4 jaar, school en vakantie

23-01-2017 16:40 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag, ik ben nieuwsgierig naar onderstaande.



Volgend jaar wordt mijn oudste 4 jaar. Is het dan mogelijk om op vakantie te gaan buiten om de vastgelegde vakanties?
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 23 januari 2017 @ 17:02:

[...]



Leerplicht is vanaf 5.ah okay mijn informatie klopt niet.
Ja hoor, geen probleem. Zoals gezegd is leerplicht vanaf 5, en dan nog mag je ze zonder nadere uitleg op 5-jarige leeftijd een x aantal uur thuis houden (ik dacht 5 uur per week).



Wij zijn net terug van 6,5 week vakantie, zoon is 4,5. Juist een goede leeftijd om een verre reis te make vond ik; dus als je die ambities hebt zou ik de kans nog net even grijpen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dat ook gedaan. Een verre reis naar de VS. Zoon heeft 2 weken school gemist omdat we het gecombineerd hebben met de meivakantie.

School deed niet moeilijk, was eigenlijk wel enthousiast over onze plannen. Moest wel een formulier invullen zodat school kon verantwoorden waar onze zoon was.

Zoon is ook later begonnen met school. Hij werd twee weken voor de kerstvakantie nml 4. In overleg met school hebben we toen besloten om hem na de kerstvakantie te laten instromen.

Omdat we een gastouder aan huis hadden was dit voor ons ook geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een keer gedaan toen mijn dochter 4 was, maar niet zo gepland. Ik had een week geen oppas en mijn mam kon die week geen vrij krijgen. Ik heb de hele week vrij genomen en bedacht toen dat ik net zo goed een last minute naar de zon kon boeken. Geweldige beslissing!

Maar echt gepland terwijl we ook in de schoolvakantie konden gaan, zou ik dan weer niet doen.



Mijn kinderen gingen overigens meteen met 4 jaar de hele week hele dagen naar school.
Alle reacties Link kopieren
quote:mommy2014 schreef op 23 januari 2017 @ 16:44:

Wauw jullie zijn snel! Haha dank je wel voor jullie reacties. Maar hebben jullie je kindjes wel meteen op 4 jarige leeftijd laten wennen? Of soms wat later?Mijn kinderen zijn allebei toen ze 4 waren naar school gegaan, daarvoor hebben ze een aantal wendagen gehad.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:mommy2014 schreef op 23 januari 2017 @ 16:49:

Ahh zo, ik begrijp het. Inderdaad het lijkt me goedkoper en misschien makkelijker. Het was eigenlijk meer een nieuwsgierige vraag. Maar misschien is het wel een idee om volgend jaar op een gunstige moment op vakantie te gaan.Moet je maar net zoveel dagen hebben. Ik kon echt niet buiten de vakantieweken om nog meer vakantie nemen.
Alle reacties Link kopieren
Wennen was hier voor de oudste 4 was en dan maximaal 10 keer en daarna de hele week naar school. Bij ons op school werd er geen onderscheid gemaakt tussen kleuters en groep 8.

Jongste heeft niet gewend, maar is meteen na de zomervakantie begonnen met hele dagen. Hij kende de juf natuurlijk al van het wegbrengen en halen van zijn broer.



Wij hebben nooit vakantie opgenomen buiten de normale vakanties, maar het kon wel.
Alle reacties Link kopieren
Aha genoeg dingen om over na te denken. Dromen zijn er wel voor een verre reis maar denk helaas niet financieel haalbaar.
Kinderen van 5 mogen nog 6 uur per week vrij nemen zonder dat hiervoor toestemming nodig is. Toevallig vanwege een andere reden onlangs uitgezocht door juf Dus je kan eventueel op vrijdag al op vakantie.



Hier gewoon met vier meteen naar school. Ze kijken er vaak ook zelf erg naar uit!
Wat Star zegt.



Zoon is nu 5 en vorig jaar hebben we er wel over gedacht om tijdens schooltijd nog even weg te gaan maar dat zou betekenen dat hij tijdens een (deel) van een schoolvakantie naar de opvang zou moeten anders kwamen wij niet uit met vakantiedagen.



Op zijn 4e verjaardag startte hij direct met school, hele dagen. Hij was namelijk net na de zomervakantie jarig dus er was helemaal geen gelegenheid om te wennen. En bovendien was hij drie dagen opvang gewend.



School ging gelijk prima, hij meer moeite met de bso. Vandaar dat we hem in de vakanties graag zelf thuis zijn. Hij is nooit moe na een schooldag, maar hij heeft de vakanties wel echt nodig.
Alle reacties Link kopieren
Dochter is hier ook vanaf 4 meteen vol naar school gegaan. Ze is in februari begonnen en we zijn toen een week voor de schoolvakantie al op vakantie gegaan. Daarna in september nog 3 dagen weggeweest en in november nog een week vakantie gepakt buiten de schoolvakantie. Hier maakten ze er totaal geen probleem van, het mag ook gewoon namelijk en ik heb bij dochter ook niets gemerkt dat het niet fijn was voor haar om die dagen te missen ofzo. Ik baal nu wel een beetje dat het over is binnenkort, want wij gingen regelmatig weg in het voorseizoen en naseizoen en dat wordt nu wel echt minder, omdat de kosten voor de zomer hoger zijn.
Alle reacties Link kopieren
Fijn om zulke reacties te horen. Hier is er nog geen sprake van dat het moeilijk is om vrij te krijgen want ik werk zelf niet. Partner werkt wel maar heeft natuurlijk recht op vakantie. Ik ga er nog even goed over nadenken maar het ging mij er ook om dat het goedkoper is buiten de schoolvakanties.
quote:kaartje1 schreef op 23 januari 2017 @ 16:53:

ik heb wel eens gehoord dat kinderen die vanaf 4 jaar naar school gaan wel schoolplichtig zijn. Waardoor zomaar een week vrij niet meer mogelijk is. Maar misschien is dat nu ook achterhaalt?Dat is nooit zo geweest. Dus niet achterhaalt en niet waar.
quote:mommy2014 schreef op 24 januari 2017 @ 13:42:

Fijn om zulke reacties te horen. Hier is er nog geen sprake van dat het moeilijk is om vrij te krijgen want ik werk zelf niet. Partner werkt wel maar heeft natuurlijk recht op vakantie. Ik ga er nog even goed over nadenken maar het ging mij er ook om dat het goedkoper is buiten de schoolvakanties.Kan en mag gewoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven