Met iedereen overal een praatje maken

23-01-2017 14:16 58 berichten
Ik zit bij de garage. Vrij saai. Duurt lang. Ik forum wat. Maar af en aan druppelen er mensen binnen die dan tegen me aan gaan praten. Meestal begint 't met iets als: tjonge wat is het koud he buiten en gaat vandaar uit verder.

Ik heb daar totaal geen behoefte aan en ben niet sociaal (op zulke momenten).

Ik ben ook niet sociaal in bushokjes, bij de kassa, de dokter in de wachtruimte.

Nergens eigenlijk

Alleen in mijn eigen inner circle.

Dom over het weer lullen met vreemden trek ik dan ook zeer slecht.

Ik heb echter vriendinnen die hebben echt altijd en overal 'gezellig' contact.

In de sauna. Op het schoolplein. Op de tribune bij sport. In de trein. Altijd en overal. Het ziet er zo gemakkelijk uit maar ik kan het gewoon niet.

Ben jij een gemakkelijke kletser met vreemden en waarom doe je het eigenlijk en waar heb je het dan over?
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 23 januari 2017 @ 14:30:

[...]



"Zou je alsjeblieft die kut hond ergens anders kunnen laten zeiken?"
quote:7102 schreef op 23 januari 2017 @ 14:28:

[...]

Hmm wat zou een lantaarnpaal te vertellen hebben?Het is wat eenzijdig, maar het zijn goede luisteraars.
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 23 januari 2017 @ 14:28:

[...]

Hmm wat zou een lantaarnpaal te vertellen hebben?Potloodventers, rare snuiters, de regen ik kan van alles bedenken..
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Meestal zijn het ook de hondeneigenaren die een praatje een social talk met elkaar doen, al is het goede morgen goede middag.
Ik babbel met alles en iedereen en vind het altijd gezellig. Mocht ik haast hebben dan zeg ik dat gewoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 23 januari 2017 @ 14:33:

Meestal zijn het ook de hondeneigenaren die een praatje een social talk met elkaar doen, al is het goede morgen goede middag.Dat klopt, echt opvallend!
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 23 januari 2017 @ 14:30:

[...]



Hoezo?Aangezien TO er een topic over heeft gestart zit het haar blijkbaar niet helemaal lekker/irriteert ze zich daaraan. Dat is jammer, praten met vreemden kan heel leuk en inspirerend zijn en mocht ze er echt geen behoefte aan hebben dan is dat ook goed toch.
Praten over niks, noem ik het altijd. Heel slecht in. Ik praat de hele dag al op mijn werk (telefonisch hulpverlener). Als ik iemand niet zie ontstaan er soms wel leuke gesprekken. Ik weet ook niet hoe je een gesprek op gang houdt. Terwijl ik echt niet sociaal gehandicapt ben, maar voor een gesprek moet ik wel een raakvlak met iemand hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen gemakkelijke kletser (met vreemden).



Het is niet zo dat ik dit soort gesprekjes vervelend vind of smalltalk-onderwerpen stompzinnig.

Maar ik ben er niet zo goed in; weet vaak niet snel genoeg iets te verzinnen om te zeggen.

Al gaat dat de laatste jaren wel wat beter.



Vaak voelt het wel of ik er geen zin in heb; maar éigenlijk komt dat vooral door het ongemak dat ik voel doordat ik het niet zo goed kan.

Is dat bij jou ook zo, TO?

Of vind jij smalltalk echt oninteressant?



Dit topic is trouwens wel een mooie aanleiding voor mij om hier weer eens wat actiever mee te gaan oefenen.





quote:7102 schreef op 23 januari 2017 @ 14:28:

[...]

Hmm wat zou een lantaarnpaal te vertellen hebben?Vast niet veel minder dan ik, soms
Alle reacties Link kopieren
quote:Yasinaa schreef op 23 januari 2017 @ 14:39:

[...]





Aangezien TO er een topic over heeft gestart zit het haar blijkbaar niet helemaal lekker/irriteert ze zich daaraan. Dat is jammer, praten met vreemden kan heel leuk en inspirerend zijn en mocht ze er echt geen behoefte aan hebben dan is dat ook goed toch.

Dat gepraat over niks is wat mij betreft doorgaans ook echt volkomen overbodig en al helemaal niet inspirerend. En op de problemen en ellende van een wildvreemde zit ik ook niet te wachten.

Maar ik ben dan wel weer te fatsoenlijk om zo'n gesprek af te kappen. Ik kan me dus voorstellen dat het "probleem" bij TO 'm er meer in zit dat sommige mensen zich wél geroepen voelen om met iedereen een praatje te maken.
Oh dear, how sad, never mind.
Ik ben ook geen gemakkelijke kletser. Met niemand (en dan ook letterlijk niemand). Tegen mij beginnen ze overigens nooit te praten...
Alle reacties Link kopieren
De ene keer vind ik het hartstikke leuk, ik praat over het algemeen ook makkelijk met vreemden, de andere keer heb ik er geen zin in. Vandaag zit ik in mijn praatmodus, morgen kan dat zomaar anders zijn. En het hangt af van de persoon of ik zin heb om ermee te praten.
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 23 januari 2017 @ 14:33:

Meestal zijn het ook de hondeneigenaren die een praatje een social talk met elkaar doen, al is het goede morgen goede middag.



+1. Sinds ik een hond heb ben ik echt een stuk socialer geworden naar vreemden toe.



1 op 1 maakt ik makkelijk contact. Laatst nog, een vriendin van mij gaf aan dat ik altijd zo aardig was tegen medewerkers van winkels/bedrijven etc . Alleen maar omdat ik een enthousiaste toon aansla en de medewerkers nog "werk-ze" of een fijne dag wens. Kleine moeite. Ik heb zelf in de horeca gewerkt, en ik werd van zulke mensen heel blij. Dus nu doe ik dat zelf ook. En dus ook bij mensen die gewoon ergens op een bankje zitten of zo. Als ik langsloop groet ik gewoon met een lach (en dan te bedenken dat ik introvert ben haha..).
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het de ene keer gezellig zo wat te kletsen met vreemden, terwijl ik er een andere keer geen behoefte aan heb. Dan leg ik een boek voor m'n neus en is het vrij duidelijk dat ik geen contact wens.



Maar nu wat anders: waarom plan jij je garagebezoeken niet beter? Konden we gezellig samen een paar uur overbruggen, woensdag bijvoorbeeld
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 23 januari 2017 @ 14:28:

[...]

Hmm wat zou een lantaarnpaal te vertellen hebben?



Ik vraag me eerder af hoe Dragisa de moeder van die lantaarnpaal kent





Later is nu
Alle reacties Link kopieren




Zoiets dan maar?
Alle reacties Link kopieren
Wat is nu eigenlijk je vraag/probleem? In je OP geef je twee tegenstrijdige boodschappen:

- je hebt er geen behoefte aan; prima, dan reageer je minimaal en laat merken dat je geen zin hebt in een praatje over het weer.

- bij vriendinnen die het wel kunnen ziet het er zo gezellig uit maar jij kunt het niet. Heb je er dan toch wel behoefte aan?

Als je er geen behoefte aan hebt doe je het niet, als je het wel leuk vindt klets je gezellig mee. Simpel toch?
quote:Joyce48 schreef op 23 januari 2017 @ 15:18:

Wat is nu eigenlijk je vraag/probleem? In je OP geef je twee tegenstrijdige boodschappen:

- je hebt er geen behoefte aan; prima, dan reageer je minimaal en laat merken dat je geen zin hebt in een praatje over het weer.

- bij vriendinnen die het wel kunnen ziet het er zo gezellig uit maar jij kunt het niet. Heb je er dan toch wel behoefte aan?

Als je er geen behoefte aan hebt doe je het niet, als je het wel leuk vindt klets je gezellig mee. Simpel toch?

To heeft geen vraag/probleem.

Ze verveelt zich omdat ze moet wachtten bij een garage en opent dan een nontopic.

Met iedereen een regeltje wisselen dus.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het heel goed, praten over niks met mensen die ik niet ken. Ik heb er alleen niet altijd zin in dus dan doe ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dus zo'n babbelaar, en vind dat zelf heel leuk, krijg de meest gekke informatie van mensen, vorige week leuk gesprek bij de kassa met een dame die vroeger verkering gehad had met de uitvinder van de rollator (had inmiddels zelf die rollator), in de metro een oud meteoroloog die me uitgelegd heeft waarom er een verschil bestaat tussen sneeuw hoog in de lucht en sneeuw laag in de lucht en een kind dat me heeft uitgelegd waarom zijn moeder alleen bonbons met alcohol erin wil. Ook nog een gesprek over waarom mijn haar veel handiger was dan het haar van de mevrouw in kwestie (ook in de metro) en een gesprek over waarom een tas met een kort handvat niet handig is (mevrouw bij de bibliotheek)



De reden waarom ik dat doe? Ik verveel me als ik moet wachten, dus ga ik zitten kletsen
Ik begrijp wel wat TO bedoelt. Een praatje maken wordt gezien als sociaal en dat is toch de norm. Als je liever geen praatje maakt, ben je al snel ongezellig en niet sociaal. Als ik google op 'geen praatje willen maken', gaan de eerste 5 resultaten over tips om wél praatjes te maken.



Ik hou ook niet van koetjes en kalfjes. Het kost me energie en het levert meestal niets op. Ik weet dat het een soort sociale lijm is, maar ik hoef niet sociaal gelijmd te worden met de man of vrouw die ik regelmatig tegenkom bij het uitlaten van de hond. Een goedemorgen of goedemiddag is dan meer dan genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben absoluut geen makkelijke kletser. Tenzij ik veel met diegene omga. Op zich stoor ik me niet als iemand iets zegt over het weer. Maar het wordt geen echt gesprek. Kom vaak niet verder dan: "Ja, inderdaad."

Soms nog wel eens: "Het blijft nog wel even zo" of "Vanaf .....dag wordt het beter." Meer niet.

Bij sommige mensen kom ik er nooit met een "Hoi" alleen vanaf. Van die mensen die altijd een gesprekje met je willen. Zo ken ik 2 oudere mannen van op straat en de supermarkt. Altijd als ze me zien moet ik even komen kletsen. Met tegenzin maak ik dan een heel kort praatje. Eentje begint vergeetachtig te worden en vraagt elke keer hetzelfde. Vermoeiend hoor. Ze hebben me beiden al een paar keer uitgenodigd op de koffie. No way dat ik dat doe. Als vrouw alleen bij een oudere man die je eigenlijk niet kent op bezoek gaan. Wie weet wat ze willen. Bekenden van me zeggen dat het onschuldige mannen zijn. Kan best, maar ik zit er gewoon niet op te wachten.

Mijn moeder praat heel makkelijk met vreemden en bekenden. Soms tot ergernis van mij toe. Als we samen ergens zijn en komen iemand tegen. Dan staan we zo lang in de winkel omdat zij zo nodig lang moet staan praten.
Alle reacties Link kopieren
quote:florence13 schreef op 23 januari 2017 @ 15:39:

Ik ben dus zo'n babbelaar, en vind dat zelf heel leuk, krijg de meest gekke informatie van mensen, vorige week leuk gesprek bij de kassa met een dame die vroeger verkering gehad had met de uitvinder van de rollator (had inmiddels zelf die rollator), in de metro een oud meteoroloog die me uitgelegd heeft waarom er een verschil bestaat tussen sneeuw hoog in de lucht en sneeuw laag in de lucht en een kind dat me heeft uitgelegd waarom zijn moeder alleen bonbons met alcohol erin wil. Ook nog een gesprek over waarom mijn haar veel handiger was dan het haar van de mevrouw in kwestie (ook in de metro) en een gesprek over waarom een tas met een kort handvat niet handig is (mevrouw bij de bibliotheek)



De reden waarom ik dat doe? Ik verveel me als ik moet wachten, dus ga ik zitten kletsenDat is dus precies het verschil. Ik had alleen het gesprek met de meteoroloog interessant gevonden en bij de rest hebben geprobeerd om het gesprek zo kort mogelijk te houden.
Oh dear, how sad, never mind.
Ik zal niet snel uit mezelf een heel verhaal ophangen, maar een kleine opmerking naar iemand toe zoals het weer, of een hondje/kind doe ik soms wel, gewoon uit vriendelijkheid. Ik heb wel snel door wat voor type iemand is en de types waarvan je ziet dat je er niet snel vanaf zult komen zonder dat je alle kwaaltjes en ellende hoort ga ik wel uit de weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven