Gezellig kletstopic met alles omtrent koken en eten

27-08-2016 13:56 1624 berichten
Ik moest even slikken bij het bedenken en openen van dit topic, omdat ik natuurlijk heel erg aan MV moest denken en dat als ze er nog was, ongetwijfeld gezellig mee zou tikken..... MV



Ik als serieverslaafde ben nu series aan het kijken over voedsel, eten, koken, beleving, smaak etc. Eerder deze week The mind of a chef uitgekeken en zeer goed vermaakt ermee. Nu Cooked, heel interessant. Chef's table staat op de planning.

Anyway, ik bedacht mij dat ik het heel erg mis om met mensen te praten over koken, eten, ingrediënten, gerechten, trends, smaak, keukens (als in cuisine, niet die van Brugman ) en recepten enzo.



Ik ben in de 20 en ik merk dat vrouwen van mijn leeftijd zich niet zo met koken bezig houden. Ze gaan lieverd lekker uit eten. Als ik soms vertel dat ik bouillon ga trekken morgen, kijken ze me verdwaasd aan. Mensen in mijn omgeving hebben het vaker over welke stoommaaltijd lekker is of welke diepvriespizza het meest overeenkomt met die van de Italiaan. Koken lijkt iets te zijn wat of zo snel en makkelijk mogelijk moet zijn tegenwoordig. Maar goed, 'leuk' topic moet dit worden



Welkom iedereen die wilt kletsen over eten en koken Wat houdt je momenteel bezig in de keuken/aan de eettafel? Zijn er recepten die je nog eens een keer wil proberen? Welke keukens ben je nieuwsgierig naar? Vertel vertel
quote:veronica22 schreef op 23 januari 2017 @ 13:00:

Water eronder, goede tip, bijna helemaal vergeten. Maar zie dat inderdaad terug in verschillende recepten.

Dus ik ga koopmans proberen, met de hand en water eronder. Hopelijk wordt het wat lekkers.

k hou jullie op de hoogte. Jullie zelf nog leuke eetplannen?



Ik zit inmiddels in het 2e trimester van mijn zwangerschap, ik (vr)eet alles wat los en vast zit

Dus na een paar dagen junkfood ga ik het gezonde eten weer eens oppakken (zoals iedere maandag).

Ik ben dol op spruitjes in allerlei vormen, vanavond maak ik er curry van denk ik.

Morgen een roerbak met sperziebonen.

En als het een beetje meezit ga ik mij deze week ook weer storten op de maaltijdsalades. Ik ben er dol op, maar vaak heb ik geen zin om het een avond van te voren te maken (ik zak liever onderuit voor de tv).



Iemand nog leuke recepten met spruitjes?

En maaltijdsalades? Ik gebruik hier altijd een grote glazen pot voor, dat lijkt toch het beste te werken mee naar werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vandaag voor het eerst okonomiyaki maken. Ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist anders, ik ben vrij ziek en kan dus niet tot nauwelijks eten op een dag. Ik mis het echt. Maar loop mij hier wel te verlekkeren op alle mogelijkheden die ik dadelijk wel wil doen.



Maaltijdsalade doe ik altijd heel simpel met pasta, honing mosterd dressing, vis/kip dus daar heb je niet echt wat aan.



Dat klinkt allemaal wel lekker en super gezond!
quote:dolfje schreef op 23 januari 2017 @ 15:19:

Ik ga vandaag voor het eerst okonomiyaki maken. Ben benieuwd



Dit moest ik Googlen, maar wat ziet dat er lekker uit!

Wel wat 'vreemde' ingrediënten (bapao meel, dashi, nagaimo), hou jij je daar aan? Of gebruik je Hollandse varianten?
Alle reacties Link kopieren
Wauw, ik moest dat ook even opzoeken. Dat ziet er wel heel lekker uit!

Deze week is het thuis druk, dus dan kies ik snel voor AVG. Anders eet ik alleen pizza en chips.....
Alle reacties Link kopieren
quote:elf12 schreef op 23 januari 2017 @ 15:32:

[...]





Dit moest ik Googlen, maar wat ziet dat er lekker uit!

Wel wat 'vreemde' ingrediënten (bapao meel, dashi, nagaimo), hou jij je daar aan? Of gebruik je Hollandse varianten?Nee ik heb een ander recept van een forummer gewoon met bloem maar met miso.
Alle reacties Link kopieren
Op 24 kitchen staat ook een recept.

Ik heb daar de saus van gemaakt voor er straks bij.
Elf12, gefeliciteerd met je zwangerschap!



Ik sluit me weer aan bij dit topic.
quote:Elfje112 schreef op 23 januari 2017 @ 17:00:

Elf12, gefeliciteerd met je zwangerschap!



Ik sluit me weer aan bij dit topic.



Dankje!

Maar het is wel een aanslag op je eetpatroon en smaak!
quote:veronica22 schreef op 23 januari 2017 @ 08:14:

Oh klonk wel als een lekker idee.

Ik ga in de loop van de week of weken een zelf gemaakt brood maken. Die echter in een bakblik moet volgens recept die heb ik niet dus gooi hem in een ovenschaal. Vorm maakt mij niet uit maar smaak vooral. Ik zal de vorm wel zoveel mogelijk op een brood laten lijken. Ben benieuwd hoe die van koopmans is.



Was al aan het kijken op marktplaats voor een machine die zijn allemaal goed betaalbaar, maar schaf ik toch liever een nieuwe aan uiteindelijk. Denk je niet?



Lekker

Volgens mij kan je ook een vloerbrood maken



Ik vind het lastig zo'n broodbakmachine. Ik zou bij zoiets toch heel goed verdiepen. Ik zou dan kijken of er iets van je keuzes op Mp staat
quote:elf12 schreef op 23 januari 2017 @ 13:35:

[...]





Ik zit inmiddels in het 2e trimester van mijn zwangerschap, ik (vr)eet alles wat los en vast zit

Dus na een paar dagen junkfood ga ik het gezonde eten weer eens oppakken (zoals iedere maandag).

Ik ben dol op spruitjes in allerlei vormen, vanavond maak ik er curry van denk ik.

Morgen een roerbak met sperziebonen.

En als het een beetje meezit ga ik mij deze week ook weer storten op de maaltijdsalades. Ik ben er dol op, maar vaak heb ik geen zin om het een avond van te voren te maken (ik zak liever onderuit voor de tv).



Iemand nog leuke recepten met spruitjes?

En maaltijdsalades? Ik gebruik hier altijd een grote glazen pot voor, dat lijkt toch het beste te werken mee naar werk.



Schiet lekker op met de beeb

Grappig om de cravings te lezen. Ook de vraatzucht



Ik kom niet zo heel ver met spruitjes....Vind ze gekookt meer dan prima. Soms als ik gek doe, een bouillonblokje



Naar werk neem ik vaak stevige salade mee, dus met pasta of couscous. Gewoon een goede bakje en dat in een zakje voor het geval dat. Rauwkost doet het ook goed hier.
quote:dolfje schreef op 23 januari 2017 @ 15:19:

Ik ga vandaag voor het eerst okonomiyaki maken. Ben benieuwd Oeh lekker! Recept welke je gaat proberen? Want dan kan je gelijk vertellen of dit wat was
quote:Elfje112 schreef op 23 januari 2017 @ 17:00:

Elf12, gefeliciteerd met je zwangerschap!



Ik sluit me weer aan bij dit topic.Verwarrend 2 Elfs met bijna dezelfde nick
Alle reacties Link kopieren
Dolfje dat klinkt erg lekker. Was het een beetje gelukt?



Oeh twee elfjes, leuk maar word best moeilijk. Alhoewel jullie gelukkig heel andere plaatjes hebben.



Elf12, inderdaad gefeliciteerd met je zwangerschap. Nog wat lekkers kunnen maken?



Lovestar, mee eens goed in verdiepen ben ik nu aan het doen. Dankzij de mediamarkt btw dagen zou ik er een kunnen aanschaffen voor 47 euro.. valt reuze mee. Ik weet zeker dat ik hem ga gebruiken want deed ik vroeger ook. Het gebruik is makkelijk en doet wat hij moet doen. Als ik hem heel frequent ga gebruiken en ik geen student was zou ik investeren in een panasonic maar die nemen ook meer plaats in. Dus daarmee even wachten dat ik groter woon. Deze is wat kleiner en kan ik verplaatsen steeds. dat scheelt. Ben het echt aan het overwegen, en dan lekker meel van de aveve of boerenbond
Alle reacties Link kopieren
Het is hier aangeschaft. Ben benieuwd! Ik ga eerst op vakantie, als ik terug kom zal ik dus mijn eerste lekkere verse brood maken.



Jullie nog lekkere en leuke recepten tegen gekomen?


Ik schrok van de week, had 2 courgette's afgerekend voor €3,-! Ik betaal nooit meer dan een euro ps.



Mijn culinaire uitspatting van vandaag: minestrone Lekkere maaltijdsoep.



Ben benieuwd naar je broodbakmachine Veronica Zo te horen is verplaatsbaar en praktisch belangrijk. Want anders zou ik een goede, 2ehandse aanschaffen. Jij hebt er echt plezier van!
Alle reacties Link kopieren
quote:elf12 schreef op 23 januari 2017 @ 13:35:

[...]



Iemand nog leuke recepten met spruitjes?





ik maak vaak sambal goreng spruitjes met rundvlees

gewoon met de boemboe van koningsvogel, spruitjes en runderriblappen in blokjes gesneden

ondertussen rijst in de rijstkoker en die schep ik er op het laatst doorheen

een soort indische stamppot eigenlijk
Alle reacties Link kopieren
De okonomiyaki was goed gelukt en erg lekker!



Ik had dit recept van forummer Moosey :

Okonomiyaki:



4 eieren

150 gr bloem

1 middelgrote spitskool (of kleine witte kool)

1 ui

1 eetlepel rode miso

2 theelepels (scherpe) sambal

3 tenen knoflook, geperst

2 theelepels wantan-bouillonpoeder (toko, anders visbouillonpoeder)

scheut sesamolie

scheut rijstazijn

scheut gembersiroop

3 scheuten sojasaus





Ansjovis-sesam-mayo



4 eetlepels mayonaise

4 ansjovisfilets

flinke scheut sesamolie

eetlepel kappertjes



Schaaf kool en ui in dunne fliebers. Klop de eieren los met een kopje water en alle smaakstoffen (zorg dat miso en bouillonpoeder goed zijn opgelost) Voeg de bloem toe en roer tot het een glad beslag is geworden. Schep kool en ui door het mengsel. Doe wat sesamolie in een grote koekenpan, laat warm worden en schep de helft van het koolbeslag in de pan. Gelijkmatig verspreiden en een beetje aandrukken. Langzaam laten garen met een denksel op de pan. Als het beslag gestold is, kun je de okonomiyaki omkeren met behulp van een deksel. Andere kant ook rustig laten garen (al die kool moet ook gaar worden, dus de pannenkoek moet minstens een kwartier in de pan zitten) Als eerste gaar, dan tweede bakken.



Saus: Doe de ingredienten in een keukenmachine en pureer



Serveer de okonomiyaki warm, met een streepjespatroon van de saus erop gespoten. Garneer met geroosterd sesamzaad en reepjes nori.

Tip: als je teveel kool had, kun je ook een deel van de geschaafde kool marineren in wat rijstazijn en zout. Is er ook heel lekker bij.





Ik had alleen de ansjovis mayonaise vervangen door een mayo met wat soja en gembersiroop. En ik had bacon op de pannenkoek en het sausje van Dit recept.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb romanesco meegenomen van de markt, als iemand daar nog leuke recepten mee heeft hoor ik het graag! Ik ga in ieder geval een deel gebruiken voor een stamppot, geen idee of het een goede combinatie is maar het is lekker makkelijk en de aardappelen moeten op
quote:elf12 schreef op 23 januari 2017 @ 17:29:

[...]





Dankje!

Maar het is wel een aanslag op je eetpatroon en smaak!

Ja, dat heb ik ook een paar weken 'mogen' ervaren. Gek is dat.

Ik wens je een goede zwangerschap toe!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben terug van Hongarije, met een Hongaars kookboek (naar Engels vertaald). Zodat ik de heerlijke keuken hier kan maken als ik beter ben! Lángos is meer dan de moeite waard. En nog een paar gebakjes die ik zeker wil maken omdat ik die niet kon proberen daar.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Dolfje, ik ga ook snel okonomiyaki maken

ik heb ook al een paar leuke recepten op youtube gekeken, want ik volg geloof ik 20 youtubekanalen die over de aziatische keuken gaan haha
Alle reacties Link kopieren
Eerste brood gisteren gemaakt bij vrienden in Antwerpen, viel erg in de smaak en ze hebben het met zijn drieën opgegeten (650 gram brood). Dus dat is helemaal positief!




De okonomiyaki klinkt lekker Dolfje! Ga het ook eens proberen als ik inspiratieloos ben.



Vandaag groentesoep op de planning . Lang geleden dat ik die gemaakt heb en als het zo koud is, vind ik het altijd fijn een kom dampende soep te eten. Eigenlijk is het niet helemaal groenten groentesoep, want natuurlijk ballen erin en misschien trek ik het op basis van rundergevallen (iets van rund) als ik dat niet al te duur kan kopen. Lekker, heb er zin in



Wil eigenlijk een bouquet garni erbij gooien, maar dan zit er peterselie bij (maar heb er al bleekselderij in), tijm en laurier. Laurier doe ik er sowieso wel in. Maar de tijm gaat mij weer doen denken aan minestrone. Bouquet garni zit vaak in de meeste heldere soepen, maar vind het wel fijn als de soepen ook wel anders smaken. Anders denk ik dat ik minestrone zit te eten (de versie die ik maak dan), maar dan zonder pasta en met meer groenten
quote:veronica22 schreef op 01 februari 2017 @ 19:40:

Ik ben terug van Hongarije, met een Hongaars kookboek (naar Engels vertaald). Zodat ik de heerlijke keuken hier kan maken als ik beter ben! Lángos is meer dan de moeite waard. En nog een paar gebakjes die ik zeker wil maken omdat ik die niet kon proberen daar.



Wat leuk!



Goulash

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven