Help ik ga verhuizen!

23-01-2017 10:44 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Help! Mijn man en ik zijn al enige tijd aan het twijfelen om te gaan verhuizen, vorige week hebben wij definitief de knoop doorgehakt. Eigenlijk vind ik het best spannend en kijk ik er ontzettend tegen op.

Laatst werd mij vertelt dat verhuizen zelfs in de stres top 3 staat, hoe hebben jullie dit ervaren? En hoe was de eerste dag/nacht in jullie nieuwe woning, het lijkt mij echt vreemd om ineens in een heel nieuw huis wakker te worden.



Hopelijk kunnen jullie mij een beetje gerust stellen met jullie verhuisverhalen.
Alle reacties Link kopieren
Hier zorgde ik altijd voor voldoende koffie, soep en broodjes.etc voor de verhuizers en helpers. Als t klaar is nog even gezamelijk een bakje of een drankje en dan was ik blij dat iedereen weg was...
1 keer "echt"* verhuisd en NOOIT MEER.

Bijna in 't ziekenhuis beland door mijn stressklachten.



*Daarvoor ook een keer een kleine verhuis van eigenlijk alleen mijn kleding en wat cd's en studieboeken.



Het huis voelde wel direct als eigen .

Wakker worden na de eerste nacht was dus wel heerlijk.
quote:AE2802 schreef op 23 januari 2017 @ 11:49:

Gewoon even nieuwsgierig..



Wat deden jullie nadat alles verhuisd was en de verhuizers de deur uit waren? Bek af op de bank? Of toch eventjes gezellig natafelen met familie en vrienden? Of hebben jullie zelfs een bepaald ritueel haha, je weet het maar nooit



Die bank moest nog gekocht worden ...

Is er pas gekomen toen we er al twee maanden woonden.



Dag 1 's avonds bij schoonmoeder gaan eten.

En nadien terug naar onze oude stek, want daar stond ons bed nog.

Dag 2 naar de plaatselijke Italiaan.



Kookspullen uitpakken was voor dag 3 .
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 23 januari 2017 @ 16:07:

1 keer "echt"* verhuisd en NOOIT MEER.

Bijna in 't ziekenhuis beland door mijn stressklachten.



*Daarvoor ook een keer een kleine verhuis van eigenlijk alleen mijn kleding en wat cd's en studieboeken.



Het huis voelde wel direct als eigen .

Wakker worden na de eerste nacht was dus wel heerlijk.Oei dat klinkt niet goed. Waar kwamen die stressklachten vandaan? Uiteindelijk dus nergens voor nodig geweest?
Alle reacties Link kopieren
Ben afgelopen maand verhuisd. Het zal mijn hobby niet worden, maar het is met goed plannen best te overzien.



Begin bijjtijds met plannen.

Lijst maken met adressen/contacten/instanties die een adreswijziging moeten hebben.

Sommige zaken moet je ruim van te voren plannen. Als het gaat om kinderopvang/school. Huur opzeggen.Verhuisbedrijf regelen.

Daarnaast kan je nooit te vroeg beginnen met het uitmesten van je spullen. Alles wat je nu al weg doet hoef je niet meer te verhuizen om er dan alsnog achter te komen dat je er toch niets mee doet.

Kijk vooral serieus naar de plekken waar je geneigd bent spullen te bewaren die je denkt nog wel een keer te gebruiken (zolder, schuur, bijkeuken, rommelhok).

Je kan ook alvast beginnen met dingen die je niet van plan bent mee te nemen weg te doen (marktplaats, kringloopwinkel of grov vuil).

Kun je gelijk in jullie nieuwe woning of moet je nog dingen regelen voordat je er kan wonen? Moet er een vloerbedekking gelegd worden, geklust worden? Probeer dat zo snel mogelijk te regelen, zeker als er levertijden zitten op materialen.

Ik heb altijd zelf verhuisd, met een busje of een aanhanger. maar dat hangt natuurlijk nogal af van de afstand en of je veel overlap hebt tin tijd. en of je veel vriendenhulp kan mobiliseren. Of je handig bent of veel handjes kan organiseren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net verhuisd en vond het best stressvol ???? bij ons moest er best veel geklusd worden. Dat was druk maar ging nog wel. Ik vond vooral de eerste weken vervelend: ik moest super wennen, vond het nog helemaal niet leuk en zat vooral tegen alle kleine klusjes aan te hikken die nog moesten gebeuren. De eerste morgen vond ik ook echt heel gek. Maar het goede nieuws is dat ik na een paar weken helemaal gewend was en er nu zo blij mee ben! Neem vooral je rust tussendoor, plan het goed en dan overleef je het wel ????
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
quote:AE2802 schreef op 23 januari 2017 @ 16:32:

[...]





Oei dat klinkt niet goed. Waar kwamen die stressklachten vandaan? Uiteindelijk dus nergens voor nodig geweest?



Vooral van alle inpak- en regelgedoe op voorhand.

In combinatie nog es met de drukste periode van 't jaar op mijn werk.

Mijn lijf reageert daar nogal heftig op.





Reken overigens niet te hard op hulp van mensen.

Hier ging 2 dagen elke dag minstens 6 à 8 man staan.

Uiteindelijk belden ze 1 voor 1 af. En sommigen gewoon niet.

Ik heb vrijdagavond last minute nog ander volk moeten bedelen om te komen helpen.

(Dat eigenlijk niet weg kon thuis.)

En dan zaten we buiten mijn partner en ik aan 2 man per dag.



Verhuisdata maanden van tevoren doorgegeven.

2 weken van tevoren nog es opnieuw.

"Ja ja, we komen helpen."

Maar als punt bij paal komt ... laat zowat iedereen je dus stikken.



We hadden bijvoorbeeld 40 koffiekoeken per dag gereserveerd bij de bakker.

Voor uiteindelijk 4 man ... beetje idioot. De helft kunnen wegsmijten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 23 januari 2017 @ 16:40:

[...]





Vooral van alle inpak- en regelgedoe op voorhand.

In combinatie nog es met de drukste periode van 't jaar op mijn werk.

Mijn lijf reageert daar nogal heftig op.





Reken overigens niet te hard op hulp van mensen.

Hier ging 2 dagen elke dag minstens 6 à 8 man staan.

Uiteindelijk belden ze 1 voor 1 af. En sommigen gewoon niet.

Ik heb vrijdagavond last minute nog ander volk moeten bedelen om te komen helpen.

(Dat eigenlijk niet weg kon thuis.)

En dan zaten we buiten mijn partner en ik aan 2 man per dag.



Verhuisdata maanden van tevoren doorgegeven.

2 weken van tevoren nog es opnieuw.

"Ja ja, we komen helpen."

Maar als punt bij paal komt ... laat zowat iedereen je dus stikken.



We hadden bijvoorbeeld 40 koffiekoeken per dag gereserveerd bij de bakker.

Voor uiteindelijk 4 man ... beetje idioot. De helft kunnen wegsmijten.



Dat is erg vervelend, maar zeer herkenbaar! Zelf wel altijd klaarstaan voor iedereen, maar als je zelf eens hulp nodig hebt is er niemand te bekennen.



Maar ondanks de vele afmeldingen toch ervoor gekozen om zelf te verhuizen? Waarom niet uiteindelijk nog een verhuisbedrijf ingeschakeld? Lijkt me dat je op die manier minder stress hebt, als het verhuisbedrijf veel voor jou kan regelen dan.
Afgelopen jaar 2 huizen leeggehaald en verhuisd. Binnen een paar jaar zal er weer verhuisd moeten worden.

Spullen uitzoeken en inpakken doen we altijd allemaal zelf. Op de dag van de verhuizing huren we een bus en komen 2-4 mensen helpen sjouwen. Alles staat dan al klaar, beneden, alleen het bed stond nog boven (moest nog uit elkaar). En de wasmachine. Alle kasten waren al uit elkaar gehaald door ons en beneden neergezet. Alle dozen met alle spullen ook. De verhuizers hoeven dan alleen de bus maar in te laden, mee te rijden naar het nieuwe huis en daar de bus weer uit te laden. En evt nog een keer rijden.

Goed op de dozen zetten wat waarheen moet, zodat keukenspullen in de keuken staan, en kleding boven waar de kast komt te staan. Als alles over is met die 2-4 mensen kasten, bed, banken, tafel etc in elkaar zetten. Zo nodig schoonmaken. En ze dan uitzwaaien, zodat je fijn zelf alle dozen kunt uitpakken en de kasten op je eigen manier kunt inruimen. Het is erg relaxt als je daar een paar dagen de tijd voor hebt.

En zoals ik al eerder schreef, al het kluswerk dus klaar hebben voordat je verhuist, dat scheelt heel veel stress.
Alle reacties Link kopieren
Met dat soort afzeggingen leer je je vrienden ook wel kennen. Gelukkig geen last van gehad. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe groot het huis is, maar met teveel sjouwers loop je ook het risico elkaar in de weg te lopen. Je moet het ook goed organiseren. Dus dat de sjouwers weten wat ze moeten doen.



Als anderen meehelpen om meubels uit elkaar te halen, zorg dan wel dat dezelfde persoon weer beschikbaar is om dat spul weer in elkaar te zetten. En doe alle schroefjes per kast in een plastic zak die je op een geschikte plaats aan het meubel tapet (plakband op zichtbare oppervlakken kan vlekken geven die niet weg willen). Zodat je niet een grote emmer met schroefjes hebt en dan moet gaan uitzoeken wat ook alweer bij welk meubel hoort.



En houd idd de magen van de sjouwers gevuld. Koffie, koeken, soep of chinees.



Ik zou zelf voor een paar vrije dagen zorgen na het vervhuizen, zodat je wat tijd hebt om de meest belangrijke zaken weer operationeel te krijgen. Het voorbereiden kan natuurlijk ook de nodige stress geven. Maar een grondige voorbereiding bepaalt wel hoe vlot het verhuizen zelf gaat.



Hier zitten we nog volop in de rommel. Het huis waar we naar toe verhuisden is van een familielid dat naar een verzorgingstehuis is gegaan. Echt alles moest opgeknapt worden. Veel grote klussen waar een aannemer voor nodig is en eenvoudiger klussen die we zelf kunnen.

Het is belangrijk om de zaken waar je regelmatig naar terug grijpt weer te kunnen vinden.



Nu gaan we komende week op skivakantie, maar het is wel even zoeken naar de ski uitrusting.
Alle reacties Link kopieren
quote:hkgirl schreef op 23 januari 2017 @ 11:01:

Ik vind het weinig stressvol, begrijp ook niet dat het in de top 3 staat van stressoren, tenzij je gaat emigreren.

Precies. Verhuizen (als in spullen verplaatsen) geeft me niet echt stress, meer de dingen die geregeld moeten worden zodat je ergens kan gaan wonen. Ik ben eerder wel op mijn dooie gemakje intern verhuisd in mijn studentenhuis (zelfs geen adreswijziging!), maar toen we dit jaar naar ons nieuwbouwhuis overgingen moesten we toch echt wel een stuk meer regelen om het überhaupt bewoonbaar te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het verhuizen met kinderen wel een hoop extra gedoe. Emigreren heb ik ook gedaan. Uiteindelijk komt het allemaal neer op goed plannen en regelen. Vind je dat lastig, dan kan verhuizen wel echt op een hel uitdraaien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven