Geld & Recht alle pijlers

Aflossen hypotheek of sparen

10-12-2016 15:03 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi! Een vraag die ons momenteel bezig houdt is of we een groot deel van onze hypotheek gaan aflossen of niet.



De situatie is als volgt. We hebben een een spaarhypotheek en een hypothecaire lening (welke weet ik zo niet). Rente is 5,7%. Het deel van de hypothecaire lening kunnen we met ons spaargeld volledig aflossen. Dan blijft er nog genoeg over voor andere onvoorziene kosten en hebben we alleen het spaardeel nog open staan. Rente staat voor 30 jaar vast.. Nu nog 21 jaar. Rentepercentage op bankrekening is 0,4%. We mogen boetevrij aflossen en zijn dus niet gebonden aan percentages.



Wat is nu slim om te doen? We hebben het geld voor zover we dat kunnen inschatten niet nodig. Waar moeten we rekening mee houden?
anoniem_314327 wijzigde dit bericht op 11-12-2016 07:20
Reden: Aanvulling info
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatochpoetsen schreef op 11 december 2016 @ 17:09:

Maar dan begrijp ik nog steeds niet waar jouw 2000 euro vandaan komt Het is toch je bruto rente (dus 5700) euro die je in minder brengt op het verzamelinkomen? Hypotheekrenteaftrek = lening x rente.Zit wat in, ik vermenigvuldigde het al met 42% maar als je het dan nog eens aftrekt doe je het dubbelop. Je hebt gelijk, ik zat verkeerd te rekenen. Dan is het dus idd gewoon 5700 die er bij het verzamelinkomen komt, dus 2 tredes in de kot tabel ongeveer. Dat is zo'n 5% van de kot tenzij TO een hoger verzamelinkomen heeft dan 100.000 euro.
KOT is maar zo kort.... en van minder vaste lasten kun je nog zo'n 20 jaar maand in, maand uit genieten.

Ik zou aflossen.
Alle reacties Link kopieren
quote:-jolijn- schreef op 11 december 2016 @ 17:56:

KOT is maar zo kort.... en van minder vaste lasten kun je nog zo'n 20 jaar maand in, maand uit genieten.

Ik zou aflossen.Dat kun je natuurlijk ook doen nadat je kind naar de opvang gaat.
Alle reacties Link kopieren
ik weet niet of het al eerder genoemd is, maar denk ook aan de bijleenregeling. Mocht je ooit dit huis verkopen dan moet je de overwaarde (de verkoopwaarde - hypotheek) inleggen in de nieuwe woning. Als je op je hypotheek aflost wordt de overwaarde dus hoger.



Het beste is om het toch precies uit te laten rekenen door een financieel adviseur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven