Werk & Studie alle pijlers

Onzeker over het schooladvies van de basisschool..

18-01-2017 18:03 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna klaar met een hbo studie, hiervoor heb ik mbo niv 4 opleiding afgerond. Het ging allemaal wel goed ,zonder blijven zitten heb ik het gered zowel leren als verslagen, maar ik ben onzeker over het schooladvies dat ik had gekregen vanuit de basisschool, namelijk vmbo-b. Ik ben wel meteen overgestapt naar vmbo-k op de middelbare school. Klopt het schooladvies dat ik toen had gekregen (vmbo b) wel of niet en heeft dit advies te maken met iq? Dit zijn allemaal vragen waarover ik twijfel en mezelf onzeker maak ofzo..
Alle reacties Link kopieren
quote:Hasse88 schreef op 18 januari 2017 @ 20:02:

Ach meis toch! Ik werd naar de Huishoudschool gestuurd, heb via een lange omweg (Mavo, Havo) uiteindelijk een HBO opleiding gedaan. Op de Havo wilden ze nog graag dat ik VWO ging doen, maar ik had al 10 jaar middelbaar achter de rug, dat vond ik voldoende, daarbij was de opleiding die ik al op de Huishoudschool wilde doen HBO. Ik werkte me te pletter (hoewel ik het niveau goed aankon hoor) om ook de directeur van de basisschool te bewijzen dat hij het niet bij het rechte eind had, naast dat ik gewoon wist dat ik het makkelijk kon.



In mijn tijd was het vaak nog zo dat niet alleen naar de cijfertjes gekeken werd, maar ook naar wat je vader (en heel soms moeders) voor werk deden. Mijn vader had een eenmanszaak, dus huishoudschool was wel voldoende voor mij. Meisje uit mijn klas was de dochter van een bankdirecteur, zij mocht naar de Havo en zakte in noodtempo terug naar LEAO.

Er zijn altijd meerdere factoren die meespelen in het bepalen van de schoolkeuze. Dat heeft lang niet altijd met je niveau of IQ te maken.Huishoudsschool en toch havo bereikt? Knap
Alle reacties Link kopieren
Waar komt heel die gedachtegang vandaan dat als iets eens zo is, dat het niet kan veranderen? Advies hangt samen met verschillende factoren: achtergrond,karakter,sociale vaardigheden, intellect enz. geen van deze dingen is statisch en kunnen dus meer of minder worden. Een concept genaamd groei en ook wel tijd/volwassen worden. Toen klopte het advies en nu ben je waar je bent, zoals vele anderen. Eerder regel dan uitzondering in mijn omgeving.

Waar wringt het, want het is een hele 'logische' volgorde nml.?
quote:Starr122 schreef op 20 januari 2017 @ 20:31:

[...]



Zoals je het zegt op de basisschool was ik idd een teruggetrokken verlegen meisje, kan een rol spelen, maar als iemand van een laag niveau omhoog komt klopt dat niv/advies dan wel of niet? Er zijn bijv kinderen die op dat niv blijven, maar ook die omhoog kunnen komen, ik blijf dan hangen met dat dat niv. eigenlijk mijn niveau was/is, maar dat ik uiteindelijk wel hoger heb kunnen bereiken.

Waarom zou dat jouw niveau zijn?

Ofwel je bent gegroeid (toen was het jouw niveau, maar je hebt je meer ontwikkeld dan werd ingeschat en het is dus nu niet meer je niveau), ofwel die docent had het gewoon verkeerd en het was toen je niveau ook al niet.

Waarom zou je zo blijven hangen bij wat iemand ooit gezegd heeft over je, toen? Er zijn ook kinderen die heel druk zijn, maar als ze volwassen zijn rustiger en bedachtzamer worden. Die blijven toch ook niet hun hele leven hangen in 'ja, maar eigenlijk ben ik druk'?

Je bent gewoon geen 12 jaar meer. Dat is ook zoiets trouwens: je was toen een (beginnende) puber. Dat is nu ook niet meer zo. Je gaat toch ook niet je hele leven blijven zeggen dat je eigenlijk een beginnende puber bent, ookal kom je nu best wel volwassen over? Toen was je een puber, nu niet meer. Toen kreeg je een bepaald schooladvies, nu heb je inmiddels een andere opleiding afgerond.
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 20 januari 2017 @ 21:57:

[...]



Waarom zou dat jouw niveau zijn?

Ofwel je bent gegroeid (toen was het jouw niveau, maar je hebt je meer ontwikkeld dan werd ingeschat en het is dus nu niet meer je niveau), ofwel die docent had het gewoon verkeerd en het was toen je niveau ook al niet.

Waarom zou je zo blijven hangen bij wat iemand ooit gezegd heeft over je, toen? Er zijn ook kinderen die heel druk zijn, maar als ze volwassen zijn rustiger en bedachtzamer worden. Die blijven toch ook niet hun hele leven hangen in 'ja, maar eigenlijk ben ik druk'?

Je bent gewoon geen 12 jaar meer. Dat is ook zoiets trouwens: je was toen een (beginnende) puber. Dat is nu ook niet meer zo. Je gaat toch ook niet je hele leven blijven zeggen dat je eigenlijk een beginnende puber bent, ookal kom je nu best wel volwassen over? Toen was je een puber, nu niet meer. Toen kreeg je een bepaald schooladvies, nu heb je inmiddels een andere opleiding afgerond.Je hebt het erg duidelijk uitgelegd en hebt gelijk dat het niet statisch is,ik kan natuurlijk niet mijn hele leven lang hiermee zitten, heb er eerder eigenlijk ook niet aangedacht, vooral nu met de tijd ook bijvoorbeeld vandaag, begon de docent over vmbo dat het laag is zelfs mbo vond hij laag, mja ben natuurlijk wel blij met wat ik heb bereikt. Alleen denk ik soms van waarom dat advies terwijl ik meer kon. Bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ariel_1990 schreef op 20 januari 2017 @ 20:47:

Waar komt heel die gedachtegang vandaan dat als iets eens zo is, dat het niet kan veranderen? Advies hangt samen met verschillende factoren: achtergrond,karakter,sociale vaardigheden, intellect enz. geen van deze dingen is statisch en kunnen dus meer of minder worden. Een concept genaamd groei en ook wel tijd/volwassen worden. Toen klopte het advies en nu ben je waar je bent, zoals vele anderen. Eerder regel dan uitzondering in mijn omgeving.

Waar wringt het, want het is een hele 'logische' volgorde nml.?Ik ben t eens met de factoren die een rol kunnen spelen, dat gedachte heb ik vooral door het advies dat ik gekregen heb, dat dat dus als ware mijn niveau is en ik zelf dit heb veranderd. Zo iets.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hasse88 schreef op 18 januari 2017 @ 20:02:

Ach meis toch! Ik werd naar de Huishoudschool gestuurd, heb via een lange omweg (Mavo, Havo) uiteindelijk een HBO opleiding gedaan. Op de Havo wilden ze nog graag dat ik VWO ging doen, maar ik had al 10 jaar middelbaar achter de rug, dat vond ik voldoende, daarbij was de opleiding die ik al op de Huishoudschool wilde doen HBO. Ik werkte me te pletter (hoewel ik het niveau goed aankon hoor) om ook de directeur van de basisschool te bewijzen dat hij het niet bij het rechte eind had, naast dat ik gewoon wist dat ik het makkelijk kon.



In mijn tijd was het vaak nog zo dat niet alleen naar de cijfertjes gekeken werd, maar ook naar wat je vader (en heel soms moeders) voor werk deden. Mijn vader had een eenmanszaak, dus huishoudschool was wel voldoende voor mij. Meisje uit mijn klas was de dochter van een bankdirecteur, zij mocht naar de Havo en zakte in noodtempo terug naar LEAO.

Er zijn altijd meerdere factoren die meespelen in het bepalen van de schoolkeuze. Dat heeft lang niet altijd met je niveau of IQ te maken.



Toen ik 40 jaar geleden ging solliciteren werd mij gevraagd wat mijn vader deed. En ik heb dat nog braaf beantwoord ook. Baan van mijn vader was blijkbaar hoog genoeg om mij die baan te geven. ( hoorde later dat degene in wiens plaats ik kwam het er 6 weken volgehouden had. Hoewel de afdelingschef er veel vertrouwen in had, omdat het de dochter van een dokter was, dus die moest wel goed zijn. Bij mij trapte hij weer in dat vooroordeel, al was mijn vader geen huisarts, maar had wel een goede baan. Ik heb het er trouwens veel langer volgehouden.

Sorry voor het of topic, maar moest hier ineens aan denken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Starr122 schreef op 20 januari 2017 @ 23:19:

[...]



Ik ben t eens met de factoren die een rol kunnen spelen, dat gedachte heb ik vooral door het advies dat ik gekregen heb, dat dat dus als ware mijn niveau is en ik zelf dit heb veranderd. Zo iets.o? het is onmogelijk dat de school een fout heeft gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Mijn citoscore was vmbo, mijn schooladvies nét havo en uiteindelijk een wo-opleiding afgerond.

Ik heb vrienden die begonnen op het speciaal onderwijs en uiteindelijk een hbo/wo papiertje op zak hadden.

En ken of wel verhalen die juist andersom zijn: vwo-adies en uiteindelijk een mbo-3 opleiding met moeite weten te voltooien.

Ze zitten er vaak naast, of nemen zaken mee in de beoordeling waarvan ik vind dat ze die minder hard moeten laten meetellen (rustig karakter, eenoudergezin etc.).



Ik zit er tegenwoordig niet mee mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starr122 schreef op 20 januari 2017 @ 23:19:

[...]



Ik ben t eens met de factoren die een rol kunnen spelen, dat gedachte heb ik vooral door het advies dat ik gekregen heb, dat dat dus als ware mijn niveau is en ik zelf dit heb veranderd. Zo iets.Ja, je bent ouder geworden ik ken bijna niemand die op dat niveau van zijn 12e is gebleven. Gelukkig! Stel dat is nu de conclusie: 1 zegt dat niks over of het advies toen goed of fout was (zover als dit er toedoet) en 2 zou je kunnen stellen dat je een normale ontwikkeling doormaakt (zoals velen na hun 12e). Helemaal volgens de 'gemiddelde saaie normaal' behalve dat je hierop blijft hangen wat toch, sorry, bij mij doet vermoeden dat er nog groei mogelijk is, en dat is fijn!
Alle reacties Link kopieren
quote:Violetsverstandskies schreef op 21 januari 2017 @ 00:09:

Mijn citoscore was vmbo, mijn schooladvies nét havo en uiteindelijk een wo-opleiding afgerond.

Ik heb vrienden die begonnen op het speciaal onderwijs en uiteindelijk een hbo/wo papiertje op zak hadden.

En ken of wel verhalen die juist andersom zijn: vwo-adies en uiteindelijk een mbo-3 opleiding met moeite weten te voltooien.

Ze zitten er vaak naast, of nemen zaken mee in de beoordeling waarvan ik vind dat ze die minder hard moeten laten meetellen (rustig karakter, eenoudergezin etc.).



Ik zit er tegenwoordig niet mee mee.Ja dat klopt ik hoor ook verhalen dat sommige hoog beginnen en laag eindigen.. Je had dus een vmbo niveau uit de cito, maar kreeg wel een havo advies. Geven de docenten altijd een hogere advies dan de cito?
Alle reacties Link kopieren
quote:Starr122 schreef op 23 januari 2017 @ 12:09:

[...]



Ja dat klopt ik hoor ook verhalen dat sommige hoog beginnen en laag eindigen.. Je had dus een vmbo niveau uit de cito, maar kreeg wel een havo advies. Geven de docenten altijd een hogere advies dan de cito?nee natuurlijk niet!
Alle reacties Link kopieren
Hoelanger dit duurt hoe dommer ik word.....
Alle reacties Link kopieren
Ach ik had vbo/mavo advies. Ik herinner me het gesprek nog; ik zou echt heel hard moeten werken om de mavo af te ronden. In het tweede jaar van de middelbare zat ik in 2 VWO.

Uiteindelijk heb ik een hbo opleiding afgerond en ben ik nadat ik al 8 jaar aan het werk was begonnen met een master opleiding aan de universiteit.

Het zegt toch helemaal niks. Ik zou me er niet te druk over maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven