Rouwproces

09-01-2017 16:53 475 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verlies van een dierbare. Hoe heb je, je leven weer op de rails gekregen?



Ik wil niks, ik heb geen concentratie, het is overdag dikke mist in mijn hoofd, ik wil niet uit bed, ik slaap slecht. Kortom het hele leven is zo klote nu.



Hoe begin je weer ergens aan en hoe krijg je de positieve kijk op het leven weer terug? Ik zou graag jullie ervaringen/tips willen lezen....
Alle reacties Link kopieren
@vita nova welkom!



@alwayss precies wat maccaron zegt! en ik neem aan als het een goede vriendin is die dat snapt en zo niet.. sorry maar jammer dan!
@Always77777 Je "moet" inderdaad helemaal niets! Zolang jij je er niet goed bij voelt moeten hun dat maar begrijpen!



Iets heel anders maar, het aller moeilijkste aan mijn moeders dood de eerste weken vond ik dat ze mijn toekomstige kindjes niet meer zou mee maken (als me dat gegunt is natuurlijk) want ohh wat had ze het daar vaak over. Dat ze dat wel zo bijzonder zou vinden omdat ik toch haar eigen dochter ben. Een week naar haar overlijden nodigde mijn schoonzus ons uit omdat ze "nieuws" had. Daar aangekomen vertelde ze dat ze zwanger was en een maand daarvoor had ze het contact met mijn schoonouders hals over kop verbroken. Ik had daar zoveel moeite mee, heb er ook meteen uitgefloept dat ze ook mij hier heel erg mee raakte.



Ik even een paar dagen niet veel van me laten horen want bah wat voelde ik me dit weekend rot. Vorige week erg de griep gehad en wat vond ik dat moeilijk zonder mama. Ookal ben ik natuurlijk al volwassen, mama vertoetelde ons als we ziek waren nog altijd. Gewoon even het vragen gaat het, soepjes maken, dekentje op de bank en nu... nu moest ik dat ineens allemaal zelf doen en niemand die vroeg; gaat het wel? Kan ik wat voor je doen? Dat was even een momentje waardoor ik het heel moeilijk had. Soms zijn het die kleine dingentjes he.



Vandaag weer een goed gesprek gehad bij de psycholoog, ik heb nogal veel "weg gestopt" en ben ook deeltjes kwijt. Nu de afspraak gemaakt dat ik het voor mezelf op ga schrijven daar ben ik nu mee bezig en dat brengt toch weer zoveel naar boven....
Alle reacties Link kopieren
o infinity ik kan me voorstellen dat je op zulke dingen je mama erg mist... juist met dat soort dingen! goed dat je gesprek fijn was met de psych! ik blog en ben ook terugaan het schrijven van begin 2016 en het helpt me ook al heb ik er soms ook hele klote dagen door. omdat ik alles weer herbeleef!
Hoe is het gegaan Always? Ben je nog gegaan?



Wat ontzettend verdrietig Infinity om je mama te moeten missen. Zeker op de momenten dat je ziek bent of verdriet hebt.



Voor de rest van de dames een dikke knuffel en veel liefs Ik heb vandaag geprobeerd de draad weer gewoon op te pakken. Enerzijds goed want dan kan ik mijn verdriet even opzij zetten, anderzijds is het toch lichamelijk een beetje te veel geweest want ik heb weer erg veel pijn nu. Vind het heel moeilijk te verkroppen dat ik een week geleden nog op en top zwanger was en dat alles nu in een klap weggevaagd is.. Kan het allemaal nog niet zo goed plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
vandaag vor het eerst wezen hardlopen, wel heel kort en tussendoor gewandeld. het voelt heel fijn!:) proberen toch maar weer om de dag te gaan. merk dat het goed is voor mn mind.

ik heb wel een drukkend gevoel achter/onder mn schaambeen? heb ik ook als ik ver heb gewandeld? komt dit door bevalling? of teken dat ik rustig aan moet doen? heb de vraag ook even op ivf forum gezet:) ik hoop dat iemand wat weet of dat ik contact moet opnemen met arts
Inderdaad piene, dat herbeleven is best wel zwaar.



Gister avond dan eindelijk de stap gezet en aangegeven aan vriend dat ik toch echt meer steun nodig heb. Dat ik eigenlijk het gevoel heb er zooo alleen voor te staan. Hij heeft zijn best gedaan de eerste weken, maar heb het gevoel dat ie er nu maar geen aandacht meer in stopt. Hij geeft aan dat ie wel begrijpt en ziet dat ik het ontzettend moeilijk heb, maar niet goed weet wat ie voor me kan doen. Heb aangegeven dat ik gewoon wil dat ie soms even naar me luisterd, dat het voor hun allemaal maar een verhaal is maar dat ik er vol van ben hoe alles gebeurd/gegaan is. En dat ik soms gewoon even een knuffel nodig heb en alleen maar even huilen zonder wat te zeggen. Het was gister al laat dus we praten vanavond even verder. Ik ben benieuwd! Ik ben niet iemand die graag om hulp vraagt of die heel open is kwa gevoelens maar merk zo dat ik dat nu wel nodig heb.
quote:piene_1987 schreef op 24 januari 2017 @ 10:49:

vandaag vor het eerst wezen hardlopen, wel heel kort en tussendoor gewandeld. het voelt heel fijn!:) proberen toch maar weer om de dag te gaan. merk dat het goed is voor mn mind.

ik heb wel een drukkend gevoel achter/onder mn schaambeen? heb ik ook als ik ver heb gewandeld? komt dit door bevalling? of teken dat ik rustig aan moet doen? heb de vraag ook even op ivf forum gezet:) ik hoop dat iemand wat weet of dat ik contact moet opnemen met artsLieverd, het kan sowieso geen kwaad als je je even laat onderzoeken bij de huisarts. Maar wel heel fijn dat het zo goed voelde om weer te hardlopen.
quote:infinity37 schreef op 24 januari 2017 @ 10:51:

Inderdaad piene, dat herbeleven is best wel zwaar.



Gister avond dan eindelijk de stap gezet en aangegeven aan vriend dat ik toch echt meer steun nodig heb. Dat ik eigenlijk het gevoel heb er zooo alleen voor te staan. Hij heeft zijn best gedaan de eerste weken, maar heb het gevoel dat ie er nu maar geen aandacht meer in stopt. Hij geeft aan dat ie wel begrijpt en ziet dat ik het ontzettend moeilijk heb, maar niet goed weet wat ie voor me kan doen. Heb aangegeven dat ik gewoon wil dat ie soms even naar me luisterd, dat het voor hun allemaal maar een verhaal is maar dat ik er vol van ben hoe alles gebeurd/gegaan is. En dat ik soms gewoon even een knuffel nodig heb en alleen maar even huilen zonder wat te zeggen. Het was gister al laat dus we praten vanavond even verder. Ik ben benieuwd! Ik ben niet iemand die graag om hulp vraagt of die heel open is kwa gevoelens maar merk zo dat ik dat nu wel nodig heb.





Je doet het goed hoor! Je geeft aan bij je vriend dat je hem nu nodig hebt. Niet over 4 maanden maar gewoon nu. Het is voor hem natuurlijk ook heel moeilijk om jou zo te zien met jou intense verdriet. Ga vanavond open in gesprek en niet te verdedigend. Dat is wat ik soms weleens doe en dat heeft mijn vriend niet verdiend en die van jou ook niet.

Nogmaals je bent goed bezig
quote:renate19 schreef op 23 januari 2017 @ 22:08:

Hoe is het gegaan Always? Ben je nog gegaan?



Wat ontzettend verdrietig Infinity om je mama te moeten missen. Zeker op de momenten dat je ziek bent of verdriet hebt.



Voor de rest van de dames een dikke knuffel en veel liefs Ik heb vandaag geprobeerd de draad weer gewoon op te pakken. Enerzijds goed want dan kan ik mijn verdriet even opzij zetten, anderzijds is het toch lichamelijk een beetje te veel geweest want ik heb weer erg veel pijn nu. Vind het heel moeilijk te verkroppen dat ik een week geleden nog op en top zwanger was en dat alles nu in een klap weggevaagd is.. Kan het allemaal nog niet zo goed plaatsen.



Lieverd, het is nog heel vers en recent bij jou. En je wil te snel qua lichaam. Je lichaam heeft veel te verduren gehad en dat heeft echt tijd nodig. Mijn 2e vader zei altijd: als je je lichamelijk niet goed voelt en geestelijk er ook nog bij dan is het geen wonder dat jij je ronduit kut voelt. En jij hebt genoeg redenen om jezelf ronduit kut te voelen en dan zeg ik het nog netjes. Geef jezelf echt de tijd om te genezen. Ik weet dat ik heel makkelijk heb praten maar denk goed om jezelf



Alle reacties Link kopieren
heb de huisarts gebeld! vanmiddag 15.40 afspraak!



en idd wat lindy zeg! probeer het vanavond te zeggeb in een open gesprek probeer niet te verdedigend te zijn. ik merk dat ik dat ook snel doe en dat is in dit geval niet handig! probeer alles uit te leggen wat je voelt. en dat je hem nodig hebt! je kan het!!!
quote:piene_1987 schreef op 24 januari 2017 @ 11:20:

heb de huisarts gebeld! vanmiddag 15.40 afspraak!



en idd wat lindy zeg! probeer het vanavond te zeggeb in een open gesprek probeer niet te verdedigend te zijn. ik merk dat ik dat ook snel doe en dat is in dit geval niet handig! probeer alles uit te leggen wat je voelt. en dat je hem nodig hebt! je kan het!!!Goed zo! Laat je even weten wat hij/zij zei? Wat fijn trouwens dat je zo snel terrecht kan!
Laat je even weten hoe het gegaan is bij HA piene? En natuurlijk alvast heel veel succes en sterkte morgen, hoop dat het voor jou ook een beetje als opluchting/verlossing voelt om te praten met iemand!



Ik ben inderdaad ook snel verdedigend of kattig soms, gister avond was ik ook even heel boos dat hij niet gevraagd had hoe het was bij psych, maar heb toen tot 100 geteld en ben even alleen een rondje gaan rijden. Uiteindelijk toen ik weer terug was vroeg hij wel hoe het was gegaan, dus soms even beter om tot 100 te tellen en af te wachten.... Hij verdient het inderdaad niet om af gekat te worden... Jullie horen nog hoe t gegaan is vanavond! Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
ja kon idd snel terecht dus dat is fijn! ik laat het weten:)



isnsoms lastig infinity als voorbeeld wil ik geven toen mijn vriend weer moest gaan werken en ik vroeg hoe hij dat vond zei hij ja prima maar na doorvragen en een uur later kwam ik erachter dat hij helemaal niet zo makkelijk vond;) toen heb ik op een andere besproken dat ik al moeite heb om mezelf overeind te houden en dat ik er ook voor hem wil zijn maar niet uren wil doorvragen over zulke dingen en dat hij toch probeert er gelijk eerlijk over te zijn voor zover dat gaat!

dat maakt het toch makkelijker! en daarna ging het allemaal een stuk makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
owe pff de assistent belt net dat de huisarts met spoed is weggeroepen en ik dus tot morgen moet wachten .. ze vond het erg vervelend maar ze kan er niks aan doen.
Dat is zeker vervelend! Wel fijn dat ze nog op tijd belde voordat jij daar al zat. Dan gewoon morgen even erheen. Komt goed
Alle reacties Link kopieren
dat is waar:) maar morgen ook gesprek met de psych dus ben benieuwd hoe ik ben als ik daarvandaan kom! geen idee
Alle reacties Link kopieren
Infinity wow dat snap ik heel goed. Al die kleine dingetjes! Ik ben 28 maar als ik ziek ben of er gaat iets mis grijp ik meteen mijn telefoon om mijn moeder te bellen. :( Vind het heel goed van je dat je aangeeft aan je vriend dat je meer behoefte hebt aan steun! Gewoon laten weten aan je omgeving dat je daar behoefte aan hebt. Mensen zijn denk ik ook bang om er over te beginnen omdat ze bang zijn om je pijn te doen. Als je een opening creëert voor een gesprek haken ze daar hopelijk wel op in. Ook wel heel logisch dat je daar nu veel behoefte aan hebt, wat je mee maakt is geen pretje en al helemaal niet makkelijk.



Renate voel je, je al weer wat beter? Gewoon rust nemen als je daar behoefte aan hebt. Het is niet niks en je moet jezelf maar even met stip op nummer 1 zetten hoor!



Piene ik vind het zo knap dat je al bent gaan hardlopen! Hoop dat de dokter je een beetje kan helpen of dat het gauw over gaat. Ik had ook nog regelmatig pijn bij het wandelen enz. Het is ook nog maar kort geleden het dat je bevallen bent! Ben heel benieuwd naar je psych ervaringen...



Lindy had jij daar toen der tijd een reden voor dat je zonder psycholoog er weer boven op gekrabbeld bent?
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, ik was nog naar de kraamvisite gegaan. Suïcidale bedoeling. Maar blij dat het achter de rug is. Afgestreept van het lijstje.

Nu ga ik weer lekker onder mijn steen leven.
Wow Always! Bewonderenswaardig dat jij er toch heen gegaan bent!

Je kan dit dan inderdaad afstrepen maar je moet ook weer niet te snel willen. Het kan je nog meer beschadigen dan dat je al was. Niet rot bedoeld hoor! Heb wel respect voor je dat je dat gedaan hebt.



Op je vraag aan mij wat voor reden ik had voor geen proffesionele hulp: Mijn situatie was iets waar de hulpverleners zelf niet wisten hoe ze er mee om moesten gaan. De enigste reactie die ik erop kreeg was: ach, wat sneu! Wat erg! En meer kwam er dan niet uit. In het begin voelt het heel fijn maar naar verloop van tijd zocht ik handvaten. Maar ik kon die niet krijgen van hun op één of andere manier. Heb ook meer steun van dit forum gehad. Maccaron heeft mij juist heel erg geholpen door er veel over te praten. En ik mocht altijd bij haar komen en zij natuurlijk ook bij mij.



Maccaron je weet het:
Alle reacties Link kopieren
Omg nee daar heb je wat aan. Lieve hemel. Hoop dat de psych van Piene meer te zeggen heeft! Het is natuurlijk ook afschuwelijk wat je overkomen is. Maar als ook hun met de mond vol tanden staan :/ dan zakt het lood je al helemaal in de schoenen. Ik heb echt enorm veel bewondering voor je. En wat fijn dat jij en maccaron elkaar door zon diep dal hebben weten te sleuren!



En bedankt ik denk ook dat je gelijk hebt dat het je meer kan beschadigen. Ik heb nu eenmaal de destructieve gewoonte om zeer beleefd en aardig te willen zijn en vooral zelf niet te veel aandacht te vragen. Voel ook dat ik nu weer een paar passen terug gezet heb.
Alle reacties Link kopieren
nou jemig lindy daar heb je wat aan ja!! wel fijn dat jij en maccaron zo goed kunnen steunen!! en ook fijn dat jullie ons weer steunen



en mag hopen dat het mij meer gaat helpen.. we gaan het wel zien ze schijnt heel fijn te zijn en is ook op de afd gyn omdat ze speciaal voor rouwverwerking van baby' s is ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
@always probeer nog iets meer aan je zelf te denken! jij gaat nu zelf even voor alles he
Ben benieuwd of alles goed verloopt bij de huisarts Piene.



Always, Knap dat je voor een ander toch gaat maar denk toch goed om jezelf.. Als je je eigen gevoel zo voorbij gaat dan haalt het je helaas ook weer in weet ik uit ervaring..



En Lindy.. ik sta echt met mijn mond vol tanden.. wat een reactie van die psycholoog



Hier is het nog steeds bagger. Vandaag pittige werkdag gehad en lig krom van de pijn nu. Hoop echt dat dat heel gauw voorbij gaat.
quote:piene_1987 schreef op 24 januari 2017 @ 21:36:

nou jemig lindy daar heb je wat aan ja!! wel fijn dat jij en maccaron zo goed kunnen steunen!! en ook fijn dat jullie ons weer steunen



en mag hopen dat het mij meer gaat helpen.. we gaan het wel zien ze schijnt heel fijn te zijn en is ook op de afd gyn omdat ze speciaal voor rouwverwerking van baby' s is ben benieuwd



Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Dat ik een slechte ervaring erin heb wil natuurlijk niet zeggen dat het overal slecht is natuurlijk. Ik wens je voor morgen heel veel kracht en sterkte en ik ga ervan uit dat ze jou heel veel steun gaat bieden.



Laat je het even weten? Ook van de huisarts? Ben gewoon heel nieuwsgierig
quote:renate19 schreef op 24 januari 2017 @ 22:06:

Ben benieuwd of alles goed verloopt bij de huisarts Piene.



Always, Knap dat je voor een ander toch gaat maar denk toch goed om jezelf.. Als je je eigen gevoel zo voorbij gaat dan haalt het je helaas ook weer in weet ik uit ervaring..



En Lindy.. ik sta echt met mijn mond vol tanden.. wat een reactie van die psycholoog



Hier is het nog steeds bagger. Vandaag pittige werkdag gehad en lig krom van de pijn nu. Hoop echt dat dat heel gauw voorbij gaat.Lieverd, heb jij binnenkort weer controle van de arts? Want het moet niet te lang gaan duren he? Niet om je bang te maken hoor! Maar gewoon omdat je lichaam rust nodig heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven