Werk & Studie alle pijlers

werkweigering?

23-01-2017 11:28 31 berichten
Mijn werkgever heeft mij gevraagd om mijn eigen ontslag om bedrijfseconomische gronden te regelen bij het UWV. Wel uit naam van de werkgever overigens... als ik dit niet wil doen... valt dit dan onder werkweigering? Ik vind het zo bijzonder dat ik het moet doen...
quote:Girlmusic schreef op 23 januari 2017 @ 12:15:

TO, voor de duidelijkheid.



Heeft jouw werkgever jou in de jouw hoedanigheid als secretaresse gevraagd om het papierwerk/ proces mbt ontslag bij uwv in werking te stellen?



Of heeft hij jou gevraagd om zelf ontslag te nemen op bedrijfseconomische gronden.



In het eerste geval vraagt hij jou niet om onslag te nemen maar waarschijnlijk om het voorwerk alvast te regelen. Iets wat je waarschijnlijk vaker doet? Daarna krijg jij bericht van uwv om je te verweren.Ik mag het ontslag vanuit de werkgever aan gaan vragen. Dat komt omdat ik hem op iets gewezen heb waar hij juridisch de mist in ging... En nee dit werk doe ik niet vaker dus voor mij ook nieuw.
Alle reacties Link kopieren
Als een werkgever van mening is dat hij personeel moet ontslaan wegens bedrijfseconomische redenen, moet hij daarvoor eerst toestemming krijgen van het UWV. Zonder toestemming van het UWV mag hij je niet ontslaan . Hij moet daarvoor dus eerst die toestemming tot ontslaan vragen bij het UWV:

https://www.connexys.nl/t ... 0665C67BC54333C189D5580A8



Als jij zijn secretaresse bent zou het op zich niet zo vreemd zijn als hij je zou vragen deze procedure te starten. Maar ten overvloede: hij kan je pas daadwerkelijk gaan ontslaan als hij daarvoor eerst toestemming heeft gekregen van het UWV.
Is het niet zo dat als jij nu je eigen ontslag aanvraagt (ipv je werkgever) dat je dan verwijtbaar werkloos bent en dus geen ww krijgt?
Even voor de duidelijkheid... ik ben op de hoogte van de wet en regelgeving omtrent het ontslag ed.



Mijn vraag is: in plaats van koffie halen of te notuleren, maar ik nu de collectieve ontslagaanvraag indienen. Ik ben dan zelf onderdeel van het collectief. Dus echt als werktaak....
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 23 januari 2017 @ 12:55:

Is het niet zo dat als jij nu je eigen ontslag aanvraagt (ipv je werkgever) dat je dan verwijtbaar werkloos bent en dus geen ww krijgt?TO zou namens haar werkgever ontslag moeten vragen, dus dat staat er los van.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Of dit handig hangt een beetje van de situatie af. Als je dit als PA van de directeur doet (de rol dus) voor een persooneelslid (jij dus, de persoon) dan kan het theoretisch wel natuurlijk. Er staat nergens dat dit traject door een leidinggevende gedaan moet worden. Voordeel is dat je volledige controle over het traject hebt, maar zorg wel dat alles heel duidelijk is gedocumenteerd om te voorkomen dat het lijkt op er mee instemmen of zelf ontslag nemen. Ik neem aan dat als jij het niet doet, iemand anders het wel doet en je uiteindelijk toch je baan kwijt bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven