Geld & Recht alle pijlers

Spaarders in spé , sparen in kleine stappen

20-11-2016 22:52 461 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil je sparen maar lukte dat nooit?

Hoe kun je in kleine stappen je bestedingspatroon aanpassen?



Ik wil beginnen met sparen, heeeeel lang niet gedaan dus ik deel graag kleine successen met gelijkgestemden

. Wie schrijft er mee?

==============================

NB: Ben jij al goed in sparen? Bless you, alleen dit topic is bedoeld om worstelende spaarders elkaar te laten ondersteunen. Tips en advies voor doorgewinterde spaarders missen hier hun doel. Anders gezeg: wij zitten hier in badje 1 en kijken of we 'warervrij' zijn, tips voor de optimale rugcrawltechniek daar kunnen we niet veel mee.
--
Alle reacties Link kopieren
Als jullie het niet erg vinden wil ik hier graag ook meelezen. Net als Ploefel wil ik de moneychallenge dit jaar gaan doen. Mijn spaarrekening is momenteel helemaal leeg, had een paar grote financiële uitgaven die echt niet voorkomen konden worden. Echt heel erg balen. Ik merk toch wel dat dit me een boel stress geeft. Mijn inkomen bestaat uit huurtoeslag, zorgtoeslag een lening van DUO. Hier lukt het me echt net om mee rond te komen, maar sparen kan nauwelijks. Als ik dus nog een financiële klap krijg heb ik een probleem.



Ik ben van plan om vanaf volgende maand actief bij te houden waar mijn geld precies naar toe gaat en waar ik kosten kan drukken. Ook ben ik druk op zoek naar een baan, waardoor ik hopelijk nog meer kan sparen dan de richtlijn van de challenge.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 19 januari 2017 @ 09:33:

[...]



Het lastige van budgetteren per maand vind ik dat dit soort uitgaven niet iedere maand zijn. Ik koop eens in de zoveel maanden kleding, en dan is het voor 200-300 euro. Ik zou dus als ik jou was niet te snel gaan bijstellen, minstens een half jaar kijken of de budgetten die je gesteld hebt goed zijn. En dan de kaasschaafmethode hanteren, gewoon van ieder budget 5 of 10% afhalen. Want als je aan 100 per maand genoeg heb, kun je het vast ook wel met 95 of 90 euro.Slim ja, dankjewel! je kan er ook voor kiezen om wat je niet opmaakt mee te nemen naar de volgende maand, maar het is voor mij meer even om er een beeld bij te krijgen van hoeveel ik uit geef want ik heb nu werkelijk geen idee. Als ik me er bewuster van ben is het ook makkelijker te sparen hoop ik
Ik heb goed bericht binnen van de belastingdienst . Komt me goed uit, want de stapels boeken die ik moet kopen voor volgend semester waren (financieel) behoorlijk bedreigend. Waarschijnlijk kan ik er daarnaast nog een heel deel van sparen! Voor deze maand is het terugboeken van mijn spaarrekening beperkt gebleven tot het betalen van één studieboek. Valt me alles mee!
Alle reacties Link kopieren
Ook wel eens leuk Lady_Grey!
Alle reacties Link kopieren
tvp
You're a diamond dear, they can't break you
Alle reacties Link kopieren
Tvp, zal vanavond eerder gestelde vragen beantwoorden. Ik kom dit soort topics op de meest onhandige tijden tegen
I don't know what that means.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn dure kpn abbo afgezegd en kap met interactieve tv

Ik ga ovrr op tele 2 icm videoland of netflix bespaart 15 per maand



Heb de zomervakantie vast heboekt tenminate de tickets was spotgoedkoop 70 € pp. Dus 280 totaal.
--
Ik ben overgestapt van Ziggo naar Tele2. Wij keken amper tot geen televisie meer. Geloof dat het kastje in 2 jaar misschien 5x heeft aangestaan. Bij Ziggo kon ik geen telefonie+internet afnemen, dus dan maar naar Tele2. Scheelt me 40,- per maand.



Ik ga vanaf deze maand ook meer op mijn boodschappenbudget letten, ik ben veel te makkelijk met thuisbezorgd.nl. Lesgeld hoef ik de komende 2 maanden niet te betalen, dat geld boek ik over naar de rekening voor de hond.
Alle reacties Link kopieren
Zo, alles doorgespit. Handige opmerkingen/vragen heb ik in mijn notities gekopieerd dus geen credits voor de plaatsers, sorry! Maar no credit gaan we voor met zijn allen toch?



"Vraag aan iedereen:

- heb je zicht op je inkomsten en uitgaven?

- heb je zicht op hoe je je vrije ruimte besteedt elke maand?

- heb je een planning ? Wat wil je gaan sparen?"

Inkomsten en vaste lasten zijn als neonreclames, zit er goed in. Maar alle losse zaken als boodschappen kleding, uitjes en tanken is niet gebudgetteerd. Werk aan de winkel!

Een planning hebben we ook nog niet. Er wordt wel een vast bedrag per maand naar de spaarrekening geboekt, maar dat komt net zo makkelijk weer terug... Wil ik niet meer! We willen verhuizen, we gaan tegen een pensioengat aanlopen en we hebben geen spaarpot voor een opleiding van ons kind. Dat is wat we willen sparen, een bedrag kan ik daar niet aan plakken, geen idee!



Ik wil graag komende maand het hele afgelopen jaar uitpluizen en zo budgetten opstellen en kijken war ik minder aan vaste lasten kwijt zou zijn.





"Ik wil minder laks worden met geld, dingen niet terugbrengen naar de winkel ookal blijkt het stuk, want het is maar vijf euro, zien dat je een paar euro teveel hebt betaald en dat dan niet aangeven, enzovoorts. Daar kan ik ook flink wat winst behalen geloof ik."



Dit ook, ik ben zo laks! Durf ook niet af te dingen, vragen om zaken als extra's of langere service. Dit is een persoonlijkheidsdingetje waar werk aan de winkel is.



"Ik heb me ook verdiept in Dave Ramsey en zijn 7 stappen zou ik best willen uitvoeren, maar is best lastig..

Stap 1: 1000, = op je spaarrekening

Stap 2: Schulden afbetalen, behalve je huis

Stap 3: 3 tot 6 maanden uitgaves op je spaarrekening

Stap 4: 15% van je inkomen naar je pensioen

Stap 5: Sparen voor school van de kinderen

Stap 6: Betaal je huis af

Stap 7: Geef weg"

Poeh. Goeie spaardoelen. De prioriteiten zouden bij mij wat gehusseld mogen worden, of tegelijk gevuld worden. Stap 1 is gedaan (yayy!), stap 2 wordt in augustus dit jaar afgerond. Dit gaat om een vast krediet dus eerder aflossen heeft geen zin, daarom spaar ik er gewoon naast. De rest is nog niet gedaan. Zodra de lening aflossen wegvalt kan ons automatisch spaarbedrag fors omhoog, want wat dan aanbuitgaven vrijkomt gaan we natuurlijk niet zomaar over de balk smijten!



"Het kan ook helpen om het maximale roodstand-bedrag van je bankrekening te verlagen of op 0 te zetten. Op is op, geen rente betalen."

Yep moet ook nog gebeuren. Door soms teveel willen sparen en vervolgens terug te moeten boeken gaat het sparen minder hard en moet ik rente over roodstand betalen! Niet verstandig.



Ook ga ik kijken waar ik nog een beetje een leuke rente krijg over mijn spaargeld. Want bij de abn is het echt helemaal niets. En eens kijken welke spaarrekening fijn werkt met spaardoelen enzo, al kan ik dat zelf ook in een excelbestandje bijhouden natuurlijk. Ook is een rekening waar ik niet direct bij kan ook praktisch, zeker met lange termijn doelen als sparen voor de studie van ons kind.



"De beste manier (IMHO) om te sparen is uitrekenen hoeveel je nodig denkt te hebben per maand en het restant direct op een spaarrekening zetten zodra het salaris is gestort. Er is toch een kleine barrière als je het van een spaarrekening over moet maken naar je betaalrekening. Eventueel zou je een spaarrekening bij een andere bank kunnen nemen zodat je ook niet makkelijk via de bankapp spaargeld kunt terugboeken.



Na een tijdje wen je aan het lagere nettoloon waar je de maand mee begint en ga je structureel sparen."

Dit laatste ook. Overschot is voor mij iets wat ik dus vrij kan gebruiken. Uhhh NEE dus! Zo kom ik niet aan die mooie nieuwe woning!



Ook de tips over budgetapps ga ik eens doornemen, thanks!

"Goodbudget

Grip app abn

app debit & credit"



Ook de boodschappen ga ik onder de loep nemen. Het is een verschrikking, het kost klauwen met geld als je op de bonnefooi richting super vertrekt. Eens kijken wat ik thuis kan laten bezorgen.



Voor nu, bedankt voor alle tips!
I don't know what that means.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een exceloverzicht per maand waarin ik precies bij houd wat de vaste lasten zijn en boodscgappen. Als een bedrag is afgeschreven dan zet ik dat op 0 en wijzig het nog te besteden bedrag zodat ik exact zie hoe ik ervoor sta.

Ik heb ook een excel voor sparen. Bij moneyou heb ik verschillende spaarpotten w.o. vakantie, calamiteiten, belastingteruggave, spaar kinderen etc. Voor de kinderen heb ik van 0 tot 15 jaar 50 gulden (toen uk begon) per maand gespaard. Daar kon ik niet bij. Dat kwam vrij en bedroeg 10.000 euro per kind. Dat weer vastzetten levert niet zoveel op en ze zijn nu ook id leeftijd dat ik het geld moet kunnen opnemen. Ik boekte vroeger ook terug maar gelukkig heb ik nu de balans gevonden dat ik er af kan blijven. Maar het is gepuzzel.



Wat betreft korting vragen bij Ziggo oid, was ik ook slecht in maar ik doe het nu wel en kan behoorlijk schelen. Zoveel mensen doen het en je bent een dief van je portemonnee als je het laat liggen.
anoniem_21833 wijzigde dit bericht op 21-01-2017 09:45
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[quote]TemperanceB schreef op 21 januari 2017 @ 08:54:

Zo, alles doorgespit. Handige opmerkingen/vragen heb ik in mijn notities gekopieerd dus geen credits voor de plaatsers, sorry! Maar no credit gaan we voor met zijn allen toch?



"Vraag aan iedereen:

- heb je zicht op je inkomsten en uitgaven?

- heb je zicht op hoe je je vrije ruimte besteedt elke maand?

- heb je een planning ? Wat wil je gaan sparen?"

Inkomsten en vaste lasten zijn als neonreclames, zit er goed in. Maar alle losse zaken als boodschappen kleding, uitjes en tanken is niet gebudgetteerd. Werk aan de winkel!

Een planning hebben we ook nog niet. Er wordt wel een vast bedrag per maand naar de spaarrekening geboekt, maar dat komt net zo makkelijk weer terug... Wil ik niet meer! We willen verhuizen, we gaan tegen een pensioengat aanlopen en we hebben geen spaarpot voor een opleiding van ons kind. Dat is wat we willen sparen, een bedrag kan ik daar niet aan plakken, geen idee!



Ik wil graag komende maand het hele afgelopen jaar uitpluizen en zo budgetten opstellen en kijken war ik minder aan vaste lasten kwijt zou zijn.





"Ik wil minder laks worden met geld, dingen niet terugbrengen naar de winkel ookal blijkt het stuk, want het is maar vijf euro, zien dat je een paar euro teveel hebt betaald en dat dan niet aangeven, enzovoorts. Daar kan ik ook flink wat winst behalen geloof ik."



Dit ook, ik ben zo laks! Durf ook niet af te dingen, vragen om zaken als extra's of langere service. Dit is een persoonlijkheidsdingetje waar werk aan de winkel is.



"Ik heb me ook verdiept in Dave Ramsey en zijn 7 stappen zou ik best willen uitvoeren, maar is best lastig..

Stap 1: 1000, = op je spaarrekening

Stap 2: Schulden afbetalen, behalve je huis

Stap 3: 3 tot 6 maanden uitgaves op je spaarrekening

Stap 4: 15% van je inkomen naar je pensioen

Stap 5: Sparen voor school van de kinderen

Stap 6: Betaal je huis af

Stap 7: Geef weg"





hier mijn antwoorden op de stappen:

Stap 1: 60k op rekening

Stap 2: huis bijna afbetaald, hypotheek maandlasten van 900 euro netto (5 jaar geleden) naar 400 netto nu.

Stap 3: done.

Stap 4: pensioen sparen gaat via werkgever, plus we hebben extra levensverzekering.

Stap 5: sparen niet apart voor kids maar gaat van onze spaarrekening af.

Stap 6: zie stap 2

Stap 7: we geven kinderkleding weg die te klein zijn geworden.





ik lees nergens over meer inkomsten genereren.

bijvoorbeeld spullen verkopen op internet, een extra baantje bij nemen of investeren.

ik koop spullen en verkoop ze weer met winst door. verdien er niet zoveel aan ongeveer 500 euro op jaarbasis maar ik zie het als een soort hobby en geeft een kick om iets te verkopen met winst.

verder doe ik aan investeren (geen beleggingen).

tot nu toe altijd winst gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Hey dit topic had ik nog niet eerder voorbij zien komen. Nu ben ik niet zo goed in het trouw blijven volgen van topics, maar misschien kom ik wel zo af en toe even binnen vallen. Voor mezelf ook een stok achter de deur om te blijven sparen, als ik hier 'verantwoording' af moet leggen ;)



Ik zou gezienmijn salaris prima moeten kunnen sparen maar toch, het lukt niet goed. Dat wil zeggen: ik spaar wel deels, maar heb telkens ook weer grote uitgaven waardoor ik alles weer kwijt ben. De buffer is niet groot genoeg. Dingen die nu doe om toch te sparen (misschien heeft iemand er iets aan, misschien zijn ze al lang genoemd):



-vast boodschappen budget (€40 per week in mijn geval). Ik ga eerst naar lidl, wat ze daar niet hebben koop ik bij de jumbo en als ze het daar ook niet hebben mag ik pas naar de AH. In het begin die €40 ook echt wekelijks uit de pinautomaat opgehaald, als extra reminder dat ik het hiermee moest redden. Wat ik overhield deed ik in een envelop, kon ik gebruiken als ik duurdere boodschappen had (de shampoo, douchegel, deo, dagcreme etc is bij mij altijd tegelijk op, grote uitgave!). Inmiddels gewend aan dit budget dus pin mijn boodschappen gewoon weer.

- als ik contact geld over heb van een avondje stappen, als ik een product retour doe of als iemand me iets terugbetaalt, doe ik dat in een envelop. Contact geld in mijn portemonnee geef ik namelijk uit aan onzin. Op deze manier vorig jaar iets van €500 gespaard! Dat mocht ik van mezelf uitgeven aan iets leuks maar niet noodzakelijks, in mijn geval mijn interieur. Ben nu gewoon weer verder gegaan met sparen op deze manier, weer voor een leuk doel.

- overgestapt van zorgverzekeraar en energiemaatschappij. Scheelt me bijna €50 per maand bij elkaar opgeteld. Die €50 laat ik nu maandelijks overmaken naar mijn spaarrekening (anders zou het zo weer opgaan aan andere dingen).



Ik las hier iets over koopzegels, kam iemand mij vertellen wat dat is? Hoor de caissière er vaak naar vragen, maar sla ze eigenlijk af zonder te weten wat het is...
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
quote:spagroen schreef op 21 januari 2017 @ 10:41:



ik lees nergens over meer inkomsten genereren.

bijvoorbeeld spullen verkopen op internet, een extra baantje bij nemen of investeren.

ik koop spullen en verkoop ze weer met winst door. verdien er niet zoveel aan ongeveer 500 euro op jaarbasis maar ik zie het als een soort hobby en geeft een kick om iets te verkopen met winst.

verder doe ik aan investeren (geen beleggingen).

tot nu toe altijd winst gemaakt.

Geen idee of je je specifiek tegen mij richt, ik heb van veel berichten uit dit topic geknipt en gereageerd/beantwoord. In een aantal berichten van anderen lees ik dit wel terug.

De inkomsten zijn het probleem niet voor mijn situatie. Bij elkaar genomen verdienen we tegen de 2x modaal, wat ons betreft zit het probleem dus echt in laks zijn en niet op de uitgaven letten.

Ik heb wel direct de koe bij de hoorns gevat en ben mijn complete afschrift over 2016 aan het indelen in categorieën en heb de mogelijkheid tot rood kunnen staan afgesloten. It's a start
I don't know what that means.
Alle reacties Link kopieren
Bezuinigen, minimaliseren. Planmatig ja dat kan ik best goed.. .heb overzicht korte en lange termijn planni g etc



Alleen wat ik bezuinig geef ik dan toch weer uit aan onze dromen..

En stap 7 is voor mij stap 1: weggeven vind ik ontzettend belangrijk.



Miss dat bij meer inkomsten de truc is en daar zijn weinig opties voor...
--
Alle reacties Link kopieren
@Tinkerbell bij elke euro aan boodschappen bij Albert Heijn kun je voor 10 cent een koopzegel kopen. Bij 490 zegels is je boekje vol. Bij inlevering krijg je 52 euro dus je verdient 3 euro. Dat is bijn 6 procent "rente". Kom daar maar eens om bij een bank. En het gaat soort van ongemerkt bij je boodshappenbedrag.
Alle reacties Link kopieren
@spagroen, even een vraagje maar ik vraag mij echt af hoeveel 60k is, kan je mij dat vertellen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Foodisgood schreef op 22 januari 2017 @ 12:23:

@spagroen, even een vraagje maar ik vraag mij echt af hoeveel 60k is, kan je mij dat vertellen?k staat voor duizend. Komt van kilo. Zoals duizend gram 1 kilogram is en duizend meter 1 kilometer.
Alle reacties Link kopieren
^Ah, dankjewel voor de uitleg. K voor kilo stond dat wist ik, kon alleen de link niet leggen met geldbedragen. Bedankt
Alle reacties Link kopieren
Op de vraag of je weet wat er inkomt en uitgaat... ik wel. Alleen krijg 2x per maand betaald. Maandsalaris (eind van de maand, een vast bedrag) en overuren en onkosten in de tweede week van de nieuwe maand (hoogte van het bedrag wisselt nogal).



Voor het maandsalaris binnenkomt zet ik die betaalrekening op 0. Heb in een app maandsalaris en belastingteruggave als inkomsten en daaronder alle afschrijvingen en dan zie ik gelijk hoeveel daar van overblijft. Elke week wordt er 70 euro naar een andere betaalrekening overgeschreven, daar moet ik het een week mee doen. Geen idee of ik dit bedrag zo hou, ben met dit bedrag begonnen aan het begin van januari, maar dat zal de tijd uit moeten wijzen.



Zie nu dat er rond de 200 euro over blijft van het maandsalaris. En steeds als er iets afgeschreven is werk ik dat in de app bij. En heb nu afgelopen weken ook een beetje extra van die rekening gebruikt. Maar het viel mee en was ook niet zo heel erg, want heb toch 500 euro gespaard. En dit tafereel ga ik deze maand (februari) weer proberen.



Ik denk nu ook wel echt na voor ik iets koop of doe. Gisteren bed verschoond, zag dat er gaatjes in matrashoes kwamen. Wilde net al gelijk een nieuwe bestellen (had nog een bon van 10 euro. Zou ik nog 12 euro bij moeten betalen) Maar deze week iets meer boodschappen gehaald, dus wacht daar tot zaterdag mee. Die hoes slaap ik toch nog op deze week. Dus nog niet a la minuut nodig. Sommigen vinden het misschien geneuzel, maar wil voortaan eerst denken dan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:runningmonster schreef op 21 januari 2017 @ 14:08:

@Tinkerbell bij elke euro aan boodschappen bij Albert Heijn kun je voor 10 cent een koopzegel kopen. Bij 490 zegels is je boekje vol. Bij inlevering krijg je 52 euro dus je verdient 3 euro. Dat is bijn 6 procent "rente". Kom daar maar eens om bij een bank. En het gaat soort van ongemerkt bij je boodshappenbedrag.



Bij de Plus koop je voor 4 Euro zegels en krijgt dan 6 Euro terug.

Het gaat wel niet zo hard met dit soort bedragen, maar is toch een leuk extraatje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een gat in mijn hand, maar een aantal dingen hebben mij geholpen om toch wat meer te kunnen sparen.

1. overzicht van de maandelijkse/jaarlijkse uitgaven en dat per maand in een overzicht, inclusief tanken, boodschappen en een spaarbedrag e.d. (al genoemd)

2. Zodra het salaris binnenkomt doe ik twee dingen:

- Op mijn financieel overzicht van die maand (excel) kijken hoeveel vaste lasten we die maand hebben en dat precieze bedrag naar mijn spaarrekening boeken.

- van het geld dat naar mijn spaarrekening gaat een deel in speciale potjes (SNS-bank heeft die optie), onderhoud auto, sparen eigen risico voor het jaar erop (zo heb ik niet ineens een dure rekening van 200,- bijvoorbeeld), leuke dingen, maar ook de zwemles die tweemaandelijks betaald moet worden en waar ik dus alvast de helft inzet. Wat er overblijft is precies genoeg voor de kosten uit het financieel overzicht.

3. Wat er dan nog op mij lopende rekening staat mag ik uitgeven aan leuke/extra dingen: een nieuwe plant, koffie bij de Hema, etc.



Doordat ik, als ik mijn saldo check, meteen zie wat ik extra te besteden heb of als er 0,00 staat, word ik er steeds weer aan herinnerd dat ik dit kan besteden en niet meer. Wanneer mijn hele salaris er stond, dacht ik altijd: ach, het kan best wel uit... Om vervolgens mijn spaargeld weer terug te moeten boeken.



Nu gaat sparen erg lastig. We zijn minder gaan verdienen en de vaste lasten zijn hoger geworden (lang verhaal) dus het komende half jaar moet ik even overleven. Daarna kunnen we weer goed sparen, hopelijk...
Alle reacties Link kopieren
quote:B2L schreef op 19 januari 2017 @ 09:24:

@Seba, ik ben een stille meelezer en zie bij jou steeds de koopzegels voorbij komen. Wij sparen die ook (bij de Plus, hoog rendement dus). Ik gooi alle zegels altijd in een pot, en een paar keer per jaar plak ik alles op en de boekjes gaan op een grote stapel. Het leuke is dat het bedrag daarvan best aardig oploopt.

Afgelopen maand hebben we een gedeelte ervan geïnvesteerd in een (tweedehands) vriezertje. Voor mij erg leuk om dan zoiets te kunnen aanschaffen zonder meteen een hap uit je budget te nemen.



Ik bedoel eigenlijk te zeggen: best de moeite om vol te houden!:PZeker dat vind ik ook. Tikt fijn aan
Alle reacties Link kopieren
Een daar gaan de centen weer. ..

Wasmachine moet vervangen worden

Zo wordt t nooit wat????
En dat is dus waarom je spaart. Als je niet gespaard had, had je niet zomaar een wasmachine kunnen vervangen nu.
Ff een tip...ik heb de Fast Budget app gevonden...ideaal!!!

Die gebruik ik vanaf vandaag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven