Vriend voelt zich soms opgelaten naast mij

23-01-2017 12:10 242 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,



De titel zegt het al: mijn vriend voelt zich soms in gezelschappen opgelaten naast mij en soms in verlegenheid gebracht.

Reden hiervan is dat ik mij regelmatig niet prettig of comfortabel voel in gezelschappen en ik moeite heb om dit te verbergen. Ik ben best introvert en klap soms dicht. Bovendien voel ik mij soms buitengesloten of niet op mijn gemak in gezelschap.

Ik ben ook graag op mijzelf, heb er zelf weinig moeite mee, omdat ik gewoon weet dat ik zo ben.

Gisteren hadden we een etentje en na afloop kwam het hoge woord er bij hem uit dat hij het niet als een prettige avond heeft ervaren en voorlopig niet met mij iets in een groep gaat ondernemen. Hij gaf aan dat hij het sons lastig vond en zich dan ook niet goed een houding weet te geven. Ook krijgt hij af en toe vragen over mij en voelt zich dan ook in verlegenheid gebracht.Ondanks dat ik weet dat het klopt wat hij zegt, voelde ik mij in het defensief gedrongen en afgerekend om wie ik ben (introvert en met autistische trekken).



Hij wil graag dat ik hier iets aan doe, aan werk.

Echter, ik heb dit wel jaren gemaskeerd, zeg maar toneel gespeeld, maar omdat ik mezelf toen niet was heeft het bij mij tot een burn-out geleid. Ik heb er de energie(mentaal) niet meer voor en wil ook geen toneelstukje meer opvoeren, wat men verstaat onder socializen.



Ik weet niet wat ik hier precies mee wil. Het van mij af schrijven is al prettig en misschien herkenning van andere introverte en/of autistische mensen, en eventueel tips, advies.



Groetjes
quote:Mutsje1982 schreef op 23 januari 2017 @ 19:20:

[...]





Dat ik in gezelschap soms van het een op andere moment dichtklap en wat afwezig, gereserveerd over kom.en herken je dat?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me niet de vriend voor jou.



Moeilijk probleem. Probeer jij jezelf te zijn, is het wéér niet goed. Ik zou kijken of er iets aan te doen is d.m.v. groepstherapie. Succes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Goede vraag viva amber. Hij heeft nogal een wisselende, wispelturige relatie met zijn ouders, met name met zijn moeder. Tussen die laatste twee botst het weleens. Het lijkt alsof hij nog steeds veel van de mening van zijn ouders aantrekt, dat hij steeds moeite probeert te doen, zodat hij eindelijk op wat voor vlak dan ook door zijn ouders wordt gecomplimenteerd, hun goedkeuring krijgt. Hij krijgt vaak kritiek van hen, met name zijn moeder.

Zijn ouders zijn hardwerkende mensen die geen complimenten geven. Toch merk ik wel aan details dat zijn moeder best van hem houdtven op haar manier trots op hem is.
Alle reacties Link kopieren
quote:forsyth schreef op 23 januari 2017 @ 19:25:

[...]



en herken je dat?Ja. Het klopt dat ik soms zo ben. Dat heeft hij goed gezien.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat hij een onzekere jongen is die nog erg hecht aan zijn image en aan goedkeuring van zijn vrienden. Jij hoort bij zijn identiteit en daar geneert hij zich voor. En dat terwijl jij juist steun nodig hebt. Ik denk dus dat jullie niet veel voor elkaar kunnen betekenen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 23 januari 2017 @ 19:27:

Lijkt me niet de vriend voor jou.



Moeilijk probleem. Probeer jij jezelf te zijn, is het wéér niet goed. Ik zou kijken of er iets aan te doen is d.m.v. groepstherapie. Succes.Dankje. Ik zit in groepstherapie. Ja, is idd moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 23 januari 2017 @ 19:33:

Ik denk dat hij een onzekere jongen is die nog erg hecht aan zijn image en aan goedkeuring van zijn vrienden. Jij hoort bij zijn identiteit en daar geneert hij zich voor. En dat terwijl jij juist steun nodig hebt. Ik denk dus dat jullie niet veel voor elkaar kunnen betekenen.



Ja klopt. Wat zijn vrienden betreft, valt nog mee. Een persoon, de vriendin van een vriend van hem(geen hechte vriend)heeft mij destijds een minuut gezien en tegen hem gezegd 'ik denk niet dat dit een vrouw voor jou is'.

Hij heeft daarna ook nooit meer met die vriend en zijn vriendin afgesproken. Dat zegt dan ook wel genoeg. Alleen heeft hij een nogal wisselende relatie met zijn ouders.

Enerzijds praat hij er soms neutraal tot positief over. Anderzijds heeft hij heel veel tegen mij geklaagd over zijn moeder en dat ze een narcist is van aantrekken afstoten, een zeurmens etc...

Voor mij best verwarrend, dit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mutsje1982 schreef op 23 januari 2017 @ 19:42:

[...]





Ja klopt. Wat zijn vrienden betreft, valt nog mee. Een persoon, de vriendin van een vriend van hem(geen hechte vriend)heeft mij destijds een minuut gezien en tegen hem gezegd 'ik denk niet dat dit een vrouw voor jou is'.

Hij heeft daarna ook nooit meer met die vriend en zijn vriendin afgesproken. Dat zegt dan ook wel genoeg. Alleen heeft hij een nogal wisselende relatie met zijn ouders.

Enerzijds praat hij er soms neutraal tot positief over. Anderzijds heeft hij heel veel tegen mij geklaagd over zijn moeder en dat ze een narcist is van aantrekken afstoten, een zeurmens etc...

Voor mij best verwarrend, dit.En waar komt JOUW probleem vandaan, dat je je niet sociaal kunt gedragen in grotere groepen, maar het liefst met je hoofd onder de dekens gaat liggen (figuurlijk)?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mutsje1982 schreef op 23 januari 2017 @ 16:12:

Het waren trouwens zijn ouders

Huh? Als je zelfs bij zijn ouders stommetje gaat zitten spelen en hier gaat zitten miepen dat je geen zin hebt in small talk en toneel spelen, dan heeft je vriend groot gelijk dat hij je niet meer meeneemt naar zijn ouders. Bij de ouders van je vriend zet je je beste beentje voor en ga je niet zeuren over dat je een burn out krijgt van small talk. Wat een flauwekul zeg. Ik dacht dat het ging om een groot feest met veel onbekenden, maar het ging dus alleen om jou, je vriend en zijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 23 januari 2017 @ 19:45:

[...]





En waar komt JOUW probleem vandaan, dat je je niet sociaal kunt gedragen in grotere groepen, maar het liefst met je hoofd onder de dekens gaat liggen (figuurlijk)?Geen idee. Stuk jeugd wellicht, deels introvert karakter. Wist ik het maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mutsje1982 schreef op 23 januari 2017 @ 19:42:

[...]





Anderzijds heeft hij heel veel tegen mij geklaagd over zijn moeder en dat ze een narcist is van aantrekken afstoten, een zeurmens etc....Sure. Zit je dit niet zelf voor hem in te vullen? Dat ze zeurt, zal best. Dat doen zoveel ouders in de ogen van hun kinderen. Maar een man noemt zijn moeder niet een narcist, dat is vrouwen Viva praat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 23 januari 2017 @ 19:46:

[...]





Huh? Als je zelfs bij zijn ouders stommetje gaat zitten spelen en hier gaat zitten miepen dat je geen zin hebt in small talk en toneel spelen, dan heeft je vriend groot gelijk dat hij je niet meer meeneemt naar zijn ouders. Bij de ouders van je vriend zet je je beste beentje voor en ga je niet zeuren over dat je een burn out krijgt van small talk. Wat een flauwekul zeg. Ik dacht dat het ging om een groot feest met veel onbekenden, maar het ging dus alleen om jou, je vriend en zijn ouders.Dat gebeurt normaal gesproken bij zijn ouders ook. Ik voel me prima bij hen. Ik ben me er vaak ook niet van bewust totdat ik mezelf erop betrap dat ik ff voor me uit zat te staren. Het is toch iets dat in me zit op de een of andere manier en waardoor ik niet aan een stuk door de aandacht weet vast te houden.
Alle reacties Link kopieren
Wat onbeleefd om zelfs geen interesse te tonen in zijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 23 januari 2017 @ 19:50:

[...]





Sure. Zit je dit niet zelf voor hem in te vullen? Dat ze zeurt, zal best. Dat doen zoveel ouders in de ogen van hun kinderen. Maar een man noemt zijn moeder niet een narcist, dat is vrouwen Viva praat.Dit heeft hij zeker weten gezegd. Hij botst vaak met zijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 23 januari 2017 @ 19:52:

Wat onbeleefd om zelfs geen interesse te tonen in zijn ouders.Wellicht dat jij het zo interpreteert. Zoals ik schreef, ik kan prima met zijn ouders. Zijn prima mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mutsje1982 schreef op 23 januari 2017 @ 19:51:

[...]





Ik ben me er vaak ook niet van bewust totdat ik mezelf erop betrap dat ik ff voor me uit zat te staren.



Ik geloof er niks van dat je maar even voor je uit zat te kijken en dat je vriend daardoor nu zo van slag is dat hij je niet meer mee wil nemen naar zijn ouders.



Je bent er verbazend goed in om de schuld bij je vriend te leggen en hem te doen overkomen als een onzekere, lompe vent die jou niet steunt. Je vriend heeft gelijk dat hij met zijn rug naar je toe ging zitten om de aandacht van jouw gepruil af te leiden dat je geen burn out wil vanwege wat small talk met zijn ouders. Zo zeg, stel je voor dat je je best doet bij zijn ouders, dat is echt TE vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mutsje1982 schreef op 23 januari 2017 @ 19:52:

[...]





Dit heeft hij zeker weten gezegd. Hij botst vaak met zijn moeder.Het zal best dat hij vaak botst met zijn moeder, maar dat hij als man haar een narcist noemt? Nee. Of hij moet vaak op het Viva forum zitten, want hier wordt dat woord te pas en te onpas gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mutsje1982 schreef op 23 januari 2017 @ 19:47:

[...]





Geen idee. Stuk jeugd wellicht, deels introvert karakter. Wist ik het maar.En je voelt dan ook niet de behoefte om daar iets aan te doen? En dus is je vriend het probleem en niet jij?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wat een afknapper......ik begrijp je vriend heel goed. Wees blij dat hij nog niet gillend weg rent......Ik vind het gewoon asociaal om geen interesse te tonen. Niet gezellig mee kletst. Maar zit te zwijgen bij een etentje.
Alle reacties Link kopieren
quote:peecee schreef op 23 januari 2017 @ 20:29:

Wat een afknapper......ik begrijp je vriend heel goed. Wees blij dat hij nog niet gillend weg rent......Ik vind het gewoon asociaal om geen interesse te tonen. Niet gezellig mee kletst. Maar zit te zwijgen bij een etentje.De pot verwijt de ketel.
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte laatst mee dat een dochter van mijn vriendin meteen naar boven ging toen wij op haar verjaarsfeest kwamen. Dit doet ze overigens altijd bij visite. Die dochter heeft de leeftijd van een puber.

Ik weet dat ze erg verlegen is maar op een gegeven moment merk ik dat het me begint te irriteren.
Alle reacties Link kopieren
Misschien zou je wat onderwerpen kunnen verzinnen waar je over kan praten? Het maakt op zich niet zoveel uit wat.
Ik vind introvert niet de juiste omschrijving voor jou, TO. Ik lees uit je verschillende posts eerder onverschilligheid. Je bent niet geïnteresseerd in andere mensen. Over je vriend en zijn ouders uit je je zelfs zeer negatief. Je hebt zelf onwil om te veranderen, de wereld moet zich maar aan jou aanpassen, want anders raak je burnout. Kun je zelf zien hoe onrealistisch dit is?



Soms moet je met mensen omgaan die wat minder in je straatje passen. Dit kunnen je schoonouders zijn, maar ook bijvoorbeeld collega's. Als je dit niet wil, dan maak je je wereldje wel erg klein. Je zal toch moeten leren dat niet alles om jou draait. Ik vind het erg egoïstisch overkomen en ik begrijp wel dat je vriend het hier moelijk mee heeft. Het zijn wel zijn ouders.
Ik ken trouwens ook een aantal mensen die nooit iets zeggen. De rest van het gezelschap moet dan altijd de sfeer maken. Zij hebben geen aandeel, zijn niet betrokken, maar 'liften wel mee' op de sfeer. Als iedereen zich zo zou gedragen dan zou het een leuke samenkomst zijn. Ik ben er al jaren geleden mee gestopt om geïnteresseerde vragen te stellen, want er komt toch niks terug.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat me tegenstaat in dit topic? De nadruk op jezelf zijn. Iemand moeten accepteren zoals hij/zij is. Soms moet je wel eens aanpassen aan een ander om elkaar gelukkig te maken. Dat geldt voor zowel TO als haar vriend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven