Gezondheid alle pijlers

Koolmonoxide melder

23-01-2017 12:57 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil een koolmonoxide melder aanschaffen.

Onze zoon slaapt op zolder en in de ruimte ernaast staat ook de cv ketel.

Sinds 3 maanden een nieuwe dus zal vast allemaal in orde zijn maar toch wil ik het zekere voor het onzekere nemen.

Ik heb al op internet gekeken maar er is zoveel aanbod dat ik niet weet wat nu een goede en betrouwbare is.

Heeft iemand van jullie ervaring met deze melders en kunnen jullie er mijn één aanraden?



Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Oja, waar moet je hem hangen?

De cv hangt op de overloop van de zolder en ook de boiler hangt daar.

Direct daar tegenover zit de slaapkamer van onze zoon. Moet ik hem dan tegenover de cv ketel hangen aan de muurzijde van onze zoon zijn slaapkamer?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 1 van de action. Die schijnt prima te zijn. Toevallig net nog de test knop geprobeerd.
Check even deze lijst van goede melders; de brandweer verwijst op haar site ook hierheen en volgens mij was dit ook de lijst van de Consumentenbond laatst.



Laatst was er alweer een terugroepactie van goedkope melders die niet werkten. Neem ajb een van een veilige lijst. Ook daar geen garanties natuurlijk, maar geeft wellicht een veiliger gevoel. En die op de lijst zijn er al vanaf 15 tot 20 euro.
Alle reacties Link kopieren
quote:Paulien75 schreef op 23 januari 2017 @ 13:02:

Oja, waar moet je hem hangen?

De cv hangt op de overloop van de zolder en ook de boiler hangt daar.

Direct daar tegenover zit de slaapkamer van onze zoon. Moet ik hem dan tegenover de cv ketel hangen aan de muurzijde van onze zoon zijn slaapkamer?als er iig anderhalve meter tussen zit begreep ik.
quote:Paulien75 schreef op 23 januari 2017 @ 13:02:

Oja, waar moet je hem hangen?

De cv hangt op de overloop van de zolder en ook de boiler hangt daar.

Direct daar tegenover zit de slaapkamer van onze zoon. Moet ik hem dan tegenover de cv ketel hangen aan de muurzijde van onze zoon zijn slaapkamer?Hier hang je hem op.



Wij hebben hem overigens in de slaapkamer gehangen op slaaphoogte, dus waar je hoofd ligt. Niet aan het plafond hangen, dat doe je met een rookmelder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus de fa370 vd action dus. Die staat op de lijst.
Alle reacties Link kopieren
Er is een fabeltje dat CO zwaarder is dan lucht en dat je een CO-melder laag moet hangen. Dat is onjuist en de melder moet dus juist hoog hangen!
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 23 januari 2017 @ 13:13:

Er is een fabeltje dat CO zwaarder is dan lucht en dat je een CO-melder laag moet hangen. Dat is onjuist en de melder moet dus juist hoog hangen!De brandweerman van mijn bhv cursus gaf toch echt aan dat je de CO melder niet hoog moet hangen maar laag en zo dicht mogelijk bij je cv ketel. Waarom denk jij dat het een fabel is?
Alle reacties Link kopieren
De mijne staat staat op de vensterbank op anderhalve meter van de ketel. Hoop dat ie gied staat, ik heb vroeger nl zelf koolmonoxide vergiftiging gehad en dankzij mijn alerte vader leef ik nog.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het wilt doen trouwens!

Las onlangs nog artikel in krant waar een kind bijna gestorven was door CO, ondanks dat de CV maar 3 jaar oud was ...
Alle reacties Link kopieren
quote:Medjouldadel schreef op 23 januari 2017 @ 13:22:

[...]





De brandweerman van mijn bhv cursus gaf toch echt aan dat je de CO melder niet hoog moet hangen maar laag en zo dicht mogelijk bij je cv ketel. Waarom denk jij dat het een fabel is?

Ik denk dat niet, het is zo. CO is lichter dan lucht.

CO2 is wel zwaarder dan lucht.
Oh dear, how sad, never mind.
CO2 is inderdaad iets zwaarder dan CO. CO2 zal dus wat lager bij de grond hangen en CO wat hoger (maar niet noodzakelijkerwijs dus tegen het plafond). Maar CO is al giftig in hele lage concentraties en daarom adviseren ze in slaapkamers op slaaphoogte de melder te hangen. Hang je het ding op de overloop waar ook de CV is, dan iets hoger hangen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 23 januari 2017 @ 13:36:

[...]



Ik denk dat niet, het is zo. CO is lichter dan lucht.

CO2 is wel zwaarder dan lucht.Maar het verschil is maar heel klein! CO verdeelt zich dan ook over de hele ruimte.
Hmm, ik heb zelf net een melder gekocht via bol.com. Ik hoop dat ie op de goede lijst staat, net na de terugstuurtermijn.
Alle reacties Link kopieren
Vrijdag een nieuwe CV-ketel gekregen. De mannen hebben mijn CO-meter op 120 cm opgehangen in de kast waar de ketel hangt. Ik mag toch hopen dat zij weten wat zij doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 23 januari 2017 @ 13:45:

[...]



Maar het verschil is maar heel klein! CO verdeelt zich dan ook over de hele ruimte.Klopt, maar je CO-meter laag hangen is dus geen goed idee.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 23 januari 2017 @ 13:54:

[...]



Klopt, maar je CO-meter laag hangen is dus geen goed idee.

Wat ShaunTheSheep zegt, ophangen op de hoogte waar je hoofd is (en waar je dus ademt) is wel een goed advies. In de slaapkamer kan dat dus best laag zijn.

Die van ons hangt trouwens in de buurt van de cv, en hoger dan het hoofdeind van mijn bed.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips.

Het is dus de bedoeling dat ik hem in zijn slaapkamer moet ophangen boven zijn bed?

Ter hoogte van waar hij slaapt?

Maar waarom dan niet direct naast de cv hangen want mocht er koolmonoxide zijn dan gaat die pas piepen wanneer het daadwerkelijk zijn kamer inkomt?

Lijkt me op de één of andere manier zo onlogisch?

Je wilt toch juist voorkomen dat hij ermee in aanraking komt?

Misschien denk ik een beetje simpel maar ik begrijp dat niet helemaal.

Stel dat de CV iedere keer een minimale hoeveelheid koolmonoxide uitstoot maar wij weten dit niet omdat de melder op zijn kamer hangt maar het is net te weinig om bij de melder te komen, dan is dat toch ook heel erg ongezond?
Alle reacties Link kopieren
Of is dat omdat je dan wakker wordt van het piepen van het systeem en dat wanneer die elders hangt je hem niet hoort? (bedenk ik me ineens).
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook heel gek doen en er twee kopen, als je zo twijfelt...........
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Paulien75 schreef op 23 januari 2017 @ 14:58:

Het is dus de bedoeling dat ik hem in zijn slaapkamer moet ophangen boven zijn bed?

Nee, als je hem in de slaapkamer hangt, waar geen verbrandingstoestel is, dan ter hoogte van het hoofd. En als je een melder op de overloop bij de CV hangt, waar wel een verbrandingstoestel is, dan hoger. Lees even de instructies? Of je koopt er inderdaad twee. Die dingen maken zo'n klere-herrie, dat hoor je echt wel door je hele huis overigens...
Alle reacties Link kopieren
Rn eventueel extra maatregel. zet in de buurt van de cv een raampje Open op ventilatiestand. Is niet dr oplossing maar helpt wel een klein beetje. Onze cv hangt ook op een overloop en daarnaast hebben we een kamertje met dakraam welke heel het jaar op de ventilatie kiepstand staat.
Alle reacties Link kopieren
wij hebben er pas 2 gekocht en recent opgehangen, geen idee hoe of wat merk. Het is door manlief gedaan nl.

Op de 1e verdieping en 2e verdieping hangen ze , op de overloop. Waarvan 1 bij de ketel en 1 slaapkamer

Ze geven licht, een rond groenachtig lampje als je in het donker in de buurt komt van de melders.
Alle reacties Link kopieren
Brandweer Nederland besteedt deze maand extra aandacht aan dit onderwerp. Op de website vind je alle informatie over waar te plaatsen en welke melders goed zijn.



https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/koolmonoxide



Helaas nog veel ongelukken met koolmonoxide, een melder is geen overbodige luxe! Wij gaan 1 bij de ketel op zolder hangen en 1 op de eerste verdieping waar we slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven