Behanglijm als voorstrijk gebruiken?

23-01-2017 10:17 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort krijgen wij ons nieuwbouwhuis opgeleverd en wij willen graag boven vliesbehang doen en beneden (na stucen) verven. Nu heb ik gelezen dat verdunde (kant en klaar) vliesbehanglijm (merk Bison) als voorstrijk voor het behang toegepast kan worden.

Zou deze verdunde lijm ook als voorstrijk kunnen worden gebruikt voor het verven of is dat minder geschikt ?
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Dat zou ik niet doen. JE kan eventueel een (goedkopere) grondverf gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Nee het lijkt me niet, behanglijm is toch echt niet hetzelfde als voorstrijk voor verf (Je kan het altijd even navragen in de bouwmarkt zelf).
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Een universele voorstrijk kopen, kan zowel voor behang als latex. De schilder heeft dat zeker, de bouwmarkt vast ook wel.
Voorstrijk kost niets en de hoeveelheid werk blijft hetzelfde dus waarom zou je het risico nemen dat je peperdure verf zo meteen vlekkerig wordt?
Het lijkt mij dat de verf niet pakt op behanglijm. Ik zou het even heel goed uitzoeken voordat je het op de muur smeert.
Alle reacties Link kopieren
Waarom alternatieven zoeken als er prima middelen speciaal voor een doel te koop zijn?



Je zoekt nu iets om te laten hechten, niet tegen zuigen neem ik aan? Vroeger werd daar vaak een mengsel van behanglijm met kalk voor gebruikt. Maar dat was dus voor die uitstekende kant en klaarprodukten op de markt kwamen...
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, je kan toch gewoon over stucwerk heen verven? Wel wachten tot het echt helemaal kurkdroog is.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het wel gedaan, maar wij hebben in onze nieuwbouwwoning dan ook alles behangen met diezelfde (onverdunde) behanglijm. Ik begreep dat het niet geschikt is als basis voor verven.
Ja het kan, maar een 'echt' voorstrijkmiddel werkt beter. En gezien het net gestuct is zou ik dus een sterker middel nemen en geen behanglijm.
quote:Firedragon schreef op 23 januari 2017 @ 10:30:

Trouwens, je kan toch gewoon over stucwerk heen verven? Wel wachten tot het echt helemaal kurkdroog is.



Nieuw gestucte muren zuigen als een kalf

Eerst voorstrijken met een anti-zuig scheelt je een paar lagen verf.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips! Dan ga ik inderdaad toch voor aparte voorstrijk ipv die lijm ook daarvoor te gebruiken.

Inderdaad, mij is ook verteld dat je stucwerk echt eerst moet voorstrijken omdat de verf anders naar binnen wordt gezogen en je idd veel lagen kan gaan smeren
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Echt voor voorstrijk gaan. Wij hebben het ook geprobeerd met behanglijm maar het ging echt niet.
Tussen behanglijm en voorstrijk zit nogal veel verschil.
Alle reacties Link kopieren
Voorstrijk schijn je met een plantendrukspuit behoorlijk makkelijk aan te kunnen brengen. Dat lukt niet met behanglijm.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet direct een kleur door je stuc heen laten mengen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven