Geld & Recht alle pijlers

Strafbaar of mag dit?

23-01-2017 08:15 92 berichten
Hallo.



Wie heeft hier toevallig verstand van?

Situatie.

2 faceboekgroepen. De 1 pro de ander anti. Ik zit bij de pro. Schrijf hier regelmatig mijn mening. Met eigen account. Hou het netjes zonder schelden bedreigen enz.

Nu heeft de anti op hun pagina een oproep gedaan. Namelijk dat ze mijn en het adres van iemand anders willen hebben zodat ze mij kunnen aanpakken . In eerste instantie juridisch.

De " gouden " tip krijgt 100 euro. Bij de ander is dat 200.

Mag dit? Juridisch gezien?



Ik lig er niet wakker van maar vindt het wel over een gréns. En voor eventuele juridische stappen ben ik al helemaal niet bang want heb niks gedaan en of beweerd wat niet zou mogen.



En als het niet mag weet ik ook nog niet of ik stappen ga ondernemen. Het is dus meer uit nieuwsgierigheid .



Ik ga de pagina's niet noemen. Uit respect voor privacy van iedereen die hierop actief is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pieps2016 schreef op 23 januari 2017 @ 10:52:

Ik zat eerst ook in een FB groep. Was ook een pro en anti. Ik zat in anti, op een dag werd er op pro en raar bericht geplaatst en die halve anti groep is idd die vrouw gaan opzoeken, bedreigen etc politie erbij. Sindsdien blijf ik ver weg van die fb groepen, zou je ook moeten doen.



Om deze reden zou ik de anti's ook niet meer toelaten op jullie facebookpagina. Zeker als hier ook activiteiten op worden gezet en mensen vragen kunnen stellen. Sommige mensen zijn echt gekkies.



Om je vraag te beantwoorden, ik denk niet dat dit een strafbaar feit is. Er is geen aansporing tot geweld. Ik zou het wel melden bij facebook. Als het je echt niet lekker zit kan je een melding maken bij de politie, mocht er dan echt iets gebeuren dan is deze persoon al bekend.
quote:Tale schreef op 23 januari 2017 @ 11:47:

[...]



TO had het over 'aanpakken (in eerste instantie juridisch)'. Dat klinkt een stuk dreigender dan gewoon 'juridisch aanpakken'. Vandaar mijn advies contact op te nemen met de politie over de precieze formulering. Wat er precies staat, kan nogal uitmaken hier.Inderdaad
quote:Pieps2016 schreef op 23 januari 2017 @ 10:57:

Wat ik bedoel te zeggen, neem die bedreigingen serieus. Die vrouw waar ik het over heb heeft echt fikse problemen gekregen en is zelfs ontslagen vanwege Facebook.





Ik ervaar het zelf niet als bedreiging.

Ik waardeer wel je bezorgdheid en hou het ook absoluut in de gaten.



Ik sta totaal niet in de vechtmodus. Zij willen vechten..blijkbaar, maar als ik niet meedoen is er geen gevecht.



Ik ga de confrontatie zeker niet opzoeken maar blijf gewoon rustig reageren op " mijn" fb pagina.

Vooral ook om niet de indruk te wekken dat ik bang ben.

Geef je denk ik ook een verkeerd signaal mee af.
Laatste nieuws..



De andere waar ze adres van wilden heeft met politie gebeld.

Ze zijn op de hoogte. Hebben het genoteerd. Ook mijn stukje.



Ik hoef geen melding te doen. Nu niet iig omdat ze er toch niks concreets mee doen. Mocht dat wel zo ver komen dan hoor ik dat via de ander.



Het is een gréns geval. Het is niet overduidelijk fout.



Ik laat het weten als er ontwikkelingen zijn.
quote:benmamma schreef op 23 januari 2017 @ 15:31:

[...]





Ik ervaar het zelf niet als bedreiging.

Ik waardeer wel je bezorgdheid en hou het ook absoluut in de gaten.



Ik sta totaal niet in de vechtmodus. Zij willen vechten..blijkbaar, maar als ik niet meedoen is er geen gevecht.



Ik ga de confrontatie zeker niet opzoeken maar blijf gewoon rustig reageren op " mijn" fb pagina.

Vooral ook om niet de indruk te wekken dat ik bang ben.

Geef je denk ik ook een verkeerd signaal mee af.



Fijn dat jij er lekker relaxt in staat maar dat wil niet zeggen dat je niks kan overkomen.

Keer uw vijand de andere wang toe is voor degene die die uitspraak deed ook niet goed afgelopen.



Ik zou iig preventief erachter proberen te komen wat het adres van de ander is. En nee niet via een oproep.
Alle reacties Link kopieren
En dit gaat om FB-groepen kantklossen, koffiekopjes zelf schilderen en furby's (bestaan die nog?) verzamelen?



Maar wat een treurigheid zeg. Get a life.
Vervelend werk en gekke kleren en likdoorns en inkomensbelasting
quote:ikbensnuffelbeertje schreef op 24 januari 2017 @ 10:51:

En dit gaat om FB-groepen kantklossen, koffiekopjes zelf schilderen en furby's (bestaan die nog?) verzamelen?



Maar wat een treurigheid zeg. Get a life.





Bedoel je mij?



Ik heb een leven en besteed een stukje daarvan aan mensen helpen.



De andere partij..met name 1 persoon blijkt..Zou ik idd adviseren wat positiever in het leven te gaan staan. Vooral voor haar zelf prettiger. En dan kan ze nog steeds anti zijn. Maar dan zonder de haat.



En nee ik ben niet heilig. In dit stuk heb ik werkelijk niks verkeerds gedaan.



En blijf dus gewoon mensen helpen. Moet ergens mijn karma punten verdienen.
Mensen die TO veroordelen dat ze anoniem haar gal spuwt en niks beters te doen heeft dan op internet haar mening geven, doen dat hier toch precies zo? Beetje raar.



TO, ik zou het verder ook wel intimederend vinden. Als jij zeker weet dat je geen strafbare posts geplaatst hebt, zou ik verder voor juridische stappen niet bang zijn, maar ik zou wel oppassen, want er zit misschien wel een gek tussen die straks ineens voor je deur staat. Dan is het voor nu fijn dat de politie ervanaf weet en dan misschien toch een beetje low profile blijven voor een tijdje.
Alle reacties Link kopieren
weet je verder ook zeker dat je niets strafbaars gedaan hebt (plaatje met copyright geplaatst? tekst met copyright geplaatst? iets gezegd over iemand anders waarbij je de persoonlijke data van die persoon genoemd hebt in negatieve zin? (ivm laster of smaad)?



Niet dat dit allemaal iemand het recht geeft om zomaar mensen te gaan bedreigen, maar het is voor jezelf wel handig om na te gaan of je iets gedaan hebt wat (officieel) niet mag.
quote:florence13 schreef op 24 januari 2017 @ 16:33:

weet je verder ook zeker dat je niets strafbaars gedaan hebt (plaatje met copyright geplaatst? tekst met copyright geplaatst? iets gezegd over iemand anders waarbij je de persoonlijke data van die persoon genoemd hebt in negatieve zin? (ivm laster of smaad)?



Niet dat dit allemaal iemand het recht geeft om zomaar mensen te gaan bedreigen, maar het is voor jezelf wel handig om na te gaan of je iets gedaan hebt wat (officieel) niet mag.Ja weet ik zeker.
quote:harrods schreef op 24 januari 2017 @ 16:24:

Mensen die TO veroordelen dat ze anoniem haar gal spuwt en niks beters te doen heeft dan op internet haar mening geven, doen dat hier toch precies zo? Beetje raar.



TO, ik zou het verder ook wel intimederend vinden. Als jij zeker weet dat je geen strafbare posts geplaatst hebt, zou ik verder voor juridische stappen niet bang zijn, maar ik zou wel oppassen, want er zit misschien wel een gek tussen die straks ineens voor je deur staat. Dan is het voor nu fijn dat de politie ervanaf weet en dan misschien toch een beetje low profile blijven voor een tijdje.





Ik post op die fb pagina niet anoniem ook. Gewoon met eigen foto en naam.



En gal spuwen doe ik ook al niet .

Voor 99% gaat het over situaties vragen en acties waar we mee bezig zijn.



Een paar keer heb ik gereageerd op een negatieve reactie van de anti-groep.

Niet scheldend maar met zinnen als...

Triest dat iemand zoveel haat in zich heeft. En een keer .. Wat hypocriet om te haten maar ondertussen wel , veel, geld aan deze groep verdienen..

Geen respect voor.



Is een mening . Maar niet extreem of agressief.



Dus idd... Waarom de reacties hier...Ik kan er niet veel mee.

Aannames die niet kloppen.



Ik reageer nog gewoon op de pagina. Niet naar de anti groep maar wel gewoon zoals ik altijd doe.
quote:harrods schreef op 24 januari 2017 @ 16:24:

Mensen die TO veroordelen dat ze anoniem haar gal spuwt en niks beters te doen heeft dan op internet haar mening geven, doen dat hier toch precies zo? Beetje raar.



.Neuh. To vraagt hier om meningen, dat is heel wat anders, en bovendien is ze niet anoniem op FB. Maar het is maar net wat je wilt, want iedereen kan daar lezen wat ze schrijft. Ook werkgevers. Lijkt mij dat je dat niet moet willen, ongeacht wat voor pagina het ook is.
quote:dilligaf schreef op 24 januari 2017 @ 18:43:

[...]

Neuh. To vraagt hier om meningen, dat is heel wat anders, en bovendien is ze niet anoniem op FB. Maar het is maar net wat je wilt, want iedereen kan daar lezen wat ze schrijft. Ook werkgevers. Lijkt mij dat je dat niet moet willen, ongeacht wat voor pagina het ook is.





Ik vroeg of iemand weet of dit mag ja of nee.

Ik vroeg geen meningen of ik wel of niet op een fb groep moet schrijven ja of nee.



Van werkgevers geen last want ben 100% afgekeurd. Maar het is een hele normale fb groep die ik gerust aan mijn werkgever zou laten zien.

En bij een sollicitatie situatie zou het eerder in mijn voordeel dan in mijn nadeel werken.
quote:dilligaf schreef op 24 januari 2017 @ 18:43:

[...]

Neuh. To vraagt hier om meningen, dat is heel wat anders, en bovendien is ze niet anoniem op FB. Maar het is maar net wat je wilt, want iedereen kan daar lezen wat ze schrijft. Ook werkgevers. Lijkt mij dat je dat niet moet willen, ongeacht wat voor pagina het ook is.Ik zeg ook niet dat ze anoniem is op FB, dat zei iemand anders en dat ze het raar vindt dat iemand anoniem haar gal spuwt. Iemand anders vraagt of ze niks beters te doen heeft dan op internet haar mening te uiten. Dat gebeurt hier mi ook, maar goed off topic. Excusez moi TO.
quote:harrods schreef op 24 januari 2017 @ 19:54:

[...]





Ik zeg ook niet dat ze anoniem is op FB, dat zei iemand anders en dat ze het raar vindt dat iemand anoniem haar gal spuwt. Iemand anders vraagt of ze niks beters te doen heeft dan op internet haar mening te uiten. Dat gebeurt hier mi ook, maar goed off topic. Excusez moi TO.





Geen excuus nodig!

Integendeel. Vind het wel fijn dat dit ff aangestipt werd...
Alle reacties Link kopieren
Ben wel heel benieuwd wat voor groep het is. Dat mensen om iets onnozels zo raar gaan doen kan ik me niet echt voorstellen.
Vervelend werk en gekke kleren en likdoorns en inkomensbelasting
quote:ikbensnuffelbeertje schreef op 25 januari 2017 @ 20:32:

Ben wel heel benieuwd wat voor groep het is. Dat mensen om iets onnozels zo raar gaan doen kan ik me niet echt voorstellen.



Ga ik niet vertellen. Ik ben hier wel graag enigzins anoniem.

Begrijp je nieuwsgierigheid wel . Maar helaas je zult het hier mee moeten doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven