Uitgerekend tweede helft september 2017

11-01-2017 10:08 1454 berichten
Afgelopen maandag heb ik positief getest Mijn voorlopige uitgerekende datum is 20 september 2017.

31 januari heb ik de eerste echo.

Het is ons eerste kindje en ik vind het vreselijk spannend, leuk, maar ook een beetje eng!

Wie is er nog meer in de tweede helft van september uitgerekend en wil meepraten?


Zwanger! :love:
Naam Leeftijd Uitgerekende datum Geslacht Kindje Bevaldatum!
AG-S 30 17 september 2017 meisje 1e kindje -
Stella 28 19 september 2017 jongen 1e kindje 15 september 2017
Chantilly 28 19 september 2017 meisje 1e kindje 24 september 201€
Summer87 29 20 september 2017 meisje 1e kindje 20 september 2017
Jessie86 30 21 september 2017 jongen 1e kindje -
just_sabina 30 21 september 2017 meisje 1e kindje 8 september 2017
Dekentje 24 21 september 2017 meisje 1e kindje 20 september 2017
CaptainKitten 29 23 september 2017 meisje 1e kindje 25 september 2017
Raymasa 27 23 september 2017 jongen 2e kindje 10 september 2017
Snoepjeskont 27 25 september 2017 meisje 3e kindje -
Juliet 35 25 september 2017 meisje 2e kindje -
Boertje037 29 26 september 2017 jongen 2e kindje 27 september 2017
Zapppie 26 september 2017 meisje 1e kindje 26 september 2017
Didedo 27 27 september 2017 meisje 1e kindje 2 oktober 2017
Jen15 27 29 september 2017 jongen 2e kindje -
Bloemmmmie - 29 september 2017 meisjes 2e en 3e kindje 25 augustus 2017
Merel - 29 september 2017 jongen 2e kindje 30 september 2017
Mataranka 33 30 september 2017 jongen 2e kindje 10 oktober 2017



Sunflower, Maisnon, Zoraz, Agaphantus, Numberonejasmin en MM1983, heel veel sterkte! :redrose:



Riaan, Djenabbie, MijnnaamisLaura, Merel, Menta, Krokodil, BeertjeNick en Miepje, ik heb jullie verwijderd uit de tabel, ivm (tijdelijk) niet reageren.

Mochten jullie weer mee willen kletsen/toegevoegd worden aan de tabel, geef een gil en ik voeg jullie weer toe met de juiste gegevens :)
anoniem_271473 wijzigde dit bericht op 10-10-2017 09:56
52.49% gewijzigd
Zoraz, wat schrikken! Ik hoop dat je inmiddels meer duidelijkheid hebt en dat alles goed is!



Wat leuk summer dat je lekker op vakantie bent en in ieder geval je ei kwijt kunt bij je vriendin. Fijn ook dat je het op die manier nog kunt verbloemen!



Het is elke keer zoveel bijlezen dat het lastig is alles bij te houden merk ik (wel gezellig hoor zo druk hier!), maar wel erg leuk om te lezen hoe het met jullie vergaat en dat de kwaaltjes zo te vergelijken zijn. Hier vooral supervermoeid en nog altijd gevoelige borsten en steekjes bij lies. Maar als hier hier bij blijft ben ik blij, laat de misselijkheid maar wegblijven ;).

Wij hebben 31 januari intake bij de verloskundige en daarna horen we pas wanneer de eerste echo is, duurt nog even dus.. Had van de week een tandartsafspraak en superveel last van m'n tandvlees (snel bloeden etc). Voordat ik vertelde dat ik zwanger was (want las dat je dat ook moet doorgeven) raadde hij het al door de toestand van m'n mond! Was ook de eerste keer dat ik het tegen iemand buiten m'n man zei, zo gek maar ook zo leuk Wordt nu wel steeds echter merk ik!
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Net de verloskundige gebeld. Kreeg je assistent aan de lijn en de vk zou later terug bellen. Uiteindelijk belde de assistent terug, vk had een bevalling, en gaf aan dat de vk zich niet heel erg zorgen maakte. Maar mag morgen wel even komen voor een echo voor mijn eigen onzekerheid en gevoel. Dus dat is wel heel erg fijn. Nu afwachten tot morgen middag. Gelukkig weten ze het op het werk en kon ik het gewoon open vertellen, soms lijken me dat soort dingen anders wel lastig. Hoe doen jullie dat? Gewoon vrij vragen voor de afspraken bij de vk?

Hoop morgen met een goed nieuws te komen!

Fijn om te lezen dat het bij iedereen (soms met wat meer of minder kwaaltjes) verder rustig blijft. Hopen dat we een goef gevulde tabel houden!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Fijn Zoraz dat je mag komen voor een echo! Hopelijk niks aan de hand!

Kan het soms moeilijk bijhouden dat vele geschrijf.

Maar wel een mooie grote groep.



Hier ook af en aan met symptomen en inderdaad: ik denk dan ook al: zit het nog wel goed?
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal! Ik weet sinds een paar dagen dat ik zwanger ben, en volgens mijn eigen berekening uitgerekend op 27 september. Wat gaaf om te zien dat er zoveel mede zwangeren met mij zijn! Heb niet helemaal terug gelezen, is de tabel al vol?

Ik ben wel verbaasd dat zoveel al zo snel een echo hebben! Hoe zit dat? Bij mijn vorige zwangerschap pas rond 10 weken een echo gehad?
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Zora dat je vandaag een echo krijgt. Hopelijk kan dat je een beetje geruststellen.

Afspraken plannen is bij mij geen probleem. Heb gelukkig een baan waarbij ik makkelijk thuis kan werken en mijn eigen tijd kan indelen. Al hebben wij ook specifiek gekozen voor een verloskundige die ook 's avonds en in het weekend open is, zodat vriend ook mee kan naar de afspraken.



Gefeliciteerd Boertje. Volgens mij is het moment van de echo afhankelijk van de verloskundige. Bij de een dus al vroeg, terwijl de ander wacht tot 10 weken.



Hier nu al twee dagen stevige buikkrampen gehad. Overdag heb ik nergens last van, dus ga er maar vanuit dat het goed gaat. Misschien komt het omdat ik dan overdag te druk ben geweest ofzo. Geen idee. Maar vind het wel spannend.
Welkom Boertje! Gefeliciteerd

Ik zal je in de tabel zetten!



Ik was zelf ook erg verbaasd dat ik al met een kleine 7 weken een echo heb, maar goed. Ik klaag niet

Had me ingesteld op een eerste echo half februari, vlak voordat we op wintersport gaan.

Misschien dat ik dan voor echo 2 mag langskomen Zou leuk zijn, zo vlak voor we gaan skien!



Ik heb voor komende dinsdag tegen mijn leidinggevende gezegd dat ik een prive afspraak had en in de ochtend niet bereikbaar zou zijn. Aan hem om in te vullen hoe of wat.



Mocht het dinsdag goed zijn, dan wil ik hem, voor een volgende afspraak, wel op de hoogte brengen. Mocht het mis gaan, dan meld ik me waarschijnlijk ook af en zal ik ook gewoon de reden geven. Mijn man heeft gisteren zijn leidinggevende al ingelicht, omdat hij vrij wil komende dinsdagochtend voor een echo. En hij wilde geen reden opgeven die niet correct was ( tandarts of huisarts).



Nou ja, zoals jullie kunnen lezen vind ik het niet zo erg als mensen het weten, nu al. Ik ben wat dat betreft een open boek Ik praat graag over leuke dingen en filter ook graag de minder leuke/rottige dingen.

Ben wel erg benieuwd naar de reacties van mijn vriendinnen, aanstaande zaterdag
Alle reacties Link kopieren
Verschilt inderdaad per VK denk ik.. bij mij bieden ze met 8 weken (om en nabij) een kosteloze echo aan, puur om te kijken of hartje klopt etc. Ook omdat die eerste weken al zo mega spannend zijn en lang duren zei de VK! Termijn echo vervolgens rond de 12 weken...



In mijn baan ben ik redelijk flexibel met inplannen van privé afspraken, bij mijn man ook. Dat is wel fijn, wil het wel graag nog even geheim houden hihi.



Gefeliciteerd en welkom nieuwe zwangeren :-)!!



Zoraz, succes vandaag! Fijn dat je al terecht kan strakjes!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het helemaal leuk, zoveel activiteit hier. Ik heb even bij de weken op babybytes rond gekeken maar daar gebeurde weinig. Dit vind ik fijner. @Didedo: hoort dat erbij, gebitsproblemen? Ik heb dat geloof ik weleens gehoord idd. Zo hardop zeggen: 'ik ben zwanger', voelt bijzonder hè? @Zoraz: ik hoop echt voor je dat alles goed zit en dat het gewoon een innestellingsbloeding was. Veel sterkte en succes vandaag. @Aga: onzekere tijd is dat hè. Die eerste weekjes. Zolang je niet bloed denk ik dat je je weinig zorgen hoeft te maken. Je kunt altijd de vk bellen. Die zijn altijd bereid om even met je mee te denken als je ergens mee zit. @Captain: buikkrampen kan volgens mij ook komen door de innesteling. Ik heb daar bij m'n eerste zwangerschap ook veel last van gehad in de eerste weken. Het blijft heel spannend. Een fijne dag allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor dit leuke initiatief @Chantilly! Lekker dat je nog gaat wintersporten. Kan jij goed skiën/snowboarden?

Ik noem de afspraken met vk trouwens 'doktersafspraken' op m'n werk. Vind ik voldoende info ;)

Gefeliciteerd Boertje!
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,



Ik meld me ook bij jullie topic aan!

Afgelopen zondag 22 januari positief getest, volgens de berekeningen 6 weken zwanger en 20 september uitgerekend.

Eerste kindje, dus erg spannend allemaal.

Wanneer hebben jullie gebeld naar de verloskundinge? Ik dacht dat het nog wel even kon wachten aangezien het nog pril is.

Hoe voelen jullie je?

Ik heb zelf nergens last van... Maakt me ook wel een beetje onzeker.



Lieve groetjes Rian
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Vandaag lekker uitgeslapen!

Hoe laat kun bij de verloskundige terecht Zoraz?

Juliet: Hoort het er inderdaad allemaal bij. Herken het wel,was bij de eerste ook zo.

Pas bij de echo kun je zien of het goed is. Vorig jaar missed arbortion gehad en dan is het wel raar dat je lijf het niet door heeft.



Er zit inderdaad verschil in de eerste echo bij iedereen zeg! Ik heb hem samen met de intake rond de 8/9 weken en daarna met 10/12 de termijnecho.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je vandaag mag komen voor een echo Zoraz! Laat je ons even weten hoe het ging?



Gefeliciteerd Boertje! Ik mocht van de vk zelf kiezen of ik een vroege echo wil (met 8 weken) of wilde wachten tot de termijnecho (11 weken). We hebben natuurlijk voor de vroege echo gekozen



Ik twijfel nog een beetje over wanneer ik het wil vertellen op mijn werk. Mijn contract loopt namelijk in april af en ben bang dat het niet verlengd wordt als ze weten dat ik zwanger ben. Dus misschien dat ik het pas daarna ga vertellen. Ben dan ongeveer 4 maanden zwanger, dus wettelijk gezien mag je het zo lang verzwijgen. Is alleen niet heel netjes tegenover mijn werkgever misschien? Wat zouden jullie doen? Omdat ik parttime werk, kan ik de afspraken bij de vk gemakkelijk buiten werktijd plannen, dus dat scheelt wel.
Alle reacties Link kopieren
Ben net weer thuis van de vk. Ze hebben een inwendige echo gemaakt en geen verklaring voor het bloed. Wel ben ik waarschijnlijk wat minder ver in de zwangerschap. Nu waarschijnlijk zes weken of iets minder op basis van de meting. Er was dus ook nog heel weinig te zien, maar voor zes weken klopt het wel allemaal. Dit kan ook allemaal wel, gezien ik niet precies wist wanneer ik voor het laatst ongesteld was en ik met ovulatie testen al wel is een late ovulatie had. Op 2 februari had ik al een echo staan, dan is het de vraag of het gegroeid is. In de tussentijd wanneer het bloedverlies zo blijft hoef ik niets te doen, mocht het erger worden of anders en krampen moet ik wel contact op nemen. Heel fijne vk in ieder geval, nam de tijd en beantwoorde alle vragen! Dus nu op naar 2-2, ben benieuwd. Kan het gelukkig allemaal nu wat beter relativeren.



Fijn als je zelf flexibel kan zijn met je werk MM, scheelt weer wat smoesjes



Lastig Raymasa wanneer je het moet vertellen op je werk. Vier maanden mag inderdaad, kan je het denk je zelf zo lang voor je houden? Wel fijn dat je de afspraken op de part time dagen kan plannen. Misschien gewoon nog even aanzien hoe het allemaal gaat?
Alle reacties Link kopieren
Spannend he deze eerste stiekeme fase. Vertellen op werk doe ik pas rond 14 weken, heb direct na de test wel m'n beste vriendin gebeld. Vorige keer waren we samen zwanger, maar zij moet er nog lang niet aan denken. Wel heel blij voor mij



Ik merk dat ik er wel relaxter in sta, niet de hele dag er aan denk en mee bezig ben. Vorige keer vond ik het zo lang duren.. Zie er stiekem ook wel beetje tegenop omdat ik nu weet wat ik kan verwachten.



Raymasa ik zou lekker wachten tot na je contractverlenging. Ze mogen je op basis van zwangerschap niet laten gaan dus ze kunnen het je niet kwalijk nemen dat je het niet hebt verteld.



Zoraz fijn dat het toch goed is allemaal! Volgende keer mooi kloppend hartje.



Nog meer meiden al misselijk? Ik ben slap en een weeïg gevoel.. Ben bang dat dit de komende 8 weken nog zo gaat zijn :(
Alle reacties Link kopieren
Ja mijn misselijkheid is ook begonnen, gelukkig nog niet spugen.

Savonds gaan de rijstwafwls mee naar boven en als ik sochtends wakker wordt eet ik die eerst voor ik op sta, dat helpt wel een beetje.

En af en toe een slok koolzuurhoudende drank.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om het aan al je vriendinnen te gaan vertellen Chantilly. Dat lijkt me zo zo'n leuk moment.



Moeilijk of je het moet vertellen Raymasa. Denk wel dat het moeilijk is om zo lang je buikje verborgen te houden. Het is denk ik ook een beetje afhankelijk van hoe de verhouding met je werkgever is. Heb je een reden om te denken dat je contract niet verlengd wordt? Hoe denk je dat de reactie gaat zijn wanneer je het alsnog verteld? Overigens moet je werkgever je uiterlijk een maand van tevoren laten weten of je contract verlengt wordt. Dat zou dus in maart zijn. Dan zou je dus denk ik rond de drie maanden zijn en is het dus ook logisch om nog even te wachten met vertellen.



Fijn dat je een beetje gerustgesteld bent door de verloskundige Zoraz. En 2 februari is ook al weer snel. Hopelijk is je kleintje dan goed gegroeid.



Ik ben bij vlagen ook al misselijk Boertje. Vooral als ik een lege maag heb.



Vandaag heb ik de verloskundige gebeld. Zo raar om hardop te zeggen dat ik zwanger ben. Maar ze reageerden erg leuk. Op 18 februari heb ik de intake en doen ze gelijk een echo. Ik ben dan zo'n 8 a 9 weken.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn VK eerste echo tussen 10-12 weken of 8 weken op eigen kosten (€35,- Dat hebben we maar gedaan!).

Verder weinig kwaaltjes, maakt me soms wel wat onzeker. Maar m'n moeder vertelde dat zij er bij mij pas na 9 weken achter kwam dat ze zwanger was. Ze had zo'n onregelmatige cyclus en ze waren al paar jaar bezig. Ze heeft toen ook amper kwaaltjes gehad. Ik merk dat ik het wel fijn vind dat ik met m'n moeder hierover kan praten!

We hadden nog geen wintersport geboekt, en nu maar besloten niet te gaan. Ene kant wel jammer, maar ben dan wel weekje vrij en ga ik naar de huishoudbeurs/ 9 maanden beurs. Ook leuk!
Alle reacties Link kopieren
Hey meiden!!



Even niet geschreven maar wel steeds meegelezen!

Gefeliciteerd voor alle nieuwe meiden!



Zoraz, wat fijn dat het mee viel! En dat je minder ver bent, maakt niks uit! Als het maar goed gaat en gezond is!



Wij zijn ons huis momenteel aan het verbouwen en komend weekend ben ik jarig. Wordt ik 30!!

We gaan met m'n ouders en schoonouders uit eten en ik vier m'n verjaardag als we in ons huis wonen.

Ivm onze geschiedenis wilden we pas na een goede echo de ouders inlichten, maar ik denk dat we het toch as zaterdag al doen.

Ben bang dat ze er anders een keer 'tussen neus en lippen door' achter komen en dat zou ik jammer vinden.
mijn naam is laura, een hele lieve meid, als je in m'n ogen kijkt, weet je niet welke kant je op moet kijken..
Alle reacties Link kopieren
O ja!! Voor de tabel!



maandag 13 februari heb ik de eerste echo en intake
mijn naam is laura, een hele lieve meid, als je in m'n ogen kijkt, weet je niet welke kant je op moet kijken..
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken meiden! Op zich verwacht ik niet dat ze mijn contract niet zouden verlengen omdat ik zwanger ben. Maar toch hoor je het best vaak, daarom twijfel ik een beetje. De vorige keer kreeg ik pas bij 5 maanden een duidelijk buikje, dus wat dat betreft denk ik dat ik het wel verborgen zou kunnen houden. Al schijnt het bij de tweede zwangerschap wel sneller zichtbaar te zijn... Ik denk dat ik gewoon afwacht hoe het loopt en dan later beslis wanneer ik het ga vertellen.



Super goed nieuws Zoraz! Fijn dat alles er goed uit zag en 2 februari is ook alweer bijna. Leuk!



@Boertje: ik herken wel wat je zegt over dat je er stiekem een beetje tegenop ziet. Ik heb precies hetzelfde. Ben natuurlijk erg blij dat ik zwanger ben, maar ik zien het nu niet meer zo rooskleurig als de eerste keer. Weet nu dat een baby gewoon keihard werken is en dat vooral het eerste jaar erg zwaar is. Ik ben nu ook veel minder met de zwangerschap bezig en idd veel relaxter. Is ook wel heel fijn eigenlijk



@Jessie: ik snap wel dat je ervoor kiest om niet op wintersport te gaan. Ik zou dat denk ik ook niet goed aandurven. Al kan er nu natuurlijk nog niet veel gebeuren, maar toch. De 9 maanden beurs lijkt me ook leuk! Misschien dat ik ook ga als ik een slachtoffer kan vinden die mee wil



@Mijnnaamislaura: spannend om het zaterdag te vertellen! Gaan jullie het op een speciale manier vertellen, of 'gewoon' als mededeling?



Ik heb vandaag zoiets schattigs meegemaakt Ik stond in de keuken en mijn zoontje kwam naar me toe, ging aan m'n been hangen om te knuffelen en riep: KUSJE BABY! Dus ik vroeg aan hem: waar is de baby dan? En toen begon hij te lachen en wees naar m'n buik Totaal onverwacht, want we hebben het er niet zo vaak over en sowieso is hij nog te jong om het te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
@Zoraz, wat een super goed nieuws zeg, fijn.



Ik heb het op dit moment enorm druk op mn werk en ik merk dat ik het wel prettig vind. Ik vind het toch maar een onzekere tijd en zo gaat de tijd tot de eerste echo misschien wat sneller

We hebben het zondag tegen de ouders van mijn vriend verteld en ze reageerden heel leuk. Dus dat is super!



Maandag is moeders voor moeders geweest. Had al even geen test gedaan, dus was natuurlijk erg blij dat er gelijk een knaller van een streepje kwam te staan.



Aan het werk vertel ik het denk ik pas na de echo, dus daar wil ik het nog even geheim houden. Ik ben best close met 2 collega's dus dat is nog best een uitdaging.



Ik heb bij de verloskundige nog om een eerdere echo gevraagd om de hartslag te zien. Deze staat nu gepland op 7 februari, dus iets leuks om naar uit te kijken.



Wat betreft klachten ed. mijn borsten zijn wel een maatje groter en heel gevoelig, maar qua misselijkheid is het wel goed te doen. Soms even een beetje last van, maar zeker niet erg.



Tot zover de update
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je het er al met je moeder over kan hebben Jessie. Leuk om haar ervaringen te horen.



Kan me voorstellen dat het spannend is om te vertellen Laura. Maar wel leuk om dat nu toch al te doen. Dan heb je wel een bijzondere 30e verjaardag!



Goed dat je het nog even afwachten Raymasa. Heeft ook niet zo veel zin om je er nu al druk over te maken. En wat een schattige reactie van je zoontje Hij wordt vast een hele leuke grote broer!



Fijn dat je 7 februari al terecht kan Miepje. Dat is al best snel! Leuk dat jullie het al aan je schoonouders hebben verteld. Wordt het hun eerste kleinkind?
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames!



gisteren heb ik de intake bij de vk gehad en kreeg ook de uitslag van de bloedtest. Alles was goed alleen blijkt mijn bloedgroep Rhesus D negatief te zijn waardoor in week 27 mijn bloed nogmaals getest moet worden of de baby ook deze bloedgroep heeft. Als de baby deze bloedgroep niet heeft krijg ik een spuit in mijn been ... Niet echt prettig vooruitzicht maar het zal allemaal wel meevallen hopelijk. Hopelijk vallen de kwaaltjes bij iedereen nog mee... fijne dag allemaal!
Hier is net MvM geweest en had een mooie zwangerschapstest Kon ook niet anders, want vanochtend heerlijk misselijk geweest, met overgeven en alles erop en eraan.. Halve nacht al wakker gelegen van de misselijkheid en tussendoor geregeld wat gegeten. Niet echt geholpen dus.



Mooie wikkeldoek, leuke foldertjes en a.s. vrijdag krijg ik mijn eerste flessen om urine in op te vangen.



Laura, wat leuk om het te vertellen tijdens je verjaardag! En ach, leeftijd is ook maar een getal



Ik kijk zo uit naar onze wintersport! Nog 23 dagen en we vertrekken Heerlijk! Vooral omdat het gewoon nog mag.. Even afwachten hoe ik me dan voel, misschien dat ik dan halve dagen ga skiën en de rest van de tijd met mijn moeder en de hond ga wandelen ofzo.



Dat is minder Zoentje! Hopelijk valt het inderdaad allemaal mee en wordt je die spuit bespaard



Hier zoiets raars meegemaakt. Een aantal collega's weten het, dat ik zwanger ben.

Nu is een van mijn andere collega's wel heel erg gevoelig voor het kunnen 'zien' van zwangere vrouwen..Vorige week heeft ze een andere ( pril zwangere ) collega voor het blok gezegd en op de man af gevraagd of ze zwanger was, midden in de kantoortuin. Dat is al wat vreemd natuurlijk.



Maar bij mij vond ze maandag dat mijn borsten wel behoorlijk gegroeid waren en heeft dat aan een van mijn collega's, die dus weet dat ik zwanger ben, gezegd. Of ik misschien zwanger was, want zo groot waren ze normaal gesproken nooit.

What?? Ik vond het echt zo komisch! Als ze het nu gewoon aan mij gevraagd had, dan had ze een eerlijk antwoord gekregen. Maar echt, waar let je op
Alle reacties Link kopieren
Balen Zoentje. Nu maar hopen dat de baby dezelfde doelgroep heeft.



Wat een aparte vraag van je collega Chantilly! Maar dan weet je inderdaad wel hoe goed je in de gaten wordt gehouden

En wintersport is inderdaad al snel! Lekker hoor. Nu maar hopen dat de misselijkheid tegen die tijd weer gezakt is.



Hier gebeurt nog niet zo veel. Heb bij vlagen buikkrampen en ben ook wel regelmatig misselijk. Maar gelukkig is de misselijkheid goed te houden. Ben wel ontzettend moe. Zit er iedere dag rond een uur of 3 echt volledig doorheen. Mijn collega's moesten vandaag zelfs al lachen om mijn heftige gegaap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven