Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Goed nieuws anky! Ik hoop dat je zoon morgen na de controles weer mee naar huis mag.



Fijn dat de hm goed ging baukje. Voor mij is dat een lange afstand



Ik heb wat advies/input nodig. De afgelopen anderhalve week heb ik vier keer 5 km gelopen om er weer een beetje in te komen. Dat ging goed, al is mijn tijd niet erg snel (net onder de 30 min). Ik twijfel nu een beetje over het doel wat ik mezelf de komende tijd ga stellen. Ga ik weer opbouwen richting 10 km, zoals ik eerder deed? Of ga ik de komende tijd werken aan een snellere 5 km en laat ik die 10 km even voor wat die is? Op termijn zou ik graag weer 10 km of verder willen lopen, vorig jaar vond ik dat heerlijk, vooral in de zomer. Maar qua snelheid valt er veel te winnen op de 5 km en ik zie ook andere voordelen (trainingen kosten weinig tijd dus makkelijk te plannen, een snelle 5 km is wellicht een goede basis voor langere afstanden, en overtraining ligt minder snel op de loer). Iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, 15 km vandaag ging heel lekker baukje, de 10 EM in Apeldoorn moet dan ook zeker gaan lukken. Zal wel licht Gwen topptijd worcen, maar heb weinig wedstrijd ervaring, 3 keer 10 km wedstrijd gedaan ThAt s iT. Ga voor een tijd tussen de 1.40 en 1.45 uur ... En dat moet er zeker wel inzitten, is voor mij een relaxed tempo en daar ga ik voor . Genieten en plezier, geen toptijden waarbij ik tot het gaatje moet gaan.

Ik weet niet wat advies van de ervaren lopers hier is cerulli, maar ik ben in jouw geval toen van de 5 naar de 10km gaan uitbreiden. 1x per week probeerde ik toen nog sel een snelle 5 km te lopen.

Lekker baukje die HM weer in de pocket...jouw HM tijd is mijn 10 EM tijd... Maar ieder op zijn eigen niveau en kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Is het parcours in appledoorn midwinter marathon, heel heuvelachtig ? Iemand die dat weet ??
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst toewerken naar een 10km. Het is inderdaad eerst goed om te werken naar een snelle 5 maar om echt gericht te trainen voor een snelle 5 heb je meer omvang nodig. Denk niet dat het trainen na een snelle 5 minder tijd in beslag neemt dan opbouwen naar een 10km. Bij bv de interval trainingen ga je uitbreiden tot een 3 tot 5 keer 1000m op snelheid. Maar dan begin je al met een 3km inlopen, 3-5x1000m, 4x 400m pauze, 1 1/2-2km uitlopen. Zit e dus zo aan een korte snelle training voor die snelle vijf met een omvang van 8,5 tot 11km. Hetzelfde zal opgaan voor een training met tempoblokken.
Alle reacties Link kopieren
quote:2xbelle schreef op 22 januari 2017 @ 22:14:

Is het parcours in appledoorn midwinter marathon, heel heuvelachtig ? Iemand die dat weet ??De 10EM is het tweede rondje van de marathon. In de eerste helft zitten wel wat klimmetjes maar als beloning mag je de tweede helft vals plat naar beneden de finish in komen rollen. Dus voor die 10EM is het heel gunstig verdeeld en de 'heuvels' vallen ook reuze mee hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ooooh dat geeft de burger helemaal moed ... Baukje ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:2xbelle schreef op 22 januari 2017 @ 22:14:

Is het parcours in appledoorn midwinter marathon, heel heuvelachtig ? Iemand die dat weet ??De heuvels zitten voornamelijk in de eerste helft. 'Toevallig' heb ik afgelopen zaterdag het parcour verkend. Je kunt hier het hoogte profiel bekijken.



Ik heb zaterdag dus het parcours verkend en ben op 20 km uitgekomen!! Het was bijna de hele 10 em + van en naar huis. Ik ging echt heel lekker, gewoon vanaf het begin (vanaf huis) rustig gelopen en mij niet laten opjutten omdat vriend net iets sneller ging (gewoon laten weglopen, hij compenseerde door rotondes extra rond te gaan enzo) of door de tijd. Mijn doel was om de vlakke/aflopende stukken rond de 6 min/km te lopen en de stijgende stukken niet langzamer dan 7 min/km, dan kom je gemiddeld nog heel goed uit. Er zat een km van 6:45 tussen, maar gemiddeld kwam ik uit om 6:11 per km. Onderweg geoefend met waterdrinken en een gelletje verorberen en op mijn houding gelet (niet met opgetrokken schouders lopen). Verder ook lang uitgelopen/gedribbelt en eenmaal thuis niet gelijk gaan eten (word ik dus misselijk van -> hoofdpijn). Dag erna wel een beetje moeie benen, maar ging verder super! Ik ben er dus klaar voor, met name mentaal!!!



@Anky, hoe is het nu? Zit je alweer in het ziekenhuis?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorige week niet gelopen, vorige week zaterdag heb ik nog een duurloop van 20 km gedaan en die ging op zich prima, maar zondag werd ik ziek. Ik was al een tijdje verkouden en tijdens de duurloop hebben we aardig wat sneeuw en hagel over ons heen gekregen, ik denk dat het net iets te veel is geweest. Ik werd wakker met koorts en heb de hele week gehoest. Dus ik heb heel verstandig rust gehouden, wel frustrerend hoor! Gisteren weer 12 km gelopen, ik voelde wel aan mijn ademhaling dat ik ziek was geweest maar mijn hartslag bleef wel mooi laag.

Dus deze week pak ik het trainen weer op!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Dianef, mooi gelopen, dat moet met de wedstrijd helemaal goed komen!



Gioia, wat balen zeg. Ik hoop dat je er nu vanaf bent en weer lekker kunt gaan trainen.



2xbelle, het komt vast helemaal goed: relaxed beginnen en dan kijken of je de laatste kilometers nog wat over hebt.



Ik ben gelukkig nog gewoon thuis. Uitslagen vanmorgen hielden niet over, maar waren voldoende om naar huis te mogen. Zoon moet thuis nog wel rustig aan doen en mag ook niet naar de kleuterschool. Trainen is dus lastig momenteel, vriend en ik proberen de avonden een beetje af te wisselen. Ik ben ondertussen ook best moe, ik vind het heel vermoeiend een actieve peuter te vermaken met rustige spelletjes (zoon kan ook helemaal niet zelf spelen).
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat trainen niet lukt Anky, maar wat fijn dat jullie thuis zijn
Alle reacties Link kopieren
anky in ieder geval fijn weer thuis te zijn.



Gioia balen dat je ziek geworden bent maar gelukkig ben je nu dus weer redelijk opgeknapt.



Dianaf jij bent er dus echt helemaal klaar voor.
Nou, ik ben tevreden, trots zelfs. Gisteren 15km gelopen in 1:24. Dat is veel sneller dan ik had durven hopen! De laatste 5 km waren wel zwaar, zowel fysiek als mentaal, maar ik heb het gedaan. Spierpijn valt reuze mee! Ik vind het zo leuk, dat lopen...
Alle reacties Link kopieren
quote:00gjes schreef op 23 januari 2017 @ 20:28:

Nou, ik ben tevreden, trots zelfs. Gisteren 15km gelopen in 1:24. Dat is veel sneller dan ik had durven hopen! De laatste 5 km waren wel zwaar, zowel fysiek als mentaal, maar ik heb het gedaan. Spierpijn valt reuze mee! Ik vind het zo leuk, dat lopen... Super !! Snel ook zeg
Alle reacties Link kopieren
Pfff ik denk dat ik shin splint achtige klachten heb, hou niet zo van zelf dokteren maar bepaalde symptomen komen zeker overeen. Ik kan maar weinig gewicht op mijn linkerbeen zetten, dus ik loop maar raar rond op mijn werk

De klachten zijn ook rondom mijn scheenbeen.



Ik heb hier wel een verklaring voor; op vakantie afgelopen twee weken heb ik over asfalt hardgelopen, terwijl ik altijd in het bos train. Ik was wel wat stram maar heb dit niet geregistreerd als pijn, dus heb er nooit bij stil gestaan.



Nu een week rust, zodra de pijn weg is maar langzaam weer eens proberen.. en meteen weer stoppen als het zeer doet.

Zal voltaren emugel helpen? Aangezien dit een ontsteking zou kunnen zijn?



Pfff jammer dat ik het niet in de gaten had, beginners foutje
Alle reacties Link kopieren
Iemand ook ervaring met deze klachten ?
Alle reacties Link kopieren
@Anky: Fijn dat je zoon weer naar huis mocht! Hopelijk gaat het snel weer beter met hem!



@Oogjes: Goed gedaan zeg! Lopen is ook leuk



@Pupsel: Ik heb veel last gehad van shinsplints, het blijft mijn zwakke plek. Wat bij mij helpt: een paar keer per dag op de pijnlijke plek koelen met ijs, je kunt bijvoorbeeld de plek "masseren" met een ijsblokje tot hij gesmolten is, of een coldpack in een theedoek op je scheen leggen. En regelmatig je kuiten rekken helpt ook, doe dit alleen niet als je net gekoeld hebt want dan zijn je spieren koud! En verder voorzichtig zijn met opbouwen, stoppen als je pijn voelt!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Cerulli, ik zou (langzaam) weer opbouwen naar de 10 km. Omdat je dat vooral in de zomer wil doen heb je daar veel tijd voor dus kun je rustig uitbreiden. En als je langere stukken kunt lopen kun je ook makkelijker aan de snelheid van de 5 km werken. 5 en 10 zijn eigenlijk ook maar willekeurige getallen hè, je kunt ook toewerken naar 8 km, of naar drie kwartier comfortabel kunnen lopen.



Belle, dat gaat goed komen hoor!



Dianaf, jij bent ook goed voorbereid zo te lezen.



Gioia, vervelend hè hoe ziekte je uit je ritme kan halen. Ik vind 12 km binnen een week wel netjes!



Pupsel, heb je misschien toch te snel, te veel gedaan? Koelen kan helpen, maar haalt de oorzaak niet weg. Rust is het meestgehoorde advies, maar ik heb ook wel eens gelezen dat het juist goed is om (heel rustig!) te blijven lopen juist. Bij twijfel als het aanhoudt, zou ik een fysio raadplegen.



Baukje, wat een heerlijk vooruitzicht om weer naar de Ardennen te gaan.



Ik heb zondag en vandaag weer een half uurtje gelopen. Zondag begon ik rustig maar liep ik toch weer gemiddeld 11 km/uur, terwijl ik rustig aan wilde doen. Vandaag goed opgelet dat ik ontspannen loop en deze keer lukte het beter.

Oefeningen van de fysio vind ik ook leuker nu ze gemakkelijker worden en verder doe ik nog yoga. Mijn hardlopen is nu een beetje op onderhoud en dat is wel prima. Als de lente komt ga ik weer uitbouwen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Oogjes super hoor!



Pupsel shinsplints kan verschillende oorzaken hebben. vaak is er sprake van een zwakke schakel waardoor daar icm bv snelle opbouw, te hoge belasting, andere ondergrond, verkeerd schoeisel de problemen zich manifesteren. Maar zelden is het enkel die laatste factoren. In dat geval zou even rust met daarna rustig opbouwen/niet overbelasten/ander ondergrond / goed schoeisel de oplossing moeten zijn. Maar vaak blijkt er dus toch maar aan de hand waardoor als de blessure zich eenmaal manifesteert je pas echt van je problemen afkomt door de wezenlijke oorzaak aan te pakken. Dus als even rust of in ieder geval even een flinke stap terug niet snel verbetering geeft zou ik naar een fysiotherapeut gaan.
Alle reacties Link kopieren
@gioia bedankt voor de tips!



@ Tyche en Baukje; het zou goed kunnen inderdaad, dat dit ook overbelasting is! Jammer dat ik de signalen niet oppikte, ik dacht dat ik veilig zat met mijn beginners schema. Het voelde ook gewoon goed tot vorige week. Beetje een domper!



Gelukkig kan ik de harde ondergrond nu wegstrepen en verder heel rustig aan doen. Zondag op zijn vroegst weer een klein rondje (mits ik tijdens het lopen of oefeningen doen ook niks voel!). Mocht ik klachten houden zal ik zeker naar de fysio gaan, maar ik kijk het eerst een paar weken aan. Thx voor de input!
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft hier ook alweer meegedaan aan de Zandvoort Circuit Run? Ik overweeg hem om een pr op de 5km neer te zetten. Raceparcours lijkt me ideaal daarvoor.

Hoe druk is het bij de start, heb je genoeg ruimte om meteen je eigen tempo te lopen? En is er een bewaakte garderobe? Dat kan ik op de site niet vinden.
What a nuanced anxiety
Hoi Pupsel, als ik in het verleden last van mn schenen had, deed ik er juist een zo heet mogelijke warmwaterzak op. Een beetje met het idee dat een ontsteking door je lichaam met koorts word bestreden.



Vanavond een rustig kort rondje gedaan. Dit voelde net zo zwaar als de laatste paar kilometers afgelopen zondag!
Alle reacties Link kopieren
Oogjes die koorts helpt bij het bestrijden van een bacteriële of virale infectie niet bij een steriele ontsteking. Koelen is daarom meestal beter. Behalve als het beschadigde weefsel betreft wat slecht doorbloed is , dan kun e overwegen de doorbloeding te stimuleren door warmte. Zo ook bij spierpijn met het idee de doorbloeding te stimuleren om afvalstoffen sneller af te voeren.



Geen ervaring Tyche. Is het circuit wel vlak? Ik vrees dat het erg druk zal zijn en vooral ook veel funrunners. Dus e zou wel een goede startpositie moeten hebben.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik lees net dat het niet vlak is, omdat het in de duinen ligt.

Op zich kan ik in de duinen wel goede tijden lopen, beter dan in het bos. Maar misschien toch niet optimaal.

In dezelfde maand is er de CPC maar die sla ik over wegens de drukte. Ik hoopte dat dit een goed alternatief is.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik denk als je echt een pr wil lopen op de 5km beter een kleinere regionale loop kunt uitkiezen. Vanaf maart beginnen alle wegcircuits weer. Heb je keuze genoeg. Welke tijd heb je in gedachte?
Alle reacties Link kopieren
Ik houd juist wel van grote wedstrijden, maar té massaal zodat je niet goed kunt lopen gaat me weer te ver. Bij regionale loopjes heb ik het gevoel dat ik inbreek in een vaste groep, ofzo. Zit tussen mijn oren denk ik. En ik wil graag een medaille, verder bewaar ik niets van races dus aan zo'n aandenken ben ik wel gehecht.

Rond de 4'50" per kilometer moet haalbaar zijn, misschien zelfs onder de 24 minuten.
What a nuanced anxiety

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven