Geld & Recht alle pijlers

Onmogelijk om als single een eigen appartementje te hebben.

12-01-2017 21:23 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff ik weet t even niet meer hoor! ik wil echt súper graag mn eigen appartementje of studiootje huren maar als single is het gewoon NIET te doen!



Ik heb een HBO studie afgerond, ik werk 40 uur per week, dan zou je toch zeggen dat het voor een 23-jarige best wel te doen moet zijn?



Maar nee hoor, ten eerste reageren er onwijs veel mensen op die appartementjes zodat je er nooit tussen komt. Als je dan wel een reactie hebt kom je erachter dat je bruto maandloon minimaal 4,5 x het huurbedrag moet zijn. Dat gaat hem dus ook in 9 van de 10 gevallen niet worden als je alleen bent.



Dat betekent dus dat ik dan in een kamer van 10m2 moet gaan zitten met een gedeelde badkamer, keuken en toilet. Niks mis mee, maar eerlijk gezegd heb ik daar gewoon niet zo heel erg veel zin in. Ik wil gewoon lekker iets voor mezelf. En als het dan maar 25m2 is met een keuken en badkamer die misschien niet prachtig zijn, vind ik dat echt helemaal prima!



Ik heb ook al gekeken naar koopwoningen en dat ben ik nu verder aan het uitzoeken, maar zou het liefste eerst even gaan huren.



Ik verdien ongeveer rond de 2300 bruto per maand. Als je naar een huisje kijkt ónder de 500 is alles gedeeld met medebewoners. Ergens tussen de 500 en 600 is zeldzaam op de één of andere manier. Dat zijn vaak wel de leuke plekjes: klein, 'betaalbaar', en vaak wel lekker voor jezelf dus niets gedeeld. Helaas zijn die plekjes in een mum van tijd vergeven :(



En dan alles boven de 600 is eigenlijk al niet meer betaalbaar. Tenminste dat vinden zij, aangezien je loon gewoon vaak 4 a 4,5 keer zo hoog moet zijn .



Het is gewoon even lastig dat ik keihard werk, een studie heb gevolgd, kortom, alles wat je 'hoort' te doen, en dat het gewoon echt onmógelijk is om dan ergens je eigen plekje te kunnen krijgen.



Ik heb me echt al op iedere website ingeschreven, de meeste accounts ook betaald natuurlijk dus het kost je ook nog eens een rib uit je lijf. En wat levert het op? Niks :(



Tips misschien?
Alle reacties Link kopieren
Ik huur sinds 3 jaar een 2 onder 1 kap gezinswoning voor 400 euro per maand. Is een sociale huurwoning in een klein dorp met nog geen 2000 inwoners.



Ik wilde eigenlijk niet in zo'n klein dorpje wonen maar toen ik na 4 jaar nog geen woning in de gemeente kreeg aangeboden waar ik wilde wonen heb ik me toch maar voor woningen in meerdere kleine dorpjes ingeschreven. 4 maanden later kreeg ik de woning aangeboden.



Woon verder wel redelijk centraal, 5 minuten rijden vanaf de snelweg dus kan overal komen binnen best korte reistijd.



Wonen in een klein dorpje leek me altijd vreselijk, maar het valt best mee. Maar ben wel van plan weer te verhuizen,, vind mijn huis iets te groot voor 1 persoon.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen hoe anderen het allemaal hebben aangepakt! Ik heb nu wat bezichtigingen gepland staan! Super leuk het is idd best te doen met een beetje geduld. Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 14 januari 2017 @ 13:54:

Succes !

Ik hoop voor je dat het lukt, en verkopen lukt met een net appartement meestal ook wel goed.



De mensen die ik ken met een koopappartement hebben er toch een paar jaar over gedaan om het te verkopen hoor. Dus roep niet te hard.



Succes met de zoektocht TO!
Alle reacties Link kopieren
In Kampen (16 km van Zwolle): galerijflat (appartement) in Kampen gevonden via #funda: http://www.funda.nl/huur/ ... -85357271-scheerling-147/
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Even een update:



Bah ik baal echt heel erg op het moment! Had 2 bezichtigingen ingepland voor leuke appartementen (koop), maar helaas; beide kreeg ik vlak van te voren te horen dat de bezichtiging niet door ging omdat hij verkocht was! Balen, helemaal vrij geregeld op m'n werk...



Ik ga dus niet meer vrij vragen, gewoon bezichtigingen in de avond of weekenden!



Nieuwe ronden, nieuwe kansen.
Alle reacties Link kopieren
Daarmee snij je jezelf natuurlijk wel in je vingers, met alleen maar bezichtigingen in het weekend of de avond. Er zijn niet veel verkopers die die mogelijkheid geven. Blijkbaar verkopen ze hun appartement ook met bezichtigingen overdag, dus waarom zouden ze dan akkoord gaan met bezichtigingen op momenten dat ze er zelf echt apart de deur voor uit moeten? Ik denk dat je met die "eis" nog minder kans maakt eigenlijk. Wel iets om goed over na te denken.

Kon je niet alsnog gewoon gaan werken? Zodat het je geen uren kost? Collega van me plant bezichtigingen vooral 's ochtends vroeg of laat in de middag. Is dat nog een optie?
-
anoniem_300341 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:10
99.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Caledoniaxx schreef op 24 januari 2017 @ 17:20:

Ik dacht ook dat het onmogelijk was, maar ik heb uiteindelijk nu toch na bijna 2 jaar zoeken een appartementje gevonden! M'n ouders moesten wel garant staan, omdat ik niet aan de inkomenseis voldeed. Is wel huur, en wordt in december dit jaar opgeleverd. Dus is nog even doorbijten, aangezien ik n nog 62 km bij m'n werk vandaan woon, maar heb in ieder geval iets en kan dus stoppen met zoeken.

Als ik je een tip mag geven, in Holtenbroek staan inderdaad de goedkopere woningen, maar is nou niet de meest geweldige wijk van Zwolle. Heb er zelf +- 15 jaar gewoond. Het maakt wel verschil in wat voor gedeelte je kijkt. Zou persoonlijk zelf het gedeelte om en nabij de Palestrinalaan skippen. Ik woon nu in een andere wijk in Zwolle.

Als je via de woningstichting op de loot woningen reageert heb je meer kans, maar kan het alsnog een hele tijd duren. Kopen is inderdaad ook een goede optie.



Bedankt voor je uitgebreide reactie en tips



Fijn dat jij iets hebt gevonden zeg! Via welke website/makelaar?



Zelf kijk ik nu vooral naar koop omdat het aanzienlijk scheelt in woonlasten.



Ik heb gekeken bij de woonstichting op loot woningen, maar dan moet je minimaal 1 jaar ingeschreven staan in Zwolle, en ik woon nu niet in Zwolle :(



Rondom de Palestrinalaan wonen vrienden van mij, en als er echt niets anders is dan zou ik er wel winnen wonen, (bijv. Beethovenlaan of Telemannstraat), maar liever ergens anders inderdaad!



Heel veel plezier (alvast) in je nieuwe paleisje
-
anoniem_300341 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:10
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden hetzelfde probleem , wilde huisje huren in het gooi , moest je minimaal 40.000 euro verdienen perjaar om een huisje van 700-800 euro permaand te kunnen huren, en even 3000 euro borg neerleggen , plus mijn inkomen werd maar voor de helft mee gerekend , wij zijn toen naar flevoland gegaan , en hebben daar een huis kunnen huren 2keer zo groot , alleen wel een oud huis , begin jaren 60 , maargoed we gaan toch binnenkort weer verhuizen



Maar is niet leuk de omgeving te verlaten waar je bent opgegroeid , omdat het niet te betalen is ,



Ik zou er goed over nadenken of je wel wilt huren, het is weggegooid geld en een huis kopen niet , en de rente staat nu heel laag ,over 5-10 jaar is hij misschien wel erg hoog , in Zwolle zijn de woningen duur , dronte ,lelystad , heb je al een huisje voor 140.000 met 4 slaapkamers appartement nog goedkoper
Wees jezelf
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatochpoetsen schreef op 12 januari 2017 @ 21:28:

2300 bruto is ook niet zo veel. Wat hou je daar netto aan over?Dat is voor een een persoonshuishouden meer dan genoeg!
Alle reacties Link kopieren
Tip: kijk in de dorpen eromheen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn situatie is vergelijkbaar met de jouwe, 24 jaar, ook HBO afgerond en was het helemaal beu om als werkende in een gedeeld studentenhuis te blijven wonen. Sommige van mijn medebewoners waren 18 jaar oud en ik voel me daar niet meer tussen passen.

Ik had de zoektocht eigenlijk opgegeven, na eindeloos funda bekijken, maar ik wist gewoon niet waar ik echt me voor langere tijd wilde vestigen. Bovendien verdien ik voor kopen echt te weinig en ik wil liever onafhankelijk blijven van mijn ouders. Woningnet in regio Amsterdam en het gooi en vechtstreek waar ik beide sta ingeschreven was om te huilen..



Vervolgens heb ik bedacht dat het dan maar oké is om met werkende mensen te gaan wonen, tenminste geen studentenwoning meer en wellicht als je goed klikt met je huisgenoten het dan wel wat fijner is. Echter bleef het verlangen naar een echt eigen huisje knagen en elke advertentie voor een gedeeld huis was niet wat ik zocht. Wonen op 8m2 voor 600 euro pm met meerdere mensen is het gewoon niet meer waard.



De tip die hierboven al werd gegeven was ook mijn redding. Kijk naar de omliggende dorpen.. Ik vond heel opeens een advertentie op marktplaats, zag er totaal niet betrouwbaar en veel te gelikt uit. Bovendien was de studio 650 euro pm, ik betaal nu 550 voor een kamer dus ik kon eigenlijk niet nog hoger gaan. Ben toch gaan kijken met het idee dat het goed is om "kijkervaring op te doen" en mocht het nou echt geweldig zijn wil ik misschien wel op droog brood leven ervoor.. Gevolg.. Het was liefde op het eerste gezicht, een klein studiootje perfect voor een eerste plekje voor jezelf. Toen de verhuurder aangaf dat ik ook huursubsidie kon aanvragen moest ik bijna huilen van blijdschap, ik had daar geen seconde aan gedacht! Gelijk akkoord gegaan en nu mede door de huursubsidie hoef ik straks maar 350 incl. per maand te betalen, en het ligt in een dorpje direct naast Amsterdam.. Mijn tip is dus om te vertrouwen dat het goed komt en niet te blijven denken "het lukt me nooit" want met die instelling lukte het ook niet. Ik vertrouwde erop dat het op het juiste moment op mijn pad zou komen en nog geen drie dagen later had ik dit huisje. Loslaten werkt echt. Bij mijn vorige kamer had ik precies hetzelfde, niet afgaan op mooie advertenties maar juist bij die vage marktplaats advertenties gaan kijken. Dit zijn vaak particulieren en deze zijn altijd heel goed en aardig voor mij geweest en ik kon direct van ze huren (3 keer nu via marktplaats iets gevonden, via vage advertenties).. Heel veel succes, het komt goed
Alle reacties Link kopieren
Zoo, wat een poos geleden zeg, sinds ik hier heb gepost. Inmiddels gaat het echt een stuk beter! Heb al meerdere woningen bezichtigd. Ik kijk enkel nog naar koop. Er zijn heel veel leuke woningen te koop, ik wacht wel tot ik echt verliefd ben op een appartement. In die situatie zit ik nu gewoon omdat ik kan kopen en omdat er zoveel telkens weer te koop komt. Echt super!!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je een update geeft! Heel veel succes met het vinden van je droomhuis.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel! komt helemaal goed!
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk komt het goed, Pinkie. Succes met het vinden van je droomhuis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinkiepink schreef op 25 februari 2017 @ 11:07:

Zoo, wat een poos geleden zeg, sinds ik hier heb gepost. Inmiddels gaat het echt een stuk beter! Heb al meerdere woningen bezichtigd. Ik kijk enkel nog naar koop.Gefeliciteerd en ik hoop dat je snel iets leuks vind!

Ons hele sociale woonstelsel mag wel eens op de schop want zodra je eenmaal in een sociale huurwoning zit hoef je er niet meer uit, ongeacht je inkomen, zodat mensen die het nodig hebben zoals jij er niet meer in kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 25 februari 2017 @ 13:24:

[...]

Gefeliciteerd en ik hoop dat je snel iets leuks vind!

Ons hele sociale woonstelsel mag wel eens op de schop want zodra je eenmaal in een sociale huurwoning zit hoef je er niet meer uit, ongeacht je inkomen, zodat mensen die het nodig hebben zoals jij er niet meer in kunnen komen.absoluut, helemaal mee eens! het is dat ik vanuit mijn werkgever een intentieverklaring heb gekregen, maar anders had ik echt wel kunnen fluiten naar een hypotheek.. en dus naar een appartementje.
Alle reacties Link kopieren
Houd bij de VVE ook in de gaten wat de maandlasten zijn en wat er in kas zit. Ik zie hier een maandbedrag van 27 euro voorbij komen. Dat klinkt leuk, maar dan zit er waarschijnlijk weinig in kas. Als er dan een grote kostenpost komt dan moet dat ergens van betaald worden en krijg je als bewoner gewoon een deel van de factuur voor je rekening. Vraag dus altijd de stukken van de VVE op en laat er iemand ff naar kijken.



Een bedrag van rond de 100 euro lijkt me meer realistisch. Al hangt het natuurlijk ook van het complex, voorzieningen en aantal bewoners af. Vaak zie je bij oudere complexen dat de VVE kosten flink omhoog gaan omdat er dus blijkbaar te weinig gespaard is in de jaren ervoor.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, dat houd ik goed in de gaten. Bedragen voor VVE liggen meestal tussen de 60,- en de 200,- met een gemiddelde van 120,- denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Kijk bij VvE altijd naar het reserve potje en het groot onderhoudsplan.

Zo kwam ik er bij 1 huis achter dat de maandbijdrage vrij hoog was, het potje niet bizar groot. Maar er echt een vrij grote kosten post aan kwam, die ze niet zouden kunnen betalen. Wat dan in zou houden dat ze bij alle bewoners nog is aan kloppen.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk ik lees nu je update! zo zie je maar weer, wat eerst uitzichtloos leek is nu compleet veranderd en er is meer mogelijk dan je denkt. Als je koopt, vergeet dan niet de NHG en de bouwkundige keuring, ook bij een appartement omdat er dan ook gekeken wordt naar staat van onderhoud van het hele gebouw. Ooit ben ik er op die manier achter gekomen dat ik bijna een kat in de zak had gekocht ivm betonrot in het gebouw. dat appartement had ik aan de straatstenen niet meer kwijtgeraakt, had ik het gedaan...
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pil0u schreef op 12 januari 2017 @ 21:27:

In een stad is het een stuk duurder dan net buiten de stad.

Misschien een ruimer zoekgebied nemen?

In het verleden had ik dit probleem ook. Ik wou per se een woning hebben tussen de woning die ik al had (ik wou toen dus verhuizen) en het station. Ofwel, ik kreeg een zeer klein huisje voor pakweg 460 euro per maand, of ik kreeg een groter huis tegen een hogere huur (ik zou dan meer vaste lasten hebben), waarbij ik ook nog eens geen recht zou hebben op huursubsidie.



Wat nu? De enige oplossing die ik toen had om de eisen flink te versoepelen en alleen geen woning te accepteren in het uiterste zuiden van de stad waar ik toen woonde.



Toen vond ik een mooi appartement tegen pakweg 460 euro. Best een groot appartement voor iemand die single is. Dat ik een kwartier moet fietsen naar het station (of - bij slecht weer - 20 minuten in de bus en daarna 10 minuten wachten) vind ik niet erg; een beetje lichaamsbeweging is niet verkeerd.



Nu heb ik het mooi voor elkaar. Een rustig appartement en bijna nooit een auto in de straat. Met de zomer af en toe spelende kinderen in de speeltuin vlak naast mij, en ik zou daarom niet weer willen verhuizen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe update: afgelopen donderdag voor de 3e keer hetzelfde appartement bezichtigd, en nu maandag ga ik een bod uitbrengen! spannenddd......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven