Naar Suriname met kinderen

23-01-2017 13:32 23 berichten
Ik sta helemaal aan het begin om mij te oriënteren om een periode in Suriname te wonen en te werken.

Het zou pas over meer dan een jaar spelen als ik het doe en het zou gaan om 3 tot 6 maanden (dit mag ik aangeven).

Op zich lijkt het mij een leuk avontuur, mijn man zou zo'n periode kunnen, maar nu ben ik aan het nadenken over de kinderen....



Wie weet hoe dit zit? Onze kinderen zitten op de basisschool, zouden ze daar gewoon naar school kunnen? Of worden er heel andere lesmethoden gebruikt en is de wereldschool een optie? Ik heb werkelijk geen idee, en weet ook niet echt waar ik moet zoeken...!

Afhankelijk van hoe moeilijk of makkelijk dit is en of ik het voor de kinderen leuk en fijn kan maken doe ik dit of laat ik het juist varen. Het lijkt mij ook wel weer een heel bijzondere ervaring voor ze.



Ben heel benieuwd of er mensen zijn met ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is al van heel lang geleden, maar ik heb ook als kind in de basisschoolleeftijd ivm werk van mijn vader in Suriname gewoond. Nu scheelt het dat mijn moeder ook Surinaamse was en we daar dus ook bergen familie hadden wonen, maar ik heb daar echt een heerlijke onbezorgde kindertijd en schooltijd gehad. En niet onbelangrijk: ik kwam met ongeveer 2,5 jaar voorsprong qua school terug in Nederland, want destijds was het niveau van de basisscholen daar veel hoger dan in Nederland. Ik kreeg in Nederland stof in 1 en 2 gymnasium die ik in Suriname in de vijfde klas basisschool al lang had gehad.



Ik zou het dus zeker doen als je de kans krijgt, en je kinderen gewoon op een normale basisschool doen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als 4-5-6 jarige in Suriname op school gezeten en kwam juist met een grote achterstand terug naar NL. Mijn broer, twee jaar ouder dan ik ook.

Oke, is 38-40 jaar geleden, ik kan alleen maar hopen dat het nu beter is. Op de kleuterschool deden we twee dingen; liedjes zingen en op de achterkant van behangrollen tekenen met grijze potloden. Meer was er niet.



Toen ik in Nederland nogmaals een jaar kleuterklas deed verbaasde ik me over al het speelgoed, knutselspullen en het gezellige vrolijke klaslokaal. Ook dat de juffen zo lief en aardig waren. In Suriname waren ze erg streng en kreeg je toen nog met lineaal op je vingers. Mijn broer althans, ik niet. Werd wel een keer aan mijn haren van schoolplein gesleept door directrice. Was ik 5 jaar oud



Ik zou heel goed navraag doen en als kan scholen bezoeken.



Kun je trouwens niet langer dan 3 of 6 maanden gaan?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij heeft daar stage gelopen voor haar opleiding op de PABO, en vond het een heel groot verschil met het onderwijs hier.

Inderdaad nog met een liniaal op je vingers, weinig persoonlijke aandacht, geen ruimte voor kinderen die minder goed leren, dyslexie hebben, enzovoorts. En gewoon een minder uitgebreide lesstof dan hier.

'Blanke kindjes' werden op sommige scholen wel wat 'beter' behandeld, dus misschien is het ook per school verschillend.

Maar het zal in elk geval héél erg wennen worden voor je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het je niet aanraden, maar dan op basis van de huidige gezondheidszorg. Het land is bijna failliet en er is een enorm tekort aan noodzakelijke medicatie zoals antibiotica. De zorg in bijvoorbeeld het ziekenhuis is niet te vergelijken met de zorg in Nederland. Iemand in mijn naaste familiekring is zojuist teruggekomen van een half jaar werken in het ziekenhuis in Suriname en ik vind de verhalen die zij vertelt echt oprecht choquerend. Personen die overlijden of ernstig ziek worden vanwege foutief handelen van het medisch personeel, het ontbreken van essentiële medische apparatuur. Als je iets overkomt ben je dus niet zeker van een goede behandeling en dat zou voor mij persoonlijk al voldoende aanleiding zijn om niet te gaan.
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Wat is überhaupt de reden dat je kiest voor Suriname als ik vragen mag?
Dank voor jullie ervaringen, heel erg uiteenlopend :-)



@Nootje: het is een uitwisseling vanuit mijn werk, ik ruil van plaats met een Surinaamse collega, dus wat dat betreft niet echt een keuze, maar meer een kans. Ik heb zelf niet bewust gekozen voor Suriname, maar het lijkt mij wel een bijzonder en mooi land. Daarnaast heb ik naaste familie in Zuid-Amerika die ik dan wat makkelijker kan bezoeken.



@FiddlyDiddlyDoo: Goed om rekening mee te houden...we zijn allemaal gezond, maar er zal maar wat gebeuren.



Gewoon basisschoolonderwijs is dus wel een optie, al moet ik inderdaad goed informeren wat een goede school is zo te lezen. Gelukkig hebben geen van mijn kinderen een achterstand...in tegendeel, ze zitten alledrie in een verrijkingsklas. Echter, dat is ook juist extra aandacht nodig hebben, maar dan omdat je wat voorloopt.

Een periode van langer dan 6 maanden is geen optie, omdat het onderdeel is van een uitwisselingsproject. Drie of 6 maanden is de keuze.



Jullie hebben mij in ieder geval weer stof tot nadenken gegeven!
En lineaal op de vingers is voor mij echt "no go", dan geef ik ze wel thuis onderwijs voor drie maanden....
Alle reacties Link kopieren
Misschien is een private school een optie? Overigens ging mijn broer twee jaar geleden op vakantie naar Suriname en bezocht hij met zijn kinderen onze vroegere school. Hij sprak met een lerares die zei dat ze daar geen lichamelijke straffen meer gebruikten. Zoals gezegd is mijn ervaring van bijna 40 jaar geleden, hopelijk doen ze het nu niet meer zoals vroeger.



Hoe oud zijn je kinderen? Suriname blijft natuurlijk een prachtig land. Colakreek (zoek dan een rustig afgelegen plekje op) is heel mooi, mooie rivier en jungletochten maken, heeeeeeerlijk eten, lieve hartelijke mensen....wij willen over een paar jaar met onze kinderen er naar toe. Maar dat is anders dan 3 of 6 maanden natuurlijk.



Misschien kun je uitzoeken of er goede particuliere zorg is die dan via je werkgever wordt vergoedt?



Blijft een super ervaring natuurlijk! Heb je een man die mee gaat?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alleen gaan - zonder je partner - of kinderen 3 maanden achterlaten bij bijvoorbeeld oma en opa of een tante is geen optie?



Veel kans immers dat de kinderen een schooljaar "verliezen" als ze terugkomen.

Plus dat ze eerst moeten wennen aan Suriname en vervolgens terug moeten wennen aan Nederland.

En dan misschien nog in een andere klas terechtkomen ...



Ik vind de impact redelijk groot voor "maar" 3 à 6 maanden weg.

Dan zou ik dus eerder alleen gaan en de kinderen eventueel tijdens een schoolvakantie 2 weken laten overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist de tegenovergestelde mening van Mietrot toegedaan. Juist als je toch maar zo kort gaat zou ik absoluut gaan. Suriname is een prachtig land, zeker als je kind bent. Altijd mooi weer, buiten spelen in de tropische regen, zwemmen in je eigen zwembad, op vakantie naar Colakreek, met een korjaal naar het binnenland, apen, kaaimannen, slangen en andere enge dieren, ik heb de paar jaar dat ik daar woonde als kind voor een groot deel als een soort permanente vakantie zoals je in films ziet beleefd.

Bovendien spreekt iedereen er Nederlands, dus je kinderen kunnen direct communiceren met iedereen, ik zou het wel weten.



Als jij niet gaat wil ik wel met mijn koters in jouw plaats, wat is nou een half jaartje op een mensenleven en de ervaring en herinneringen die ze op gaan doen zijn goud waard.
Am Yisrael Chai!
@Mietrot: 3-6 maanden mijn kinderen missen ga ik niet trekken. Dan weet ik zeker dat ik daar niet met plezier zit. Een weekend gaat nog wel, maar verder kan ik ze echt niet zo lang missen. Dat lijkt mij ook eigenlijk veel ingrijpender voor de kinderen dan met mij meegaan eigenlijk, 3-6 maanden bij een tante wonen of bij opa/oma. Daarnaast ga ik relatief veel vrije tijd hebben daar, zit ik daar op mijn vrije dagen, helemaal alleen



De kans dat ze door 3 of 6 maanden In Suriname zijn een heel schooljaar verliezen lijkt mij niet zo groot, de oudste twee krijgen allebei al het schoolwerk van het jaar boven ze omdat ze ver voorlopen. Maar goed, natuurlijk kan er ook een flinke impact zijn...

Verder zal een deel van de periode in onze zomervakantie vallen. Mochten we maar 3 maanden gaan, dan gaan er 6 weken zomervakantie vanaf.



En mijn man kan. Hij reist veel voor zijn eigen werk en is flexibel. Omdat het pas volgend jaar speelt kan hij het zo plannen dat hij in die periode ook kan werken in Suriname, dus dat is mooi :-)

En inderdaad, de taal is wel een enorm voordeel!



Kortom, er is weinig wat ons tegenhoudt. Toch denk ik er nog goed over na. Dank voor al jullie input!
Alle reacties Link kopieren
Goede oplossing zoeken voor gezondheidszorg en een school en dan gaan met die banaan!!!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Voor zo korte periode is het afschuwelijk om het leven van je kinderen om te gooien....ga dan minimaal voor 18 maanden.
quote:peecee schreef op 23 januari 2017 @ 22:22:

Voor zo korte periode is het afschuwelijk om het leven van je kinderen om te gooien....ga dan minimaal voor 18 maanden.

Welnee, drie maanden is goed te overzien. Gewoon een lange vakantie.



Ik zou het wel weten.
quote:Lamis schreef op 23 januari 2017 @ 22:27:

[...]



Welnee, drie maanden is goed te overzien. Gewoon een lange vakantie.



Ik zou het wel weten.



Ja precies!

Ik zou denk ik kiezen voor de wereldschool. Zeker aangezien je kinderen voor liggen. Ga om tafel met de huidige school en leerplicht en maak een plan. Zat mensen met kinderen die langere tijd gaan reizen.
Alle reacties Link kopieren
Dan snap ik de keuze inderdaad wat beter! Klinkt als een prachtige kans, maar heeft wel wat voorbereiding nodig.

Misschien dan eerder kiezen voor een privé school, of met de huidige school afstemmen of het mogelijk is om onderwijs op afstand te volgen? Met het tijdsverschil wellicht wat lastig, maar tegenwoordig kan zoveel online.

De gezondheidszorg is inderdaad bij lange na niet hetzelfde als hier. Hier kan je je deels op voorbereiden, maar nooit helemaal denk ik.

Zorg in elk geval voor een goede verzekering met dekking in het buitenland, je standaard zorgverzekering is niet voldoende.
Of als ze dan toch voorlopen ...

Gewoon aan de huidige school vragen om een pakket "les" en opdrachten mee te geven?

Zeker als je voor 3 maanden gaat en er nog vakantie zou in vallen.



Of eventueel kijken wat de eisen van thuisonderwijs zijn.



Ik zou kinderen voor pakweg 6 weken niet zomaar op een nieuwe school inschrijven.

Is nauwelijks de moeite.



Het wordt natuurlijk anders als je voor 6 maand gaat.
Is er geen internationale school in Suriname?
Alle reacties Link kopieren
quote:feder schreef op 24 januari 2017 @ 22:01:

Is er geen internationale school in Suriname?Jawel. Maar daar zou ik zelf als Nederlands gezin nooit voor kiezen als er ook prima Nederlandstalige basisscholen zijn.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben als stagiaire naar Suriname geweest. Als ik de kans nogmaals zou krijgen om er heen te gaan zou ik zo weer doen. Het liefst min. 6 maanden.

De zomervakantie in Suriname op scholen zijn van half augustus tot oktober. Omdat het dan te warm is om les te krijgen. Indien je nog aanbevelingen wilt over huisvestiging kan je prima woningen aanbevelen. Succes!
quote:edda8 schreef op 11 februari 2017 @ 16:47:

Ik ben als stagiaire naar Suriname geweest. Als ik de kans nogmaals zou krijgen om er heen te gaan zou ik zo weer doen. Het liefst min. 6 maanden.

De zomervakantie in Suriname op scholen zijn van half augustus tot oktober. Omdat het dan te warm is om les te krijgen. Indien je nog aanbevelingen wilt over huisvestiging kan je prima woningen aanbevelen. Succes!Ik ben wel benieuwd naar je aanbevelingen voor huizen. Je mag me wel pb'en al je wil.
Alle reacties Link kopieren
Praten we hier over Paramaribo, of over de rimboe. Maakt wel even een verschil.

Maar voor 3-6 maanden zou ik het zowieso doen. Ook als dat een jaar achterstand voor de kids oplevert. Een levensles is veel meer waard. Suriname zeker. Qua zorg: Frans Guyana is om de hoek met europese standaard als het op zorg aankomt. Iets om in de gaten te houden als het echt misgaat met je gezondheid. En anders als de wiedeweerga terugvliegen naar huis. Desnoods ook via Frans Guyana omdat die vluchten wel gegarandeerd vliegen (en vanaf Zanderij niet altijd gegarandeerd).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven