meergeneratiewoning

19-04-2015 19:07 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Nu de politiek steeds meer wil promoten dat oudere langer thuis blijven wonen en de kinderopvang een heel groot gedeelte van ons inkomen opslokt zijn we rond de tafel gaan zitten met mijn ouders. Na lang praten en nadenken willen wij graag met mijn ouders een zogenaamd meergeneratiehuis gaan bouwen.



Echter lopen we tegen heel veel dingen aan.



Omdat mijn ouders nu nog zelfstandig zijn willen we een 2 onder 1 kap versie bouwen. Zo hebben we allen onze privacy.

Dit is erg lastig omdat er in onze regio (omgeving rotterdam) erg weinig kavels zijn waarop je een 2 onder 1 kap mag bouwen.

Wanneer je het als 1 vrijstaand huis neerzet worden mijn ouders, wanneer ze met pensioen zijn, heel erg gekort op verschillende punten. Tevens is het lastiger met de hypotheek regelen ed.



Ook een bestaande woning verbouwen is erg lastig. Er zijn wel regels richting mantelzorg maar dan moet er al spraken zijn van mantelzorg en het aangebouwde gedeelte mag maar max 30 m2 zijn. Dit is voor 2 personen die nu nog volledig onafhankelijk zijn niet voldoende.



Zijn er mensen die ervaring hebben met bovenstaande? Hebben jullie misschien de woning laten splitsen of het bestemmingsplan laten aanpassen? Is een CPO project een optie?......maar ja hoe begin je zoiets?



Of zijn er misschien mensen die met hetzelfde idee rond lopen?





reacties en tips zijn van harte welkom.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet gewoon zoeken naar 2kavels naast elkaar? Of denk ik nu te simpel...
Alle reacties Link kopieren
Hoi Boontje89,



Tot nu toe hebben we nog geen betaalbare kavels gevonden waarop we kunnen bouwen wat we willen.

De enige die we zagen daar moest een 2 onder 1 kap op komen die gelijk waren aan elkaar. Dat wordt dus lastig met wat wij willen. Een huis met een verdieping en een bungalow er tegen aan.

De andere opties kwamen alleen voor de kavels al boven de 5 ton uit........... maar kunnen we niet uitgeven voor een kavel.

Dit waren wel grote kavels maar wb oppervlakte hebben we dan aan 1 genoeg zeg maar.....
Alle reacties Link kopieren
Waarom doet een gemeente zo moeilijk? Ouderen moeten zo lang mogelijk zelfstandig wonen en bij voorkeur met hulp van mantelzorgers, meestal zijn dat de kinderen. Dan kan er een oplossing worden gevonden door het bouwen van een twee onder één kap woning maar dat stuit dan ook weer op allerlei bezwaren en problemen of kortingen. Zo wordt een mens toch horendol met al die idiote regeltjes?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ja Marianne dat vind ik nou ook. Het zou op lange termijn volgens mij zoveel geld besparen voor gemeentes maar blijkbaar zijn bestemmingsplannen belangrijker
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat er best veel belangstelling is voor een woning waarin ouders en kinderen bij elkaar kunnen wonen. Toevallig hebben wij onze woning in de verkoop. In Dordrecht, dus regio Rotterdam. Die is daar bij uitstek voor geschikt. 140 m2 voor de hoofdwoning en 90 m2 voor de bijwoning, dus meer dan die 30m2 uit de regels voor aanbouw aan een bestaande woning. Vandaar dat ik de vrijheid neem jullie hier op attent te maken. Al is het nu al anderhalf jaar later. http://www.funda.nl/koop/ ... is-49990427-nieuweweg-56/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven