Hou je je kind thuis met krentenbaard?

19-01-2017 09:20 72 berichten
Krentenbaard is een besmettelijke ontsteking van de huid veroorzaakt door een bacterie. De incubatietijd is 4-14 dagen (al die tijd is het kind besmettelijk). De besmetting stopt na het indrogen van de vochtblaasjes, of vanaf 2 dagen na behandeling door de huisarts. Besmette kinderen met krentenbaard mogen gewoon naar school of opvang (bron: rivm).



Zou jij je kind naar school laten gaan als je weet dat het krententenbaard heeft? Of hou jij je kind thuis?



Om eerlijk te zijn vindt ik het niet netjes om een kind bewust met een besmettelijke ziekte naar school te laten gaan, ook al voelen zij zich fit. Je kan anderen besmetten en dat vind ik niet kunnen. Daarbij vind ik krentenbaard echt vies. Ook niet een besmetting die ze perse moeten doormaken, zoals bijv waterpokken.

Hoe denken jullie erover?

Hou je je kind thuis als het krentenbaard heeft?

Totaal aantal stemmen: 109

Nee, als een kind zich niet ziek voelt dan is dat niet nodig (39%)
Ja, ik wil niet dat mijn kind anderen besmet. (56%)
Anders, nl... (6%)
quote:LaFleurNoire schreef op 19 januari 2017 @ 14:09:

[...]





Jij niet. TO schrijft dat mensen die hun kind met krentenbaard naar school/k7dv laten gaan laks zijn en vindt dat die mensen bewust hun kind andere kinderen laat besmetten.

En dat vind ik nog steeds, sorry

Ik geloof nu eenmaal niet klakkeloos wat een GGD of overheid ons vertelt. Ik verwerp het ook niet persé hoor. Maar ook altijd zelf blijven nadenken enzo.



Overigens mag ik niet hopen dat heel veel mensen hun hele leven met krentenbaard bacteriën rondlopen
Alle reacties Link kopieren
Ik zie mezelf al bij dit soort dingen telkens vrij vragen aan mn werkgever... Ik gebruik m'n vakantie-uren liever voor dingen waar m'n kind echt ziek van is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 19 januari 2017 @ 15:46:

[...]



Overigens mag ik niet hopen dat heel veel mensen hun hele leven met krentenbaard bacteriën rondlopen heel veel mensen wel hoor, het is nl een veelvoorkomende Staphyloccocus (http://www.rivm.nl/Onderw ... lococcus_aureus_infecties)
Alle reacties Link kopieren
Los van of je anderen besmet of niet.....een kind kan wekenlang last hebben van krentenbaard. Mijn zoontje had het zeker 2-3 weken korsten die ook open gingen. Ik vind het niet kunnen om je kind zo lang thuis te laten van school. Moet je kijken wat ze missen. Bij ons ging het om groep 3. Denk ook niet dat school daar mee akkoord zou zijn gegaan.



Vliegen met waterpokken is inderdaad niet toegestaan. Hebben we zelf ondervonden. Reden is dat er zwangeren op de vlucht kunnen zitten die niet resistent zijn waardoor de foetus afwijkingen kan krijgen. Dat is ook de reden waarom zwangere vrouwen extra op moeten passen als ze zelf geen waterpokken hebben gehad in het verleden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 19 januari 2017 @ 15:46:

[...]



En dat vind ik nog steeds, sorry

Ik geloof nu eenmaal niet klakkeloos wat een GGD of overheid ons vertelt. Ik verwerp het ook niet persé hoor. Maar ook altijd zelf blijven nadenken enzo.



Overigens mag ik niet hopen dat heel veel mensen hun hele leven met krentenbaard bacteriën rondlopen



Want jij hebt meer kennis dan de GGD, waar duizenden mensen werken met een achtergrond in infectieziekten die 8 uur per dag zich hieraan wijden? Wat bedenk je dan zelf erbij waardoor jouw mening meer klopt dan wat zij zeggen?



Je wilt niet weten met wat voor bacterien jij zelf allemaal rondloopt. Misschien ook wel die krentenbaard veroorzakende bacterie waar je zo bang voor bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 19 januari 2017 @ 15:46:

[...]



En dat vind ik nog steeds, sorry

Ik geloof nu eenmaal niet klakkeloos wat een GGD of overheid ons vertelt. Ik verwerp het ook niet persé hoor. Maar ook altijd zelf blijven nadenken enzo.



Overigens mag ik niet hopen dat heel veel mensen hun hele leven met krentenbaard bacteriën rondlopen



Ah, maar het is een vrij simpele materie hoor, die je zelf makkelijk ook had kunnen kennen. Zelf nadenken toch? Enzo?

En als je zo goed zelf nadenkt zou je ook moeten weten dat de Grote Boze Overheid simpelweg gelijk heeft in deze. Dit is eenvoudige infectieleer, ik heb het zelfs nog op de mavo gehad. Of je kunt ook bedenken dat deze mensen gewoon verstand van zaken hebben zonder meteen met conspiracytheorieën aan te komen.

En ja, als je een beetje had opgelet bij biologie had je ook geweten dat een significant deel van de mensen inderdaad hun hele leven met een "krentenbaardbacterie" rondloopt zonder daar ooit een infectie van te krijgen. De kans is zelfs groot dat jij er ook mee rondloopt.



Dus tsja, wellicht moet je toch nog even zelf nadenken voordat je mensen van laksigheid en moedwillig besmetten beticht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 19 januari 2017 @ 15:46:

[...]

Overigens mag ik niet hopen dat heel veel mensen hun hele leven met krentenbaard bacteriën rondlopen 30% van de mensen, volgens het rivm.
Alle reacties Link kopieren
Het RIVM is geen betrouwbare bron, jeweettoch
Alle reacties Link kopieren
quote:Iselin schreef op 19 januari 2017 @ 16:16:

Los van of je anderen besmet of niet.....een kind kan wekenlang last hebben van krentenbaard. Mijn zoontje had het zeker 2-3 weken korsten die ook open gingen. Ik vind het niet kunnen om je kind zo lang thuis te laten van school. Moet je kijken wat ze missen. Bij ons ging het om groep 3. Denk ook niet dat school daar mee akkoord zou zijn gegaan.



Vliegen met waterpokken is inderdaad niet toegestaan. Hebben we zelf ondervonden. Reden is dat er zwangeren op de vlucht kunnen zitten die niet resistent zijn waardoor de foetus afwijkingen kan krijgen. Dat is ook de reden waarom zwangere vrouwen extra op moeten passen als ze zelf geen waterpokken hebben gehad in het verleden.Ongeveer twee (of drie, weet het even niet meer zeker) dagen na het begin van behandeling met zalfjes en/of tabletten zijn ze niet meer besmettelijk voor anderen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:LaFleurNoire schreef op 19 januari 2017 @ 16:46:

[...]



Ah, maar het is een hele simpele materie hoor, die je zelf makkelijk ook had kunnen kennen. Zelf nadenken toch? Enzo?

En als je zo goed zelf nadenkt zou je ook moeten weten dat de Grote Boze Overheid simpelweg gelijk heeft in deze. Dit is eenvoudige infectieleer, ik heb het zelfs nog op de mavo gehad. Of je kunt ook bedenken dat deze mensen gewoon verstand van zaken hebben zonder meteen met conspiracytheorieën aan te komen.

En ja, als je een beetje had opgelet bij biologie had je ook geweten dat een significant deel van de mensen inderdaad hun hele leven met een "krentenbaardbacterie" rondloopt zonder daar ooit een infectie van te krijgen. De kans is zelfs groot dat jij er ook mee rondloopt.



Dus tsja, wellicht moet je toch nog even zelf nadenken voordat je mensen van laksigheid en moedwillig besmetten beticht.

Ik vind jouw toon wel een beetje aanvallend en neerbuigend hoor. Niet nodig. Ook ik heb mijn opleiding gehad ;) En ach wie weet héb ik wel meer dan gemiddelde kennis hierover, dat weet je niet hè. En ik heb ook niets gezegd over een conspiracy theorie



Prima toch dat ik me blijkbaar vergis en ik door jullie opmerkingen misschien wel op andere ideeën word gebracht? Is het affikken en hatelijk doen helemaal niet.voor nodig hoor
Alle reacties Link kopieren
Tsja, ik was dan weer niet zo gecharmeerd van je uitspraken over de laksheid en bewust andere kinderen besmetten door je kind met krentenbaard naar school te laten gaan.



Als je (meer dan) gemiddelde kennis had, had je dit topic trouwens niet geopend en als je alle vertrouwen had in de overheid had je hun kennis ook niet in twijfel getrokken. Het was de toon die de muziek maakte, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zomer had mijn zoontje krentenbaard, op vakantie in Frankrijk. Was een flinke blaar op zijn bovenbeen, en ondanks dat ik in de kinderopvang heb gewerkt heb ik het niet als krentenbaard herkent. De franse huisarts zei dat het niet besmettelijk was en met amoxxiciline en goed schoonhouden mochten we gewoon alles doen. Na een paar dagen kreeg ik het ook, en terug in NL zag de huisarts gelukkig wat het was maar het heeft nog een week of 6 geduurd voor we ervan af waren. Zoontje en ik hebben er allebei een hele lelijke pigmentvlek aan overgehouden.

Als hij het weer zou krijgen zou ik hem zeker een paar dagen thuishouden, vooral als het op een plek zit waar hij erbij kan en het nog vochtig is.



Mijn zoontje is trouwens nog wel heel klein, bij een schoolgaand kind dat met een beetje opletten van meester of juf zelf meer oog heeft voor persoonlijke hygiëne vind ik het weer wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn kind wel thuishouden, ivm de hygiëne voor mijn kind zelf maar ook om niet onnodig anderen te besmetten. Zal best zo zijn dat het vooraf al besmettelijk kan zijn maar het besmettingsgevaar is toch het grootst wanneer er vocht uit de blaasjes komt. Dat is bij griep ook het geval, je bent het meest besmettelijk als je zelf daadwerkekijk ziek bent tot een paar dagen erna.
Alle reacties Link kopieren
Zodra je gaat smeren of slikken is dat besmettingsgevaar over het algemeen binnen 24 uur geweken.
quote:LaFleurNoire schreef op 19 januari 2017 @ 18:05:

Tsja, ik was dan weer niet zo gecharmeerd van je uitspraken over de laksheid en bewust andere kinderen besmetten door je kind met krentenbaard naar school te laten gaan.



Als je (meer dan) gemiddelde kennis had, had je dit topic trouwens niet geopend en als je alle vertrouwen had in de overheid had je hun kennis ook niet in twijfel getrokken. Het was de toon die de muziek maakte, zeg maar.

Ja idd die uitspraken van mij waren niet zo genuanceerd, sorry daarvoor.



Blijf ik toch jouw toon niet aardig vinden en de sneer die ik nu lees over mijn kennis ook niet eigenlijk.



Maar goed, ik lees jullie reacties en linkjes dus echt enneh ja ik ga mijn mening bijstellen als het over krentenbaard gaat. (Word ik vast ook gelukkiger van, dan in de stress schieten van elk kind dat hier met een volgepukkeld gezicht komt spelen )
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vandaag met mijn dochter bij de huisarts geweest en hij bevestigde mijn vermoeden van krentenbaard. Hij zei meteen dat ze gewoon naar school mag.



Ik laat haar dus ook gewoon gaan. Ze is de afgelopen dagen ook geweest.
Mijn dochter had het in groep 3 in haar nek. Kwam ik pas laat achter, omdat haar haar er overheen viel. Na twee dagen smeren was het al over. Ze is gewoon naar school geweest en niemand anders heeft het gehad. Dus ja, gewoon naar school.
Alle reacties Link kopieren
Melden jullie het dan aan de juf/meester?
quote:my-little-appletree schreef op 19 januari 2017 @ 22:36:

Melden jullie het dan aan de juf/meester?De juf had het gezien en daarom gingen we naar de huisarts. Onze huisarts noemt het expres geen krentenbaard, het zat ook niet in het gezicht. Dus in eerste instantie wist ik dat ook niet. Verteld dat we een zalfje hadden gehad en met twee dagen was het over. Dus niet expliciet gemeld krentenbaard, maar dat wist ik ook pas te laat om het te melden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste heeft elk jaar wel een keer een aanval van krentenbaard rond zijn mond en ik hou hem daar niet voor thuis. Hij heeft er verder geen last van, het ziet er alleen nogal onsmakelijk uit.

Ik herken het tegenwoordig al heel snel, herhaalreceptje fusidinezuur en na een week of zo is het weer weg.
..
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 19 januari 2017 @ 22:36:

Melden jullie het dan aan de juf/meester?Mijn kinderen kregen het op vakantie, dus juf/meester was niet in beeld. De vrienden bij wie we gelogeerd hadden net voor ze plekken kregen, hebben we het wel laten weten, zodat ze het snel zouden herkennen als hun kinderen het ook zouden hebben. En nog een keer toen we merkten dat fucidinezuur niet hielp en er een ander zalfje nodig was. Helaas waren hun kinderen ook besmet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben best regelmatig krentenbaard. Ik smeer er direct fucidin op en ze gaan gewoon naar school. Ze zijn niet ziek en waren daarvoor al besmettelijk tenslotte.



Ik vind een kdv wel wat anders dan school, omdat krentenbaard voor hele jonge kinderen wel gevaarlijk kan zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven