Het huis opruimen, wie doet er mee!

30-12-2013 16:05 2947 berichten
Jep, zo rond de jaarwisseling klinkt het als een goed voornemen voor 2014... maar nee hoor, het huis is nu op het moment zo'n zooi dat ik er niet meer tegenaan kan kijken en nu genoodzaakt ben er wat mee te gaan doen.



In juni ga ik bevallen van mijn eerste kind en dat vond ik wel een goede motivatie om het huis eens goed aan te pakken. Ik ben vijf jaar geleden uit huis gegaan, de spullen zijn er neergezet en veel dingen zijn geeneens meer uitgepakt sindsdien. Ook is er een hoop bijgekocht wat achteraf niet nodig was of kapot is gegaan.



Voor de discipline leek het mij een fijn idee om met anderen er over te praten. Wellicht kunnen we een leuke club vormen.



Dus: toekomstige opruimers, wie doet er mee?
Deze week met de keuken bezig geweest. We hebben eindelijk eens nieuwe pannen gekocht en de oude dus weggedaan. Maanden tegenaan gehikt Deze week ben ik door de kasten gegaan en nog eens kritisch gekeken naar wat overbodig/te veel/ over datum/kapot was.
Wij ook vandaag met de keuken! Ik heb het gootsteenkastje eens opgeruimd. Er bleken heel veel flessen in te staan waarvan ik vind dat ze eigenlijk in de schuur thuis horen. Zoals kwastenreiniger en terpetine. Ook dubieuze flesjes weggegooid. Daardoor veel ruimte over. We hebben besloten om daar dan de senseo neer te zetten, omdat we die alleen maar gebruiken voor de visite en verder niet. Het aanrecht is hierdoor een stuk leger geworden.

Nu staan op het aanrecht nog de waterkoker en de keukenrol. Het liefst zou ik die ook weg hebben, maar ik weet nog niet hoe.



Deze heb ik wel toegepast:

Keukenpapier gewoon wegdoen? Ik heb geen keukenpapier. Zou eigenlijk ook niet weet waarvoor. Wel een mandje met vaatdoekjes. Dus voor geknoei pak ik daar een doekje van.



Waterkoker hebben we ook niet. Hebben een fluitketel die altijd op het fornuis staat.



Hier schiet het goed op qua opruimen. Morgen gaat de zak van max aan de straat. Ruimt ook weer lekker op.
Ik sluit me ook weer aan! Ik ben al lekker bezig geweest met de studeer/hobbykamer. Mijn vriend en ik spelen beiden veel computerspellen, en sommige spellen bleken we driedubbel in huis te hebben! Alles uitgezocht, dubbele dingen in een bak gedaan. Daarmee gaan we een rondje langs vrienden, als ze iets willen hebben mogen ze het hebben. Wat er overblijft gaat weg. Daarna hetzelfde met onze dvd's gedaan. Daar zaten weliswaar geen dubbele in, maar wel dvd's die we niet leuk vonden en dus nooit meer zullen kijken.



Deze week staat de keuken op het programma. Dat heb ik even uitgesteld omdat we een nieuwe vaatwasser kregen en ik verwachtte dat dat voor extra rommel zou zorgen in eerste instantie. Valt alles mee. Vandaag dus door de kastjes heen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n ding in de keuken hangen:



Bevalt erg goed. Navullingen zijn best prijzig, maar je doet er best lang mee en de albert hein heeft ze af en toe 1+1 gratis.
Alle reacties Link kopieren
1,5 kelder uitgemest nog een halve kelder te gaan en dan de voorraadkelder onder handen nemen, alles wat over maand afloopt en we niet meer eten naar de daklozen keuken brengen, het is zo ijskoud die kunnen het goed gebruiken.



En dan weer door naar kantoortje en speelkamer, in 1 jaar tijd weer zoveel speelgoed erbij moet dringend minder
Wij gebruiken heel veel keukenrollen. Dat vind ik echt een stuk hygienischer dan vaatdoekjes. OPhangmogelijkheden hebben we niet zoveel met een (half)open keuken, Anders zou ik zoiets wat Sugarbaby post zeker overwegen.
quote:Idris schreef op 23 januari 2017 @ 19:31:

Wij gebruiken heel veel keukenrollen. Dat vind ik echt een stuk hygienischer dan vaatdoekjes. OPhangmogelijkheden hebben we niet zoveel met een (half)open keuken, Anders zou ik zoiets wat Sugarbaby post zeker overwegen.

Maar waar gebruik je die keukenrol dan voor? Hier gaat na het avond eten een doekje over de eettafel en het aanrecht. Gaat savonds in de wasmand en de volgende dag een nwe.

Maar mss zijn wij wel heel vies
Alle reacties Link kopieren
Hier ook weer lekker aan de opruim geweest.

Er kan nog meer weg
Ik gebruik keukenrol voor van alles. Even de vieze vingers van de RVS magnetron vegen. De waterspatten van het raam, de wasbak schoonmaken, een gebruikt bord dat ik wil hergebruiken schoonvegen.

Ik heb het niet zo op die vaatdoekjes, ik woon hier niet alleen en manlief neemt het niet zo nauw met de hygiene, daar ben ik een beetje vies van.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook dat we niet zoveel keukenrollen gebruikten. En toen was de voorraad op en kwamen we tot de conclusie dat we echt meerdere keren per dag voor niks voor dat lege apparaat stonden. Mijn vriend heeft het ook niet zo op vaatdoekjes, dus die gebruikt het uberhaupt voor bijna alles. Ik maak wel het aanrecht schoon met een vaatdoekje, maar voor de rest gebruik ik keukenrol. Gasfornuis even weken en dan papiertje erover, snel even wat vies van de vloer opvegen, gelekte in de koelkast schoonmaken, even snel een vochtig papiertje over een stoffige kast halen...
Alle reacties Link kopieren
@bubbelwijn; echt een goede tip van het koffieautomaat. Wij gebruiken hem ook alleen voor visite, en heb al eens geopperd om over te gaan op oploskoffie. Ik vind dat ding zo'n sta in de weg. Maar onder de gootsteen heb ik ook nog ruimte over.



Ik heb gister nog wat laatste spullen uit de keuken weg gedaan. Maar twijfel over de broodrooster, terwijl ik hem bijna nooit gebruik. Wel geteld 2 x vorig jaar. Ik ben eruit, hij gaat gewoon weg



Ik zou gek worden zonder keukenrol, het is zo handig. En veel fijner dan die vaatdoekjes.
Alle reacties Link kopieren
Het enige waar ik keukenrol voor gebruik is om het vet uit pannen te halen voordat ik ze afwas. En om het ruitje van onze houtkachel schoon te maken. Dat is met recht kachelzwart en dat gaat er gewoonniet meer uit in de was. Verder ook gewoon vaatdoekjes, niks vies aan hoor als je iedere dag een schone neemt.

De keukenrol ligt gewoon in een laatje, bij de vuilniszakken enzo. Ik zou dat ding niet op het aanrecht willen.
Hoi allemaal, ik lees dit topic al een tijdje mee. Nou vroeg ik mij af, ben ik nou de enige die veel ongevraagde zooi van vrienden en familie krijg? . Ik breng de spullen naar de kringloop, en anderen proberen mijn huis weer vol te stouwen lijkt wel . Ik durf ook vaak niet te weigeren, omdat ze dan nogal beledigd zijn. Ik geef wel aan niks te willen, en toch komen mensen met spul aan.... trouwens mijn kinderen verzuipen onderhand ook in het gekregen speelgoed, probeer de mooie spullen te houden, en zo af en toe op te bergen.
Alle reacties Link kopieren
@wholovesvintage; Ik zeg het vaak als ik het niets vind. Gewoon eerlijk zeggen, dat je het niet gaat gebruiken of dat het niet jouw stijl is. En soms zeg ik er ook bij, dat ik het met hun toestemming doorgeef aan iemand anders of als ze zelf nog iemand weten. Het ook aan die ander mogen geven. Tot nu toe waren ze nog niet beledigd.
quote:Wholovesvintage schreef op 24 januari 2017 @ 20:29:

Hoi allemaal, ik lees dit topic al een tijdje mee. Nou vroeg ik mij af, ben ik nou de enige die veel ongevraagde zooi van vrienden en familie krijg? . Ik breng de spullen naar de kringloop, en anderen proberen mijn huis weer vol te stouwen lijkt wel . Ik durf ook vaak niet te weigeren, omdat ze dan nogal beledigd zijn. Ik geef wel aan niks te willen, en toch komen mensen met spul aan.... trouwens mijn kinderen verzuipen onderhand ook in het gekregen speelgoed, probeer de mooie spullen te houden, en zo af en toe op te bergen.



Heb je het dan over cadeaus voor een verjaardag, bij een bezoekje e.d. of gaat het over spullen die mensen meenemen die ze over hebben? En wat voor dingen bv?

Toen wij hier net woonden wilden mensen vanalles meenemen omdat wij ruimte over hadden en zij van spullen af wilden. We hebben alles geweigerd wat we niet gebruikten, met humor kan dat prima. Gebeurt nog steeds regelmatig. Gelukkig wordt het eigenlijk altijd van tevoren gevraagd.

Als mensen een cadeautje meenemen voor je is het een ander verhaal. Hoeveelheid die op die manier binnenkomt valt mee hier, is best vaak iets dat je kunt eten of drinken, dat scheelt al.

Met de komst van kinderen vind ik dat de hoeveelheid zooi die je in huis krijgt met sprongen toeneemt. Overal krijgen ze wel een prul en daarnaast komt er bij verjaardagen en Sinterklaas ook Action rommel binnen die in no time kapot is. Dat vind ik wel vervelend.
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Weer een uurtje in de kelder bezig geweest laatste loodjes van kelder 2 nog 2 kelders een speelkamer en dan kantoortje te gaan.



Soms zou ik wel 2e huis willen daar overnieuw beginnen met alleeen nodige wat na jaar nog in oude huis staat alleemaal wegdonderen, lijkt me soms makkelijker als deze never ending story *even motivtie kwijt*
quote:Livingston schreef op 25 januari 2017 @ 10:43:

Weer een uurtje in de kelder bezig geweest laatste loodjes van kelder 2 nog 2 kelders een speelkamer en dan kantoortje te gaan.



Soms zou ik wel 2e huis willen daar overnieuw beginnen met alleeen nodige wat na jaar nog in oude huis staat alleemaal wegdonderen, lijkt me soms makkelijker als deze never ending story *even motivtie kwijt*



Komt echt goed! In het begin lijkt het misschien niet op te schieten, maar op een gegeven moment zie je echt resultaat.

Ik heb ooit geholpen een huis op te ruimen dat ramvol zat met spullen. Het is goed gekomen. Maar in het begin was ik daar niet zo zeker van.

Met opruimen begin ik altijd met spullen waarvan overduidelijk is dat ze weg mogen, daarna een stap verder.

Denk maar aan de ruimte en opluchting die het je straks gaat geven.

Succes!
quote:Lovely_Meghan schreef op 25 januari 2017 @ 09:48:

@wholovesvintage; Ik zeg het vaak als ik het niets vind. Gewoon eerlijk zeggen, dat je het niet gaat gebruiken of dat het niet jouw stijl is. En soms zeg ik er ook bij, dat ik het met hun toestemming doorgeef aan iemand anders of als ze zelf nog iemand weten. Het ook aan die ander mogen geven. Tot nu toe waren ze nog niet beledigd.Ja ik zeg het ook subtiel, maar sommige mensen raken helemaal gepikeerd daarvan. En dat zijn vooral familieleden die zo reageren.
quote:vlinder021 schreef op 25 januari 2017 @ 10:31:

[...]





Heb je het dan over cadeaus voor een verjaardag, bij een bezoekje e.d. of gaat het over spullen die mensen meenemen die ze over hebben? En wat voor dingen bv?

Toen wij hier net woonden wilden mensen vanalles meenemen omdat wij ruimte over hadden en zij van spullen af wilden. We hebben alles geweigerd wat we niet gebruikten, met humor kan dat prima. Gebeurt nog steeds regelmatig. Gelukkig wordt het eigenlijk altijd van tevoren gevraagd.

Als mensen een cadeautje meenemen voor je is het een ander verhaal. Hoeveelheid die op die manier binnenkomt valt mee hier, is best vaak iets dat je kunt eten of drinken, dat scheelt al.

Met de komst van kinderen vind ik dat de hoeveelheid zooi die je in huis krijgt met sprongen toeneemt. Overal krijgen ze wel een prul en daarnaast komt er bij verjaardagen en Sinterklaas ook Action rommel binnen die in no time kapot is. Dat vind ik wel vervelend.



Met verjaardagen houden we er rekening mee haha. Laatst hadden we op de verjaardag gewoon om bepaald spul gevraagd waar we wel blij mee zijn.

Het is vooral mijn schoonouders die veel mee brengen ( ze zijn gescheiden en weer opnieuw in een relatie, dus dubbel zo veel zooi krijgen we binnen). En mijn pa neemt ook altijd veel te veel speelgoed mee voor mijn kinderen, en dan ook wel eens vies tweedehands spul. Laatste keer was wel nieuw spul, maar eigenlijk had ze die dingen al, maar ik vond het zo l*llig om te zeggen dat ze die al had, dus toch aangenomen.
quote:Livingston schreef op 25 januari 2017 @ 10:43:

Weer een uurtje in de kelder bezig geweest laatste loodjes van kelder 2 nog 2 kelders een speelkamer en dan kantoortje te gaan.



Soms zou ik wel 2e huis willen daar overnieuw beginnen met alleeen nodige wat na jaar nog in oude huis staat alleemaal wegdonderen, lijkt me soms makkelijker als deze never ending story *even motivtie kwijt*Ik ken het, dat dacht ik laatst ook haha. Kon ik maar alles even in een ander huis zetten, en dan ons huis hier gewoon opnieuw indelen en inrichten. En dan de overbodige spullen in dat andere huis laten ofzo, zodat ik er niet mee meer opgezadeld zit
quote:vlinder021 schreef op 25 januari 2017 @ 10:31:

[...]





Heb je het dan over cadeaus voor een verjaardag, bij een bezoekje e.d. of gaat het over spullen die mensen meenemen die ze over hebben? En wat voor dingen bv?

Toen wij hier net woonden wilden mensen vanalles meenemen omdat wij ruimte over hadden en zij van spullen af wilden. We hebben alles geweigerd wat we niet gebruikten, met humor kan dat prima. Gebeurt nog steeds regelmatig. Gelukkig wordt het eigenlijk altijd van tevoren gevraagd.

Als mensen een cadeautje meenemen voor je is het een ander verhaal. Hoeveelheid die op die manier binnenkomt valt mee hier, is best vaak iets dat je kunt eten of drinken, dat scheelt al.

Met de komst van kinderen vind ik dat de hoeveelheid zooi die je in huis krijgt met sprongen toeneemt. Overal krijgen ze wel een prul en daarnaast komt er bij verjaardagen en Sinterklaas ook Action rommel binnen die in no time kapot is. Dat vind ik wel vervelend.En idd wat een hoop zooi krijg je gratis erbij als je kinderen krijgt
Alle reacties Link kopieren
Joeheo happy dance 2e kelder klaar nu de waskelder en voorraadkeld op orde krijgen maar dat zou niet zoveel werk moeten zijn als deze ruimtes



2 rooms down 4 rooms to go
Goed bezig, Livingston, toch weer gewoon verder gegaan dus. Zo komt het goed!



Grootouders nemen eigenlijk nooit zomaar iets mee. Met verjaardagen krijgen ze uiteraard cadeaus, maar verder zelden iets. Bij hen thuis staat wel het eea aan speelgoed voor als de kinderen daar zijn en mijn moeder heeft de neiging daarvan iets mee te geven zonder ons te raadplegen. Maar ik weiger het gewoon, ook al geeft het teleurstelling. Tijd geleden wilde ze een vuilniszak vol knuffels van onze babytijd meegeven. No way, die hebben we zelf genoeg en onze kinderen hebben er niet zoveel mee. En ik vind dat echt vies, ook al zijn ze in de was geweest, heeft jaren op zolder gelegen. Maar dat ze niet steeds iets meebrengen scheelt al heel veel.



Verder hebben we niet zo heel veel overbodige spullen meer. Ik probeer echt de instroom te beperken, koop zelden frutsels voor in huis en we hebben al best veel opgeruimd. Maar er zijn nog altijd klussen die overblijven, slibt er ergens toch wel iets weer dicht of zijn er klussen die eens in de zoveel tijd moeten. De administratie opschonen is er zo een. Alles opgeruimd houden is erg moeilijk, sommige dingen kunnen we beter organiseren en met name mijn partner is nogal rommelig. Dan maakt het niet uit hoe je het organiseert, het zit hem toch in hoe je ermee omgaat. Maar bv alle babyspullen zijn allang weg. Ik kan er sinds we kinderen hebben nog slechter tegen om spullen te hebben waar we niets mee doen.



Maar als jullie een keer een dag in het weekend een aanhanger/container/auto volladen voor de kringloop en/of milieustraat. Is dat iets?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven