Cadeau vormsel.

22-01-2017 15:12 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort is het vormsel van de zoon van vrienden.

Nu weet ik niet wat gebruikelijk is om te geven. Bij zijn communie hebben we €50 gegeven, was eerlijk gezegd niet van plan dat weer te doen.

Een geldbedrag is natuurlijk het makkelijkst maar hoeveel?
Wat is een vormsel?
Alle reacties Link kopieren
Zoals je bij het doopsel* gedoopt wordt, zo word je bij het vormsel gevormd. In de kerk word je gevormd op je weg naar volwassenheid, wanneer het leven zelf je dus al behoorlijk gevormd heeft. Zo is het vormsel een krachtige verbinding van alles wat een mens vormt: dit sacrament draagt er wezenlijk aan bij dat je voluit jezelf wordt, uniek mens, méde-mens in Gods naam!
quote:Pluisi schreef op 22 januari 2017 @ 15:16:

Wat is een vormsel?

Een van de sacramenten eerst doopsel en communie, daarna vormsel.

Trouwen voor de kerk, priesterwijding en ziekenzalfsel zijn ook sacramenten.
Maar on topic ik zou iets anders geven dan geld , mooi boek ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik 50 euro al heel veel voor een communie. Ik vind dat zoiets ook om de gedachte moet gaan en niet alleen om het geld.en dat zeg ik als niet gelovige. Overigens wel katholiek opgevoed maar om bovenstaande redenen (komen nooit in kerk) besloten ons dochtertje niet te laten dopen.



Maar on topic, de paar keer dat ik bij vormsel of communie ben geweest heb ik iets blijvens gegeven zoals sieraden, zilveren spaarpot, bestek setje, kinder bijbel. Maar dan was ik er als tante dus misschien wel anders. Maar als bedrag zou ik voor zoon van vrienden 20 euro zeker genoeg vinden (of ben ik nu een krent?)
Alle reacties Link kopieren
quote:gemini2009 schreef op 22 januari 2017 @ 15:19:

Zoals je bij het doopsel* gedoopt wordt, zo word je bij het vormsel gevormd. In de kerk word je gevormd op je weg naar volwassenheid, wanneer het leven zelf je dus al behoorlijk gevormd heeft. Zo is het vormsel een krachtige verbinding van alles wat een mens vormt: dit sacrament draagt er wezenlijk aan bij dat je voluit jezelf wordt, uniek mens, méde-mens in Gods naam!



Ik hoop dat dit van google komt.

Anders vind ik de formulering erg eng.



Ontopic TO, ligt er ook aan waar je vandaan komt.

In NL hoeft het niet zo groot te zijn toch?

In BE wordt het grootser gevierd en is een groter cadeau wel op zijn plaats, denk ik.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je niet weer 50€ geven als je dat al bij de 1ste communie gedaan hebt?

Wil je nu meer of minder geven of wil je nu liever een 'echt' cadeau geven?



Voor kind van vrienden zou ik (Belg) denk ik 25€ geven, voor de communie zou ik trouwens ook zoiets geven, vind 50€ wel erg royaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 22 januari 2017 @ 15:16:

Wat is een vormsel?



In mensentaal: dat je zelf bevestigt bij de kerk te willen horen, een soort herhaling van je doopsel.

Maar waar bij je doopsel je ouders dat voor je beslisten, beslis je als 12-jarige (in theorie) zelf dat je doopsel 'bevestigd' wordt.

Je krijgt een kwak vet op je voorhoofd gesmeerd en die mag je er niet af wrijven
Alle reacties Link kopieren
meestal geef je iets blijvends, overleg met de ouders zou ik zeggen. Of stop gewoon geld in een enveloppe met mooie kaart.
Een horloge.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef meestal een boek cadeau. Bij een kind wat echt heel dichtbij staat (familie, beste vrienden) zou ik een horloge of iets anders blijvend geven (in overleg met de familie)

Geld geef ik uit principe niet op dat soort gelegenheden.
Alle reacties Link kopieren
Een boek of een horloge.
quote:Pretzel66 schreef op 22 januari 2017 @ 15:24:

[...]



Een van de sacramenten eerst doopsel en communie, daarna vormsel.

Trouwen voor de kerk, priesterwijding en ziekenzalfsel zijn ook sacramenten.



Het is overigens uit de Rooms Katholieke kerk, en kan het niet laten om ff te melden dat ik daar momenteel (van huis uit protestants) ook naar toe aan het werken ben en ik als het goed is met Pasen ook gevormd ga worden . Zin in!



Je moet overigens wel eerst gedoopt zijn, maar maakt niet uit in welke kerk dat gebeurd is.



TO: ik ben nog novice in de RK dus kan je qua kado geen tips geven..

Z
Alle reacties Link kopieren
Een jongerenbijbel?
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
Envelopje met geld. geen bijbel ofzo. Kinderen zijn 12 als ze het vormsel doen. Dan zitten ze echt niet op een bijbel te wachten
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 22 januari 2017 @ 17:41:

Envelopje met geld. geen bijbel ofzo. Kinderen zijn 12 als ze het vormsel doen. Dan zitten ze echt niet op een bijbel te wachten



Ik mag hopen dat ze dan al een (jongeren)bijbel hebben en dat ze daaruit in elk geval iets gelezen hebben tijdens de voorbereidingen.

Tenslotte is het vormsel een bevestiging van je geloof waar je graag bij wil horen.

Dan zul je tenslotte ook moeten weten waar je wel in gelooft.



Ik geef zelf geen Bijbel cadeau met een vormsel of communie omdat ik er vanuit ga dat ze die al hebben. Wel probeer ik een boek te zoeken dat enige religieuze connectie heeft.
quote:Valia_1 schreef op 22 januari 2017 @ 17:47:

[...]





Ik mag hopen dat ze dan al een (jongeren)bijbel hebben en dat ze daaruit in elk geval iets gelezen hebben tijdens de voorbereidingen.

Tenslotte is het vormsel een bevestiging van je geloof waar je graag bij wil horen.

Dan zul je tenslotte ook moeten weten waar je wel in gelooft.



Ik geef zelf geen Bijbel cadeau met een vormsel of communie omdat ik er vanuit ga dat ze die al hebben. Wel probeer ik een boek te zoeken dat enige religieuze connectie heeft.Ik denk dat je het zwaar overschat, merendeel hier (zuiden van het land) doen het vormsel uit het idee van traditie maar de bijbel lezen ze nooit
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 22 januari 2017 @ 17:52:

[...]





Ik denk dat je het zwaar overschat, merendeel hier (zuiden van het land) doen het vormsel uit het idee van traditie maar de bijbel lezen ze nooitDat is wel jammer. Misschien is een jongerenbijbel dan toch een goed geschenk.
Een boek van richard dawkins of charles darwin!
quote:Alicemorgan82 schreef op 22 januari 2017 @ 17:07:

[...]





Het is overigens uit de Rooms Katholieke kerk, en kan het niet laten om ff te melden dat ik daar momenteel (van huis uit protestants) ook naar toe aan het werken ben en ik als het goed is met Pasen ook gevormd ga worden . Zin in!



Je moet overigens wel eerst gedoopt zijn, maar maakt niet uit in welke kerk dat gebeurd is.



TO: ik ben nog novice in de RK dus kan je qua kado geen tips geven..

ZJa klopt RK ging er vanuit dat dat bekend is , maar kom ook uit het zuiden daar is het overgrote deel Rooms Katholiek heb ik het idee.
Bij een dergelijke gelegenheid probeer ik altijd een cadeau te geven dat raakvlak heeft met de gebeurtenis. Kleinigheidje ook, omdat ik vind dat het cadeau niet het belangrijkste van de dag is. In sommige situaties ook gerust iets 'werelds' maar dan wel iets dat een beetje inhoud heeft. Geen agressief schietspel of een envelop met geld.
Bijbel in gewone taal. Sprak de 12 jarigen in mijn omgeving wel aan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter kreeg over het algemeen twee tientjes, ofwel in een enveloppe ofwel een cadeautje ter waarde van dat bedrag. We hebben overigens nagenoeg niemand uitgenodigd voor het vormsel. Alleen wij als ouders, opa&oma, peter&meter een een paar van haar vriendinnen waren aanwezig. De ´vangst´ was beduidend minder, de kleinschalige gezelligheid echter is ons goed bevallen .



Mensen nemen gewoon iets mee omdat je een feestje geeft. Maar een leuk boek is ook prima en ik denk dat dochterlief een bos bloemen ook leuk had gevonden, maar dat doe je voor een jongeman dan weer wat minder snel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Marels schreef op 22 januari 2017 @ 15:47:

[...]





Ik hoop dat dit van google komt.

Anders vind ik de formulering erg eng.



Klopt, het is idd van Google.

Wij hebben zelf niks met het geloof en weten daarom ook niet goed wat te doen.



Helaas is het zo dat het kind (en ouders) echt wel cadeau's/ geld verwachten.

Juist om die reden ga ik waarschijnlijk 15 a 20 € geven. Dat vind ik meer dan genoeg,

Bedankt voor de reacties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven