Samsung tablet maakt spontaan screenshot (?)

16-01-2017 08:47 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben op zoek naar een verklaring:



Ik was zaterdagavond een paar uur weg, had mijn mobiel mee, mijn tablet lag thuis.

(Beveiligd met patroon)

Gisteravond (zondagavond) krijg ik een melding op mijn tablet dat er een screenshot (op mijn tablet) is gemaakt. Dan zie je bovenin de balk een icoontje. Het bleek een screenshot van mijn bureau blad, met datum en tijd er op.

Blijkbaar was de screenshot op zaterdagavond gemaakt toen ik weg was. (Dat weet ik omdat die tijd en datum dus in beeld staan)

1) Hoe kan het dat er een screenshot is gemaakt tijdens mijn afwezigheid?

2) Hoe kan het dat ik pas een dag later hier een melding van krijg?



Ook kwam er gisteravond (ongeveer tegelijkertijd met de screenshot melding, maar mss staat het er los van) een soort mini enquête van Google maps binnen. Mijn tablet vertelde me waar ik geweest was zaterdagavond en wilde weten of het daar druk was, of je daar kon pinnen en nog n paar vragen. (?)



Ik vind het geen prettig idee dat Google me blijkbaar volgt, registreert waar ik ben, en me erover bevraagt.

3 ) Kan ik dit blokkeren?



Sorrie voor de vele vragen. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt. Ben laatst ook telefonisch benaderd in het Engels door iemand die claimde bij Microsoft te werken. Hij wilde me helpen mijn pc te beveiligen tegen hackers. Dit bleek fishing te zijn. Gelukkig heb ik dit snel afgekapt en verder geen emailadres of andere info gegeven.

Maar al met al voel ik me minder zeker/veilig online.



Ik zal de vragen nummeren, dat is makkelijker beantwoorden.

Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
3. Ja. Op je telefoon locatie uitzetten. Dat is die knop die eruit ziet als een druppel met een stip erin. En in de instellingen van Google maps kun je ook wel dingen uitzetten. Waarschijnlijk heb je ooit toestemming gegeven voor het gebruiken van je locatie. Als je het niet nodig hebt kun je Google maps ook verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
Oke. Bedankt muziekmeisje
Alle reacties Link kopieren
Heb je een kat ofzo? Want je kan op sommige Samsung tablets een screenshot maken door over het scherm te vegen. Geen idee waarom je er later pas melding van krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Apart! Wanneer mijn computer dingen gaat uitvoeren zonder dat ik dat heb ingesteld, dan gaat eerst CCleaner erdoor en draai ik daarna extra scans van de antivirus, antirootkit en antimalware. Ik hoop dat je wel een antivirus op je tablet hebt zitten?
"I love not Man the less, but Nature more..."
Je moet voor de gein eens de Google app openen. Naar instellingen gaan. dan account en privacy opties, en dan naar activiteitsopties.

Zie je wat Google allemaal registreert en opslaat (en natuurlijk doorverkoopt): je web-, geluids-, youtube-, en locatie activiteiten...
Alle reacties Link kopieren
Pimpom : heb mijn virusscanner er natuurlijk nog eens overheen laten gaan; die vond verder geen rare dingen.



Magister: dat heb ik dus idd gedaan, en daar ben ik behoorlijk van geschrokken! Ik kon v maanden geleden nog terug zien wat ik precies wanneer gezien had op bijvoorbeeld youtube! Nou zijn dat hoofdzakelijk zoetsappige kitten- en puppie filmpjes, en niet bepaald kinky of staatsgevaarlijk materiaal , maar dan nog! Waarom blijft dat zo lang bewaard?!

Maar goed, dat is mss een ander topic.
Alle reacties Link kopieren
Lexie; kat en kids al stevig ondervraagd! En tot nu toe 'onschuldig ' verklaard !

Ik zoek nog even door...!
Ik ben ik, ik weet best wat over privacyschending (wat idd een soort topic verdient) want dat is het... Er wordt ongevraagd gerotzooid net je info/data. Google is niet een product, wíj zijn het product van Google en Facebook etc. Ik kaart dit aan omdat ik ook schrok toen ik die lijst zag en dan met name de geluids bestanden. Schijnbaar maakte m'n telefoon willekeurig opnamen. Toen begon het me op te vallen dat OKGoogle aanstond en getriggerd werd door oa het tvgeluid...
Alle reacties Link kopieren
quote:Magister schreef op 17 januari 2017 @ 03:00:

Ik ben ik, ik weet best wat over privacyschending (wat idd een soort topic verdient) want dat is het... Er wordt ongevraagd gerotzooid net je info/data. Google is niet een product, wíj zijn het product van Google en Facebook etc. Ik kaart dit aan omdat ik ook schrok toen ik die lijst zag en dan met name de geluids bestanden. Schijnbaar maakte m'n telefoon willekeurig opnamen. Toen begon het me op te vallen dat OKGoogle aanstond en getriggerd werd door oa het tvgeluid...
Ik heb de google app niet aan staan omdat ik ook vind dat je privacy met deze app geschonden wordt. Net als de optie locatie, dat ik regelmatig uitzet, hoewel ik dit nog wel eens vergeet. (Gebruik google maps regelmatig en dan moet de locatie aan).



Wat ik wel vreemd vond is dat ik een nieuwe smartphone heb gekocht (een ander merk dan voorganger) en toen ik deze nieuwe phone instelde met mijn gmail account, alle bekende websites die ik bezocht zichtbaar werden, mijn browsergeschiedenis, mijn email accounts waren voorgeprogrammeerd etc. Terwijl ik nog niet eens het internet had bezocht op deze phone.

Gmail registreert dus ook veel of misschien wel alles.



Vond dat ook wel scarry. Niet dat ik rare sites bezoek maar toch..
quote:ikbenik schreef op 17 januari 2017 @ 09:38:

[...]



Moet ineens denken aan een of andere pop die onlangs bij blokker te koop was.
Smart tv's verzamelen ook persoonlijke data en gebruiksstatistieken. Ik denk dat alle smart devices dat in zekere zin doen. Daarnaast valt er ook van alles te hacken...
Alle reacties Link kopieren
Wat voor pop, Diana?
quote:ikbenik schreef op 20 januari 2017 @ 23:30:

Wat voor pop, Diana?





Google maar op : spionpop Blokker.





Ik heb een maand of 2 geleden een nieuwe tablet gekocht en wil net een pagina opslaan als bladwijzer. Zie ik heel veel bladwijzers staan welke ik een jaar of 4 geleden had opgeslagen op 2 tablets geleden. Dus nog niet eens op de tablet die ik hiervoor had. Oa wasmachinevergelijker (was toen kapot).

Ik denk ook dat google veel opslaat zonder dat je het merkt. Ik dacht zorgvuldig te zijn en geen google account te nemen...
Alle reacties Link kopieren
Heb er op gegoogled Jeetje!

Goed dat die poppen uit de handel gehaald zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ook wel heftig dat hij automatisch alles vastlegt en zelfs bij aanschaf van een nieuw apparaat (tablet) meteen maar even die 'up to date' brengt van je gehele online geschiedenis.

Het benauwt me echt steeds meer. Absurd dat dit zo 'normaal' gevonden wordt over het algemeen. Dat mensen vaak hun schouders ophalen en zeggen dat dat niet erg is omdat ze 'toch-niets-te-verbergen-hebben' .

Omgekeerde wereld. Alsof je dan geen recht op privacy hebt..?
quote:ikbenik schreef op 28 januari 2017 @ 18:33:

Ook wel heftig dat hij automatisch alles vastlegt en zelfs bij aanschaf van een nieuw apparaat (tablet) meteen maar even die 'up to date' brengt van je gehele online geschiedenis.

Het benauwt me echt steeds meer. Absurd dat dit zo 'normaal' gevonden wordt over het algemeen. Dat mensen vaak hun schouders ophalen en zeggen dat dat niet erg is omdat ze 'toch-niets-te-verbergen-hebben' .

Omgekeerde wereld. Alsof je dan geen recht op privacy hebt..? De combinatie van vrijwillige (Google, fb, twitter whatsapp, Instagram, adblockers, GPS, LinkedIn, bonuskaart etc) en onvrijwillige (camera's overal, face recognition, kenteken scans, drones) informatieverschaffing is een veeg teken. We gaan nu naar een fase waarin ons gedrag voorspeld wordt. Ofwel gestuurd. Facebook kan bv. redelijk accuraat voorspellen wanneer je een relatie krijgt en met wie... (zie de lezing 'Free is a lie' van Aral Balkan). Een bizarre conclusie in deze docu is oa dat van ieder mens een online 'dubbel' bestaat. Als mens heb je recht op privacy, maar je online 'dubbel' is rechteloos...
Alle reacties Link kopieren
Een online double?

Kunnen voorspellen wanneer een mens een relatie krijgt?

Dat lijkt me mission impossible aangezien er bizar veel factoren zijn, toevalligheden, mee spelende achtergronden, geschiedenis, psychologie, historie, grilligheid die zich m.i. niet laten voorspellen.

Je kunt er wel hypotheses op loslaten, kansberekeningen, maar al zouden mijn vorige vriendjes bijv allemaal nerds zijn van 1.70, blank met blond haar zijn, dan kan ik toch nog steeds morgen op een sportieve neger van 1.90 vallen ..? Leg daar maar eens een algoritme op.



Maar ik ben het met je eens dat we in een digitale tijd leven met bijbehorende dilemma's mbt privacy waar voorgaande generaties nog nooit mee te maken hebben gehad.



Ik zal de docu waar je het over hebt eens opzoeken.
Link is hier

https://youtu.be/ldhHkVjLe7A

Tis een registratie van een lezing. Vrij kort. Maar er is natuurlijk meer over te vinden. En mission impossible? Eerder minority report! Buitenreclames die zich aan jou aanpassen of precrime maatregelen zitten al in de pipeline. Tuurlijk kan fb niet alles voorspellen, maar met profielbezoeken, likes, kernwoorden en natuurlijk whatsapp (access tot alles wat je op je telefoon hebt en doet) en Instagram als aanvulling kom je een heel eind...
Alle reacties Link kopieren
Thanx vd link! Zal m morgen (eh, vandaag) eens bekijken.

Interessant onderwerp, hoor. Ik vond "1948", "Clockwork orange" en "brave new world" al boeken die me enorm aanspraken.

Big brother is watching you.

Nou en of, meer en meer.



Alleen al hinderlijk als je ooit een keer via Google zoekt naar een product, je kiest iets, koopt het, en wordt daarna nog wekenlang op 80% van de sites die je bezoekt achtervolgt door plaatjes van dat product.
Alle reacties Link kopieren
Heb zojuist de registratie van de lezing bekeken. (Je linkje) Interessant!

Kon het grotendeels volgen, en ben het ermee eens. Alleen tegen het eind werd het wat ingewikkeld, over dat ontbrekende kwart, en wat je er nu concreet tegen zou kunnen doen.
Tja het is vechten tegen de bierkaai. Maar Aral Balkan ontwikkelt bv een adblocker die níet je gegevens doorverkoopt. En hij pleit ervoor dat je onafhankelijke servers zou moeten hebben. Dropbox (dubieus van hier tot Tokio) en andere cloud servers waar we alles en nog wat opslaan zijn feitelijk niet meer dan computers van iemand anders!...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de serie "Black mirror" jou (ook) wel aan zal spreken, Magister.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven