Alleenzijn en gelukkig zijn met jezelf deel VI

21-03-2016 21:37 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eind 2011 opende Lisanne een topic omdat Lisanne maar niet gelukkig kon worden met zichzelf. Haar eigenwaarde was gebaseerd op de bevestiging die ze kreeg van anderen. In een relatie werd Lisanne afhankelijk en cijferde ze zichzelf weg, als vrijgezel was Lisanne altijd op zoek naar afleiding en naar een potentiële relatie. Na een relatie met een foute man waarin ze zichzelf compleet verloren was wist ze dat er iets moest veranderen, maar hoe?



Inmiddels is dit topic uitgegroeid tot een plek waar mensen hun verhaal (~15.000 berichten!) kwijt kunnen, maar vooral tot een plek waar men elkaar advies geeft en elkaar helpt om gelukkig(er) te worden. Het topic biedt praktische tips voor een aangenamer leven met jezelf en brengt lotgenoten samen. Het doel van dit topic is niet om de uiterste staat van kijk-mij-alleen-eens-gelukkig-zijn te bereiken.



Iedereen die zich op de een of andere manier verbonden voelt met dit onderwerp is hier welkom, of je nou net ontdekt hebt dat je anderen nodig hebt om je goed te voelen, altijd op zoek bent naar afleiding om maar niet alleen te zijn, al bezig bent om je eigenwaarde in jezelf (terug) te vinden of al helemaal gelukkig met jezelf bent. Eveneens is eenieder welkom die ongelukkig is in een relatie. Iets wat in deel III regelmatig ter sprake kwam.



Uit feedback bleek dat personen het waardevol vinden om de eerste vijf delen van het topic te lezen:

Deel I Alleen zijn en gelukkig zijn met jezelf

Deel II Alleen zijn en gelukkig zijn met jezelf - deel 2

Deel III http://forum.viva.nl/foru ... -3/list_messages/215279/0

Deel IV Alleen zijn en gelukkig zijn met jezelf, deel IV

Deel V- Alleenzijn en gelukkig zijn met jezelf deel V



Maart 2016 bestaat de literatuurlijst uit de volgende stukken:

Als hij maar gelukkig is – Robin Norwood

De ideale vrouw is een bitch – Sherry Argov

Coach jezelf naar succes – Talene Miedaner

Verslaafd aan liefde – Jan Geurtz

Je kunt je leven helen – Louise L. Hay

Het monsterverbod – Carolien Roodvoets

Liefhebben zonder voorwaarden – Paul Ferrini

De Kracht van het Nu – Eckhart Tolle

Als succes een spel is, dan zijn dit de regels – Cherie Carter-Scott

Als liefde een spel is, dan zijn dit de regels - Cherie Carter- Scott

De zeven spirituele wetten van succes – Deepak Chopra

Superbrein – Deepak Chopra

Emotionele afhankelijkheid - Dr. Rudolf Snel.

Houd me vast - Dr Sue Johnson

Liefdesbang- Hannah Cuppen





Lisanne: bedankt voor het openen van het oorspronkelijke topic! Alhoewel Lisanne minder actief is, is er nog altijd een ‘harde kern’ actief aangevuld met (eveneens welkome) passanten.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Klinkt niet fijn Sweety...

Klinkt idd wel wat depressief, weet helaas uit ervaring dat jezelf in beweging krijgen makkelijker klinkt dan het is.



En toch wil ik je adviseren om te proberen of je een paar x per week een stukje te gaan wandelen, of desnoods joggen of hardlopen.

(Het liefst minstens een halfuur, maar alle kleine beetjes helpen)

Ik moet dat echt iedere week een paar keer doen, loop ook vaak naar werk en terug. (Is een minuut of 10)

Als ik dat 1 week oversla dan word ik al somber en ga ik weer heel erg piekeren.



Want, zoals ik in mijn bericht al schreef, vervelende emoties en gevoelens worden veroorzaakt door overmatig piekeren.



Lukte hier ook nog niet helemaal, tot mn spiri-buddy appte: just don't think for a while.

Ik moet af en toe ingrijpen maar het lukt aardig, heerlijk
Alle reacties Link kopieren
Op zich loop en wandel ik best veel, maar heb cvs. En daar komt het ws vooral door..

Ja het komt en gaat. Met werken minder last van maar lege dagen alleen zijn killing..al vind ik dat ik dat ook moet. Laten komen. Blijkbaar zitten er emoties die er toch uit moeten.
Heb ik ook Sweety...

Van wandelen word ik echter best wel rustig in mn hoofd.

Je moet het uiteraard zelf weten maar je kunt het natuurlijk een paar keer proberen.
Schuttersputjes graven, het magische verdubbelmonster is in tha house!!

Alle reacties Link kopieren
Hey all,



Alweer even geleden dat ik hier gepost heb!

Ik kreeg het even niet opgebracht om mee te schrijven. Had even tijd voor mezelf nodig. Even wat dingen op een rijtje zetten en krijgen en mijn eigen kracht weer terug vinden

Ik merk soms dat het mij soms energetisch naar beneden haalt om mee te lezen en te reageren. Dit heb ik vaak wanneer ik zelf worstel met dingen.



Nu ben ik weer aanwezig en gaat het wel wat beter. Goede gesprekken gevoerd met een aantal mensen en dat heeft me ook oprecht goed gedaan.

Ik heb dus niet alles meegekregen wat hier geschreven is en het is ook te veel om weer bij te lezen en op te reageren.

Neem me dat niet kwalijk!



Voor iedereen die het nodig heeft alvast een dikke knuffel!!! Het leven blijft vaak een rollercoaster.



Suzy, goed om te lezen dat je een nieuw avontuur aan gaat! Spannend maar wel eens super leuke uitdaging. Ben blij voor je dat dit op je pad gekomen is en dat je die uitgestelde droom nu toch werkelijkheid kan maken. Je enthousiasme en positiviteit spat van het scherm af en dat werkt dan ook weer door! Je geeft een goed beeld van dat je dromen werkelijk kan maken en dat je soms gewoon risico moet lopen!

Soms komt er iets op je pad waar je lang op gewacht hebt en wat altijd een droom is geweest! Dat meoet je met beide handen aangrijpen!

Ik wens je echt super veel succes met je nieuwe uitdaging!



Voor de rest: blijf je gevoel lekker hier delen wanneer je daar zin in hebt. Soms is het opschrijven van je gevoelens en gebeurtenissen al genoeg om het even kwijt te zijn. Dan heb je het gevoel dat je niet alleen bent en dat je toch gehoord word.



Iemand deelde laatst een gedicht (sorry ik weet zo even niet meer wie het was). Ik heb het gelezen en was erg mooi! Dank daarvoor.



Anyway ik ga proberen weer wat vaker aanwezig te zijn en mee te schrijven. Mijn dingen te delen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees later weer bij.

Blijft juist bij dip(je)s denk ik heel belangrijk om naar buiten te blijven gaan. Wat je ook doet, al is het een bakje koffie drinken ergens, een praatje met de serveerster, maakt niet uit wat, maar doe gewoon IETS om je routine te doorbreken en je uitzicht te veranderen/varieren!!'



Hier na dagen storm en veel regen een lekkage en geen internet vanochtend 2 uur zon en nu ook weer! Heeeeerlijk! Blijkbaar hebben we de stilte opzoeken nodig want ook geen muziek hier zonder internet. Wel ritjes gemaakt tussen de hevige buien door, gister gegeten in klein mooi dorpje en het is hier ook mooi bij regen, vind ik.



Ook de uit- en vergezichten zijn onverminderd mooi hier: ik had 2 boeken mee en daar kom ik niet aan toe omdat ik zo geboeid ben door de imposante wolkenpartijen die voorbij komen. Nu het droog en soms zonnig is zitten we zoveel mogelijk buiten. Uit de wind is het met zon voor je gevoel 20 gr en met wolk 10. En dan regent het 4 km verderop, plaatselijk heel verschillend.



Het ruikt ook zo lekker, schone zeelucht! Affijn, ik geniet van deze paar dagen!

Voor iedereen: thuiszitten doet echt weinig goeds, zeker bij piekeren (en anders gA je vanzelf wel piekeren als je steeds in dezelfde beperkte ruimte bent!!



Wie het nodig heeft: big hug!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
quote:Suzy65 schreef op 23 januari 2017 @ 13:46:

Ik lees later weer bij.

Blijft juist bij dip(je)s denk ik heel belangrijk om naar buiten te blijven gaan. Wat je ook doet, al is het een bakje koffie drinken ergens, een praatje met de serveerster, maakt niet uit wat, maar doe gewoon IETS om je routine te doorbreken en je uitzicht te veranderen/varieren!!'!

Dit vind ik een hele goede!



Hier gaat het niet echt lekker...

Ik weet dat ik het mezelf aan doe maar ik ben weer ff lekker aan het stuiteren....

Ik ben ( vooral op date gebied... ben erg extreem erin als in dan maar niet, maar zo kom je ook nergens. Mjah als ik wel date word ik zo onzeker...) er zo van overtuigd dat ik alles fout doe....

Slaat nergens op want er zijn geen regels, hoef me aan niemand te verantwoorden en ik kan doen wat ik wil.

Alleen mezelf leg ik regels op uit 1800 en anders ben ik fout, of saai als ik me er wel aan houd.

Ik word geloof ik een beetje moe van mezelf
Alle reacties Link kopieren
Extreme luchten trekken hier voorbij, gisteren een regenboog "vlakbij" in de zee, nu zie je de horizan niet eens meer vanwege enorme regenbuien. Wel mooi, maar nodigt niet bepaald uit om iets te gaan ondernemen, het zijn geen buien meer, meer een continu gordijn van regen

Hindert niet, we hebben toch 4 uurtjes zon gehd, we hebben weer muziek en we gaan als het zo wat opklaart toch ff erop uit.



Alice, ik heb het idee dat je jezelf enorm in de weg zit momenteel als het om liefde & lust gaat.

Loop je jezelf te saboteren?



Sweety: soms moet er idd eerst eea uit, dat lucht dan op als het goed is.

Toch kun je die lege dagen ook zelf inhoud/ invulling geven en wel met iets fijns en leuks, ze zijn niet zomaar leeg.

Wel als jij ze "leeg" láát. Dus geen invulling gééft, als je begrijpt wat ik bedoel.

Dan wordt het meer de tijd zien te doden, en hopen dat het zomaar op een dag vanzelf beter zal gaan.

Als je het idee hebt dat je je tijd verspilt, dat eea zinloos is, dan is dat meestal ook zo, en kun je alleen maar zelf iets verzinnen om zin aan/in het/jouw leven te geven.

Besef dat jij daar zelf eea aan invloed op hebt, wat je doet met je tijd, want net als geld kun je het maar 1 keer besteden.

Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Ja dat klopt...

Gaat ff niet lekker.



Hulptroepen al ingeschakeld: vanmiddag afspraak gemaakt bij de kinese dinges

en morgen begint ook de eehhh... wat ik vorig jaar ook deed....

De haptonomie weer.



Ja ik maak er een aardig potje van... (zie andere topic psyche)

Zucht...
Alle reacties Link kopieren
Suzy: fijne vakantie! Geniet van de rust en de heerlijke zeelucht! Dat kan inderdaad al goed doen!



@alice: goed dat je stappen onderneemt om rustiger in je hoofd te worden. Maar.....zou het niet beter zijn om eens een goede psycholoog te zoeken?



Ik heb het idee dat je in cirkeltjes blijft ronddwalen. Over en over lees ik steeds dezelfde berichten.

Het is maar een tip maar ik zou toch echt verder gaan zoeken naar de dieperliggende oorzaak van deze cirkeltjes.



Wees niet bang en ga die uitdaging aan met jezelf. Je maakt het jezelf zo moeilijk iedere keer door in die gedachten te gaan zitten en er niet goed uit te komen.



Een goed gesprek met een vriend of vriendin is tijdelijk maar ik denk dat je andere handvaten nodig hebt om te leren hoe je met bepaalde dingen om kan gaan.



Vanuit mijzelf heb ik sinds een jaar een psycholoog en daar ben ik aardig verder mee gekomen. Het heeft me echt geholpen. Nu merk ik dat ik tegen dingen aan loop waar zij mij niet bij kan helpen. Ik zal dus nu op zoek gaan naar iemand die mij verder kan helpen met de volgende stappen.



Niks mis mee om te wisselen van therapeut. Ieder heeft zo zijn eigen behandelmethode en uiteindelijk gaat het om jezelf.



Hier gaat het ook de afgelopen periode van links naar rechts. Maar heb wel handvaten gekregen om met dingen anders en beter om te gaan. En nog steeds leer ik iedere keer dingen bij over mezelf en hoe je met dingen om kan gaan.



Kop op alice. Probeer uit je cirkel te komen. Want ik ben bang dat je ook naar de buitenwereld toe uitstraalt dat je een dip hebt.



Slaap lekker!
Zoals ik al zei, het mysterieuze verdubbelmonster is in tha house...
Aiksje bedankt voor je adviezen.

De hapto therapie was mij vorig jaar geadviseerd toen ik naar een psycholoog wilde.

Dat is dus ipv, dit past gewoon beter bij mij en heeft meer resultaat. (En bovendien gaat stress naar mn nek en schouders dus handig als je bij de fysio bent )

Ik snap het wel hoor dat het snel geroepen wordt, maar i.m.o is een psycholoog echt niet het walhalla.

(En toch ga ik er overna denken hoor, maar goed ik ga vandaag beginnen met de hapto, de vorige x hielp dat vrijwel meteen)

Trouwens ik vermoed dat ik het echte onderliggende wel weet, dat is er vorige x bij de kinseolo-dinges uit gekomen., behoorlijk heftig. ( en dat is dus nog niet klaar, ik ga er straks heen)



En nogmaals ik snap je idee wel maar ik persoonlijk vind het niet abnormaal dat ik niet 24/7 in balans ben. (Ik vind dat menselijk...)

Ik blijf van mening dat het niet abnormaal is/zelfs menselijk (ik zeg niet dat je beweerd dat ik compleet van mn padje af ben hoor ;) ) dat iemand/ik in dit geval af en toe een mindere periode heeft.

Misschien wat heftiger, mjah je hebt als niet practiserende alcoholist nou eenmaal sterkere emoties.



Anyway, weer ff aan mezelf werken is geen slecht idee. (Dat is het overigens nooit)



Trouwens, weet niet of ik de enige ben maar ik ben de winter nu al zat, bleeeegggg...

Alles doet pijn en ik heb het koud. Bleeeeeeegh

(Nee hoor geen drama maar ik ben gewoon geen wintermens)



Fijne dag allen!
Alle reacties Link kopieren
Even een korte zwaai naar iedereen, en een dikke voor wie hem nodig heeft!





Hier ging ineens alles kapot, laptop en mobiel vandaar weinig kunnen reageren.

Hoop het nu weer op te pakken.
Alle reacties Link kopieren
@alice: ik zeg ook niet dat mindere periodes er niet bij horen. Dat hoortnou eenmaal bij het leven. Echter denk ik wel dat je de kern moet aanpakken zodat de cirkels waarin je zweeft worden doorbroken.



Het is toch voor jezelf ook fijn om niet steeds te vervallen en wellicht handvaten te krijgen met hoe je met bepaalde dingen om moet gaan? Zodat je doemgedachten minder je leven beheersen en je ze sneller onder controle krijgt



Ik bedoel het alleen maar goed en niet aanvallend. Ik benoem alleen wat ik steeds terug zie komen. We zijn hier tenslotte om elkaar te helpen en te ondersteunen en ik probeer mijn steentje bij te dragen door te benoemen wat mij opvalt. Daarmee bedoel ik absoluut niet dat je van het padje bent want zo zie ik het ook niet haha!



Ik vind het goed en positief dat je nu dus weer begonnen bent met hetgeen wat voor jou goed voelt en dat je het erkent! Hopelijk ga je dit keer weer een stapje verder komen. Als voor jou dit goed voelt dan is t goed he! Je kan altijd nog een psych nemen mocht je spaak lopen.



Slaap lekker allen.
Aiksje: ja klopt ook...

En dat is nou zo fijn van de kinesiologie, zij zoekt de kern.

Heftige sessie gisteren, kwam iets totaal anders uit dan verwacht.



Trouwens de haptotherapie is ook wel psychologie alleen kijkt zij ook naar de lichamelijke reactie daarop. (En die is er zeker bij mij)



Dank voor je bijdrage

Goedemorgen, fijne dag!
Alle reacties Link kopieren
Even stilstaan en rustig aan verder gaan.

Een kennis van mij, we schelen maar 6 jaar, zomaar ineens is ze er niet meer.

Bizar hoe dingen kunnen gaan.

Goed bezig met een fijn leven, nieuwe projecten, een gelukkige relatie, mooi werk..

Eigenlijk ook wel mooi om zo te gaan. Uiteindelijk gaan we toch, allemaal.

Maar heel erg verdrietig voor haar man, en alle mensen om haar heen, wat een klap.

Je zult het er maar mee moeten doen.

Ik ga even stil zijn vandaag.

Liefs
"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."
zand!
Alle reacties Link kopieren
Ben weer thuis, maar had graag nog wat langer willen blijven!

Het zou voor iedereen goed zijn om nu en dan er eens helemaal uit te zijn, al is het voor een paar dagen.

En dan liefst letterlijk per vliegtuig of bovenaan zo'n hoge bergtop met uitzicht op zee.

En waarom?

Omdat je dan je eigen nietigheid zo goed kunt ervaren!



Die enorme zee onder je, die ruime vizier op een verre horizon 180 graden om je heen, waar een vrij groot schip maar een stipje is in het geheel, zelfs een eiland maar een toevallig uitsteeksel is temidden van zo'n machtige, krachtige en soms ook veranderlijke/verraderlijke maar tegelijkertijd het oneindige van een onveranderlijk aanwezige zee.

Met soms lieflijke aanblik en aantrekkelijk, het blauw van de lucht weerkaatsend, zacht rollende golven, soms zo kalm en evenwichtig, alsof het een verstilde gletsjer is, en dan weer grauw, ruw en woest beukend op de rotsen, dat idee dat (op zich iets zachts als) water zoveel kracht heeft dat het rots kan slijten, boten kan vernielen, alles omver/meesleept wat in de weg zit.



Daarboven de wolken die komen en gaan, soms lieflijk witte wattenbollen, soms grauwe donkere gedaantes aannemen (je ziet ze alleen in het vliegtuig van bovenaf) en dat levert een wonderlijke wereld op van een soort boosaardige, dreigende, donkere torens en "kastelen" in div grauwe tinten en toch op zichzelf mooi en fascinerend. Samen (aan de onderkant) fronten vormen op 1 lijn, alsof ze een bodem hebben op een bepaalde hoogte (lager hangend en sneller voortjagen dan de stabielere wittere wolken daarboven).



Bij heldere horizon zie je heel goed dat het geen rechte streep is, maar rond loopt (als je 180 graden zeezicht hebt).

Het is niet alleen rustgevend voor je brein om zó ver te kunnen kijken, het geeft dus ook gevoel van nietigheid, het stipje dat jij zelf "maar" bent op dat geheel, en dat je helemaal geen invloed hebt op dat weer en die eeuwigdurende golfbeweging: die gaan hun gang ongeacht of jij wil of niet, je ertegen verzet, ontwijken jou niet als jij daarin belandt of hinder van ondervindt, wijken niet voor jou of voor wie dan ook, zo belangrijk ben je niet, laat staan het middelpunt!



Een rots lijkt niet te wijken voor al dat "geweld" van die golven en regen, maar pas op: de kracht van het water is groter dan je denkt, intussen slijpt water op de lange duur door herhaling en zachtjes sijpelend al ongemerkt geulen en kan de loop van dat water veranderen, scheuren maken, rots doen ondermijnen en zelfs afbrokkelen. Zonder dat die machtige rots daar iets tegen kan doen, behalve ondergaan.



En dat is denk ik wat gezond zou zijn voor iedereen om nu en dan weer eens te ervaren: jij kunt geen golven tegenhouden, de golf spoelt jóu omver, je kunt niet veel meer dan erin meegaan, aanpassen, rekening houden, afstand houden als je niet meegesleurd wil worden, elke dag weer kijken hoe de stromingen zijn, de wind staat, of de zee kalm is en het weer je vriendelijk gezind zijn of dat je moet schuilen, je erop kunt kleden, of andere maatregelen nodig zijn.



Gisteren bij mooi weer een ritje gemaakt (en afgelegen strandjes opgezocht), dan zie je op die (soms verzakte) weggetjes aan de bergkant de afgebrokkelde stukken rots liggen, die naar beneden zijn gekomen en kijk je naar boven, dan zie je de kwetsbaarheid van die sterke (en begroeide) rotsgrond evengoed: het heeft ook zwakke plekken bij uitstekende zijkanten/stukken zonder houvast eronder, breekt evengoed af aan de randen. Het lijken solide wanden, maar ook die zijn onderhevig aan de elementen en op sommige plaatsen dus broos en kwetsbaar.



Het nut van je nietig voelen is imo overgave, meebewegen, meebuigen, en het betrekkelijke van alles, ook van jezelf, zien.

Tov het grotere en het eeuwige, tov de elementen, klimaat, waar jouw wil, status of macht niet belangrijk is of geen indruk en geen verschil maakt.

Waarom is dat belangrijk? Omdat het ook de betrekkelijkheid van je eigen leven en bestaan (en evt issues) laat beseffen, als je jezelf niet als uitgangspunt centraal zet, maar vanuit ander perspectief (van afstand) naar kijkt.

Hoe druk je je kunt maken om "niks", dat kan alleen als je jezelf belangrijk vindt, jezelf en wat je doet of laat, hoe je je voelt, wat jij meemaakt, mist, aan issues meesleept enz enz, als middelpunt van je/het leven beschouwt.



Het maakt die zee, storm, regenbui, rots enz niet uit wie & in welke hoedanigheid zich in de branding of op/onder afbrokkelend gesteente begeeft, in welke gemoedsstaat je bent doet er niet toe, ook niet of jij alle vertrouwen hebt dat het jou niet zal raken, jou in jouw bootje zal ontzien zodat je denkt dat jij de golven/zee overwint/ beheerst of dat je juist angstig en voorzichtig bent: het risico is voor iedereen hetzelfde.



In je eigen relatief kleine wereldje kun je je veilig en wel té belangrijk wanen, incl je issues té belangrijk máken, je helemaal door in beslag laten nemen zelfs, alleen al omdat je eigenlijk nooit uitgedaagd of geconfronteerd wordt door "echte" gevaren (en grootmachten tov jezelf) waaraan je je alleen maar kunt overgeven, meebuigen, vooraf kunt proberen te voorzien en -zo mogelijk- rekening mee te houden, flexibel op te reageren (zowel vooraf als terplekke), moet improviseren, aanpassen, enz.



Ook een prachtig gepolijst paleisje van een huis dat helemaal aan kant is met een aangeharkte tuin wordt niet ontzien, als het net als het slordige hutje van de buren wordt overspoeld.

Aan alle pracht en luxe heb je opeens helemaal niks als de electriciteit uitvalt, als er geen stromend water uit de kraan komt, geen telefonisch/internetbereik hebt: als zowel die buurman/vrouw als jijzelf ieder op zichzelf zijn aangewezen.



Gisteren hadden we opeens geen water uit de kraan, dan kun je balen of verzetten wat je wilt, want hoe vanzelfsprekend vind je dat dat soort elementaire levensbehoeften "gewoon werken"?!

Het werd wel weer opgelost, maar wekt ook weer het besef dat het zo normaal en vanzelfsprekend niet is (en zeker niet voor iedereen op de aardbol), hoe verwend we zijn geraakt, en dat op zo'n moment alle luxe om je heen 0,0 van waarde is en je niet helpt als het ontbreekt aan eoa elementaire levensbehoefte.

Okay, je weet dat het maar voor even is, en we hadden nog flessen drinkwater (genoeg voor tandenpoetsen, voor thee en koffie), maar je wil toch ook kunnen douchen, haren wassen, wc doortrekken, afwassen, wassen enz. Toch merk je het ongemak als dingen niet doen wat ze "horen te doen", niet direct beschikbaar zijn op het moment dat JIJ dat wilt, nodig vindt, gewend bent!



En ja, dan ben je blij dat je iemand te hulp kunt vragen die daar verstand van heeft (of dat desbetreffend (water)bedrijf of loodgieter) het ook weer oplost!

Dan denk je niet dat het leven maakbaar is en -erger- dat je alles zelf moet kunnen of zou moeten kunnen oplossen en net zo min dat een ander/bedrijf/overheid dat ongemak wegneemt binnen jouw tijdsbestek zoals jij het wilt en afhankelijk van jouw geduld en flexibiliteit.

Je kunt gaan mokken en balen, boos worden, je dag verpest vinden, moeite hebben dat je dat niet onder controle hebt/krijgt óf je past je plannen aan, net als de dagen ervoor als je verwachtte om internet te hebben en geen verbinding tot stand komt (wat ergens ook een "zegen" was, haha, dan kun je je laptop meenemen, zodat je daar ook wat werk kunt doen, maar dat was blijkbaar niet de bedoeling!).



Hoe dan ook kwam er een grote mate van (innerlijke?) rust over mij, zo zonder vanalles wat je normaal zo bezighoudt: je huis, troep van verbouwing, lawaai, je werk, alles wat "eigenlijk (dringend) moet of zou moeten", hoort, normaal is (geworden), zelfs routine, of waar je je zorgen om maakt, alles lijkt ver weg en (relatief) onbelangrijk als geijkte "zekerheden" wegvallen.

Letterlijk soms een verademing als dat gebeurt, haha, ipv de "ramp" die je je voorstelt dat zoiets meebrengt.



Anyway, laatste dag brak de zon door, werkte alles weer naar behoren, zijn we op pad gegaan naar plaatsen die we nog niet kenden, en uiteindelijk gestrand en de prachtige zonsondergang nog net kunnen zien op een verlaten strandje, bij kalme zee, even voordat je naar het vliegveld moet. Even bewust nog dat uurtje genieten, alleen maar "zijn", kijken, ervaren, de golfslag horen, indruk op je in laten werken, meer niet.

En stressvrij ingestapt, ook weer iets waar je je aan over moet geven, aan de kundigheid van de piloot, de onderhoudstoestand van het vliegtuig, het weer onderweg, turbulentie, vanalles iig waar je zelf geen invloed hebt en al zeker geen controle.

Wat ik op de heenweg lastiger vind en altijd maar een schietgebedje doe, gaat me makkelijker af op de terugweg.

Dat is natuurlijk niet voor niks!

Thuis vlak tevoren nog zo druk met vanalles, de aannemer, de verwarmingsinstallateur, werkgerelateerde dingen proberen als een speer vast te leggen/ te regelen = oa proberen onder controle te krijgen/ te organiseren, onder de knie te krijgen, dan "gestresst" of je alles wel bij je hebt (wat belangrijk is, je paspoort, pasjes, ticket minstens), op tijd vertrekt en bij de luchthaven bent, hoe ver lopen het is vanaf de parkeerplaats, enz. En dan houd je dus in gedachten al rekening met worst scenario omdat je eea gewoon niet wéét en maar beter ruim inschat, zit alles mee en ben je te vroeg. Geeft niet, want dan geeft die wachttijd je ook tijd om te ontspannen en te denken "waar maakte ik me nou zo druk om eigenlijk?!" al had je die tijd nog wat langer kunnen slapen.

Voor het eerst dat ik kon slapen in het vliegtuig, ook omdat het niet vol zat en je kon liggen op een nietbezette rij van 2 stoelen.



Wat mij opviel -eenmaal daar- is de lage buikademhaling die aangeeft hoe relaxt je dan "vanzelf" bent en oa zorgt dat je zoveel makkelijker in slaap valt, je overgeeft aan ff ergens moeten wachten, geduldiger maakt omdat je je "gewoon" overgeeft aan wat "is", zonder verzet, balen, zorgelijk zijn, en eea "over je heen laat komen".

En hoe gewend je ongemerkt raakt aan dat alles (en zeker ongemakt) liefst zsm voorbij moet zijn, opgelost dient te worden, en hoe goed het is om juist uitgedaagd te worden door situaties op te zoeken buiten je comfortzone, zodat je moet improviseren en je eigen creativiteit moet aanspreken om er intussen óók wat van te maken (of iig merkt van jezelf hoe je reageert daarop, relaxt en kalm blijft, geduldig of juist niet).



Natuurlijk is het makkelijker (als iets mis gaat of anders dreigt te gaan dan verwacht) als je ook nergens heen hoéft, en het alleen je eigen verwachting (bijstellen) betreft (dus geen consequenties heeft voor werk of anderszins anderen/jezelf echt benadeelt), maar het is imo echt heel goed om plots voor onverwachte dingen te staan en te merken dat je dat prima kunt handellen/bijstellen/aanpassen als dat nodig is.



Dochter is bijv avontuurlijker ingesteld dan ik, gisteren ergens afdalen mbv trappen (dus relatief easy) en dan zie ik eerder "beren op de weg" (namelijk dat je diezelfde weg terug omhoog moet, wat (sprekend voor mijzelf) minder gemakkelijk is dan naar beneden (conditie) en dan al snel denk: vanaf hier(boven) heb ik het wel gezien en vind ik het ook wel best en dan wil ik toch niet onderdoen voor haar (enthousiasme) en ga ik wél mee (zelf had ik er uit gemakzucht van afgezien).

En ontdek je dat kleine kapelletje, en de grot met bron, waar het water diepe sporen heeft ingesleten, ooit iemand de loop ervan heeft verlegd (om de grond eromheen vruchtbaar te maken), sta je even stil bij die tijden, zonder al die gemakken van nu, en hoe zwaar het bestaan misschien was op die hoogtes, in de warmte van de zomer of bij stormen zonder verwarming, zonder goed schoeisel, met die losse stenen waar je van grote hoogte kunt vallen als je pech hebt.



Je hoeft ook weer niet aan alles mee te doen uit angst om iets te missen als je het niet zou doen.

Het zijn soms maar kleine keuzes; als we dit doen hebben we minder tijd voor dat andere wat we wilden zien/doen, en afwegen en evt bijstellen als iets meer tijd kost, dat je iets anders dan maar "skipt" (dat komt later dan wel een keer.. of niet en ook prima).

En dan ook loslaten: dít heb je gekozen, dan niet blijven denken of het andere "beter" was geweest of wat je misschien daaraan "misloopt".



Dat soort dingen kun je 1 op 1 vertalen met andere dagelijkse dingen en keuzes waar je je tijd en moeite aan "besteedt: niet (blijven) vergelijken, niet bang zijn dat je intussen iets anders mist, als je eenmaal een beslissing neemt daar ook in meegaan en maar zien wat het brengt.

Zo ook de nieuwe onderneming: voor zover er te kiezen valt (lokaties) maar gewoon doen en wel zien, je kunt sommige dingen vaak toch niet weten van tevoren, of niet overzien en dus niet meenemen in je afweging, dus soms gewoon volgen wat je kiest en daar maar op vertrouwen, en dáár dan iets van te maken, het beste in zien (of uit zien te halen).



Het spontane en onverwachte óók omarmen, niet proberen naar je hand te zetten!

Ik ben (gelukkig!) niet zo'n controlefreak, ik raak niet snel van de leg als iets afwijkt.

In die zin hoef je niet altijd even evenwichtig en stabiel te zijn, idd zijn dip(jes) menselijk en heeft iedereen inmeer of mindere mate mee te maken, maar de mate waarin je van slag raakt of hoe vaak, of op dezelfde dag jouw mood veranderlijk is afhankelijk van omstandigheden (of andere mensen en hun reacties, of jezelf (weer) voor "onder controle moet zin te krijgen"/ vechten/ verzetten/ uittesten, saboteren, vermijden, enz zegt wel degelijk iéts over hoe je wel/niet (op dit moment, in die situatie) bestand bent tegen spontane veranderingen en hoezeer je uit je evenwicht raakt of juist hoe flexibel je daarop reageert.



Natuurlijk: als je niks verwacht, kun je ook niet teleurgesteld raken in eigen verwachtingen en is het makkelijker je ergens bij neer te leggen. Jezelf maar helemaal niet uitdagen geeft ook geen enkel idee van je veerkracht, en dus weinig zelfvertrouwen in het zelfoplossend vermogen en wat je kúnt áls dat wordt uitgedaagd.

Kleine en grote uitdagingen, veranderingen en zelfoverwinningen dragen wél bij aan het ontwikkelen van die veerkracht, en hoe je eea bekijkt (wás het wel een beer op de weg?!) en helemaal niet blijkt te kloppen wat je vooraf denkt/inschat/je jezelf inschat.

Vaak ben je sterker dan je denkt, en daar kom je soms alleen achter door het "gewoon" te doén!

En de consequenties van dat risico er maar bij te nemen, dat zie je dan wel weer



Hoe symbolisch en leerzaam zo'n kort lang weekend weg maar kan uitwerken, haha!

Kan het iedereen aanraden!

Ook zonder geld: doe eens iets anders dan gewoonlijk, neem een andere route, andere supermarkt, plaatsje, ander pleintje, sta een uur eerder of later op dan anders, hoe klein ook.



Ik las Susan Smit in de Happinez over bepaalde dingen en ben ik het zó mee eens (artikel ging over bepaalde hippe spirituele leuzen die als een soort waarheid worden gepresenteerd momenteel): het worden onderhand clichés, gaan als een soort "waarheden" of "bezweringen" een eigen leven leiden, maar blijven inhoudsloos als je dat zelf niet voelt of ondervindt (en maar aanneemt van anderen, van "wijze mensen", goeroes, als een soort richtlijnen en het nieuwe "moeten" worden (of het nieuwe "wat hoort" en mensen wéér een doel van maken dat bij voorbaat onhaalbaar is of ze zich tekort in voelen schieten als ze niet alsmaar zo "zen" zijn).

Daarnaast zegt zij hetzelfde als ik eerder hier ook zei (want zelf ervaren heb): jezelf zoeken/vinden is niks anders dan lagen afpellen.

Je (van huis uit & later aangeleerde) overtuigingen, gewoontes, patronen en normaalwaarden (oa waar je in gelooft) enz onder de loep nemen, zeker die je hinderen/ belemmerend uitwerken, (oa wat je denkt dat je niet kan/kunt, of je nu eenmaal zo bent, menselijk is of niet, wil niet zeggen dat je daarmee genoegen zou moeten nemen van jezelf!).

Jezelf opschonen qua "ruis" (met name je negatieve ervaringen waar je bepaalde overtuigingen ooit uit geconcludeerd en vastgezet hebt) en zorgen dat je nieuwe emoties en ervaringen meteen "doorleeft/doorvoelt" zodat je niet onnodig weer nieuwe onderdrukt en daarmee vastzet!): emoties die de ruimte hebben gehad, verdwijnen juist!



Doe haalbare dingen, je hoéft geen droom te volgen, en wat ik nu voor werk ga doen is ook niet "mijn dromen volgen", dus niet dat jullie dat denken, en dat je alles met passie moet/hoort te doen, of dat ik dat zou doen.

Het is (slechts) 1 van mijn ideeen en beslist geen romantische passie/droom, ik weet hoe hard werken het ook is, en hoe afhankelijk van het weer en andere omstandigheden, en hoeveel daarvan je niét kunt inschatten en onder controle hebt: het is en blijft een sprong in het diepe, met bepaalde risico's en niet "omdat het goed voelt" oid. Voor zover mogelijk berekend en risico, investeren, zonder énige zekerheid wat daaruit gaat komen. Spannend ongeacht het vertrouwen of geloven erin, en de sprong wagen ondanks dat het heel anders kan lopen (en dan nog zal ik het nooit als "mislukt" beschouwen, omdat ik niet denk in termen van succes en falen. Het is proberen, leren, een heleboel tegenkomen en zien, aan nieuwe situaties en aan mensen, het gewoon proberen, fouten mógen maken daarin en vooral inzien dat je niet alles vooraf kunt overzien en bedenken/voorstellen enz, maar gewoon zal moeten ervaren: omarmen wát het ook op je pad brengt (en dat zal heus niet alleen leuk en fijn zijn, ook de nodige tegenvallers moet je incalculeren, jammer dan).



Zo ook met reizen: je hoéft dat boek niet uit en te na uit te pluizen en alles te plannen en vast te leggen om er een succes van te maken: het mooiste zijn de onverwachte dingen en mensen, die op je pad gebrácht worden (en niet altijd wat je zelf zou verkiezen!!).

Op mijn wensbord is dat stuk wat ik openhield misschien wel het krachtigst geweest: dat mag "het universum" invullen, ik pretendeer niet dat ik weet wat "het beste" voor mij is, en dat wat ik mijzelf gun ook het beste voor mij/mijn persoonlijk ontwikkeling is, en zelfs misschien niet waar "het geheel" op zit te wachten (als mijn maatschappelijke bijdrage).



Laat dat stuk toekomst ook open, voor spontaniteit, voor ontdekken, het onverwachte wat je je nu (nog) niet kunt voorstellen zelfs, het enige wat je kunt doen is zorgen dat je min of meer uitgerust voor/ bestand bent tegen wát het ook is, en ook als dat "negatief" is, verdriet brengt, teleurstelling of wat dan ook.

Blijven beseffen dat jij het leven niét zelf kunt uitstippelen, plannen, onder controle kunt hebben, zekerheden niet bestaan en je hooguit kunt verwelkomen wat op dat pad komt. Veel meer kun je zelf niet doen, dan zorgen dat je in een redelijk goede mentale en fysieke conditie bent, zodat je eea kunt hebben. Dat wist ik al, maar werd me door dit uitstapje opnieuw duidelijk!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Hey Sweety,



Ik heb ook wel het idee dat het te maken heeft met de tijd van het jaar. Ik herken het gevoel zeker en vanaf zondag heb ik dat ook wel gehad. Op maandag zei ik tegen mijn collega's "ik heb motivatieproblemen, ben er helemaal klaar mee" bleek dat zo'n beetje iedereen daar last van had. Ik snak in elk geval naar mooi, warm weer waarbij je lekker buiten kan zijn.



Ik heb nu ook een periode dat ik veel thuis en binnen ben, me terugtrekt eigenlijk. Enerzijds lekker, niks moet en alles mag. Me af en toe ook lekker verwennen zoals zandvogel ook aangeeft, bijv. door lekker in bad te gaan of lekker eten te maken. Anderzijds is er soms ook veel ruimte om veel te denken, negatief dan en in cirkels en erg moeilijk om daaruit te komen. Ook geen zin om een vriendin daarmee lastig te vallen. Ging ik gisteren zaalvoetballen was een vriendin van mij daar ook, zitten we precies in hetzelfde gevoel, dat gaf wel weer even zoiets van 'okay ik ben hier niet de enige in'. Ik heb momenteel ook veel minder energie dan ik normaal heb. Gisteren lag ik al voor tienen in bed, dat komt nooit voor. Was dan alleen wel weer ruim voor mijn wekker wakker :(

Nu op dit moment heb ik minder last van die gedachten en enjoy ik mezelf weer meer, maar wat ervoor gezorgd heeft dat dit veranderd is durf ik niet te zeggen. Ik probeer er maar van te genieten



Het zal zich blijven afwisselen, de goede en mindere momenten moet je maar denken. Uit eigen ervaring probeer er geen weerstand aan te geven, want dan heb je er dubbel zoveel last van.

Sterkte hoor en doe wel dingen waar je zelf blij van wordt of gewoon fijn vind
Collect moments not things
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zie nu dat ik een hele pagina hebt gemist

Zal even bijlezen
Collect moments not things
Alle reacties Link kopieren
Welkom terug Suzy

Ik kijk er naar uit om op reis te kunnen gaan



@alice Dank je terug voor jou
"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."
Alle reacties Link kopieren
Al schrijvende had ik eea gemist, Zandvogel!

Wat erg, in de bloei van haar leven!

Ik weet niet of ik dat mooi kan vinden, ik denk niet dat zij haar leven al "af" vond (op die leeftijd en onder die gelukkige omstandigheden)..

Tja, wanneer heb je zelf vrede met zoiets???!



Paar jaar terug overleed een forumvriendin van mij en dacht ik nog: als ik nu ga, ben ik een tevreden mens, zou ik er vrede mee hebben.

Op dit moment kan ik dat niet zeggen.

Er zijn altijd weer ontwikkelingen die je niet had willen missen, als je de keuze had tenminste, denk ik.

Wanneer ben je "af" (voor je gevoel)?!

Geen idee.

Maar zeker voor de nabestaanden is het erg machteloos, kwam het onverwachts?



Het leven kan te kort duren, het maakt je als buitenstaander maar weer attent op de vergankelijkheid, he?

Ook daar heb je geen controle over, het is de enige zekerheid die we hebben: dat we vroeg of laat heen gaan.

Heftig hoor!

Sterkte jij ook, het zet je wel weer met beide benen op de grond, he?

Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Zandvogel veel sterkte!! Vreselijk nog zo jong...
Ik wil ff iets kwijt....

Ik had een training met mn werk vandaag, in het kader van communicatie.

Ik zag er het nut niet bepaald van in en had niet veel zin.



Zo dat had ik ff mis.... we zijn diep gegaan, ben kapot en mn hele lijf doet zeer maar ooww wat was het fijn om de kwetsbare, echte kant van mensen te zien ipv de buitenkant.

Heb ik zelf ook moeten doen, jullie kennen me, voelde als 10 bakstenen in mn buik, ik vond het doodeng en wilde hard wegrennen want ik durf de echte, kwetsbare ik niet te laten zien. (Kon mn emoties ook niet de baas, was niet de enige hoor, het was 1 groot jankfestijn )

Ik kreeg nog een lastigere oefening (omdat ik het zo eng vond om de echte ik bloot te geven) : iedereen individueel in de ogen kijken.

Wat blijkt: bij de mensen die ik ken is het niet zo eng, bij de nieuwe mensen wel.

De feedback vond ik ook eng, maar ik heb juist verrassende dingen te horen hekregen die vooral bevestigen wat ik al wist diep van binnen: ik word juist hartstikke gewaardeerd om wie ik werkelijk ben...

( he ik schiet weer helemaal vol....)

Al met al, hele enerverende dag gehad waarin ik een aantal van mijn collega's enorm ben gaan waarderen.



Suzy: wat fijn dat je het leuk had!



Fijne avond allen, ik ben werkelijk compleet gesloopt....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven