Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
quote:cybermeisje schreef op 18 januari 2017 @ 21:53:

[...]

En dan vinden ze het raar dat mensen het idee hebben dat mensen met een hoge studieschuld een lekker studentenleven hebben gehad, met zuipen en feesten. Terwijl dat echt niet het geval is.

Ook zonder torenhoge studieschuld kun je feesten tijdens je studie, genoeg klasgenoten die dat deden en ernaast gewoon een goede bijbaan hadden.

Deeltijdstudie is gewoon iets heel anders.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wat is er weer veel geschreven na mijn vorige berichtje.



Die viva klinkt niet als interessant voor mij.



Studeren en feesten kan ook vast wel zonder studieschuld. Ik heb er geen ervaring mee. Niet gestudeerd. Mijn man wel een had geen schuld maar wel zeer behulpzame ouders.



Morgen begint de 4de week van het nieuwe jaar alweer.

Ik denk niet dat we vandaag nog geld uitgeven. Dus heb ik de boel vast opgeteld.

Zeer tevreden: 103.53 waarvan 86.53 voor boodschappen en 17 euro voor een nieuwe koplamp. Verder niets uitgegeven.



Wel vandaag 5000 euro overgemaakt naar de hypotheek. Worden de lasten weer wat lager.

En over de gehele looptijd gezien scheelt dat ruim 2200 euro. En die 5000 (en meer) moet toch een keer betaald.



Ben er blij mee. Wie weet later dit jaar nog eens 5000.

Afwachten hoe het jaar verder loopt. Dit kon prima.
Heeft iemand hier tips voor een handig Excel bestand.

Ik wil dit jaar mijn uitgaven eens beter bijhouden.

En doe dat nu op papier maar dat vind ik bij nader inzien toch niet zo overzichtelijk.

Zou iemand zijn bestand met mij willen delen?
Die budgetviva is volgens mij ook niets voor mij Ik ben juist superblij als we geen schulden meer hebben haha.



Duurzame kleding vind ik superinteressant trouwens. Het liefst zou ik toe kunnen met zo af en toe een duur maar duurzaam stuk kopen. Zoiets als dat wollen, lange grijze vest dat ik nu al zo'n 9 jaar heb, en die nog steeds mooi is en heerlijk zit (maar die toen wel 100,- was, en dat geld heb ik nu echt niet meer voor een vest). Voor nu gaat dat niet, maar ik merk dat ik met kringlopen een heel eind kom. Zelfs met mijn maat (48/50) heb ik al een leuk aantal kledingstukken gevonden die helemaal bij mij passen. Meestal zit er niets bij voor me, maar ik blijf het in de gaten houden. En als ik wat goedkopers koop, doe ik er wel nog steeds zo lang mogelijk mee. Ik weet ondertussen aardig wat ik mooi vind en wat bij mij past, en ik vind het niet erg om vijf dezelfde zwarte shirts met lange mouwen te hebben, als ik maar wat schoons aan kan trekken.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tip over de Benetton wollen vestjes trouwens, die zien er fijn uit. Wel jammer dat "mijn" kleurtjes er niet echt (meer) bij zitten...

Ben nu zelf bezig met diverse breiprojectjes, maar voor het "echte" kleding in fijne steekjes heb ik niet zoveel geduld. Ik heb wel nu een zelfgebreide trui en vest (bulky wol) en die zijn super fijn. En vast ook best duurzaam omdat ik tweedehands wol heb gebruikt. Daardoor kostte de ene trui me maar 8 euro (en van de wol die over is kan ik best nog sokken, mutsen, sjaals etc. breien), de andere 10 euro (ook daar wat wol over). Arbeidsuren uiteraard niet meegerekend.



Met de naaimachine kan ik de basics wel (broek inkorten, een rechte naad stikken, simpel rokje), maar echt mooie goed passende kleding maken met een nette afwerking is een kunst die ik nog niet beheers. Het lijkt me fantastisch om je eigen patronen te kunnen maken of patronen te kunnen aanpassen op je lichaam. Echt goed zittende kleding naar eigen smaak en inzicht. Wie weet in de toekomst met meer oefening. Mijn moeder maakte altijd van alles voor ons als kind, heb ik erg leuke herinneringen aan.
Week 3: 115,- aan boodschappen gedaan. Wel inclusief de banketbakker en wat extra dingen ivm verjaardagsfeestje.
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 21 januari 2017 @ 17:35:

Heeft iemand hier tips voor een handig Excel bestand.

Ik wil dit jaar mijn uitgaven eens beter bijhouden.

En doe dat nu op papier maar dat vind ik bij nader inzien toch niet zo overzichtelijk.

Zou iemand zijn bestand met mij willen delen?

Ik hou zelf niet alle uitgaven bij, wel heb ik een overzicht (geen Excel, maar wel een spreadsheet in de Cloud) waarin alle maandelijkse uitgaven terugkomen en alle jaarlijkse/anderszins periodieke uitgaven omgerekend naar een bedrag per maand.

Maar ik heb wel een tip: werk met kleurcodes. Ik vind dat zelf in elk geval heel handig. Elke uitgave krijgt een kleur: groen, oranje of rood. Rood is noodzakelijke uitgave, oranje iets minder noodzakelijk en groen is helemaal niet noodzakelijk. Zo zie ik dus heel snel of ik veel geld voor de fun uitgeef of niet. En als er bezuinigd zou moeten worden zou ik eerst naar de groene uitgaven kijken.
Alle reacties Link kopieren
Urgh... dit weekend was niet heel consuminderig. Voor het nieuwe huis een bank, vloer, kledingkast en nog wat andere meuk gekocht.

In eerste instantie wilde we de vloer zelf leggen, maar we hebben zitten rekenen en het is uiteindelijk goedkoper om het te laten doen. Als we het laten doen waren we namelijk met 2 man 2 dagen kwijt en doordat we het nu laten leggen kunnen we ook onze verhuisdatum naar voren trekken en loopt de huur van onze beide huizen minder lang.

Als het nu allemaal meezit kunnen we over 3 weken als verhuizen!
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Onze financiele eerste maand van het jaar is alweer bijna voorbij. Nog 3 nachtjes slapen en we krijgen salaris. Ik zal straks mijn doelen voor deze maand eens opduikelen...
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog bij mijn ouders woonde heb ik een blauwe maandag genaaid, daarna niet weer. Vond het wel heel leuk, maar wilde toen meteen te moeilijke dingen. En nu te veel andere hobby's. Ik brei wel redelijk veel, meestal dingen voor in huis (plaid of kussens) of cadeautjes (babydekentjes) maar heb nu een mooi patroon en wol voor een vest, dus maar eens proberen.



Heb van de week een slowcooker gekregen! Lijkt me ideaal voor superlekker maaltijden op de dagen dat we pas kast thuis zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel al heel lang over een slowcooker, ik hoor over een tijdje graag hoe het bevalt! Enerzijds lijkt het me heel praktisch, anderzijds wil ik eigenlijk geen keukenapparaten in huis halen omdat je een groot deel toch niet gebruikt, je ze helemaal schoon moet maken, ze ergens moet opbergen etc. Maar als het echt iets is dat we meerdere keren per week zouden gebruiken is dat natuurlijk allemaal geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:heavenorhell schreef op 24 januari 2017 @ 09:12:

Ik twijfel al heel lang over een slowcooker, ik hoor over een tijdje graag hoe het bevalt! Enerzijds lijkt het me heel praktisch, anderzijds wil ik eigenlijk geen keukenapparaten in huis halen omdat je een groot deel toch niet gebruikt, je ze helemaal schoon moet maken, ze ergens moet opbergen etc. Maar als het echt iets is dat we meerdere keren per week zouden gebruiken is dat natuurlijk allemaal geen probleem.Ik wilde hem ook gebruiken om eten in klaar te zetten, dan in de ochtend aan te zetten en dan 's avonds lekker gelijk te kunnen eten. Helaas is het voor de hoeveelheid eten die ik voor mezelf maak de moeite niet, dan zou ik met een timer moeten werken zodat hij pas later aangaat. Maar ik gebruik hem wel voor het maken van stoofpotten, als ik eters krijg of als ik eens een grote pan pastasaus oid wil maken.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Vreet zo'n slowcooker geen energie? Of is het juist gunstiger als je toch al vaak stoofpotten e.d. maakt?
het salaris van januari is binnen
Doordat ik op een project werk, wat momenteel door wat omstandigheden stil staat, heb ik echt bar weinig gedaan voor het salaris dat ik deze maand verdient heb. Ik voel me bijna schuldig
Alle reacties Link kopieren
Het stroomverbruik weet ik eigenlijk niet. Ik ben gek op stoofpotjes, roti enz enz maar heb er bijna nooit tijd voor. En dan de hele dag op het gasfornuis kost ook nog wel wat. Ik werk sowieso 3 dagen in de week tot 7 uur, dus denk dat het wel heel makkelijk is dat als ik dan thuis kom het eten klaar is. Ben heel benieuwd, we gaan het zien! De vriendin van wie ik hem kreeg is er lyrisch over en gebruikt hem meerdere keren per week. En je kunt makkelijk grote porties maken en invriezen.

Daarnaast is het ook een mooi apparaat, dus hij mag gewoon lekker op t aanrecht blijven staan :-)
Alle reacties Link kopieren
Wat je eventueel kan doen om stroom te besparen is er zo'n timer tussen zetten. Dus als je weet dat je om 19:00 thuis bent, je eten heeft 4 uur nodig, stel je die timer in dat hij pas om 15:00 aan gaat.

Die krengen haal je bij de Praxis voor 5 euro.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Ik ben mijn vaste lasten onder de loep aan het nemen. Ik zit sinds kort in de ziektewet bij baan 1 en per 1 februari ben ik die baan kwijt. Ik heb echter van baan 2 nog niets gehoord over contractverlening en dat contract loopt 1 maart af...

Ik moet dus nog bezuinigen, maar ondanks dat ik er goed in ben geworden om met weinig te leven, lukt het me toch niet. Ik heb er de energie ook niet voor en ik moet mezelf er echt toe zetten om dit nu te regelen, voor het te laat is.



Ik ga die blogs en sites van de OP eens doorlezen komende week.
Sterkte, Rosanne!
@zecora, helaas heb je niets aan mijn excelbestand, dat is te algemeen. Met kleuren werken, zoals nijevelt zegt, vind ik een heel goed idee.



Geen ervaring met een slowcooker, maar ik lees graag mee



@rosanne, mocht je vragen hebben dan kunnen we met je meedenken. Succes!



@kumiko, dat schuldgevoel kan ik me voorstellen, lijkt me ook heel raar



Tot mijn verbazing staat de teller bij ons voor boodschappen pas op 320 euro. Alleen nog komend weekend boodschappen doen en dan is de maand voorbij. Moet wel heel gek lopen willen we op de gebruikelijke 500 euro uitkomen. We hadden begin van de maand nog wat over van de feestdagen, we hebben meer uit de voorraad gehaald want moest op en bewuster bezig geweest met niet teveel kopen en beter plannen. Heel weinig weg hoeven gooien, heb ook nog een portie mee gegeven aan een single in onze omgeving die niet graag kookt, die er heel blij mee was. Niet dat dat het weggooien eerder veel was, maar kan altijd beter. Hopelijk kunnen we dit de komende tijd vasthouden!



Desondanks genoeg geld uitgegeven. Onderhoud huis en tuin kwam eerder dan verwacht, dan is genoeg spaargeld toch wel erg fijn, kan gewoon direct gebeuren en betaald worden. Hetzelfde geldt voor een nieuwe droger, vermoedelijk zit dat er snel aan te komen.
Alle reacties Link kopieren
Hier wel ervaring met een slow cooker. Ik gebruik hem regelmatig vooral in het weekend. Die van mij heeft een inhoud van bijna 6 liter. Ik maak vaak op zaterdag en zondag een gerecht (grote hoeveelheid) en vries wat er over is in porties in. Op die manier heb je na een paar weken verschillende gerechten in de vriezer liggen. 1 a 2 x per week eten we dan uit de diepvries. Vind het vooral handig omdat ik 4 dagen in de week werk en op die manier op de dagen dat ik later klaar of thuis ben, toch op een normale tijd een gezonden maaltijd op tafel heb staan. Ik maak vooral stoof gerechten, erwtensoep en curry's. Wat stroomverbruik schijnt het veel goedkoper te zijn dan op gas koken. Nog een voordeel vind ik dat je gewoon weg kunt gaan en wanneer je dan thuis komt is het eten klaar. Er is op Facebook een groep actief 'de slowcookers' waar je veel informatie en recepten kunt vinden.
Alle reacties Link kopieren
@ Rosanne, wat moeilijk om zo'n zware periode te zien aankomen, ik hoop dat je snel een beetje overzicht krijgt en daarmee wat meer moed.



@ Vlinder; goed bezig met je boodschappenbudget. En dan is volgende maand ook nog korter, gaat al goed:-).



Zelf heb ik mijn boodschappen budget nu al overschreden (ik tel mijn maand vanaf 1 januari, 1 februari etc) en ik moet nog even. Geen probleem qua financien, maar wel interessant om bij te houden, dat deed ik eerder niet zo strikt. Toen ik vandaag de keukenkastjes opruimde zag ik ook dat er iets al lang in staat wat ik vorige week nieuw gekocht heb, dat soort dingen zijn wel zonde. Verder heb ik me voorgenomen mijn snoepgewoontes drastisch te verminderen, ik denk dat dat ook gunstig is voor de boodschappen.



Ik ben nu een jaar of twee aan het consuminderen en merk bij mezelf dat ik soms nog 'zin heb om te shoppen' (kleren accesoires voor thuis, make up), maar zodra ik dan in een winkel sta, vind ik het vaak te veel meuk, te veel verpakkingsmateriaal, niet fairtrade geproduceerd of te duur. Dan ben ik snel uitgeshopt:-).
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Rosanne, wat een rotsituatie.



Ben heel benieuwd Pavlova. Ben idd lid geworden van die facebookgroep. Al veel lekkere recepten voorbij zien komen.
Ik heb deze maand mijn spaardoel gehaald, ondanks dat ik mijn zorgverzekering van dit jaar moest betalen.

Best trots dus.



Ook heb ik uiteindelijk een JA-NEE sticker op de brievenbus geplakt, had er al een aantal keer 1 aangevraagd bij de gemeente, maar nu werd hij eindelijk geleverd. het is heerlijk rustig in de brievenbus en ik hoop dat de papierbak zo ook wat leger blijft.



Verder erg weinig gekocht deze maand, alleen een pan met de pannenactie van de AH.

ook geen kleding of schoenen gekocht, ik hoop wat af te vallen dus vind dat ik dat nog even moet uitstellen.



Ik overweeg om mij aan te melden voor een vleespakket bij een boer hier uit de buurt. we eten regelmatig vega, maar als we vlees eten eet ik dat graag biologisch. deze koeien staan in een wei vlak bij ons huis en worden door een lokale slager geslacht. klinkt mij als een redelijke optie. hebben jullie ervaring met dit soort pakketen?
quote:Kumiko schreef op 24 januari 2017 @ 11:31:

het salaris van januari is binnen Happy pay-day !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven