Oefenhapjes

23-01-2017 11:41 25 berichten
Mijn baby is bijna 4 maanden, bijna tijd voor oefenhapjes!

Hebben jullie tips/recepten voor de oefenhapjes? Ik wil deze ook in grotere hoeveelheden maken om in te vriezen zodat we zo min mogelijk potjes gebruiken en zo veel mogelijk vers!
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn oefenhapjes? Of je neemt een hapje, of niet. Dat is toch niet te oefenen? Niet onaardig bedoeld hoor, ik snap het gewoon niet.



Kijk eens naar wat er in die standaard potjes zit en maak dat dan vers, is dat een idee?
Don't worry, be happy!
Alle reacties Link kopieren
Hier een dochter van bijna 6 maanden en gisteren voor het eerst een hapje bloemkool geprobeerd. Ze heeft nog nooit zo vies gekeken Maar ik geloof dat het een kwestie van wennen is dus vandaag krijgt ze weer een hapje bloemkool. Dat is ook de tip die ik kreeg. Een aantal dagen achter elkaar dezelfde groente. De komende dagen bloemkool en daarna ga ik wat dagen wortel proberen. Veel plezier straks met de hapjes
Alle reacties Link kopieren
de eerste keren gaf ik het geloof ik nog puur. Dus alleen groente. En dan gewoon wat wij ook aten, als dat kon.



Daarna heb ik veel recepten gehaald van keukenkikker.nl. Staan leuke dingen op, dan heb je ook eens wat afwisseling.
Hier houd ik de groente apart die wij eten en die pureer ik dan. Wel even van te voren checken of je baby het mag. Geen koolsoorten bv. Niet vrrgeten de groenten zoutloos te koken en voor de volwassenen pas later toe te voegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:HappyButterfly schreef op 23 januari 2017 @ 11:46:

Wat zijn oefenhapjes? Of je neemt een hapje, of niet. Dat is toch niet te oefenen? Niet onaardig bedoeld hoor, ik snap het gewoon niet.





Eten moet je leren. Het is vaak niet zo dat, wanneer je een baby voor het eerst hapjes gaat geven, ze het meteen snappen.

Dus zullen ze moeten oefenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maccaron schreef op 23 januari 2017 @ 11:49:

Hier houd ik de groente apart die wij eten en die pureer ik dan. Wel even van te voren checken of je baby het mag. Geen koolsoorten bv. Niet vrrgeten de groenten zoutloos te koken en voor de volwassenen pas later toe te voegen.zo deed ik het ook. Onze jongste at via Rapley-methode, dus die gaf ik gewoon een zacht boontje om naar binnen te sabbelen
Alle reacties Link kopieren
Het leek mij ook handig, van alles pureren en invriezen. Dus ik een hele bloemkool koken en pureren maar dat vond ie echt heel vies. Nog steeds. Zat ik met mn vriezer vol bakjes bloemkool. Overigens vond hij alle groenten vies en at hij de eerste weken/maanden alleen fruit. En eigenlijk vond ik het veel handiger en gezonder om gewoon iedere dag een stukje fruit van wat ik at te prakken of pureren en dat te geven.
Voor de eerste hapjes heb je geen recepten nodig.

Gewoon een stukje groente koken (zonder zout) en staafmixeren. Tenzij je voor de Rapley-methode gaat natuurlijk.

Voor de eerste hapjes is bv pompoen of wortel erg geschikt. Hier kun je zien welke groenten je wanneer kunt geven.

Het beste is om in het begin een paar dagen achter elkaar hetzelfde te geven.
Haha zit je dan met een gepureerde bloemkool in de vriezer



Ik werk vaak 's avonds, dus dan kan m'n vriend het makkelijk geven. Ik zie hem niet vlug ook nog koken voor de baby. Ook eten we vaak wokgroenten, dus dan is het wel handig om wat gepureerd al te hebben.



Fruit zal wel lukken elke dag vers, kan de kleine wat van mijn stuk fruit geprakt krijgen.
En wat een handig overzicht kirikou!
Alle reacties Link kopieren
als je toch gaat oefenen, zijn stukjes gewokte groente juist heel handig om mee te oefenen. Niet pureren, maar lekker in de hand geven om op te sabbelen/kauwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oranjexxx schreef op 23 januari 2017 @ 12:07:

als je toch gaat oefenen, zijn stukjes gewokte groente juist heel handig om mee te oefenen. Niet pureren, maar lekker in de hand geven om op te sabbelen/kauwen.



Dat deden wij bij de jongste ook inderdaad. (Rapley)

Voor mijn oudste werkte gepureerd beter, maar daar kom je als het goed is allemaal gaandeweg achter.
Alle reacties Link kopieren
Onze dreumes is nu 15 mnd, maar wij koken ook vaak nog wat apart voor haar. Is niet veel moeite: apart pannetje met water opzetten en daar wat zoete aardappel, sperzieboontjes, wortels, champignons, pasta, aardappel etc in gooien en even koken (niet allemaal tegelijk natuurlijk ). Doen we vooral als wij pittiger eten (nasi, bami) of iets wat zij nog niet makkelijk eet (lasagne). Kan je vriend vast ook als hij voor jullie staat te roerbakken



Ze eten vaak amper drie kleine lepeltjes in het begin, dus ik zou echt niet teveel vooraf bereiden.
Alle reacties Link kopieren
wat je kan doen is vriesvormpjes vullen met klaargemaakte groenten en/of aardappel bij. laten invriezen, blokjes daarna per soort in een zakje steken in de diepvries... vers en je kan de hoeveelheid aanpassen aan wat je baby eet... wij deden die eerste hoeveelheden in potjes in de diepvries maar ze at minder als 100g, dus véél potjes met weinig in ;) )

hier in belgie zeggen ze meestal groente+aardappel klaar te maken (2/3 groente, 1/3 aardappel+ wat vetstof bij) pureert beter . maar je kan ook met pure groenten beginnen...

handig zijn ook de diepvrieszakken met groenten(mixen) uit het warenhuis... altijd wat in huis om klaar te maken, de groentenmixen kun je dan ook bvb de broccoli apart uithalen en volgende keer iets anders, of een mix geven van groenten geven. deze groenten zijn niet met zout oid bewerkt, maar puur geblancheerd/licht gestoomd en ingevroren. perfect bruikbaar, en je hoeft dan bvb geen hele broccoli te kopen, maar je kan de hoeveelheid gebruiken die je wil
Alle reacties Link kopieren
Dat idee van vriesvormpjes vind ik erg goed! Die ga ik onthouden!
Alle reacties Link kopieren
Ik vroor wel steeds hapjes in, in een ijsblokjesvorm met deksel. Dan steeds 1 of 2 blokje ontdooien en proeven maar. Idd steeds een paar dagen hetzelfde achter elkaar geven om goed te laten wennen. En vooral blijven proberen en niet vergeten dat het echt om te wennen is, ze hoeven niet meteen te eten, melk is nog het belangrijkste. Bij mij heeft het ruim een maand geduurd voor ze echt begon te eten, ze is nu ruim 8 maanden en lust tot nu toe alles
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 23 januari 2017 @ 11:59:

Voor de eerste hapjes heb je geen recepten nodig.

Gewoon een stukje groente koken (zonder zout) en staafmixeren. Tenzij je voor de Rapley-methode gaat natuurlijk.

Voor de eerste hapjes is bv pompoen of wortel erg geschikt. Hier kun je zien welke groenten je wanneer kunt geven.

Het beste is om in het begin een paar dagen achter elkaar hetzelfde te geven.

toch grappig, hoeveel verschil er zit welke groenten en fruit wanneer kunnen...

in belgie hanteren ze deze: http://www.kindengezin.be/img/voedingsmiddelentabel.pdf (bvb kiwi vanaf 4-6m, volgens jouw link pas na 12m... kersen vanaf 12m, volgens kleintjes 6maand)

je moet dat alles toch niet zo strikt nemen precies ;)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon elke dag iets van groente of fruit voor je baby maken. Veel dingen kun je zo in het handje geven en anders even pureren. In het begin eten ze meestal maar een paar hapjes. Met potjes is overigens helemaal niks mis. Er zijn strenge regels voor babyvoeding! En het is uist erg handig als je kind dat ook wil eten, als je eens een dag op pad bent bijvoorbeeld.
quote:MissTiek2015 schreef op 23 januari 2017 @ 12:55:

[...]



toch grappig, hoeveel verschil er zit welke groenten en fruit wanneer kunnen...

in belgie hanteren ze deze: http://www.kindengezin.be/img/voedingsmiddelentabel.pdf (bvb kiwi vanaf 4-6m, volgens jouw link pas na 12m... kersen vanaf 12m, volgens kleintjes 6maand)

je moet dat alles toch niet zo strikt nemen precies ;)

Ja ik weet het. Ik woon zelf ook niet in NL, en hier weer andere adviezen. Maar het geeft wat houvast.

Kiwi zou ik bv zelf nooit zo vroeg geven, dat is ontzettend zuur.
Alle reacties Link kopieren
idd kirikou, het geeft houvast, maar ik ga er ook niet zo strict mee om hoor (maar sommige mensen zijn toch wel écht van het -nee hoor dat mag nog niet - ras). enkel met de koolsoorten pas ik wat op... bvb spruitjes zitten al klaar in de diepvries, maar ik durf ze nog niet echt geven omdat dat één van de weinige dingen is waar ze écht last van zou kunnen hebben (dochter is nu 9m, en ze zeggen op +/- 1 jaar), maar dochter at wel al hapjes met ons mee van sommige koolsoorten, verliep prima
Alle reacties Link kopieren
Ik kookte altijd de pure groenten of aardappelen en dan pureren met de staafmixer of stampen (aardappelen echt niet pureren dat wordt net behanglijm) en dan invriezen in ijsblokbakjes. Nadat het ingevroren was deed ik het in zakken, dat past beter in mijn vriezer.

In het begin 1 groentesoort per keer en later pakte ik dan een paar blokjes groente en aardappel en liet dat ontdooien. Toen hij er ook vlees bij mocht, bakte ik bijvoorbeeld gehakt rul en vroor dat in.
Alle reacties Link kopieren
Kookboek opperdepop van de Albert Heijn is een aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Hier is zoete aardappel een succes, gecombineerd met alle soorten groente.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond op http://www.kokenvoormijndochter.nl altijd leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven