Gezondheid alle pijlers

Gestopt met roken maar voel me helemaal niet beter

22-01-2017 11:14 47 berichten
... Is dat normaal?



Ik ben nu een maand gestopt met roken (ruim 10 jaar een pakje per dag gerookt), maar heb helemaal niet het idee dat ik er nou zoveel beter aan toe ben na het stoppen. Merk eigenlijk geen verschil, behalve dat mijn reukvermogen is verbeterd. Ook niet meer "adem" bij het sporten o.i.d. Voel me niet persé gezonder.



Had toch stiekem gehoopt op iets spectaculairders Iemand die hetzelfde ervaart of toch even een steuntje in de rug kan geven?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lilith75 schreef op 22 januari 2017 @ 11:42:

Ik rook nog af en toe naast het dampen.

Ben aangekomen en daar ben ik helemaal niet blij mee.

Wel is mijn huid beter evenals mijn conditie ook heb is die ochtend hoest weg.



Maar die kilo's zitten me echt dwars, heb als jong meisje een eetstoornis gehad en voel regelmatig die " angst" van toen weer opzetten.

Dan denk ik vaak, ik ga weer roken mijn lichaam verandert nu al rap ( 40+ ) en als het door het niet roken ook nog met extra kilo's belast wordt gaat het tussen mijn oren ook al snel een eigen leven lijden.Ben je meer gaan bewegen toen je stopte?
quote:retrostar schreef op 22 januari 2017 @ 12:26:

Je voelt je dus beter als je wel rookt? Over je gezondheid, je toekomst, je omgeving?



Je moet altijd doen wat je het meeste oplevert.Nee hoor, waar lees je dat? Ik voel me hetzelfde, dus niet beter en niet slechter. Natuurlijk weet ik rationeel gezien best dat het beter is. Het zou alleen fijn zijn als ik er ook echt iets van merkte. (Betere conditie -en ja daar werk ik ook aan dmv sporten-, meer energie etc)
Alle reacties Link kopieren
Toen ik stopte met roken heb ik het eerste jaar juist een verminderde weerstand gehad en mijn man kreeg toen meer last van zijn allergieën. Was normaal volgens de dokter. Maar na een korte tijd zag ik het wel al aan mijn huid, ik had wat meer kleur in mijn gezicht. En ik voelde me op een gegeven moment ook echt wel beter dan toen ik nog rookte, kreeg meer smaak en reuk etc. Inmiddels ben ik al heel wat jaren gestopt en waar ik eerst met een soort heimwee terug dacht aan het roken van een sigaret mis ik het nu al lang niet meer. De hele tijd bezig zijn met wanneer je weer een rookpauze neemt, maar een paar sigaretten die lekker smaakten en de rest eigenlijk niet maar toch voortdurend die drang voelen. Ik kan me daar nu niks meer bij voorstellen, heerlijk. Houd dus vooral vol, het went vanzelf!
Ik voelde me wel gelijk veel beter. Ik moest 's morgens zo hoesten dat ik er van moest braken en soms zelfs overgeven. Het hoesten was al na 2 weken over. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een kettingrookster was en ik rookte meer dan 50 sigaretten op een dag. Ik draaide ze zelf. Mijn man rookte ook en het scheelde ons ineens 260 euro per maand. Mijn huid ziet er ook veel beter uit. Ik heb de rookaanslag van mijn tanden laten verwijderen en nu blijven ze mooi wit. Ik zing ook graag en kan nu de hoge C weer halen. Mijn stem is er ook op vooruit gegaan en ik ben niet meer schor. Ik heb nog wel eens op een feestje een sigaret gerookt en dan word ik wat duizelig bij de eerste maar hij smaakt nog steeds heel erg lekker. Ik ben me ervan bewust dat ik dat niet te vaak moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik voelde me 10 jaar terug de eerste weken gestopt zelfs slechter. Hoesten, verkouden benauwder en compleet gestrest. Na maand of 3 stopte het hoesten en voelde ik me fitter. Ook kwam toen reuk en smaak terug.

Volhouden dus!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 22 januari 2017 @ 11:23:

Ik ben inmiddels 4,5 jaar gestopt en merk nog steeds geen verschil.

Ik proef niet beter, ruik niet beter, mijn conditie is niet beter, helemaal niks.



Alleen weet ik dat het gezonder is en ben ik best blij dat ik er vanaf ben.



Maar verschil merk ik niet.



Je weet natuurlijk niet hoe je je nu zou voelen als je al die jaren doorgerookt had ...



To, ga er maar vanuit dat er daadwerkelijk verbetering is. Het gaat langzaam, dus je merkt het niet meteen.



Ik ben sporten, wandelen, fietsen pas leuk gaan vinden toen ik gestopt ben met roken.

Blijkbaar miste ik voordien toch de puf ervoor.



Dat is dus een flink extra voordeel, want dat is ook weer goed voor m'n gezondheid.



Stoppen met roken is trouwens de lifestyle aanpassing waar het MEESTE voordeel mee te halen valt.
Ik kreeg destijds al snel meer reuk zin, en na een aantal maanden zag ik meer kleur in mijn gezicht. Ik ben toen niet aan gekomen en ik had op zich geen last van hoesten en slecht ademen, dus daar in zag ik geen verbetering. Een maand is kort, en het kan zijn dat je nog nergens echt last van had (maar dat zou misschien wel zijn gekomen uiteindelijk). Hou vol!
quote:Solomio schreef op 22 januari 2017 @ 11:23:

Ik ben inmiddels 4,5 jaar gestopt en merk nog steeds geen verschil.

Ik proef niet beter, ruik niet beter, mijn conditie is niet beter, helemaal niks.



Alleen weet ik dat het gezonder is en ben ik best blij dat ik er vanaf ben.



Maar verschil merk ik niet.Wil je nou echt beweren dat je conditie hetzelfde is als toen je wel rookte? Dat kan wetenschappelijk niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine-2 schreef op 22 januari 2017 @ 11:42:

[...]



Zeker.

Ik merkte qua conditie en hoesten ook weinig verschil, maar die rust inderdaad.

Toen ik rookte zat ik steeds te puzzelen hoeveel sigaretten ik nog had en of ik daar de avond nog mee doorkwam. Als ik geldnood had was het helemaal erg, want ik kreeg bij wijze van spreken overmorgen pas weer geld en had ik dan wel genoeg sigaretten?

Zat je in een vertraagde trein en dan kon je nergens roken terwijl je lichaam er wel om schreeuwde.

Of vlak voor je bij de bioscoop of zo naar binnen ging nog even gauw een peuk roken, want tot de pauze duurde het wel een uur, dan in in de pauze gauw roken en weer naar binnen, pfff. Vermoeiend.

Blij dat dat verleden tijd is.



Ja vooral dit was erg voelbaar de eerste maanden na het stoppen.

Dat die stress, de hele planning draaide om mijn rookgedrag, weg was.

Ik had veel meer vrijheid en daar kon ik de eerste maanden na het stoppen echt van genieten.

En van het extra geld dat ik nu te besteden had. Ik heb dat geld ook niet opgespaard het eerste jaar.

Dat heb ik elke maand doelbewust uitgegeven aan leuke dingen voor mezelf. Elke keer dat ik iets leuks kocht of deed met 'rookgeld' dacht ik 'dat heb ik maar extra bijverdiend deze maand door niet te roken'.

Dat hielp enorm om achter de beslissing van niet roken te blijven staan.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
quote:badmeester schreef op 22 januari 2017 @ 13:43:

[...]





Wil je nou echt beweren dat je conditie hetzelfde is als toen je wel rookte? Dat kan wetenschappelijk niet.Wetenschappelijk ? Conditie moet je opbouwen en komt niet vanzelf aanwaaien.

BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Ik ga even lekker meelezen. Als jij dit topic dan volstouwen met dit soort berichten, dan raak ik misschien (weer) wat meer gemotiveerd om te stoppen. Laatste keer was ik 6 maanden gestopt en merkte ook geen verschil. Alleen nadelen van het afkicken: Slecht slapen, chronisch verkouden, etc.



En ja, ik weet dat het ongezond/verslavend/duur is. Iedere roker weet dat.
quote:Pruttie schreef op 22 januari 2017 @ 14:47:

Ik ga even lekker meelezen. Als jij dit topic dan volstouwen met dit soort berichten, dan raak ik misschien (weer) wat meer gemotiveerd om te stoppen. Laatste keer was ik 6 maanden gestopt en merkte ook geen verschil. Alleen nadelen van het afkicken: Slecht slapen, chronisch verkouden, etc.



En ja, ik weet dat het ongezond/verslavend/duur is. Iedere roker weet dat.Ja maar wat moet je er anders over zeggen? Als je het weet maar er niks mee doet dan maakt het verder ook geen bal uit wat er hier nog over geschreven of gezegd word toch? Kan je net zo goed niet meelezen.
Ik voelde me wel snel beter.



Maar mijn partner had ook echt veel langer nodig om zich wat beter te voelen. Wel echt een paar maanden.

Voor hem is stoppen ook iets wat een hel is ( en dan ook voor zijn omgeving ) en ik ben na 2 dagen wel door de slechte bui heen.



Kan ook gewoon een avondje roken en dan weer 2 jaar niet.



Ik ben blij dat we beiden al een hele tijd niet meer roken, het is nu eenmaal frisser, gezonder en goedkoper en hopelijk worden we niet zo ziek en zijn we langer bij onze kinderen.
Nou, ik bedoel meer berichten als: "Na een half jaar kon ik weer ruiken" (ofzo)
Alle reacties Link kopieren
quote:badmeester schreef op 22 januari 2017 @ 13:43:

[...]





Wil je nou echt beweren dat je conditie hetzelfde is als toen je wel rookte? Dat kan wetenschappelijk niet.

Ik beweer niet dat mijn conditie hetzelfde is gebleven, maar ik heb het verschil niet gemerkt.



Ik ben de laatste tijd een leuk aantal kilo's afgevallen en dat merk ik wel aan mijn uithoudingsvermogen, stoppen met roken heb ik dus niets van gemerkt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik had de eerste 2 maanden juist meer last van mijn longen. Begon echt zeer te doen zelfs. Maar ik heb dat positief beschouwd. Ik zag dat als een vorm van genezing. Pas nu kon mijn lijf de boel echt aanpakken. Ik vond dat heel fijn.



Maar die rookgedachten zoeken altijd bewijs dat het beter is om te blijven roken. Juist die twijfel wel/niet toch nog een sigaret opsteken, het voortdurend blijven afwegen van de voor- en nadelen, is zo stressgevend tijdens je afkickperiode.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Ah, veel mensen zeggen dat het bij hun ook een tijdje duurde dus. Fijn om te weten, bedankt voor de reacties! Ik blijf gewoon lekker volhouden, gezond blijven eten en een beetje sporten en dan komt het vast vanzelf wel... :-)



Opzich heb ik lichamelijk verder weinig klachten, misschien ook omdat ik gestopt ben toen ik best heftig de griep had. Dan slaap je sowieso slecht, hoest je veel, ben je chagarijnig etc. Geluk bij een ongeluk. Ben (nog) geen gram aangekomen, slaap heerlijk diep en hoest niet meer de hele dag door.
Nou dan heb je er toch al wel profijt van. Sterkte en ga zo door!
Ik merkte het ongeveer een jaar later echt met wandelen heuvel op, dat was nog nooit zo makkelijk gegaan.

Maar de eerste maanden dacht ik ook "is dit het nou", geef het tijd.
Ik kon alleen wel veel makkelijker uit bed komen toen ik nog rookte. Dan dacht ik aan een sigaret en ging ik er uit. Nu draai ik me nog eens om en kom veel later uit bed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 22 januari 2017 @ 11:23:

Ik ben inmiddels 4,5 jaar gestopt en merk nog steeds geen verschil.

Ik proef niet beter, ruik niet beter, mijn conditie is niet beter, helemaal niks.



Alleen weet ik dat het gezonder is en ben ik best blij dat ik er vanaf ben.



Maar verschil merk ik niet.+1, alleen ik ben bijna 8 jaar gestopt. En ik vind mensen die hebben gerookt nu stinken.
Alle reacties Link kopieren
Het verschilt natuurlijk ook van persoon tot persoon. Natuurlijk kan het zijn dat je (meer) gaat vreten. Vroeger kon je je verveling tegengaan door te inhaleren. Nu moet je ineens die dwangmatige verveling invullen met wat anders dat je lichaam een kick geeft. Echt, dat is zo moeilijk om dat weer in te vullen, met iets nuttigs!



Probeer dat invullen met iets anders (snoep je nu meer?) te vermijden. Probeer dode momenten te vermijden. Neem een kop thee en houd jezelf bezig.



Maar ik vind het sowieso knap dat je al een maand gestopt bent. Ik denk dat je dan het risico om weer te gaan roken al zeker tot de helft heb teruggebracht. Maar je bent er nog niet. Pas op voor terugval, zeker als je moeite hebt om de zin van het stoppen in te zien.



Conditie terugkrijgen is niet iets wat je in een x merkt. En als je niet echt heel sportief was, dan kan het best zijn dat het nog even duurt voodat je echt wat gaat merken. Ook het verbeteren van je gezondheid (minder snel verkouden of betere weerstand) moet je de tijd geven.



En het is erg makkelijk met een matige administratie dat je het verschil helemaal niet merkt. Maar echt, als je elke week het geld op zij zou leggen dat je aan roken had beteed, dan gaat dat geld echt wel groeien. Maar misschien koop je nu een zak friet of een snickers? elke dag? Of je besluit als je beurst niet leeg is een setje oorbellen of een jurkje te kopen? Dat is wel ene soort van vals spelen. Maar ondertussen heb je WEL een besparing van 70 EUR per maand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven