze recht op heeft, want we doen in dit land niet aan het aanwijzen van een schuldige voor een scheiding. Er zijn heel veel wetten en regelingen die van toepassing zijn op precies jullie 13 in een dozijn-situatie. Jezelf tekort doen slaat echt nergens op. Er is ook geen reden voor of aanleiding toe.
Alle reacties Link kopieren
" Er zijn heel veel wetten en regelingen die van toepassing zijn op precies jullie 13 in een dozijn-situatie."



Oef, pijnlijk helder!
Alle reacties Link kopieren
[quote]Amand schreef op 21 januari 2017 @ 09:16:

De wetgever heeft gewoon vastgelegd hoe dit soort zaken afgehandeld dienen te worden. Dus: alles 50/50 want GvG. PA afkopen moet je nooit doen, want als je ex-partner in de bijstand komt gaat de gemeente alsnog de PA op je verhalen.



Niet alleen als partner in de bijstand komt, heb je een probleem. Mocht je dat zelf gebeuren (niet daarvan uitgaande, maar ken je situatie niet), dan gaat de gemeente niet akkoord met het "wegschenken" door jou van vermogen waar je recht op had. En dat heeft consequenties voor je uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Dank je, Switchfoot!
Alle reacties Link kopieren
Er is goed gereageerd op mijn vraag. Veel zaken om te onderzoeken en te bespreken.

Allemaal dank hiervoor!!
quote:gelderka schreef op 20 januari 2017 @ 22:22:

Ik denk dat ze wil meten met twee maten:



Allimentatie? Heeft zij recht op! De Wet! Recht!

Pensioen? 50/50, daar heeft zij recht op! Dat zegt de Wet! Recht moet geschieden!

Geld van 20 jaar geleden? Dat is van háár.



Ja, ja.Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
En hebben jullie het al besproken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven