Geld & Recht alle pijlers

appartement huren; oplichting?

23-01-2017 18:44 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



ik ben al enige tijd op zoek naar een (goedkoop) appartement in Utrecht, en ik kwam in contact met een vrouw die een studio te huur heeft. Betaalbaar, qua locatie perfect, mooie foto's, precies wat ik zoek.



Het addertje onder het gras is alleen dat deze vrouw in Zwitserland woont (we communiceren via de mail in het Engels). Ze wil mij de studio verhuren via een soort marktplaats voor huizen (ik zal geen naam noemen, anders wordt het misschien als spam opgevat). Het stappenplan is dat ik daarvoor eerst één maand huur over maak naar die huizenmarktplaats, wat zij voor mij vasthouden. Dan stuurt de verhuurder mij de sleutels op, zodat ik zelf de studio kan bezichtigen. Als ik daarna aangeef dat ik de studio wil hebben maakt de huizenmarktplaats het bedrag aan de verhuurder over, en als ik het niet wil storten ze het terug op mijn rekening en stuur ik ook de sleutels terug.



Nu ik het zo uitgetypt hebt klinkt het echt als oplichting 1.0, maar de studio staat wel echt leeg (ze heeft het al langer te koop staan op Funda, en besloot het nu te gaan verhuren).



Wat denken jullie? Mijn intuïtie zegt niet doen, maar als het wel klopt... zou het zo jammer zijn als ik er niet op inga.
Alle reacties Link kopieren
Oh, het is sowiezo niet logisch dat ze de sleutels uit Zwitserland moet opsturen, als het huis op Funda staat. Wat nou als een potentiele koper reageert die graag morgen wil komen kijken? Zou de makelaar dan zeggen, "dat kan pas over twee weken, de sleutels moeten eerst uit Zwitserland komen?"
Alle reacties Link kopieren
HomeAway is toch net zoiets als AirBnb? Heb wel eens een vakantie woning via hen gehuurd. Zij hebben als tussenpersoon ook geen baat bij oplichters. Wat staat er in hun voorwaarden en heb je hen al benaderd?
If you can't make it good, at least make it look good. (Bill Gates)
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinda-Kaas schreef op 23 januari 2017 @ 18:49:

denk dat je toch het beste een naam kan noemen



en, hoe komt die vrouw uit zwitserland aan een koophuis in utrecht?

heb je dat gevraagd? wordt zij ook jouw huisbaas? is daar al over gepraat?Dat is nou het enige wat niet zo vreemd is aan dit verhaal....
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek een zelfstandige woning in Utrecht, hoe groot maakt mij niet uit, als ik maar een eigen keuken en badkamer heb. Sta al 7 jaar ingeschreven via Woningnet, maar de wachtlijst schiet niet op (veel urgentie).



Het liefst iets waar huursubsidie bij mogelijk is, dus max 700.
Alle reacties Link kopieren
Dit is oplichting, mijn schoonzusje heeft precies hetzelfde meegemaakt, ook iemand die zogenaamd in Zwitserland woonde
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Iemand in mijn vriendenkring is op dergelijke wijze opgelicht. Common sense!
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Ah, ik heb het bericht ook gevonden op Facebook inderdaad, dank je kevers. Veel overeenkomsten ja!
Alle reacties Link kopieren
homeaway is voor vakantie huizen etc..
Alle reacties Link kopieren
quote:Doanna schreef op 23 januari 2017 @ 19:41:

Ik zoek een zelfstandige woning in Utrecht, hoe groot maakt mij niet uit, als ik maar een eigen keuken en badkamer heb. Sta al 7 jaar ingeschreven via Woningnet, maar de wachtlijst schiet niet op (veel urgentie).



Het liefst iets waar huursubsidie bij mogelijk is, dus max 700.

Je wilt niet iets kopen in Utrecht?

Wij verkopen ons appartement. Weet wel dat er onder ons studenten en werkenden zitten, maar dan heb je dus geen eigen keuken en badkamer.



Nee zonder dollen; dit is inderdaad oplichting. Ik heb het ooit op TV gezien en het is natuurlijk te bizar voor woorden, dat verhaal. Ben benieuwd wie hier allemaal intrapt.
Alle reacties Link kopieren
Ze worden steeds slimmer.

Hier eens te maken gehad met een.kamer die werd aangeboden via Facebook. Eigenaresse zat in Afrika, 1 huurster was weer terug naar Spanje, dus 1 kamer vrij. Prachtige fotos lekker luxe, huurcontract doorgemaild gekregen, 1 maand huur plus borg versturen via Money_ nig_wat. Sleutel zou dan opgestuurd worden.....

Adres op Google opgezocht, bestond wel, stad klopte ook, maar aanzicht en.uitzicht kwam totaal niet overeen. Huurcontract gegoogled, hierbij vonden we diverse adressen, ook in het buitenland. Afrikaanse eigenaresse die van Utrecht tot Kopenhagen 1 en dezelfde .kamer verhuurde..
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:MonkeyTown schreef op 23 januari 2017 @ 19:38:

HomeAway is toch net zoiets als AirBnb? Heb wel eens een vakantie woning via hen gehuurd. Zij hebben als tussenpersoon ook geen baat bij oplichters. Wat staat er in hun voorwaarden en heb je hen al benaderd?Oh, maar de bankrekening die de verhuurster doorgeeft is natuurlijk ook niet van HomeAway. Die zitten er echt niet tussen als dit oplichting is.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen! Dit is oplichting. Ik woon in het buitenland en hier proberen ze continue mensen op exact dezelfde wijze op te lichten.
Alle reacties Link kopieren
quote:WestCovina schreef op 23 januari 2017 @ 18:55:

Dit artikel gaat over Amsterdam, maar er staan wel nuttige tips in: https://www.amsterdam.nl/ ... ht/pas-woningoplichters/. Je kunt bijvoorbeeld bij het Kadaster controleren wie de eigenaar van de woning is. Succes!



Ja,had ik laatst ook gezien toen aan het googelen was over oplichting.

Kwam trouwens heel vaak tegen dat de eigenaren in Zwitserland of Italië wonen.

En dat er na betaling er gewoon een slot opgezet word. Of dat de woning/ kamer niet eens van diegene is.
Dit heb ik 10 jaar geleden zelf meegemaakt. Stond toen bij het GWK om geld te storten, de dame achter de kassa bleef doorvragen. Bleek dat er nog 3 mensen in de rij stonden voor dezelfde woonruimte. Oplichter in Engeland met zogenaamd een appartement in Nijmegen.
HomeAway is een voor mij bekende site, een collega huurt in de vakantie vaak een huis via hun site.



Maar lijkt me idd wel handig om te verifiëren of het haar woning wel is.
quote:Bosbessen schreef op 23 januari 2017 @ 21:36:

Dit heb ik 10 jaar geleden zelf meegemaakt. Stond toen bij het GWK om geld te storten, de dame achter de kassa bleef doorvragen. Bleek dat er nog 3 mensen in de rij stonden voor dezelfde woonruimte. Oplichter in Engeland met zogenaamd een appartement in Nijmegen. Die dame verdiende een grote bos bloemen voor haar oplettendheid.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie verhalen en tips! Ik heb nu ook meer voorbeelden van dit soort oplichting gevonden online, inderdaad ook via Airbnb. Ben wel blij dat ik niet de enigste ben die er (bijna) ingetrapt is! Daardoor voel ik mij iets minder dom
Alle reacties Link kopieren
http://www.studentzonderkamer.nl/ZwarteLijst.aspx



Op deze zwarte lijst staan een heleboel vergelijkbare verhalen; klinkt als oplichting inderdaad!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor de link schorpioentje, ik zal haar gegevens ook op de zwarte lijst zetten om anderen te waarschuwen (ik zag dezelfde woning nu ook via huurstunt.nl weer aangeboden worden)
Alle reacties Link kopieren
Witte Vrouwen is een hartstikke populaire woonwijk in Utrecht. Begrijpelijk dat je daar wilt wonen. De huurprijzen zijn er sky high. Zelfs voor een tochtige kleine studentenkamer betaal je al een torenhoge huur. Als je in een dergelijke woonwijk een appartement kunt huren voor een huurprijs die betaalbaar en redelijk is, dan kun je er al vanuit gaan dat het oplichting is of dat er ergens een addertje onder het gras is.



Greetz from Utrecht
quote:Doanna schreef op 23 januari 2017 @ 19:41:

Ik zoek een zelfstandige woning in Utrecht, hoe groot maakt mij niet uit, als ik maar een eigen keuken en badkamer heb. Sta al 7 jaar ingeschreven via Woningnet, maar de wachtlijst schiet niet op (veel urgentie).



Het liefst iets waar huursubsidie bij mogelijk is, dus max 700.





Zelfde zoektocht hier, met ongeveer dezelfde inschrijftijd en wensen. Niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dit nooit. Als je een beetje logisch nadenkt, je gaat toch geen maand huur betalen terwijl je appartement nog niet gezien hebt?

Mensen die zoiets overkomt vind ik gewoon eigen schuld.
quote:Robinson schreef op 31 januari 2017 @ 11:20:

Ik snap dit nooit. Als je een beetje logisch nadenkt, je gaat toch geen maand huur betalen terwijl je appartement nog niet gezien hebt?.



Oplichting is verreweg het effectiefst bij mensen die dringend iets willen hebben.

Bedriegers spelen in op hebzucht of op nood.
quote:Nasjaa schreef op 31 januari 2017 @ 01:01:

[...]





Zelfde zoektocht hier, met ongeveer dezelfde inschrijftijd en wensen. Niet te doen.Met zeven jaar inschrijftijd heb je over zeven of acht jaar wel een keer wat. Ik hoorde laatst dat de wachttijd in Utrecht zelfs met urgentie nog járen is. Inderdaad niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Iedereen, ook ik ben op MP opzoek gegaan naar een appartement en ja hoor! Hetzelfde verhaal, vandaar dat ik via Google deze forum heb gevonden. Bizar maar zelfde verhaal een stel woonachtig in Zwitserland zijn echt vriendelijk op de mail maar inderaad wel eerst 2 maanden huur betalen en dan pas bezichtigen. Heb gereageerd door te zeggen dat ik dat raar vond en echt niet zou doen. Krijg ik nog een mail met een paspoort in de bijlage om mij over te halen! Gek dit hoor...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven